LinkedIn-mainonnan korkein sertifikaatti Fonectalle – Miikka-Markus Leskinen sai sertifikaatin ensimmäisenä Suomessa

29.11.2023 | Lukuaika 3 min

Terho Tirkkonen

Artikkelin kirjoittanut

Mihin LinkedIn on menossa? Mistä LinkedInin sisäpiirissä puhutaan? Sen tietää maailmassa vain muutama kymmenen huippuammattilaista – joista yksi on Fonectan Miikka-Markus Leskinen. Miikka-Markus kertoo, mitä suomalaisyritysten pitää tietää LinkedInistä juuri nyt.

LinkedIn on monelle suomalaiselle mainostajalle keskeinen kanava, jonka kohdennusmahdollisuudet ovat vertaansa vailla. Kanavan kehityksessä on kuitenkin pysyttävä mukana. Fonectalla on suora yhteys alustalle, sillä joukostamme löytyy uunituore LinkedInin sertifioima korkeimman tason mainosammattilainen, Certified Marketing Expert Miikka-Markus Leskinen.

Miikka-Markus on Suomen ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa arvostetun sertifikaatin haltija. Kysyimme häneltä kuusi kysymystä.

Mitä LinkedIn Certified Marketing Expert tarkoittaa, Miikka-Markus?

LinkedIn Certified Marketing Experts on LinkedInin oma, korkeimman tason koulutusohjelma mainonnan ammattilaisille. Ohjelmaan valitaan 30 osallistujaa suoralla henkilökohtaisella haulla vuosittain. Valituilla on oltava riittävät näytöt LinkedIn-mainonnasta ja potentiaalia kasvaa B2B-mainonnan ajatusjohtajiksi kansainvälisesti mitattuna.

Ohjelmaan valitut saavat sisäpiirin näkymän siihen, mihin suuntaan LinkedIn on mainosalustana menossa. Pääsemme syventämään osaamistamme entisestään ja saamme lisää työkaluja kehittyä paremmiksi niin, että voimme opastaa ja neuvoa muita. Me valmistuneet myös koulutamme muita asiantuntijoita: vedämme Certified Marketing Insider -koulutuksia Marketing Labs -alustalla globaalille yleisölle.

Haku ohjelmaan on silläkin tavalla poikkeuksellinen, että se avautuu vain kerran vuodessa. Tämä oli ohjelman toinen vuosi, joten sertifioituja mainosammattilaisia on maailmalla vasta viitisenkymmentä yhteensä.

Mitä hyötyä sertifikaatista on Fonectan asiakkaille?

Suurin hyöty on, että expert-tason asiantuntijat ovat LinkedInin kehityksen ytimessä ja pääsevät käsiksi esimerkiksi isompaan datapankkiin. Fonectan asiakkaille se tarkoittaa, että käytössämme on aina viimeisin, eksklusiivinen tieto ja uusimmat työkalut.

Itselleni isoin asia on se, että pääsen jatkossa tekemään töitä LinkedInin kanssa, en vain kautta. Meillä sertifioiduilla on oma verkostomme, jossa jaamme tietoa ja opimme toisiltamme. Tästä myös Fonectan asiakkaat hyötyvät: käytössämme on varmasti LinkedIn-ammattilaisten ykkösketju maailmassa.

Sertifikaatti on virallinen tunnustus siitä, että Fonecta tekee Suomen kovinta LinkedIn-mainontaa. Se on suomalaisten mainostajien ansiota: ilman hyvää yhteistyötä emme olisi tässä.

Mitkä ovat yleisimmät haasteet, joita kohtaat LinkedIn-mainonnassa?

Yksi konkreettinen haaste on mainonnan mittarointi, tulosten analysointi ja raportointi – se, mitä LinkedInin datasta saa irti ja mitä sillä tiedolla pitäisi tehdä. Asiakkaita kiinnostavat myös yksityiskohdat: esimerkiksi se, mihin hintahuutokauppa perustuu ja mitä sen taustalla on.

Toinen haaste on laveampi: asiakkaat haluavat pysyä ajan tasalla siitä, mihin LinkedIn on menossa, millainen sisältö alustalla toimii, miten siellä myydään ja markkinoidaan, ja missä ostajat ovat tulevaisuudessa.

Molemmat haasteet ovat yhteisiä LinkedInissä mainostaville koosta ja toimialasta riippumatta.

Mihin suuntaan LinkedIn on menossa?

LinkedIn on yhä vahvemmin kehittymässä ajatusjohtajuuden alustaksi. Muutama vuosi sitten puhuttiin paljon social sellingistä, joka tähtää suoremmin myyntiin. Ajatusjohtajuus korostaa asiantuntemusta.

Ajatusjohtajuudessa on tärkeää ymmärtää, että ajatusjohtajat ovat ihmisiä, eivät yrityksiä. Ajatusjohtajat ovat näkyviä, auktoriteeteiksi miellettyjä henkilöitä, joilla on sanottavaa ja joita halutaan siksi seurata. Jos aiemmin jostakin ongelmasta tuli mieleen yritys tai tuote, ajatusjohtajuuden aikana mieleen tulee henkilö, jolla voi olla ratkaisu tai näkökulma omaan pulmaan.

Yritysten kannalta ajatusjohtajuus tarkoittaa kontrollin vähenemistä: ne joutuvat hyväksymään, että omasta joukosta nousee itsenäisiä ajatusjohtajia, jotka puhuvat omalla tavallaan. Se voi olla riski – tai mahdollisuus.

Miten Suomi pärjää LinkedInissä muihin maihin verrattuna?

Suomi on kokoaan isompi peluri LinkedInissä, ja suomalaisyritykset ovat LinkedIn-mainonnassa hyvin aktiivisia. Meillä on korkea tekninen osaamisen taso ja rohkeutta kokeilla uutta. Uskon, että Fonectan rooli ja suorat yhteydet LinkedIniin ovat olleet tässä avuksi.

Miksi yritysten kannattaa olla läsnä LinkedInissä?

Maksetussa mainonnassa LinkedInin kohdennusmahdollisuudet ovat selvästi parhaat, erityisesti B2B-puolella ja kansainvälisesti.

Ajatusjohtajuuden rakentamisessa LinkedInin voittanutta ei ole: vaikka liidejä saa sieltä lukumääräisesti vähemmän, ne ovat huomattavasti laadukkaampia. LinkedIn on käyttäjän näkökulmasta alustana erittäin luotettava, joten siellä uskalletaan tehdä ammattimaisia asioita. Se näkyy liidien laadussa.

Miikka-Markus Leskinen on Fonectan digitaalisen markkinoinnin asiantuntija. Hän on Suomen ensimmäinen mainosammattilainen, jolle LinkedIn on myöntänyt LinkedIn Certified Marketing Expert -sertifikaatin.

Ota yhteyttä LinkedIn-ammattilaisiimme ja aloita yhteistyö kanssamme!

Nimi
Markkinointilupa*
Hidden
Tämä kenttä pitää olla jokaisessa lomakkeessa. Älä muokkaa tai poista kenttää.
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden