Verkkokauppa yritykselle

Suosituimmat verkkokaupparatkaisut yhdestä osoitteesta

Rakennamme verkkokauppoja, joiden asiakaskokemusta sekä asiakkaat, verkkokauppiaat, että liiketoimintaprosessit rakastavat. Olemme verkkokauppatekijä, jolta saat verkkokauppapalvelut yhdestä osoitteesta vaivattomasti ja ammattitaidolla:

  • Shopify- ja WooCommerce-verkkokaupat
  • Modernit B2B-tilauskanavat
  • Verkkokaupan alustan vaihto
  • Verkkokauppojen jatkokehitys ja konversio-optimointi
  • Integraatiot ja markkinoinnin automaatio
  • Kauppiastyö, markkinointi & analytiikka

89 % suomalaisista haluaa ostaa verkosta. Onko verkkokauppasi valmiina palvelemaan asiakkaitasi?

Suosituimmat verkkokaupparatkaisut yhdestä osoitteesta

Tarjoa asiakkaillesi helppo tilauskanava

Verkkokauppa on oleellinen osa asiakkaan ostopolkua. Toimiva verkkokauppa palvelee asiakkaiden lisäksi myös hakukoneita, sosiaalisen median kanavia, mainosalustoja ja analytiikkaa.

Suunnittelit sitten nykyisen verkkokauppa-alustasi vaihtamista tai täysin uuden verkkokaupan avaamista, meidän verkkokauppa-asiantuntijatiimimme auttaa projektissasi. Huolehdimme koko asiakkaan ostopolusta aina tuotteiden löytämisestä verkkokaupan kassalle asti yhdessä markkinoinnin asiantuntijaporukan kanssa.

Olemme toteuttaneet jo yli 150 verkkokauppaprojektia.

Täyttääkö verkkokauppasi asiakkaasi odotukset?

Verkkokaupassa tärkeintä on, että se palvelee asiakkaitasi parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakkaan odotusten ja todellisuuden täytyy kohdata, muuten asiakkaasi pahimmillaan kääntyy kilpailijasi puoleen. Verkkokaupan ammattilaisina meillä on tästä vuosien kokemus ja tiedämme, että asiakas arvostaa verkkokaupassa eniten näitä 9 asiaa:

  1. Selkeys. Selkeä ja helppo navigointi ohjaa asiakkaasi eteenpäin sivustolla kohti ostotapahtumaa.
  2. Turvallisuus. Luotettava verkkokauppa vakuuttaa asiakkaan ja hän uskaltaa jättää yhteystietonsa ja maksutiedot.
  3. Nopeus. Olemme yhä kärsimättömämpiä, emmekä jaksa odottaa sivun latautumista 3 sekuntia kauempaa!
  4. Miellyttävä ulkoasu. Visuaalisesti hyvän näköisessä kaupassa asiakas viihtyy pidempään ja ostaa todennäköisemmin.
  5. Kattavasti tietoa. Etenkin verkossa tuotetiedot ovat keskeisessä roolissa. Kerro asiakkaalle tuotteista, palveluista ja toimitusehdoista.
  6. Rehellisyys. Erityisesti verkossa ostaessa on tärkeää että asiakas saa sitä, mitä tilaa, oli kyseessä sitten tuote tai palvelu.
  7. Maksuvaihtoehdot. Asiakas haluaa valita itselleen parhaiten sopivan maksutavan. Jos oikeaa maksutapaa ei löydy, voi kauppa jäädä tekemättä.
  8. Hakutoiminnot. Auta asiakasta löytämään nopeasti etsimänsä tuotteen luo. Luo oikopolku ja poista kaikki ostamisen esteet.
  9. Toimivuus mobiilissa. Yhä useammin tuotteen tai palvelun haku aloitetaan kännykällä. Jos käyttökokemus ei ole yhtä laadukas kuin tietokoneella, vaihtaa asiakas helposti kilpailijalle.
Fonecta kehittää verkkokauppaa mobiili edellä

Testaa verkkokauppasi toimivuus

Olemme tehostaneet verkkokauppa-asiakkaidemme toimintaa jopa kymmenillä prosenteilla. Saisimmeko auttaa myös sinua? Tilaa laajin suomenkielinen WooCommerce-auditointi täysin veloituksetta!

Usein kysytyt kysymykset verkkokauppaan liittyen

Helppo rakentaa ja käyttää.

Helppokäyttöisyys on verkkokaupan tärkeimpiä ominaisuuksia niin asiakkaalle kuin myyjälle. Uusien sivujen ja tuotteiden lisäämisen tulee olla helppoa eikä mitään rakettitiedettä. Jos päänsärky alkaa aina valmiiksi tykyttää ohimolla, kun sinun pitäisi koskea verkkokauppa-alustaan, valinta saattoi mennä pieleen.

Helppo päivittää, kaikilla laitteilla.

Sinun täytyy saada nopeasti päivitettyä tuotteita, hintoja ja varastosaldoja – myös mobiilissa, kun kiire pukkaa, mutta et pääse heti tietokoneelle. Vain tuotteiltaan, hinnoiltaan, tarjoamaltaan ja muilta tiedoiltaan ajantasainen verkkokauppa tarjoaa parhaan käyttökokemuksen asiakkaillesi.

Synkronoituu muiden verkon kanavien kanssa.

Anna asiakkaan ostaa siellä, missä se on hänelle luontevinta. Muuten hän poistuu kiireesti toiseen osoitteeseen. Verkkokauppasi tulee siis synkronoitua vaivatta nettisivuihin, sosiaalisen median kanaviin ja muihin verkon markkinapaikkoihin, kuten Amazoniin.

Näyttää yritykseltäsi.

Toden totta, verkkokaupan tulisi olla saumaton kokemus yrityksesi värimaailman, tone of voicen, nettisivujen ja yleensäkin brändin kanssa.

Verkkokauppaa säätelee verkkokauppalaki, joka asettaa tiettyjä vaatimuksia verkkokaupankäynnille. Laki edellyttää, että jokaisesta verkkokaupasta löytyvät sekä toimitusehdot että tietosuojaseloste.

Lue lisää Kilpailu- ja kuluttajaviraston linjauksesta ja pidä huoli, että toimitusehtosi, tietosuojaselosteesi ja muut verkkokauppasi ominaisuudet ja toiminnallisuudet vastaavat lain vaatimuksia.

Tietosuojaseloste on selvitys verkkokaupan asiakkaille siitä, että verkkokauppasi noudattaa EU:n tietosuoja-asetusta (GDPR) asiakkaiden henkilötietojen käsittelyssä. Keräät väistämättä asiakkaiden henkilötietoja ostotapahtuman yhteydessä, ja on sinun velvollisuutesi huolehtia tietojen turvallisuudesta. Kun kerrot tietosuojaselosteessa selkeästi, miten toimit asiakkaiden tietosuojan turvataksesi, kasvatat samalla heidän luottamustaan yritystäsi kohtaan.

Vaikka tietosuojaselosteelle ei ole olemassa määriteltyä standardimallia, noudattelee se useimmiten samanlaista kaavaa. Sen laadinnassa auttaa lista asioista, joita sieltä on hyvä löytyä:

  • Yrityksen nimi, yhteystiedot ja kontaktihenkilön yhteystiedot (esim-tietosuojavastaava)
  • Mitä asiakastietoja yrityksesi kerää, ja mihin tarkoitukseen
  • Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste
  • Kuinka kauan henkilötietoja säilytetään
  • Onko muita yrityksiä tai organisaatioita, jotka saavat pääsyn asiakkaan luovuttamiin henkilötietoihin (kuten mainostus- tai analytiikkapalvelujen tarjoajat, toimituskumppanit jne.) ja miten he tietoja käsittelevät.
  • Siirretäänkö henkilötietoja EU:n ulkopuolelle
  • Asiakkaan tietosuojaoikeudet, asiakkaan oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle sekä koska tahansa peruuttaa suostumus, jos tietojen käsittely perustuu suostumukseen.
  • Tiedot automaattisesta päätöksenteosta ja käsittelyyn liittyvästä logiikasta.

Lisätietoa löydät Tietosuojavaltuutetun EU:n tietosuoja-asetusta käsitteleviltä sivuilta.

Fonectalta saa tarvittaessa apua sekä mallidokumentit tietosuojaselosteen tekoon. Kauppiaan pitää täyttää tai muokata ne omien toimintamalliensa mukaisiksi.

Verkkokauppalaki määrää, että asiakkaan tulee voida tutustua julkisesti saatavilla oleviin toimitusehtoihin ennen tilauksen tekemistä. Toimitusehdoista tulee ilmetä esimerkiksi maksutavat, toimitustavat, toimituskulut, toimitusajat, palautusehdot sekä muut myyntiin ja toimitukseen mahdollisesti liittyvät tekijät, joista asiakkaasi on hyvä olla tietoinen.

Tässä lyhyt listaus asioista, mitä toimitusehtojen tulisi ainakin kattaa:

  • Tietoa verkkokaupasta eli myyjästä.
  • Tilausohjeet.
  • Maksutavat, -kulut ja -ohjeet maksamiseen. HUOM! Maksutavan käyttämisestä ei kuluttajalta saa veloittaa enempää kuin sen verran, mitä kyseinen maksutapa myyjälle maksaa.
  • Toimitustavat, -aika, -kulut ja -ohjeet.
  • Tilauksen peruuttamis- ja palautusohjeet sekä peruuttamislomake. Esim. kuka maksaa palautuskustannukset, asiakas vai myyjä. Jos tietoa ei ole kuluttajan saatavilla tarpeeksi selvästi, ei kuluttaja ole velvollinen kuluja maksamaan.
  • Toimintaohjeet palautustilanteissa, joissa tuotetta ei voida palautuksen jälkeen enää myydä uudenveroisena.

Fonectalta saa tarvittaessa mallipohjan toimitusehtojen luomista varten.

Enemmän tietoa on yleensä parempi kuin vähemmän. Asiakaskokemus kärsii, mikäli asiakas joutuu toimituksen aikana tai sen vastaanotettuaan selvittämään toimitukseen liittyvää asiaa, josta hän ei etukäteen ollut tietoinen.

On aina hyvä idea tarjota asiakkaalle mahdollisimman laaja valikoima maksutapoja, joista he voivat valita sen itselleen mieluisimman ja turvallisimman tuntuisen. Näin myös poistat ostamisen esteitä asiakkailta, eli yhä useampi asiakas ostaa todennäköisemmin, kun saa itse valita maksutavan. Toiset suosivat verkkopankkimaksua, jotkut haluavat aina maksaa luottokortilla. Toisia miellyttää lasku, toiset haluavat käyttää MobilePay-maksua. Joskus kaupat voivat hyvinkin tyssätä jonkin maksuvaihtoehdon puuttumiseen.

Verkkokauppa on linkitetty yrityksesi kotisivuihin. Ensin on pidettävä huolta, että sivustosi löytyy verkosta, joka kanavasta, missä asiakkaasi liikkuvat. Sekä kotisivujen että verkkokaupan hakukoneoptimointi auttaa asiakkaita löytämään kauppasi silloin, kun he etsivät Googlesta tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Lisäksi on hyvä idea tutustua digimainontaan, joka on kustannustehokas keino houkutella uusia asiakkaita ja kasvattaa myyntiä.

Verkkokaupan perustamisen hinta määräytyy useasta tekijästä. Jos myyt vain pientä määrää tuotteita, ovat verkkokaupan jatkuvat kulut myös usein pienemmät. Kun tarjoama laajenee, kasvavat kulut yleensä sen mukana.

Verkkokauppa-alusta

Verkkokauppa-alustan voi saada jopa ilmaiseksi, mutta ilmaisversiolla ei yleensä päästä kovin pitkälle. Alustavalintaa tehdessä kannattaa katsoa tulevaan: onko haaveissa esimerkiksi kansainvälistyminen, myynti yritysasiakkaille tai tuotevalikoiman laajentaminen. WooCommerce ja Shopify ovat molemmat maailman suosituimpia verkkokauppa-alustoja, jotka kasvavat liiketoimintasi kasvun mukana.

Verkkokaupan kiinteät kulut

Verkkokaupan kiinteät kulut muodostuvat esimerkiksi verkkokauppa-alustasta ja ohjelmistoista, markkinoinnista, vuokrasta, nettiyhteyksistä, sähköstä, puhelinliittymistä, kirjanpitäjästä, palkoista ja vakuutuksista.

Verkkokaupan muuttuvat kulut

Verkkokaupan muuttuvat kulut muodostuvat esimerkiksi pakkausmateriaaleista, toimituskuluista ja sisäänostoista.