Modulaarisen mainonnan tiimi laittaa asiakkaiden mainoseurot tuottamaan – ”Oikein kohdennettu mainonta tuo parhaat tulokset”

8.3.2024 | Lukuaika 4 min

Digimarkkinoinnin ratkaisuja on yhtä monta kuin asiakkaiden tarpeita ja tavoitteitakin. Siksi tärkeintä on ymmärtää asiakkaan asiakasta – ja siinä Fonectan modulaarisen mainonnan tiimi loistaa.

Lisää laadukkaita liidejä, brändi tunnetummaksi, uuden markkina-alueen valloitus. Siinäpä muutama tarve ja tavoite, joissa Fonectan modulaarisen mainonnan tiimi tyypillisimmin auttaa asiakkaitaan. Tiimi tarjoaa monikanavaisen digimarkkinoinnin ratkaisuja keskisuurille ja suurille yrityksille.

Tiimiä vetävä Jonna Nenonen nimeää tiiminsä vahvuuksiksi asiakaslähtöisyyden ja kokonaisvaltaisen palvelun asiakkaalle.

”Räätälöimme kullekin asiakkaalle digimainonnan suunnitelman, joka aidosti tukee heidän liiketoiminnallista tavoitettaan. Meiltä asiakas saa datan ja kehitysehdotusten lisäksi myös kaikki tarvitsemansa mainonnan mediat ja kanavat sekä osaamisen niihin. Kun asiakas ei tarvitse viittä eri kumppania, hän säästää omaa aikaansa”, hän kiteyttää.

Fonectalta Jonnalla on takanaan jo kahdeksan vuoden kokemus, ja ennen nykyistä tehtäväänsä hän työskenteli pitkään myynnissä. Toukokuussa 2023 hänet nimitettiin Fonectan digitaalisen mainonnan liiketoimintajohtajaksi, mistä lähtien hän on luotsannut myös 12-henkistä modulaarisen mainonnan tiimiä.

Kuin pieni yritys Fonectan sisällä

Modulaarisen mainonnan tiimissä työskentelee monipuolisia digimainonnan osaajia Suomen kolmesta suuresta kaupungista: Helsingistä, Tampereelta ja Turusta.

”Työskentely on paikan puolesta joustavaa, ja moni meistä tykkää olla etänä. Kerran kuukaudessa kokoonnumme jollekin toimistolle tekemään töitä yhdessä. Ehkä juuri joustavuus ja hyvä yhteishenki ovat niitä asioita, joiden vuoksi tiimissämme viihdytään niin hyvin – laskujeni mukaan yli puolet meistä on ollut Fonectalla ainakin kahdeksan vuotta, monet kauemmin”, itse Turussa asuva Jonna kertoo.

Jonna kuvailee tiimiään kuin pieneksi yritykseksi Fonectan sisällä: kaikki asiakashankinnasta ja asiakassuhteiden ylläpidosta itse asiantuntijatyöhön hoidetaan tiimissä itse. Kuitenkin niin, että asiantuntemusta voidaan aina tarvittaessa lainata muista tiimeistä – tai antaa sitä itse Fonectan sisällä.

”Töitä teemme tosi tiiviisti yhdessä paitsi tiimin myös asiakkaiden kanssa, joten meillä ollaan aika sosiaalisia ja ulospäinsuuntautuneita. Saamme paljon palautetta avoimuudestamme sekä siitä, että kanssamme on mukavaa ja hauskaa tehdä töitä”, Jonna sanoo.

Perusta mainonta oikeaan dataan ja mitattaviin tavoitteisiin

Entä millaisia projekteja turkulaisilla, tamperelaisilla ja helsinkiläisillä näppäimistöillä pyöritetään? Google-mainontaa, LinkedIn- ja muun sosiaalisen median mainontaa sekä ohjelmallista mainontaa, Jonna luettelee. Löytyypä tiimistä myös Suomen ainoa LinkedInin sertifioima korkeimman tason mainosammattilainenkin.

Kaiken tekemisen pohjana on kivijalka, joka erottaa Fonectan muista alan toimijoista Suomessa: kattava markkina- ja kilpailijadata. Sitä Fonectalla on valtava määrä globaalisti eri toimialoista ja yrityksistä. Data ja mitattavuus muodostavatkin Jonnan mukaan hänen tiimissään perustan, jolle kaikki mainonta rakennetaan.

”Voimme esimerkiksi auditoida asiakkaan nykymainontaa ja vertailla sitä alan muihin toimijoihin. Voimme myös peilata sitä Googlen markkinadataan hakukäyttäytymisestä tai vaikkapa kohderyhmän liikkeistä verkossa. Näin ehdotuksillamme on aidosti arvoa asiakkaalle”, Jonna sanoo.

Mistä viimeaikaisesta asiakaskeissistä olet erityisen ylpeä?

”Autoimme digimainonnan asiakastamme kasvattamaan myyntiään selvästi ja mitattavasti. Käytännössä autoimme asiakasta näkymään tavoiteltujen kohderyhmien kannalta oikeissa paikoissa ja ostopolun eri vaiheissa, löytämään uusia asiakkaita ja sitouttamaan heidät. Ratkaisevaa tässäkin oli mainonnan oikea kohdentaminen – sekä läsnäolo asiakkaan myyntiputken jokaisessa vaiheessa”, Jonna tiivistää.

Hyötyvinkki: Määrittele mittarit koko ostopolun varrelle – ja pyydä apua kokonaisuuden johtamiseen

Suomalaisyritykset hyödyntävät jo ilahduttavan monipuolisesti eri mainoskanavia. Harva on kuitenkaan laatinut myynnin tavoitteista johdettua, eri mainonnan kanavat kattavaa mainonnan strategiaa mittareineen, sanoo modulaarisen mainonnan tiimissä Digital Marketing Team Managerinä työskentelevä Miia Heino.

”Mainonnan strategia kuvaa kohderyhmät ja konkretisoi kilpailuedut ja pääviestit. Se auttaa tekemään parempia päätöksiä ja ohjaamaan markkinointia sinne, mistä saadaan tavoitteisiin nähden parhaat tulokset”, Heino kuvailee.

Mikä digimainonnan strategiassa on erityisen tärkeää?

”Muista, että ostopolun eri vaiheet vaativat erilaisia toimenpiteitä, eri kanavissa ja erilaisin mittarein. Alkuvaiheessa korostuvat brändin tunnettuuteen liittyvät toimet ja mittarit. Harkinta- ja hankintavaiheissa tärkeitä ovat taktiset, ostohalukkuuteen liittyvät mittarit. Asiakkuuden hankinnan jälkeen seurataan asiakkaan elinkaariarvon mittareita. Kun ostopolku vielä jaetaan eri kanaviin, alkaa käsissä olla jo aikamoinen himmeli: vaiheiden mittarit pilkotaan kanavakohtaisiksi tavoitteiksi ja soppaan lisätään verkkosivujen evästekäytännöt ja alustojen tekniset haasteet”, Heino kuvailee.

”Vinkkini on, että älä jää yksin haasteiden kanssa, vaan pyydä mainonnan ammattilaisen apua kokonaisuuden johtamiseen. Oikein laadittu mainonnan strategia auttaa johtamaan yhä pirstaloituvampaa digimainonnan kanavavalikoimaa – ja ohjaa mainoseurot oikeaan paikkaan.”

 

Miten saat täyden hyödyn irti monikanavaisesta markkinoinnista? Lue lisää monikanavaisesta markkinoinnista palveluna.