Usein kysytyt kysymykset

1. Fonecta-tili ja kirjautuminen

Fonecta-tili on käyttäjätunnus, jolla pääsee käyttämään Fonectan palveluita kuten Fonecta Caller, Fonecta.fi ja Finder. Tili perustuu sähköpostiosoitteeseen, johon voi tarvittaessa palauttaa unohtuneen salasanan.

Fonecta-tilin sähköpostiosoite tulee vahvistaa, jotta siihen voi palauttaa unohtuneen salasanan ja voimme lähettää palveluihin liittyvää asiakasviestintää ja esimerkiksi häiriötiedotteita.

Fonecta voi lähettää kolmen tyyppisiä sähköpostiviestejä käyttäjille: markkinointia, asiakasviestejä ja tiedotteita. Markkinointia lähetetään ainoastaan, jos on erikseen antanut siihen markkinointiluvan luodessa tai päivittäessä Fonecta-tiliä. Luvan voi myös poistaa jälkikäteen. Käyttäjille voidaan lähettää ilman erikseen annettua lupaa asiakasviestintää käyttäjän palveluihin liittyen, esimerkiksi Fonecta Callerin uudistuksista. Asiakasviestinnän voi kieltää palveluittain viesteistä löytyvistä kieltolinkeistä. Tiedotteita käytetään vain poikkeustapauksissa ja niitä voidaan tarvittaessa lähettää kaikille käyttäjille.

Yksityishenkilöiden yhteystietohaku Suomessa edellyttää vastikkeen suorittamista. Tästä syystä veloitamme 25 sentin nimellisen kertamaksun.

Kirjautumisen yhteydessä on mahdollisuus salasanan palauttamiseen käyttäjätunnuksena toimivaan sähköpostiosoitteeseen.

Fonecta-tilin tietoja ei näytetä muille käyttäjille hakupalveluissa eikä luovuteta eteenpäin kenellekään ellei erikseen anna markkinointilupaa tähän. Markkinointilupien antaminen on vapaaehtoista ja niitä voi poistaa myös jälkikäteen.

2. Fonecta.fi

Suomen kattavimmat yhteys- ja yritystiedot, kartat ja reitit

Fonecta.fi on Suomen suurin paikallinen hakupalvelu. Sieltä löydät yritykset, palvelut, yhteystiedot, kartat ja reitit helposti aina, kun tarvitset. Fonecta.fi -palvelua käyttää kuukausittain yli 1,5 miljoonaa suomalaista (lähde: FIAM).

Jos haluat muokata yrityksesi tietoja Fonecta.fissä, teet sen helposti Oma Fonecta -palvelussa.
Kirjaudu Oma Fonectaan

3. Fonecta Caller

Mikä on Fonecta Caller?

  • Fonecta Caller on luotettava suomalainen sovellus, jossa voit hallita kaikkia yhteystietojasi samassa paikassa.
  • Fonecta Caller on Suomen laajin virallinen yksityishenkilöiden, julkisten palveluiden ja yritysten yhteystietokanta.
  • Fonecta Caller tunnistaa soittajan jo puhelun saapuessa. Se kertoo, mikäli numerosta soitetaan poikkeuksellisen paljon.
  • Voit luoda ja hallita erilaisia estolistoja ja päättää, mihin numeroon haluat vastata.
  • Fonecta Callerin avulla osoitetietosi pysyvät helposti ajan tasalla.

 

Miten saan Fonecta Callerin käyttööni?

Voit ladata Fonecta Callerin omasta sovelluskaupastasi. Kun avaat sovelluksen, sinua pyydetään luomaan Fonecta-tili tai kirjautumaan olemassa olevalla Fonecta-tilin tunnuksella.

 

Miksi täytyy luoda Fonecta-tili?

Fonecta-tili varmistaa, että omat tietosi pysyvät suojassa sekä hakemasi tiedot pysyvät tallessa. Lisäksi yksityishenkilöiden tietoja ei voi Suomessa antaa ilmaiseksi.

 

Miksi Fonecta-tilin rekisteröiminen maksaa 25 senttiä?

25 sentin kertamaksu tulee suorittaa, koska yksityishenkilöiden yhteystietohaku Suomessa edellyttää vastikkeen suorittamista.

 

Voinko käyttää Fonecta Calleria ilman nettiä?

Fonecta Caller ei pysty hakemaan tietoja ilman nettiä, mutta aiemmin määrittelemäsi estolistat ovat osittain käytössäsi myös ilman nettiä.

 

Minulla on ongelmia Fonecta Callerin kanssa. Miten toimin?

Lähetä sähköpostia osoitteeseen mobile@fonecta.com tai ota yhteyttä Fonecta Callerin tuki ja palaute -sivun kautta. Selvitämme ongelman mielellämme.

 

Mitä teen, kun unohdin salasanani?

Voit tilata uuden salasanan kirjautumisen yhteydessä “unohditko salasanasi” -painikkeella.

 

Voinko kirjautua Fonecta Calleriin usealla laitteella?

Kyllä, Caller Pro -tilauksella voit käyttää Fonecta Calleria samalla tunnuksella neljällä eri laitteella. Fonecta Callerissa on laitteiden hallinta, josta näet, mihin laitteille olet kirjautuneena. Voit kirjautua laitteista sitä kautta myös ulos.

Miksi Fonecta Caller haluaa olla puhelimeni oletussovellus soittajan tunnistamiseen ja häiriköintisuojaan?

Jotta Fonecta Caller voi tunnistaa soittajan, se tarvitsee luvan olla puhelimesi oletussovellus soittajan tunnistamiseen ja häiriköintisuojaan.

 

Miten laitan Fonecta Callerin puhelimeni oletussovelluksesi soittajan tunnistamiseen ja häiriköintisuojaan?

Kun asennat Fonecta Callerin puhelimeesi, sinulta kysytään lupa asettaa Fonecta Caller oletussovellukseksi soittajan tunnistamiseen ja häiriköintisuojaan. Mikäli et ole kirjautumisvaiheessa antanut lupaa, voit vielä antaa luvan puhelimesi asetuksista kohdasta oletussovellukset.

 

Miksi Fonecta Caller tarvitsee sijaintitietoni?

Fonecta Caller hakee sinulle halutessasi sijaintitietojen perusteella lähimmät hakuasi vastaavat yhteystiedot.

 

Kerääkö Fonecta Caller tietojani?

Fonecta Caller kerää estetyt numerot, jotta estäminen toimii.

 

Näkevätkö vastaanottajat Fonecta Callerin kautta nimeni, jos soitan heille?

Kyllä näkevät, mikäli yhteystietosi ovat julkiset. Numerontunnistuksessa näkyy se nimi, jonka olet ilmoittanut operaattorille.

 

Mitä teen, ellen halua numeroni näkyvän Fonecta Callerissa?

Ole yhteydessä operaattoriisi ja pyydä numerosi muuttamista tuntemattomaksi.

 

Miksi Fonecta Caller tarvitsee luvan puhelimeeni, puhelutietoihini, tekstiviestitietoihini ja yhteystietoihini?

Fonecta Caller tarvitsee pääsyn näihin tietoihin, jotta numerontunnistus toimii.

 

Saako Fonecta tietoja tekstiviestieni sisällöistä?

Fonecta Caller ei kerää tietoja tekstiviesteistä. Se vain näyttää ne käyttäjälle. Saapuvien tekstiviestien lähettäjän puhelinnumerolle tehdään numerontunnistus samaan tapaan kuin saapuville puheluille. Tekstiviestien sisältöä ei käsitellä millään tavalla.

Mitä saan ilmaisella käyttäjätilillä?

Saat 10 kpl maksutonta henkilö- ja yrityshakua kuukaudessa. Lisäksi voit käyttää kolmessa vastaanottamassasi puhelussa tai viestissä numerontunnistusta.

 

Mitä Caller Pro -kuukausitilaus sisältää?

  • Rajattomasti nimi- ja numerohakuja
  • Numeroiden tunnistus joka puhelussa ja tekstiviestissä
  • Omien estolistojen luominen ja hallinta
  • Puhelimeni osoitekirjassa olevien yhteystietojen päivitys
  • Voit käyttää Fonecta Calleria neljällä eri laitteella
  • Ei ole mainoksia

Mitä maksutapoja voin käyttää Caller Pro -kuukausitilaukseni maksamiseen?

Voit maksaa kuukausitilauksesi Google-tilillesi liitetyillä maksutavoilla. Google Playn hyväksymiä maksutapoja ovat maksukortti, operaattorilaskutus. PayPal, Google Playn saldo ja lahjakortit. Maksu veloitetaan valitsemaltasi maksutavalta kuukausittain. Mikäli haluat lisätä tai muuttaa maksutapojasi, löydät ohjeet täältä.

 

Yritin tehdä Caller Pro -kuukausitilauksen, mutta ostoni hylättiin. Miksi?

Oston hylkääminen saattaa johtua esimerkiksi vanhentuneesta maksukortista, saldon riittämättömyydestä tai Google Play -maksuprofiilisi ongelmasta. Ohjeita maksuongelman korjaamiseen löydät täältä.

 

Voinko käyttää Caller Pro -kuukausitilaustani usealla eri laitteella?

Voit käyttää Caller Pro -kuukausitilaustasi neljällä eri laitteella, jos sinulla on niissä sama Play-tili.

 

Miten peruutan Caller Pro -kuukausitilaukseni?

Voit peruuttaa Caller Pro -kuukausitilauksesi ennen laskutuskauden loppua Play-kaupan kautta.

 

Miten voin poistaa Fonecta-tilin?

Voit poistaa tilin kirjautumalla sisään Fonecta.fihin ja poistamalla tilin sieltä.

 

Miten voin poistaa Fonecta Callerin?

Paina pitkään sovellusikonin päältä, jolloin sinulle tulee esiin mahdollisuus sovelluksen poistamiseen. Sovelluksen poistaminen ei poista Fonecta-tiliäsi.

 

Miksi minun pitää maksaa kuukausitilauksesta, vaikka olen jo maksanut 25 senttiä rekisteröitymisen yhteydessä?

25 sentin maksu peritään rekisteröitymisen yhteydessä siitä syystä, että Suomessa ei saa antaa yksityishenkilöiden yhteystietoja ilmaiseksi.

Fonecta Callerissa on sekä maksuton kuukausitilaus että maksullinen Caller Pro -kuukausitilaus. Maksuttomalla kuukausitilauksella saat 10 ilmaista hakua sekä 3 ilmaista numerontunnistusta kuukaudessa. Maksullisella Caller Pro -tilauksella sinulla on käytössäsi rajattomasti hakuja ja numeroiden tunnistuksia.

Miksi osa hakutuloksista näkyy ensin harmaina?

Näytämme harmaalla osan mahdollisista hakutuloksista. Saat auki haluamasi haun tiedot, kun klikkaat ”avaa hakutulokset” -nappia ja käytät joko ilmaisen tai maksetun haun.

 

Kauanko avatut hakutulokset ovat käytössäni?

Avatut hakutulokset ovat käytössäsi 24 tuntia.

 

Miksi samalla nimellä voi tulla useita hakutuloksia?

Yhdellä omistajalla voi olla useita liittymiä tai Suomessa voi olla useita samannimisiä henkilöitä tai yrityksiä. Mitä tarkemman haun teet, sitä todennäköisemmin saat oikean tuloksen. Voit esimerkiksi lisätä hakutulokseen etu- ja sukunimen lisäksi kaupungin.

 

Voinko hakea numerolla omistajan tiedot?

Kyllä voit. Voit kirjoittaa hakukenttään numeron, jolle haluat etsiä omistajan tiedot.

 

Miksi Fonecta Callerista ei löydy kaikkia numeroita?

Fonecta Callerista löytyy ainoastaan julkiset yhteystiedot. Salaisia ja tuntemattomia numeroita ei löydy.

Mitä tarkoittaa numeroiden tunnistus?

Numeroiden tunnistus tarkoittaa soittajien tunnistusta puhelun saapuessa. Numeroiden tunnistus tunnistaa myös tekstiviestin lähettäjän.

 

Miksi numeroiden tunnistus ei tunnista kaikkia numeroita?

  • Numeroiden tunnistus tunnistaa ainoastaan julkiset yhteystiedot.
  • Kun Fonecta Caller ei tunnista numeroa, se näkyy tuntemattomana tai salaisena numerona.
    • Tuntematon numero tarkoittaa sitä, että numeron omistaja ei halua ilmoittaa tietoa Fonecta Callerissa ja muissa numeropalveluissa esim. yritysten alanumerot ja etukäteen maksetut liittymät.​
    • Salainen numero ei näy puhelun vastaanottajalle.

 

Miksi soittajien tunnistus ei toimi, vaikka olen hyväksynyt kaikki luvat?

Kokeile näitä:

  • Tarkista, että olet antanut kaikki Fonecta Callerin pyytämät luvat ja olet tehnyt Fonecta Callerista oletussovelluksen soittajan tunnistamiseen ja häiriköintisuojaan.
  • Tarkista, että Fonecta Callerilla on lupa piirtää / näyttää muiden sovellusten päälle. Yleensä tämä asetus menee automaattisesti päälle, mutta tarkista se puhelimen asetuksista: Asetukset > Sovellukset > Fonecta Caller > Salli piirto / näyttäminen muiden sovellusten päällä.
  • Joissain puhelimissa voi olla vielä puhelinkohtaisia erikoisasetuksia:
    • Xiaomeissa pitää sallia ponnahdusikkunat sekä niiden toimiminen taustalla.
    • Huaweissa sovelluksen käynnistys kannattaa laittaa manuaaliseksi: Asetukset > Akku > Sovelluksen käynnistys > Fonecta Caller > Automaattinen käynnistys pois päältä
  • Akun optimointi kannattaa ottaa Fonecta Callerin osalta pois päältä.
  • Mikäli nämä eivät auta, ole yhteydessä asiakaspalveluumme: mobile@fonecta.com

 

Mitä tarkoittaa teksti: ”Numerosta soitetaan poikkeuksellisen paljon?”

Teksti näytetään yleisesti soitetuimpien numeroiden yhteydessä.

 

Miksi akun optimointi pitää ottaa puhelimestani pois päältä?

Kun puhelin on käyttämättömänä, se menee erilaisiin lepotiloihin. Syvimmässä lepotilassa Fonecta Caller ei toimi kunnolla. Kun akun optimoinnin ottaa pois Fonecta Callerista, toimii sovellus paremmin lepotiloista huolimatta.

 

Miten otan akun optimoinnin pois päältä?

Saat otettua akun optimoinnin pois päältä puhelimen asetuksista: Asetukset > sovellukset > Fonecta Caller > akku > älä optimoi tai vaihtoehtoisesti: Asetukset > akku > akun käytön optimointi > etsi Fonecta Caller sovelluslistasta > älä optimoi

Polku akun optimoinnin poistamiseen voi erota puhelimesta riippuen, oleellisinta on poistaa optimointi nimenomaan Fonecta Caller -sovelluksesta, ei koko puhelimesta

 

Miten voin muokata tietojani, jotka näkyvät numeroiden tunnistuksessa?

Yksityishenkilöiden tiedot tulevat puhelinoperaattoreilta ja yrityksen tai julkisen palvelun tiedot Fonectan tietokannasta. Mikäli haluat muokata henkilökohtaista matkapuhelinnumeroasi, tarkista tiedot operaattorilta. Muussa tapauksessa ole yhteydessä sähköpostiosoitteeseen mobile@fonecta.com.

 

Voinko poistaa nimeni näkymisen Fonecta Callerissa?

Mikäli haluat poistaa henkilökohtaisen matkapuhelinnumerosi, ole yhteydessä puhelinoperaattoriisi. Muussa tapauksessa ole yhteydessä sähköpostiosoitteeseen mobile@fonecta.com.

 

Miksi omat tietoni näkyvät väärin Fonecta Callerissa?

Yksityishenkilöiden tiedot tulevat operaattoreilta ja yrityksen tai julkisen palvelun tiedot Fonectan tietokannasta. Mikäli henkilökohtainen matkapuhelinnumerosi on väärin, tarkista tiedot operaattorilta. Muussa tapauksessa ole yhteydessä sähköpostiosoitteeseen mobile@fonecta.com.

 

Millä kaikilla tavoilla voin käyttää numeroiden tunnistusta?

Voit itse määritellä, missä tapauksissa numeroiden tunnistus toimii:

1. Kun sinulle soitetaan.
2. Kun sinä soitat.
3. Kaikki osoitekirjassasi olevat numerot tunnistetaan.
4. Kaikki numerot, jotka eivät ole osoitekirjassasi, tunnistetaan.

 

Voinko itse päättää, missä numeroiden tunnistus näkyy puhelimessani?

Voit asetuksista määritellä, missä kohtaa haluat numeroiden tunnistuksen näkyvän näytöllä. Voit myös siirtää tunnistusikkunaa haluamaasi kohtaan ja puhelin muistaa sen seuraavilla kerroilla.

Mikä tarkoittaa numeroiden tunnistus ja puheluiden suojaus?

Numeroiden tunnistuksessa ja puheluiden suojauksessa voit luoda ja hallita erilaisia estolistoja. Näet sieltä, kuinka monta puhelua Fonecta Caller on tunnistanut ja estänyt.

 

Voinko estää puhelut muista maista?

Voit estää kaikki ulkomaiset puhelut tai puhelut haluamistasi maista.

 

Voinko estää tuntemattomat numerot?

Voit estää kaikista sellaisista numeroista tulevat puhelut, joita Fonecta Caller ei tunnista.

 

Voinko estää salaiset numerot?

Voit estää kaikki salaiset numerot.

 

Mitä tapahtuu, jos estän kaikki puhelut numeroista, jotka eivät ole yhteystiedoissani?

Tällöin saat ainoastaan puheluita numeroista, jotka ovat yhteystiedoissasi. Huom! Tällöin et saa puheluita mistään numerosta, jota et ole tallentanut yhteystietoihisi. Näitä voivat olla esimerkiksi puhelut sairaaloista tai vanhoilta koulukavereiltasi.

 

Mitä tapahtuu, jos estän numeron?

Puhelun tullessa puhelin ei ala soimaan. Näet estetyt puhelut jälkikäteen Fonecta Callerista, mikäli näin haluat. Voit hallita estettyjä puheluita ja purkaa eston halutessasi.

 

Näenkö tiedot puheluista, jotka olen estänyt?

Näet Fonecta Callerista tiedon kaikista estetyistä numeroista, mikäli olet asettanut ne näkymään.

 

Tietääkö soittaja, että olen estänyt hänet?

Ei tiedä.

 

Miten muutan estolistojani?

Voit hallita estolistoja ja estettyjä puheluita numeroiden tunnistuksessa ja puheluiden suojauksessa.

 

Voinko estää tekstiviestit?

Tekstiviestejä ei voi estää.

 

Voinko estää estettyjä numeroita jättämästä minulle vastaajaan viestiä?

Et voi.

4. Hakupalveluissa julkaistavat tiedot

Hakupalveluista löytyvät tiedot tulevat puhelinoperaattoreilta ja yritysten osalta useista tietolähteistä (mm. asiakasyrityksiltä suoraan). Käyttäjien käyttäjätunnuksen eli Fonecta Tilin tietoja ei julkaista hakupalveluissa.

Hakupalveluista ei löydy tietoa salaisiksi määritetyistä puhelinnumeroista eikä prepaid-liittymien numeroista. Myöskään yritysten alanumeroista ei ole aina tietoa saatavilla.

Yksityishenkilöiden perustiedot tulevat puhelinoperaattoriltasi. Päivittämällä tiedot operaattorisi kautta ne päivittyvät kaikkiin hakupalveluihin, sekä Fonectan että muiden palveluntarjoajien.

Oma Fonecta -palvelussa päivität yrityksesi yhteystiedot Fonectan palveluihin 24/7, käytät ostamiasi palveluita, näet reaaliaikaisesti raportointitulokset sekä tulostat tarvittaessa laskukopiot ja tilausvahvistukset. Kirjaudu sisään osoitteessa: https://oma.fonecta.fi

Yhteystiedot tulevat Fonectalle teleoperaattoreilta. Teleoperaattorisi kautta voit halutessasi kieltää yhteystietojesi julkaisemiseen yhteystietopalveluissa (ml. Fonecta palvelut). Mahdolliset kiellot tulee tehdä suoraan teleoperaattorillesi. Asian pitäisi hoitua helposti soittamalla teleoperaattorin asiakaspalveluun. Tiedot päivittyvät yhteystietopalveluiden tarjoajille arkipäivisin.

Mikäli haluat salata puhelinnumerosi tai puhelinnumeroon liitetyt osoitetiedot, ota yhteys suoraan teleoperaattoriisi.

Tulos tarkoittaa ettei numerolle löydy tietoja Fonectalta, mutta analytiikan perusteella sitä on haettu poikkeuksellisen usein edeltävän viikon aikana. Kyseessä voi olla esimerkiksi puhelinmyyjä tai viranomainen.

5. Tietosuoja

Voit itse hallinnoida markkinointilupia Fonecta-tilin asetusten kautta. Nämä markkinointiluvat vaikuttavat:

  • siihen, mitä tietoja Fonecta ja yhteistyökumppanit voivat lähettää sinulle palveluista ja tarjouksista
  • sinulle kohdistettuun verkkomainontaan

Jos haluat yleisesti rajoittaa telemarkkinointia tai postitse tehtävää suoramarkkinointia, voit tehdä kiellon ASML:n kieltopalvelun kautta osoitteessa https://www.asml.fi/kieltopalvelut/.

Sinulla rekisteröitynä on oikeus saada vahvistus siitä, käsitelläänkö sinua koskevia henkilötietoja, ja jos käsitellään, myös oikeus pyytää kopio Fonectan käsittelemistä henkilötiedoista.

Fonectan rekisterinpitäjänä pitää pystyä tunnistamaan rekisteröity ja vahvistamaan rekisteröidyn henkilöllisyys tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Emme voi luovuttaa henkilötietoja esimerkiksi pelkän nimen tai puhelinnumeron perusteella, varmistamalla henkilöllisyytesi turvaamme sinun oikeuksiasi. Rekisteröidyn tulee toimittaa Fonectalle osana tarkistuspyyntöä kopio henkilöllisyystodistuksesta (passi, ajokortti tai henkilökortti).

Tarkastuspyyntö tulee lähettää kirjallisesti ja allekirjoitettuna osoitteella:

Fonecta Oy / Tietosuojavastaava
PL 202
00241 Helsinki

Sähköpostitse osoitteeseen tietosuoja@fonecta.com.

Vaihtoehtoisesti tarkastuspyynnön voi esittää sähköisellä lomakkeella. Lomake allekirjoitetaan sähköisellä allekirjoituksella, joka toimii pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Tarkastuspyynnön sisältö (kuluttaja-asiakkaiden asiakasrekisteri, tilaajatietokanta):

  • Nimi
  • Puhelinnumero
  • Osoite
  • Sähköpostiosoite
  • Mitkä tiedot haluat tarkastaa
  • Missä muodossa haluat tiedot (postitse vai sähköisessä muodossa)

Tarkastuspyynnön sisältö (päättäjätietokanta, yritysasiakkaiden asiakasrekisteri):

  • Nimi
  • Puhelinnumero
  • Osoite
  • Sähköpostiosoite
  • Yrityksen nimi ja y-tunnus, jossa rekisteröity toimii päättävässä asemassa
  • Missä muodossa haluat tiedot (postitse vai sähköisessä muodossa)

Tarkastuspyyntö voidaan esittää myös henkilökohtaisesti yllä mainitussa osoitteessa. Kun tarvittavat tiedot sisältävä pyyntö on saapunut Fonectalle, vastaamme siihen 30 päivän kuluessa.

Tietojen kysely on maksutonta. Mikäli rekisteröity pyytää useampia jäljennyksiä tai esittää uuden tarkastuspyynnön kuuden (6) kuukauden sisällä edellisestä tarkastuspyynnöstä, Fonecta voi veloittaa hallinnollisiin kustannuksiin perustuvan kohtuullisen maksun.

Itsepalvelukanavat

Mikäli sinulla on käyttäjätili Fonecta-tili –palvelussa, voit itse poistaa Fonecta-tilin ja siihen liitetyt tiedot. Voimme myös poistaa Fonecta-tilin puolestasi tekemällä meille tietojen poistopyynnön (kts. alla Tietojen poistopyyntö).

Mikäli käytät Fonecta Caller -älypuhelinsovellusta, voit poistaa sen itse päätelaitteesta.

Mikäli käytät 020202 Caller -älypuhelinsovellusta, voit lopettaa sen käytön joko:

Tietojen poistopyyntö liittyen yhteystietopalveluihin (hakemistopalvelut)

Yhteystiedot tulevat Fonectalle teleoperaattoreilta. Teleoperaattorisi kautta voit halutessasi kieltää yhteystietojesi julkaisemiseen yhteystietopalveluissa (ml. Fonecta palvelut). Mahdolliset kiellot tulee tehdä suoraan teleoperaattorillesi. Asian pitäisi hoitua helposti soittamalla teleoperaattorin asiakaspalveluun. Tiedot päivittyvät yhteystietopalveluiden tarjoajille arkipäivisin.

Mikäli haluat salata puhelinnumerosi tai puhelinnumeroon liitetyt osoitetiedot, ota yhteys suoraan teleoperaattoriisi.

Tietojen poistopyyntö

Sinulla rekisteröitynä on oikeus pyytää Fonectaa poistamaan sellaiset henkilötietosi, jotka olet itse antanut Fonectalle tai tietojen käsittely perustuu Fonectalle antamaasi suostumukseen.

Fonectan rekisterinpitäjänä pitää pystyä tunnistamaan rekisteröity ja vahvistamaan rekisteröidyn henkilöllisyys tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Emme voi poistaa henkilötietoja esimerkiksi pelkän nimen tai puhelinnumeron perusteella, varmistamalla henkilöllisyytesi turvaamme sinun oikeuksiasi. Rekisteröidyn tulee toimittaa Fonectalle osana poistopyyntöä kopio henkilöllisyystodistuksesta (passi, ajokortti tai henkilökortti).

Mikäli haluat poistaa itse Fonectalle antamasi tai suostumukseen perustuvat tietosi voit lähettää poistopyynnön kirjallisesti ja allekirjoitettuna osoitteella:

Fonecta Oy / Tietosuojavastaava
PL 202
00241 Helsinki

tai sähköpostitse osoitteeseen tietosuoja@fonecta.com.

Poistopyynnön sisältö:

  • Nimi
  • Puhelinnumero
  • Sähköpostiosoite
  • Kopio henkilöllisyystodistuksesta (passi, ajokortti tai henkilökortti)
  • Mitkä tiedot haluat poistaa

Lisätietoja saatte tietosuojaselosteeltamme.

6. GDPR

Mikä on tietosuoja-asetus / GDPR?

GDPR on lyhenne sanoista ”General Data Protection Regulation”, joka suomeksi on EU:n yleinen tietosuoja-asetus. Asetusta aletaan soveltamaan 25.5.2018 lähtien ja se koskee kaikkia yrityksiä, jotka käsittelevät henkilötietoja. Asetuksen tarkoitus on parantaa kansalaisten tietoturvaa ja tehdä henkilötietojen käsittelystä läpinäkyvämpää. Asetus tiukentaa tämänhetkisiä sääntöjä sen osalta miten, mihin ja kuka henkilötietojen saa käyttää.

 

Mitä henkilötieto on?

Tietosuoja-asetuksen mukaan henkilötietoja ovat kaikki sellaiset tiedot, jotka koskevat tunnistettavissa olevaa henkilöä. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi:

  • nimi
  • henkilötunnus
  • sähköpostiosoite
  • puhelinnumero
  • sijaintitieto (esim. kotiosoite)
  • kuva
  • verkkotunnistetieto (esim. ip-osoite)
  • yksi tai useampi vastaajalle tunnusomainen fyysinen, fysiologinen, geneettinen, psyykkinen, taloudellinen, kulttuurinen tai sosiaalinen tekijä.

 

Mihin henkilötietoja saa käyttää?

Henkilötietoja saa edelleen käyttää samoihin tarkoituksiin kuin ennen, mutta vain siihen asiaan johon henkilötiedon luovuttaja on antanut suostumuksen. Eli jos henkilötiedot on kerätty esim. Fonectalle asiakasrekisteriksi, tietoja ei saa käyttää muuhun kuin ko. rekisterin käyttötarkoitukseen.

 

Milloin Fonecta toimittaa asiakkaalle henkilötietojen käsittelysopimuksen?

Fonecta lähettää asiakkailleen henkilötietojen käsittelysopimuksia postitse huhtikuun aikana. Sopimus lähetetään asiakkaan päätoimipaikkaan.

 

Mitä jos yritykseni ei saa henkilötietojen käsittelysopimusta Fonectalta?

Fonecta toimittaa sopimukset postitse huhtikuun aikana. Jos yrityksesi ei saa sopimusta toukokuun puoliväliin mennessä, pyydämme ottamaan yhteyttä Fonectan asiakaspalveluun asiakaspalvelu@fonecta.com, puhelimella 020 692 999 (matkapuhelimista 8,35 snt/puhelu + 18,05 snt/min. Kiinteästä puhelinverkosta 8,35 snt/puhelu + 6,55 snt/min.) tai chatilla osoitteessa oma.fonecta.fi (palvelee arkisin klo 8-18). Voitte olla yhteydessä myös omaan asiakasyhteyshenkilöönne. Sopimus tullaan lisäämään myös OMA Fonecta palveluun toukokuun aikana, joten sopimus löytyy myöhemmin myös sieltä.

 

Onko tämä henkilötietojen käsittelysopimus tietosuoja-asetuksen vaatimusten mukainen?

Kyllä. Fonectan henkilötietojen käsittelysopimus täyttää tietosuoja-asetuksen asettamat vaatimukset henkilötietojen käsittelyä koskevalle sopimukselle (artikla 28). Henkilötietojen käsittelystä saatetaan lisäksi sopia myös Fonectan ja asiakkaan välisessä tilauksessa/palvelusopimuksessa.

 

Jos minulla on kysyttävää sopimuksesta, mihin voin olla yhteydessä?

Henkilötietojen käsittelysopimukseen liittyvät kysymykset voi lähettää Fonectan asiakaspalveluun asiakaspalvelu@fonecta.com, puhelimella 020 692 999 (matkapuhelimista 8,35 snt/puhelu + 18,05 snt/min. Kiinteästä puhelinverkosta 8,35 snt/puhelu + 6,55 snt/min.) tai chatilla osoitteessa oma.fonecta.fi (palvelee arkisin klo 8-18). Voitte olla yhteydessä myös omaan asiakasyhteyshenkilöönne.

 

Kattaako henkilötietojen käsittelysopimus kaikki Fonectan ja asiakkaan välillä kulloinkin voimassa olevat sopimukset?

Kyllä. Tietosuojaliite koskee kaikkia Fonectan ja asiakkaan välillä solmittuja sopimuksia. Se soveltuu siinä tapauksessa, että Fonecta käsittelee omissa palveluissaan henkilötietoja asiakkaan lukuun asiakkaan tekemän tilauksen ja/tai asiakkaan kanssa solmitun palvelusopimuksen perusteella.

 

Miksi Fonecta on asiakkaidensa henkilötietojen käsittelijä?

Useissa Fonectan palveluissa käsitellään asiakkaan henkilötietoja, esim. yhteystietoja.  Asiakas on henkilötietojen osalta rekisterinpitäjä. Asiakkaalta tulevien henkilötietojen osalta Fonecta toimii henkilötietojen käsittelijänä, jolloin käsittelee henkilötietoja asiakkaan lukuun. Useimmissa tapauksissa myös evästeet katsotaan henkilötiedoiksi.

 

Miten Fonecta käsittelee asiakkaidensa henkilötietoja?

Tämä riippuu asiakkaan Fonectalta ostamasta palvelusta. Palveluiden ehdoissa mainitaan se, käsitelläänkö ko. palvelussa asiakkaalta tulevia henkilötietoja ja jos käsitellään, niin ehdoissa kerrotaan käsittelyn tarkoitus, rekisteröityjen ryhmä ja henkilötietojen tyypit. Lisätietoja palveluistamme saatte Fonectan verkkosivuilta (www.fonecta.fi/yrityksille) sekä myynnin yhteyshenkilöltänne.

Mitkä henkilötiedot Fonecta on velvollinen palauttamaan tai poistamaan sopimussuhteen päättyessä?

Kaikki asiakkaan toimittamat henkilötiedot (esim. koskien asiakkaan omia asiakkaita tai työntekijöitä), joita Fonecta käsittelee Fonectan palvelussa palvelun ehtojen mukaisesti. Henkilötietojen poistoprosessi on kuvattu henkilötietojen käsittelysopimuksessa, sekä tarpeen mukaan myös palvelun ehdoissa. Fonectalla on tietyissä palveluissa lakisääteinen velvollisuus säilyttää esim. välitystietoja, joten poisto voidaan tehdä vasta tämän määräajan päätyttyä.

Käsitteleekö Fonecta henkilötietoja EU:n ulkopuolella?

Fonecta käsittelee henkilötietoja pääsääntöisesti vain EU:n sisällä. Kuitenkin jotkin Fonectan käyttämät kumppanit, esim. Google, Facebook ja LinkedIn joutuvat käsittelemään henkilötietoja EU/ETA –alueen ulkopuolella. Näissä tapauksissa siirrosta on maininta palvelun ehdoissa ja Fonecta on varmistanut, että tietojen siirtoon pätee tarvittavat mallilausekkeet (esim. Privacy Shield). Henkilötietojen käsittely EU:n ulkopuolella edellyttää asiakkaan suostumusta.

Millaisia teknisiä järjestelyitä Fonecta on tehnyt, joilla pyritään varmistamaan henkilötietojen käsittelyyn liittyvä verkko- ja tietoturvallisuus?

Fonecta huolehtii palveluidensa tietoturvasta käyttäen asianmukaisia teknisiä ja hallinnollisia menettelyjä. Palveluiden ylläpito hoidetaan hyvien tietoturvakäytäntöjen mukaan, mm. suojaamalla ympäristöt palomuureilla sekä huolehtimalla käyttöjärjestelmien ja ohjelmistojen tietoturvapäivityksistä asianmukaisesti.

Pääsy tuotantoympäristöihin sekä tietokantoihin on vain erikseen nimetyillä henkilöillä, jotka tarvitsevat toimenkuvansa takia pääsyn ympäristöihin. Kaikki liikennöinti ympäristöihin tehdään henkilökohtaisilla tunnuksilla ja käyttäen salattua yhteyttä. Myös palvelun palvelinympäristöinä käytettäviltä pilviympäristöiltä vaaditaan asianmukaista tietoturvasertifiointia.

 

Onko Fonecta velvollinen ilmoittamaan rekisterinpitäjää mahdollisista tietoturvaloukkauksista?

Kyllä. Fonecta ilmoittaa mahdollisista tietoturvaloukkauksista tietosuoja-asetuksen mukaisesti ilman aiheetonta viivytystä siitä, kun Fonecta tulee tietoiseksi tietoturvaloukkauksesta.

Miten osapuolten vastuu määräytyy ja miten se on rajoitettu?

Fonecta vastaa siitä, että se käsittelee henkilötietoja tietosuoja-asetuksen ja henkilötietojen käsittelysopimuksen mukaisesti, sekä vastaa aiheutuneesta vahingosta, joka johtuu rekisteröidylle tietosuoja-asetuksen ja henkilötietojen käsittelysopimuksen asettamien velvollisuuksien mahdollisesta noudattamatta jättämisestä. Fonecta vastaa lisäksi vahingonkorvauksesta tai hallinnollisista sakoista, jotka toimivaltainen viranomainen tai tuomioistuin lainvoimaisessa päätöksessään määrää, mutta vain siltä osin kuin ko. viranomaisen tai tuomioistuimen päätöksessä päätetään Fonectan vastuulle kuuluvasta vahingonkorvauksista tai hallinnollisista sakoista. Muissa tapauksissa Fonectan vastuu on rajoitettu kulloinkin voimassa olevan palvelusopimuksen mukaisesti.