89 % suomalaisista haluaa ostaa verkosta. Onko verkkokauppasi valmiina palvelemaan asiakkaitasi?
Rakennamme verkkokaupparatkaisuja, joiden asiakaskokemusta sekä asiakkaat, verkkokauppiaat, että liiketoimintaprosessit rakastavat. Saat koko verkkokauppapaketin yhdestä osoitteesta vaivattomasti ja ammattitaidolla:
Verkkokauppa on oleellinen osa asiakkaan ostopolkua. Toimiva verkkokauppa palvelee asiakkaiden lisäksi myös hakukoneita, sosiaalisen median kanavia, mainosalustoja ja analytiikkaa.
Suunnittelit sitten nykyisen verkkokauppa-alustasi vaihtamista tai täysin uuden verkkokaupan avaamista, meidän verkkokauppa-asiantuntijatiimimme auttaa projektissasi. Huolehdimme koko asiakkaan ostopolusta aina tuotteiden löytämisestä verkkokaupan kassalle asti yhdessä markkinoinnin asiantuntijaporukan kanssa.
Olemme toteuttaneet jo yli 150 verkkokauppaprojektia.
Verkkokauppa on toimiva myynnin väline myös B2B-alan yrityksille. Toimiva B2B-verkkokauppa huomioi asiakkaan tarpeet, sillä myös yritysmaailmassa ostaja on aina ihminen. Paranna asiakaskokemusta ja automatisoi myyntiä B2B-verkkokaupparatkaisun avulla.
Shopify-verkkokauppa sopii erityisesti kuluttajakauppaan. Shopify on SaaS-pohjainen, yksi maailman nopeimmin kasvavista verkkokauppa-alustoista. Meiltä saat ammattimaisen Shopify-verkkokaupan nopeasti ja vaivattomasti. Tutustu Shopify-verkkokauppapalvelun sisältöön ja hintaan.
Tutustu Shopify-ratkaisuunVerkkokaupassa tärkeintä on, että se palvelee asiakkaitasi parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakkaan odotusten ja todellisuuden täytyy kohdata, muuten asiakkaasi pahimmillaan kääntyy kilpailijasi puoleen. Verkkokaupan ammattilaisina meillä on tästä vuosien kokemus ja tiedämme, että asiakas arvostaa verkkokaupassa eniten näitä 9 asiaa:
Olemme tehostaneet verkkokauppa-asiakkaidemme toimintaa jopa kymmenillä prosenteilla. Saisimmeko auttaa myös sinua? Tilaa laajin suomenkielinen WooCommerce-auditointi täysin veloituksetta!
Helppokäyttöisyys on verkkokaupan tärkeimpiä ominaisuuksia niin asiakkaalle kuin myyjälle. Uusien sivujen ja tuotteiden lisäämisen tulee olla helppoa eikä mitään rakettitiedettä. Jos päänsärky alkaa aina valmiiksi tykyttää ohimolla, kun sinun pitäisi koskea verkkokauppa-alustaan, valinta saattoi mennä pieleen.
Sinun täytyy saada nopeasti päivitettyä tuotteita, hintoja ja varastosaldoja – myös mobiilissa, kun kiire pukkaa, mutta et pääse heti tietokoneelle. Vain tuotteiltaan, hinnoiltaan, tarjoamaltaan ja muilta tiedoiltaan ajantasainen verkkokauppa tarjoaa parhaan käyttökokemuksen asiakkaillesi.
Anna asiakkaan ostaa siellä, missä se on hänelle luontevinta. Muuten hän poistuu kiireesti toiseen osoitteeseen. Verkkokauppasi tulee siis synkronoitua vaivatta nettisivuihin, sosiaalisen median kanaviin ja muihin verkon markkinapaikkoihin, kuten Amazoniin.
Toden totta, verkkokaupan tulisi olla saumaton kokemus yrityksesi värimaailman, tone of voicen, nettisivujen ja yleensäkin brändin kanssa.
Verkkokauppaa säätelee verkkokauppalaki, joka asettaa tiettyjä vaatimuksia verkkokaupankäynnille. Laki edellyttää, että jokaisesta verkkokaupasta löytyvät sekä toimitusehdot että tietosuojaseloste.
Lue lisää Kilpailu- ja kuluttajaviraston linjauksesta ja pidä huoli, että toimitusehtosi, tietosuojaselosteesi ja muut verkkokauppasi ominaisuudet ja toiminnallisuudet vastaavat lain vaatimuksia.
Tietosuojaseloste on selvitys verkkokaupan asiakkaille siitä, että verkkokauppasi noudattaa EU:n tietosuoja-asetusta (GDPR) asiakkaiden henkilötietojen käsittelyssä. Keräät väistämättä asiakkaiden henkilötietoja ostotapahtuman yhteydessä, ja on sinun velvollisuutesi huolehtia tietojen turvallisuudesta. Kun kerrot tietosuojaselosteessa selkeästi, miten toimit asiakkaiden tietosuojan turvataksesi, kasvatat samalla heidän luottamustaan yritystäsi kohtaan.
Vaikka tietosuojaselosteelle ei ole olemassa määriteltyä standardimallia, noudattelee se useimmiten samanlaista kaavaa. Sen laadinnassa auttaa lista asioista, joita sieltä on hyvä löytyä:
Lisätietoa löydät Tietosuojavaltuutetun EU:n tietosuoja-asetusta käsitteleviltä sivuilta.
Fonectalta saa tarvittaessa apua sekä mallidokumentit tietosuojaselosteen tekoon. Kauppiaan pitää täyttää tai muokata ne omien toimintamalliensa mukaisiksi.
Verkkokauppalaki määrää, että asiakkaan tulee voida tutustua julkisesti saatavilla oleviin toimitusehtoihin ennen tilauksen tekemistä. Toimitusehdoista tulee ilmetä esimerkiksi maksutavat, toimitustavat, toimituskulut, toimitusajat, palautusehdot sekä muut myyntiin ja toimitukseen mahdollisesti liittyvät tekijät, joista asiakkaasi on hyvä olla tietoinen.
Tässä lyhyt listaus asioista, mitä toimitusehtojen tulisi ainakin kattaa:
Fonectalta saa tarvittaessa mallipohjan toimitusehtojen luomista varten.
Enemmän tietoa on yleensä parempi kuin vähemmän. Asiakaskokemus kärsii, mikäli asiakas joutuu toimituksen aikana tai sen vastaanotettuaan selvittämään toimitukseen liittyvää asiaa, josta hän ei etukäteen ollut tietoinen.
On aina hyvä idea tarjota asiakkaalle mahdollisimman laaja valikoima maksutapoja, joista he voivat valita sen itselleen mieluisimman ja turvallisimman tuntuisen. Näin myös poistat ostamisen esteitä asiakkailta, eli yhä useampi asiakas ostaa todennäköisemmin, kun saa itse valita maksutavan. Toiset suosivat verkkopankkimaksua, jotkut haluavat aina maksaa luottokortilla. Toisia miellyttää lasku, toiset haluavat käyttää MobilePay-maksua. Joskus kaupat voivat hyvinkin tyssätä jonkin maksuvaihtoehdon puuttumiseen.
Verkkokauppa on linkitetty yrityksesi kotisivuihin. Ensin on pidettävä huolta, että sivustosi löytyy verkosta, joka kanavasta, missä asiakkaasi liikkuvat. Sekä kotisivujen että verkkokaupan hakukoneoptimointi auttaa asiakkaita löytämään kauppasi silloin, kun he etsivät Googlesta tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Lisäksi on hyvä idea tutustua digimainontaan, joka on kustannustehokas keino houkutella uusia asiakkaita ja kasvattaa myyntiä.
Verkkokaupan perustamisen hinta määräytyy useasta tekijästä. Jos myyt vain pientä määrää tuotteita, ovat verkkokaupan jatkuvat kulut myös usein pienemmät. Kun tarjoama laajenee, kasvavat kulut yleensä sen mukana.
Verkkokauppa-alusta
Verkkokauppa-alustan voi saada jopa ilmaiseksi, mutta ilmaisversiolla ei yleensä päästä kovin pitkälle. Alustavalintaa tehdessä kannattaa katsoa tulevaan: onko haaveissa esimerkiksi kansainvälistyminen, myynti yritysasiakkaille tai tuotevalikoiman laajentaminen. WooCommerce ja Shopify ovat molemmat maailman suosituimpia verkkokauppa-alustoja, jotka kasvavat liiketoimintasi kasvun mukana.
Verkkokaupan kiinteät kulut
Verkkokaupan kiinteät kulut muodostuvat esimerkiksi verkkokauppa-alustasta ja ohjelmistoista, markkinoinnista, vuokrasta, nettiyhteyksistä, sähköstä, puhelinliittymistä, kirjanpitäjästä, palkoista ja vakuutuksista.
Verkkokaupan muuttuvat kulut
Verkkokaupan muuttuvat kulut muodostuvat esimerkiksi pakkausmateriaaleista, toimituskuluista ja sisäänostoista.