Fonectan työntekijä - Fonecta Verkkokaupan sovelluksetFonectan työntekijä - Fonecta Verkkokaupan sovellukset

Usein kysytyt kysymykset

Löydä vastauksia yleisimpiin kysymyksiin

Fonectan palveluihin liittyen.

Tutustu myös markkinointioppaisiin

Nappaa ideat ja vinkit yrityksen markkinointiin. Näistä oppaista löydät ratkaisuja erilaisiin tarpeisiin ja konkreettista apua yrityksesi markkinointiin.

Maksuttomat oppaat
Markkinointiapurisi palveluksessa

3. Fonecta Caller

Mikä on Fonecta Caller?

  • Fonecta Caller on luotettava suomalainen palvelu, jossa voit hallita kaikkia yhteystietojasi samassa paikassa.
  • Fonecta Caller toimii sekä selaimessa että sovelluksessa.
  • Fonecta Caller on Suomen laajin virallinen yksityishenkilöiden, julkisten palveluiden ja yritysten yhteystietokanta.
  • Fonecta Caller -sovellus tunnistaa soittajan jo puhelun saapuessa. Se kertoo myös, mikäli numerosta soitetaan poikkeuksellisen paljon.
  • Voit luoda ja hallita erilaisia estolistoja ja päättää, mihin numeroon haluat vastata.
  • Fonecta Callerin avulla osoitetietosi pysyvät helposti ajan tasalla.
  • Fonecta Calleria voi käyttää joko ilmaiseksi tai hankkia maksullisen Caller Pro -tilauksen. Yritykselle Caller Pro -lisenssit suoraan Fonectan verkkokaupasta!

Miten saan Fonecta Callerin käyttööni?

Voit ladata Fonecta Callerin omasta sovelluskaupastasi. Kun avaat sovelluksen, sinua pyydetään luomaan Fonecta-tili tai kirjautumaan olemassa olevalla Fonecta-tilin tunnuksella. Voit käyttää palvelua myös selaimessa osoitteessa www.fonecta.fi

Miksi täytyy luoda Fonecta-tili?

Fonecta-tili on henkilökohtainen käyttäjätunnus, jolla pääsee käyttämään Fonectan hakupalveluita (Fonecta Caller ja Finder). Tarvitset Fonecta-tilin, jotta voit avata henkilö- ja numerohaun tulokset. Yksityishenkilöiden tietoja ei voi Suomessa antaa ilmaiseksi. Fonecta-tili varmistaa, että omat tietosi pysyvät suojassa sekä hakemasi tiedot pysyvät tallessa.

Miksi Fonecta-tilin sähköpostiosoite pitää vahvistaa?

Fonecta-tilin sähköpostiosoite tulee vahvistaa, jotta siihen voi palauttaa unohtuneen salasanan ja voimme lähettää palveluihin liittyvää asiakasviestintää ja esimerkiksi häiriötiedotteita.

Miksi Fonecta-tilin rekisteröiminen maksaa 25 senttiä?

25 sentin kertamaksu tulee suorittaa, koska yksityishenkilöiden yhteystietohaku Suomessa edellyttää vastikkeen suorittamista. Rekisteröitymismaksu veloitetaan jälkikäteen puhelinlaskulla, kun olet lähettänyt rekisteröintiohjeiden mukaan T1-tekstiviestin.

Fonecta-tilin rekisteröityminen ei onnistu, en saa aktivointikoodia?

Jos et saa Fonecta-tilin rekisteröimisen vahvistamiseksi aktivointikoodia tekstiviestillä, varmistathan puhelinoperaattoriltasi, että liittymälläsi ei ole palvelunumeroestoa. Voit poistaa palvelunumeroeston väliaikaisesti puhelinoperaattorisi kautta.

Fonecta Caller -sovellus ei toimi. Mitä teen?

Kokeile ensin näitä:

  • Poista Fonecta Caller -sovellus puhelimestasi.
  • Sulje puhelin ja käynnistä uudelleen.
  • Päivitä puhelimeen uusimmat päivitykset.
  • Lataa Fonecta Caller -sovellus uudelleen.
  • Kirjaudu sisään Fonecta Calleriin ja anna sille kaikki sen pyytämät luvat.

Jos sovellus ei toimi numeroiden tunnistuksen osalta, löydät lisäohjeita alempana.

Jos nämä toimenpiteet ei auta, selvitämme ongelman mielellämme:

  • Voit laittaa tukipyynnön suoraan sovelluksen kautta (Tuki ja palaute -sivulta)
  • Selainversiossa voit laittaa tukipyynnön palautelomakkeella
  • Voit myös lähettää sähköpostia osoitteeseen mobile@fonecta.com

Mitä teen, kun unohdin salasanani?

Voit tilata uuden salasanan kirjautumisen yhteydessä “unohditko salasanasi” -painikkeella.

Voinko kirjautua Fonecta Calleriin usealla laitteella?

Jos sinulla on Caller Pro -tilaus, voit käyttää Fonecta Calleria samalla tunnuksella neljällä eri matkapuhelimella ja kahdella selaimella. Fonecta Caller -sovelluksessa on laitteiden hallinta, josta näet, mihin laitteille olet kirjautuneena. Voit kirjautua laitteista sitä kautta myös ulos.

Mitä saan ilmaisella käyttäjätilillä?

Saat 10 kpl maksutonta henkilö- ja numerohakua kuukaudessa sekä osittaisen numeron tunnistuksen saapuvissa puheluissa. Yrityksiä ja palveluita voit hakea niin paljon kuin haluat.

Mitä Caller Pro -tilaus sisältää?

  • Rajattomasti nimi- ja numerohakuja
  • Sinulle ei näytetä mainoksia
  • Lisäksi Fonecta Caller -sovelluksessa:
    • Saat käyttöösi rajattoman numeroiden tunnistuksen
    • Voit estää numeroita
    • Voit päivittää puhelimeni osoitekirjassa olevat yhteystiedot
    • Voit käyttää Fonecta Calleria neljällä eri kännykällä ja kahdella selaimella

Miten teen Caller Pro -tilauksen?

Fonecta Caller -sovelluksessa voit tehdä Caller Pro -tilauksen sovelluksen kauppa-välilehdeltä.
Callerin selainversiossa voit tehdä Caller Pro -tilauksen täältä: www.fonecta.fi/tilaus

Yrityskäyttäjänä voit ostaa Caller Pro -palvelun koko yrityksesi käyttöön Fonectan verkkokaupasta.

Miten aktivoin yritykseni Caller Pro -tilauksen?

Yritykselle ostettu Caller Pro aktivoidaan Oma Fonecta -itsepalvelukanavan kautta. Oma Fonectassa hallinnoit pääsyoikeuksia palveluun ja näet aktiiviset käyttäjät. Tarkempia ohjeita löydät täältä.

Miten saan tilattua yritykselleni lisää Caller Pro -lisenssejä?

Voit tilata lisää lisenssejä suoraan Oma Fonectan kautta. Lisätyt lisenssit ovat heti käytössä.

Mitä maksutapoja voin käyttää Caller Pro -tilaukseni maksamiseen?

Voit käyttää maksukorttia, jos teet tilauksen Callerin verkkosivuilta. Jos teet tilauksen sovelluskaupasta, voit käyttää sovelluskaupan tarjoamia vaihtoehtoja.
Android-puhelimet: Voit maksaa tilauksesi Google-tilillesi liitetyillä maksutavoilla. Googlen Play Kaupan hyväksymiä maksutapoja ovat maksukortti, operaattorilaskutus, PayPal, Google Playn saldo ja lahjakortit. Maksu veloitetaan valitsemaltasi maksutavalta. Mikäli haluat lisätä tai muuttaa maksutapojasi, löydät ohjeet täältä.
iOS-puhelimet: Voit maksaa tilauksesi Apple ID:llesi liitetyillä maksutavoilla. Applen hyväksymiä maksutapoja ovat Apple Pay, luotto- ja pankkikortit, PayPal, operaattorilaskutus ja lahjakortit.

Yritykselle ostettuna Caller Pro -palvelu laskutetaan yrityksesi laskutustavan (verkkolasku, sähköpostilasku, paperilasku) mukaan. Laskujen maksuehto on 14 päivää. Lisätietoa yrityslaskutuksesta löydät täältä.

Yritin tehdä Caller Pro -tilauksen, mutta ostoni hylättiin. Miksi?

Oston hylkääminen saattaa johtua esimerkiksi vanhentuneesta maksukortista, saldon riittämättömyydestä tai Google Play/Apple ID -maksuprofiilisi ongelmasta.
Ohjeita Google Playn maksuongelman korjaamiseen löydät täältä.

Minulla pitäisi olla Caller Pro -tilaus voimassa, mutta palvelussa näkyy olevan vain ilmaistili käytössä?

Varmista, että kirjaudut Calleriin käyttäjätilillä, jolle palvelu on ostettuna. Kannattaa myös kokeilla uudelleenkirjautumista.

Jos Caller Pro -palvelu on ostettu yrityksellesi, varmista Oma Fonectan tai yrityksenne yhteyshenkilön kautta, että palvelu on aktivoituna sähköpostiosoitteellesi. Löydät lisää ohjeita yrityksen Caller Pro -palveluun täältä.

Voinko käyttää Caller Pro -tilaustani usealla eri laitteella?

Voit käyttää Caller Pro -tilaustasi neljällä eri matkapuhelimella ja kahdella selaimella, jos sinulla on niissä sama Fonecta-tili. Huomaathan, että kaikissa laitteissa näkyy Fonecta Callerissa tekemäsi haut. Puhelut ja tekstiviestit ovat laitekohtaisia.

Miten peruutan Caller Pro -tilaukseni?

Voit peruuttaa Caller Pro -tilauksesi ennen laskutuskauden loppua tilauksen hallinnasta. Pääset tilauksen hallintaan, kun kirjaudut sisään.

Huom. Jos olet tehnyt tilauksen sovelluksella, voit perua tilauksen Google Play-kaupan tai AppStoren kautta.
Täältä löydät tarkemmat ohjeet tilauksen poistamiseen AppStoresta:
https://support.apple.com/fi-fi/HT202039

Jos olet ostanut Caller Pro:n yrityksellesi, voit irtisanoa palvelun Oma Fonectan kautta.

Miten voin poistaa Fonecta-tilini?

Voit poistaa tilin kirjautumalla sisään ja poistamalla tilin käyttäjätiedoista.

Miten voin poistaa Fonecta Callerin?

Paina pitkään sovellusikonin päältä, jolloin sinulle tulee esiin mahdollisuus sovelluksen poistamiseen. Huomioithan, että Fonecta Caller -sovelluksen poistaminen ei poista Fonecta-tiliäsi tai tilaustasi.

Miksi minun pitää maksaa tilauksesta, vaikka olen jo maksanut 25 senttiä rekisteröitymisen yhteydessä?

25 sentin kertamaksu peritään rekisteröitymisen yhteydessä, koska yksityishenkilöiden yhteystietohaku Suomessa edellyttää vastikkeen suorittamista.
Fonecta Calleria voi käyttää sekä maksutta että ostaa maksullisen Caller Pro -tilauksen. Maksutta saat 10 kpl henkilö- ja numerohakua kuukaudessa sekä osittaisen numeron tunnistuksen saapuvissa puheluissa. Maksullisella Caller Pro -tilauksella sinulla on käytössäsi rajattomasti hakuja ja numeroiden tunnistuksia.

Miksi Fonecta Caller haluaa olla puhelimeni oletussovellus soittajan tunnistamiseen ja häiriköintisuojaan? (Android-puhelimet)

Jotta Fonecta Caller voi tunnistaa soittajan, se tarvitsee luvan olla puhelimesi oletussovellus soittajan tunnistamiseen ja häiriköintisuojaan.

Miten laitan Fonecta Callerin puhelimeni oletussovelluksesi soittajan tunnistamiseen ja häiriköintisuojaan? (Android-puhelimet)

Kun asennat Fonecta Callerin puhelimeesi, sinulta kysytään lupa asettaa Fonecta Caller oletussovellukseksi soittajan tunnistamiseen ja häiriköintisuojaan. Mikäli et ole kirjautumisvaiheessa antanut lupaa, voit vielä antaa luvan puhelimesi asetuksista kohdasta oletussovellukset.

Miksi Fonecta Caller tarvitsee sijaintitietoni?

Fonecta Caller hakee sinulle halutessasi sijaintitietojen perusteella lähimmät hakuasi vastaavat yhteystiedot.

Miksi Fonecta Caller tarvitsee luvan puhelimeeni, puhelutietoihini, tekstiviestitietoihini ja yhteystietoihini?

Fonecta Caller tarvitsee pääsyn näihin tietoihin, jotta numerontunnistus toimii ja jotta Fonecta Caller voi päivittää puhelimessasi olevat yhteystiedot ja osoitetiedot.

Kerääkö Fonecta Caller -sovellus tietojani?

Sovellus kerää estetyt numerot, jotta estäminen toimii.

Näkevätkö vastaanottajat Fonecta Callerin kautta nimeni, jos soitan heille?

Kyllä näkevät, mikäli yhteystietosi ovat julkiset. Sovelluksen numerontunnistuksessa näkyy se nimi, jonka olet ilmoittanut operaattorille puhelinliittymäsi tietoihin.
Numerosi voi olla liitettynä myös yrityksesi tietoihin tai kontaktikorttiin Fonectalla, jolloin numerollasi näkyy kyseinen tieto.

Mitä teen, ellen halua numeroni ja nimeni näkyvän Fonecta Callerissa?

Mikäli haluat poistaa henkilökohtaisen matkapuhelinnumerosi näkymisen hakupalvelussa, ole yhteydessä puhelinoperaattoriisi, jonka kautta liittymätiedon voi muuttaa salaiseksi.
Jos kyseessä on yrityksesi tai kontaktikorttisi numerotieto, pääset hallinnoimaan yrityksesi tietoja Oma Fonecta -itsepalvelukanavan kautta.

Saako Fonecta tietoja tekstiviestieni sisällöistä? (Android-puhelimet)

Fonecta Caller ei kerää tietoja tekstiviesteistä. Se vain näyttää ne käyttäjälle. Saapuvien tekstiviestien lähettäjän puhelinnumerolle tehdään numerontunnistus samaan tapaan kuin saapuville puheluille. Tekstiviestien sisältöä ei käsitellä millään tavalla.

Miksi osa hakutuloksista näkyy ensin harmaina tai osittain peitettyinä?

Näytämme harmaalla tai peitettyinä osan mahdollisista hakutuloksista. Saat auki haluamasi haun tiedot, kun klikkaat ”avaa”.

Kauanko avatut hakutulokset ovat käytössäni?

Avatut hakutulokset ovat käytössäsi 24 tuntia.

Miksi samalla nimellä voi tulla useita hakutuloksia?

Yhdellä omistajalla voi olla useita liittymiä tai Suomessa voi olla useita samannimisiä henkilöitä tai yrityksiä. Mitä tarkemman haun teet, sitä todennäköisemmin saat oikean tuloksen. Voit esimerkiksi lisätä hakutulokseen etu- ja sukunimen lisäksi kaupungin.

Voinko hakea numerolla omistajan tiedot?

Kyllä voit. Voit kirjoittaa hakukenttään numeron, jolle haluat etsiä omistajan tiedot. Kun haet numerolla, sinun täytyy kirjautua sisään, että näet hakutuloksen.

Miksi Fonecta Callerista ei löydy kaikkia numeroita?

Fonecta Callerista löytyy ainoastaan julkiset yhteystiedot. Salaisia ja tuntemattomia numeroita ei löydy. Myöskään yritysten alanumeroista ei ole aina tietoa saatavilla.

Voinko hakea leikepöydälle kopioitua numeroa?

Kyllä voit. Laita sovelluksen yleisistä asetuksista päälle ”Ehdota hakua leikepöydän sisällöllä”. Tällöin saat ehdotuksen hausta aina, kun avaat Fonecta Callerin ja sinulla on numero kopioituna leikepöydälle.
Huom. iOS 16 -käyttöjärjestelmä pyytää vielä erikseen lupaa leikepöydän sisällön sijoittamiselle. Voit antaa puhelimesi asetuksista Fonecta Callerille luvan sijoittaa leikepöydän sisältö aina (Asetukset -> Fonecta Caller -> Sijoita muista apeista -> Salli).

Mitä tarkoittaa numeroiden tunnistus?

Numeroiden tunnistus tarkoittaa soittajien tunnistusta puhelun saapuessa.

Miksi numeroiden tunnistus ei tunnista kaikkia numeroita?

Numeroiden tunnistus tunnistaa ainoastaan julkiset yhteystiedot.
Kun Fonecta Caller ei tunnista numeroa, se näkyy tuntemattomana tai salaisena numerona.
Tuntematon numero tarkoittaa sitä, että numeron omistaja ei halua ilmoittaa tietoa Fonecta Callerissa ja muissa numeropalveluissa. Tuntemattomia numeroita ovat esim. osa yritysten alanumeroista ja etukäteen maksetut liittymät (prepaid).
Salainen numero ei näy puhelun vastaanottajalle.

Mitä tarkoittaa teksti: ”Numerosta soitetaan poikkeuksellisen paljon?”

Teksti näytetään yleisesti soitetuimpien numeroiden yhteydessä. Numero on tuntematon, mutta Callerin läpimenevän puheludatan perusteella numerosta on soitettu keskimääräistä enemmän.
Huom. Fonecta Caller ei kerro ikinä minkään numeron olevan häiriösoittaja (tai häiriöpuhelu tai petosepäily) – tällaiset tiedot tulevat muista soittajantunnistus-sovelluksista. Joissain tapauksissa käyttäjä on voinut sekoittaa asian Fonecta Callerin ilmoittamaksi.

Miten voin muokata tietojani, jotka näkyvät numeroiden tunnistuksessa?

Liittymätiedot tulevat Fonectan hakupalveluun puhelinoperaattoreilta ja yritystiedot Fonectan tietokannasta. Mikäli haluat muokata henkilökohtaista matkapuhelinnumeroasi, voit päivittää tiedot operaattorisi kautta. Yritystietoja pääset päivittämään Oma Fonecta -palvelun kautta.

Miksi numeroiden tunnistus ei toimi?

Android-puhelimet:

  • Tarkista, että olet antanut kaikki Fonecta Callerin pyytämät luvat ja olet tehnyt Fonecta Callerista oletussovelluksen soittajan tunnistamiseen ja häiriköintisuojaan.
  • Tarkista, että Fonecta Callerilla on lupa piirtää / näyttää muiden sovellusten päälle. Yleensä tämä asetus menee automaattisesti päälle, mutta tarkista se puhelimen asetuksista: Asetukset > Sovellukset > Fonecta Caller > Salli piirto / näyttäminen muiden sovellusten päällä.
  • Joissain puhelimissa voi olla vielä puhelinkohtaisia erikoisasetuksia:
    • Xiaomeissa pitää sallia ponnahdusikkunat sekä niiden toimiminen taustalla.
    • Huaweissa sovelluksen käynnistys kannattaa laittaa manuaaliseksi: Asetukset > Akku > Sovelluksen käynnistys > Fonecta Caller > Automaattinen käynnistys pois päältä
  • Akun optimointi kannattaa ottaa Fonecta Callerin osalta pois päältä.

iOS-puhelimet:

  • Avaa iPhone-puhelimen asetukset ja valitse Puhelin-sovellus. Mene kohtaan puheluiden esto ja tunnistus ja anna siellä lupa Fonecta Callerille.
  • Varmista myös, että puhelimessasi on tarvittavat asetukset kunnossa Sirin osalta:
    • Käy läpi uudelleen kaikki Sirin asetukset
    • Käy läpi uudelleen kaikki Pikakomentojen asetukset.
    • Käynnistä puhelin uudelleen.
    • Asenna Pikakomennot-sovellus uudelleen.
    • Asenna Fonecta Caller uudelleen.
    • Tarkemmat ohjeet löydät täältä.

Miten otan iPhonessa Sirin käyttööni numeroiden tunnistusta varten? (iOS-puhelimet)

  • Avaa iPhonen asetukset
  • Napauta Siri ja haku
  • Ota seuraavat asetukset käyttöön: Reagoi Siri- tai Hei Siri -kutsuun
  • Valitse kieleksi suomi, niin voit puhelun saapuessa kysyä Siriltä “Kuka soittaa?”

Miksi Siri ei ymmärrä, kun sanon ”Kuka soittaa”? (iOS-puhelimet)

Varmista, että sinulla on Sirin kielenä suomi. Siri ei ymmärrä suomenkielisiä käskyjä, jos kielenä on esimerkiksi englanti. Siri tunnistaa äänesi sitä paremmin mitä enemmän sitä käytät.
Jos käytät Fonecta Calleria englanniksi, sinun tulee käyttää myös Siriä englanniksi. Tällöin voit tehdä ”Who’s calling” -pikakomennon.
Jos käytät Fonecta Calleria ruotsiksi, sinun tulee käyttää myös Siriä ruotsiksi. Tällöin voit tehdä ”Vem ringer” -pikakomennon.

Miksi Siri ei aktivoidu, kun puhelin soi? (iOS-puhelimet)

Varmista, että olet antanut Sirille luvan toimia lukitulla näytöllä.

Mikä käyttöjärjestelmä mahdollistaa täyden soittajan tunnistuksen Sirin avulla? (iOS-puhelimet)

Sinulla tulee olla iPhonen käyttöjärjestelmistä iOS 16 tai sitä uudempi.

Miksi Siri pyytää luvan kuvien käyttöön? (iOS-puhelimet)

Siri tunnistaa numeron näyttökuvasta, joten sen täytyy ottaa sellainen. Sirin ottamia näyttökuvia ei tallenneta mihinkään, eikä niiden tietoja välitetä Fonectalle.

Miksi täysi soittajan tunnistus ja Siri ei tunnista omia yhteystietojani? (iOS-puhelimet)

Sinulla näkyy omissa yhteystiedoissa puhelun saapuessa nimitieto. Tällöin Siri ei näe numeroa, jolle se etsisi omistajan Fonecta Callerin kautta.

Pitääkö täysi puheluiden tunnistus ja Siri asentaa aina uudelleen, kun kirjaudun sisään Fonecta Calleriin? (iOS-puhelimet)

Ei tarvitse. Kun saat asetukset kerran kuntoon, ne toimivat vaikka kirjautuisit sovelluksesta välillä ulos. Puhelinta vaihdettaessa asetukset täytyy määrittää uudestaan.

Miksi akun optimointi pitää ottaa puhelimestani pois päältä?

Kun puhelin on käyttämättömänä, se menee erilaisiin lepotiloihin. Syvimmässä lepotilassa Fonecta Caller ei toimi kunnolla. Kun akun optimoinnin ottaa pois Fonecta Callerista, toimii sovellus paremmin lepotiloista huolimatta.

Miten otan akun optimoinnin pois päältä?

Saat otettua akun optimoinnin pois päältä puhelimen asetuksista: Asetukset > sovellukset > Fonecta Caller > akku > älä optimoi tai vaihtoehtoisesti: Asetukset > akku > akun käytön optimointi > etsi Fonecta Caller sovelluslistasta > älä optimoi

Polku akun optimoinnin poistamiseen voi erota puhelimesta riippuen, oleellisinta on poistaa optimointi nimenomaan Fonecta Caller -sovelluksen osalta, ei koko puhelimesta.

Miksi omat tietoni näkyvät väärin Fonecta Callerissa?

Liittymätiedot tulevat Fonectan hakupalveluun puhelinoperaattoreilta ja yritystiedot Fonectan tietokannasta. Mikäli haluat muokata henkilökohtaista matkapuhelinnumeroasi, voit päivittää tiedot operaattorisi kautta. Yritystietoja pääset päivittämään Oma Fonecta -palvelun kautta.

Voinko poistaa nimeni näkymisen Fonecta Callerissa?

Mikäli haluat poistaa henkilökohtaisen matkapuhelinnumerosi hakupalvelusta, ole yhteydessä puhelinoperaattoriisi.

Minkä SIM-kortin tiedon Fonecta Caller näyttää, jos soitan puhelimesta, jossa on useita SIM-kortteja?

Caller näyttää SIM1:n tiedot.

Mitä tapahtuu, jos estän numeron?

Puhelun tullessa puhelin ei ala soimaan. Näet estetyt puhelut jälkikäteen Fonecta Callerista, mikäli näin haluat. Voit hallita estettyjä puheluita ja purkaa eston halutessasi.

Tietääkö soittaja, että olen estänyt hänet?

Ei tiedä.

Näenkö tiedot puheluista, jotka olen estänyt?

Näet Fonecta Callerista tiedon kaikista estetyistä numeroista, mikäli olet asettanut ne näkymään.

Voinko estää estettyjä numeroita jättämästä minulle vastaajaan viestiä?

Et voi.

Voinko estää tekstiviestit?

Tekstiviestejä ei voi estää.

Voinko estää puhelut muista maista?

Android-puhelimessa voit estää kaikki ulkomaiset puhelut tai puhelut haluamistasi maista.
iPhone-puhelimessa voit estää yksittäisiä ulkomaisia numeroita.

Voinko estää tuntemattomat numerot?

Android-puhelimessa voit estää kaikista sellaisista numeroista tulevat puhelut, joita Fonecta Caller ei tunnista.

Voinko estää salaiset numerot?

Android-puhelimessa voit estää kaikki salaiset numerot.

Mitä tapahtuu, jos estän kaikki puhelut numeroista, jotka eivät ole yhteystiedoissani? (Android-puhelimet)

Tällöin saat ainoastaan puheluita numeroista, jotka ovat yhteystiedoissasi. Huom! Tällöin et saa puheluita mistään numerosta, jota et ole tallentanut yhteystietoihisi. Näitä voivat olla esimerkiksi puhelut sairaaloista tai vanhoilta koulukavereiltasi.

2. Fonecta.fi & Finder.fi

Fonecta.fi on Suomen suurin paikallinen hakupalvelu. Sieltä löydät yritykset, palvelut, yhteystiedot, kartat ja reitit helposti aina, kun tarvitset. Fonecta.fi -palvelua käyttää kuukausittain yli 1,5 miljoonaa suomalaista (lähde: FIAM).

Fonecta.fi on uudistunut tammikuussa 2024 ja palvelu yhdistyi Fonecta Caller -sovelluksen kanssa, joten voit jatkossa käyttää palvelua sekä selaimessa että sovelluksessa. Lue lisää uudistuksesta!

Jos haluat muokata yrityksesi tietoja Fonecta.fi -palvelussa, teet sen helposti kirjautumalla Oma Fonectaan: https://oma.fonecta.fi/kirjaudu

Finder.fi on yksi Suomen vanhimmista ja suurimmista yrityshakemistoista, jossa on kuukausittain miljoonia kävijöitä. Finderista voi hakea yksityishenkilöiden ja yritysten yhteystietoja, palveluita sekä talous- ja päättäjätietoja. Finderia käytetään selaimen kautta osoitteessa www.finder.fi

Ilmaiskäytössä Finderista löytää tietoja rajoitetusti, mutta yritykset saavat Finderin sopimusasiakkaana laajemmat tiedot ja ominaisuudet käyttöönsä. Voit kokeilla sopimusasiakkaan Finder-palvelua maksutta tilaamalla koekäyttöoikeuden täältä.

5. Hakupalveluissa julkaistavat tiedot

Fonectan hakupalveluista löytyvät tiedot tulevat puhelinoperaattoreilta ja yritysten osalta useista tietolähteistä (mm. asiakasyrityksiltä suoraan). Käyttäjien käyttäjätunnuksen eli Fonecta-tilin tietoja ei julkaista hakupalveluissa.

Fonectan hakupalveluista ei löydy tietoa salaisiksi määritetyistä puhelinnumeroista eikä prepaid-liittymien numeroista. Myöskään yritysten alanumeroista ei ole aina tietoa saatavilla.

Yksityishenkilöiden perustiedot (nimi, numero, osoite, liittymän omistaja) tulevat Fonectan hakupalveluihin puhelinoperaattoriltasi. Päivittämällä tiedot operaattorisi kautta ne päivittyvät kaikkiin hakupalveluihin, sekä Fonectan että muiden palveluntarjoajien.

Yhteystiedot (liittymän numero, nimi, osoite, omistajatieto) tulevat Fonectalle puhelinoperaattoreilta. Puhelinoperaattorisi kautta voit halutessasi kieltää yhteystietojesi julkaisemiseen yhteystietopalveluissa (ml. Fonectan hakupalvelut). Mahdolliset kiellot tulee tehdä suoraan puhelinoperaattorillesi. Asian pitäisi hoitua helposti soittamalla operaattorisi asiakaspalveluun. Tiedot päivittyvät yhteystietopalveluiden tarjoajille arkipäivisin.

Mikäli haluat salata puhelinnumerosi tai puhelinnumeroon liitetyt osoitetiedot, ota yhteys suoraan puhelinoperaattoriisi.

Yritysasiakkaan Oma Fonecta -palvelussa päivität yrityksesi yhteystiedot, kuten osoitteen, puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen ja kotisivujen osoitteen Fonectan palveluihin, käytät ostamiasi palveluita, näet reaaliaikaisesti raportointitulokset sekä tulostat tarvittaessa laskukopiot ja tilausvahvistukset. Oma Fonectan käyttämistä varten tarvitset maksuttoman Oma Fonecta -tunnuksen. Huomioithan, että kyseessä on eri käyttäjätunnus kuin Fonecta-tili, jolla kirjaudutaan Fonectan hakupalveluihin.
Oma Fonectaan pääset rekisteröitymään ja kirjautumaan
 sisään osoitteessa oma.fonecta.fi/kirjaudu

Yrityksesi kontaktikorttien tietoja hallinnoidaan Oma Fonectassa.

Jos haluat poistaa tai lisätä yrityksellesi toimipisteen Fonectan hakupalveluun, ilmoita muutoksesta asiakaspalveluumme. Valitettavasti Oma Fonectan kautta ei ole vielä mahdollista itse poistaa tai lisätä toimipisteitä.

Yritys ei löydy Fonectan hakupalvelusta, jos yritys ei kuulu kaupparekisterin lisäksi ennakkoperintä- tai työnantajarekisteriin tai ei ole alv-verovelvollinen.
Uusien yritysten osalta vaadittavat rekisteritiedot voivat päivittyä viiveellä, minkä takia yritys ei ole vielä löydettävissä Fonectan palvelusta. Yritysten rekisteröinnit päivittyvät Fonectalle automaattisesti YTJ:n kautta.

 

Yritysten päättäjätiedot vastuuhenkilöiden (esim. toimitusjohtaja ja hallituksen jäsenet) ja tilintarkastajien osalta päivittyvät Fonectan hakupalveluun automaattisesti PRH:n kautta. Niiden muutokset täytyy siis ilmoittaa kaupparekisteriin.
Fonectan hakupalveluissa näkyvät yrityksen muut päättäjätiedot tulevat Fonectan tietokannasta ja niitä koskien voit ilmoittaa muutokset asiakaspalveluumme.

Yritysten taloustiedot päivittyvät Fonectan hakupalveluun suoraan Suomen Asiakastiedolta. Emme valitettavasti pääse muokkaamaan tai poistamaan yrityksen taloustietoja Fonectan kautta. Muutostarpeissa ota yhteys Suomen Asiakastietoon.
Huomioi, että taloustietojen muutokset päivittyvät Suomen Asiakastiedolta Fonectalle noin kahden viikon kuluessa.

Toimialahakemistomme löydät listattuna sivulta https://www.fonecta.fi/hakemisto/toimialat. Jos haluat muuttaa yrityksesi toimialatietoa, voit katsoa hakemistosta valmiiksi sopivan toimialaluokituksen yrityksellesi ja ilmoittaa uuden toimialatiedon meille päivitettäväksi. Voit ilmoittaa muutoksesta asiakaspalveluumme sähköpostitse, osoite on asiakaspalvelu@fonecta.com.

Huomioithan, että yritysten viralliset TOL-toimialatiedot päivittyvät Fonectan palveluihin suoraan YTJ:n rekisteristä. Virallista toimialatietoa ei pysty Fonectan kautta muuttamaan.

Aktiivisia yritystietoja ei poisteta Fonectan hakupalveluista, mutta voimme osan tiedoista piilottaa pois näkyvistä. Otathan tässä tapauksessa yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@fonecta.com niin katsotaan, miten voimme tietojen näkymistä rajoittaa.

Teksti näytetään yleisesti soitetuimpien numeroiden yhteydessä. Numero on tuntematon, mutta Callerin läpimenevän puheludatan perusteella numerosta on soitettu keskimääräistä enemmän.
Huom. Fonecta Caller ei kerro ikinä minkään numeron olevan häiriösoittaja (tai häiriöpuhelu tai petosepäily) – tällaiset tiedot tulevat muista soittajantunnistus-sovelluksista. Joissain tapauksissa käyttäjä on voinut sekoittaa asian Fonecta Callerin ilmoittamaksi.

6. Oma Fonecta

Oma Fonecta on yrityksen ilmainen markkinointiapuri, joka auttaa ottamaan ensiaskeleet yrityksen markkinoinnissa ja auttaa yrittäjää kehittämään markkinointiaan.

Yritysprofiilin käyttö Oma Fonectassa ja näkyvyys Fonectan hakukanavissa on ilmaista: Oma Fonectassa päivität yrityksesi tiedot helposti ja nopeasti Fonectan kanaviin. Oma Fonectan avulla käytät myös Fonectalta ostamiasi palveluita, seuraat tuloksia ajantasaisista raporteista ja tarkistat tilaus- ja laskutustietoja.

  • Yritystietojen päivitys: Hallinnoi ja päivitä yrityksesi tietoja Fonectan omissa kanavissa sekä parhaimmillaan jopa 30:ssa arvostetussa netin haku-, suosittelu- ja karttapalvelussa. Tiedot päivittyvät Oma Fonectassa olevan päivitystyökalun kautta kaikkiin Fonecta Kontaktiin kuuluviin hakupalveluihin kerralla.
  • Raportit: Voit seurata yrityksesi saamien hakutulosnäyttöjen, profiilinäyttöjen, yhteydenottojen sekä muiden toimenpiteiden määriä ja kehitystä ajantasaisista ja selkeistä raporteista.
  • Vinkit: Saat ajankohtaisia digimarkkinoinnin vinkkejä ja räätälöityjä suosituksia yrityksesi näkyyvyden parantamiseksi verkossa.
  • Tilaukset: Voit tarkistaa voimassa olevien tilaustesi tiedot ja tilausvahvistukset.
  • Laskut: Voit tarkastella laskuja, siirtää laskun eräpäivää ja muuttaa laskun toimitustapaa.
  • Asiakastuki: Tästä osiosta löydät tarkempaa tietoa Oma Fonectasta, sekä vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin. Asiakastuki-osion kautta pääset tutustumaan myös muihin Fonectan palveluihin.
  • Chat-asiakaspalvelu: Oma Fonectassa sinun apunasi on chatbottimme AiNA 24/7.

Oma Fonectaan kirjaudutaan osoitteessa oma.fonecta.fi. Käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoitteesi.​ Syötä sähköpostiosoitteesi ja salasanasi niille tarkoitettuihin kenttiin ja paina ”Kirjaudu sisään”.​

Jos et muista mille sähköpostiosoitteelle tunnuksesi on luotu, otathan yhteyttä Fonectan asiakaspalveluun.​

Voit tilata uuden salasanan klikkaamalla ”Salasana unohtunut?” -linkkiä kirjautumissivulla oma.fonecta.fi. Käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoitteesi. Jos olet unohtanut käyttäjätunnuksesi, otathan yhteyttä Fonectan asiakaspalveluun.

Yritysasiakkaiden itsepalvelukanava Oma Fonectaan kirjaudutaan erillisellä Oma Fonecta -tunnuksella. Fonectan hakupalveluihin (Fonecta.fi, Finder.fi sekä Fonecta Caller -mobiilisovellukseen) kirjaudutaan Fonecta-tilillä.​
Jos siis vaihdat salasanan Oma Fonectaan, muutos koskee vain Oma Fonecta –tunnustasi. Fonecta-tilin salasana säilyy ennallaan ja se on tarvittaessa vaihdettava erikseen.

Oma Fonecta –palvelun käyttö ei maksa mitään. Yritysprofiilin käyttö Oma Fonectassa ja näkyvyys Fonectan kanavissa on ilmaista: Oma Fonectassa päivität yrityksesi tiedot helposti ja nopeasti Fonectan kanaviin sekä seuraat yrityksesi hakutulosnäyttöjä ja yhteydenottoja.

Oma Fonectan avulla käytät myös Fonectalta ostamiasi palveluita, seuraat tuloksia ajantasaisista raporteista ja tarkistat tilaus- ja laskutustietoja.

Oma Fonecta -tunnuksesi sähköpostiosoitetta et voi vaihtaa itse. Jos haluat vaihtaa tunnuksesi sähköpostiosoitetta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Voit lisätä yrityksellesi uusia Oma Fonectan käyttäjiä Käyttäjähallinta-sivun kautta. Pääset sivulle painamalla Oma Fonectassa yritysnimen kohdalta avautuvaa valikkoa ja valitsemalla avautuneesta valikosta Käyttäjähallinta-sivun.

Käyttäjähallinta-sivulla paina Lisää uusi -painiketta ja anna uuden käyttäjän sähköpostiosoite. Kun olet lisännyt sähköpostiosoitteen, uudelle Oma Fonecta -käyttäjälle lähtee sähköpostiviesti, jonka kautta käyttäjä pääsee hyväksymään kutsun ja liittymään yrityksesi käyttäjäksi Oma Fonectaan. Kun uusi käyttäjä on kirjautunut Oma Fonectaan, tulee tieto näkyviin Käyttäjähallinta-sivulle. Sivulta näkee kaikki yritykseen liitetyt Oma Fonecta -käyttäjät ja milloin he ovat viimeksi kirjautuneet palveluun.

Voit poistaa tietyltä käyttäjältä pääsyn yrityksesi Oma Fonectaan Käyttäjähallinta-sivun kautta. Pääset sivulle painamalla Oma Fonectassa yritysnimen kohdalta avautuvaa valikkoa ja valitsemalla avautuneesta valikosta Käyttäjähallinta-sivun.

Käyttäjähallinta-sivulla valitse listalta poistettava käyttäjä ja paina Poista käyttäjä -painiketta. Poistamisen jälkeen käyttäjä ei enää pääse yrityksen tietoihin Oma Fonectassa. Tämä ei poista käyttäjätiliä kokonaan.

Jos sinun tarvitsee saada toisenkin yrityksen hallinnointi samalle Oma Fonecta -tunnuksellesi, pääset lisäämään yrityksen käyttäjätilillesi suoraan Oma Fonectan kautta. Valitse Oma Fonectassa yritysnimen kohdalta avautuvasta valikosta Lisää yritys -sivu ja täydennä sivulla yrityksen tiedot.

Kun sinulla on Oma Fonecta -tunnuksellasi useamman yrityksen hallinta, voit vaihtaa yritystä yläkulman valikosta, joka avautuu painamalla yritysnimeä.

Oma Fonectaan pääset rekisteröitymään ja kirjautumaan sisään osoitteessa oma.fonecta.fi/kirjaudu

Oma Fonectassa voit päivittää yrityksesi tiedot Fonectan hakukanaviin etusivulla näkyvän Päivitä yritystiedot -painikkeen kautta. Pääset samaan päivitysnäkymään myös Käytä palveluita -sivulta. Voit maksutta päivittää yrityksen markkinointinimen, yhteystiedot (yrityksen osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja nettisivuosoite), aukioloajat, yrityskuvauksen sekä yhden kuvan. Jos haluat ottaa muutkin ominaisuudet käyttöön ja laajentaa tietojen päivittämisen muihin verkon kanaviin, voit tilata Fonecta Kontakti -palvelun suoraan Oma Fonectan kautta.

7. Palveluiden käyttö

Kaikki Fonectan palvelut voi tilata alkamaan kuukauden päähän tilaushetkestä. Poikkeuksena vanhojen tilausten päivitykset, missä alennuksia tai muita poikkeuksia. Näiden toimitus aloitetaan välittömästi.

Startti- tai projektimaksut sekä ylläpito- tai kuukausimaksut laskutetaan tai alkavat tällöin palvelun käynnistyshetkellä.

Mainonnan kampanjan aloitusta voi siirtää maksimissaan kolme kuukautta eteenpäin tilauksen yhteydessä. Perimme aloitusmaksun heti tilauksen yhteydessä, mutta medialaskutus alkaa vasta uuden aloituksen yhteydessä.

Voit ilmoittaa tarvittavat muutokset Oma Fonectan kautta. Löydät Oma Fonectan Käytä palveluita -sivulta Älykäs digimainonta -palvelusi, jonka ohessa on Pyydä muutosta -lomake.

Voit tarvittaessa laittaa mainonnan palvelusi tauolle itse Oma Fonectassa. Muita (esimerkiksi Fonecta Kontakti, hakukoneoptimointi) kuin mainonnan palvelua ei ole mahdollista tauottaa.

Voit säädellä mainonnan mediabudjettiasi suoraan Oma Fonectassa.

Kotisivujen julkaisujärjestelmään pääset kirjautumaan täältä. Lisätietoa ja käyttöohjeita löydät sivulta yrityksille.fonecta.fi/kotisivut-mono

Yrityksesi voimassa olevat sopimukset löydät Oma Fonectasta Tilaukset-sivulta, josta pystyt tarvittaessa lataamaan tilausvahvistuksen.

Löydät Fonectan yleiset sopimus- ja käyttöehdot sekä palvelukuvaukset sivulta yrityksille.fonecta.fi/kayttoehdot

Voit ilmoittaa irtisanomisesta Oma Fonectan kautta (Tilaukset-sivulta).

Valitettavasti emme voi myydä maksuhäiriömerkintäiselle yritykselle.

Voit jakaa laskusi enintään neljään (4) erään tilauksen yhteydessä. Ehtona on, että erät ovat vähintään 500€ suuruisia. Jos erien koko on pienempi, erien määrä voi olla enintään 3. Erien minimikoko on 200€. Jos eräkoko on alle tämän, summa laskutetaan normaalisti kerralla.

Ensimmäinen lasku lähtee 5 päivän kuluttua tilauksesta ja seuraavat erät tasan kuukauden kuluttua edellisestä laskusta. Erät ovat tasasuuruiset. Jako tehdään ostohetkellä.

Kyllä vain! Asiakkaat, jotka tilaavat meiltä jo yhtä palvelua tai ostavat kerralla useamman palvelun saavat jopa 20% alennuksen aloitus- tai kuukausimaksusta (palvelusta riippuen) niin kauan kunhan vähintään toisen palvelun tilaus on voimassa. Keskittäjäalennukseen oikeuttavia palveluitamme ovat Fonecta Kontakti, avaimet käteen -kotisivut ja hakukoneoptimointi. Mikäli tilaat edellämainittuja palveluita, voit saada alennuksen myös digimainontapalvelun osalta. Lisätietoja keskittäjäalennuksesta löydät täältä.

8. Tietosuoja

Voit itse hallinnoida markkinointilupia Fonecta-tilin asetusten kautta. Nämä markkinointiluvat vaikuttavat:

  • siihen, mitä tietoja Fonecta ja yhteistyökumppanit voivat lähettää sinulle palveluista ja tarjouksista
  • sinulle kohdistettuun verkkomainontaan

Jos haluat yleisesti rajoittaa telemarkkinointia tai postitse tehtävää suoramarkkinointia, voit tehdä kiellon ASML:n kieltopalvelun kautta osoitteessa https://www.asml.fi/kieltopalvelut/.

Sinulla rekisteröitynä on oikeus saada vahvistus siitä, käsitelläänkö sinua koskevia henkilötietoja, ja jos käsitellään, myös oikeus pyytää kopio Fonectan käsittelemistä henkilötiedoista.

Fonectan rekisterinpitäjänä pitää pystyä tunnistamaan rekisteröity ja vahvistamaan rekisteröidyn henkilöllisyys tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Emme voi luovuttaa henkilötietoja esimerkiksi pelkän nimen tai puhelinnumeron perusteella, varmistamalla henkilöllisyytesi turvaamme sinun oikeuksiasi. Rekisteröidyn tulee toimittaa Fonectalle osana tarkistuspyyntöä kopio henkilöllisyystodistuksesta (passi, ajokortti tai henkilökortti).

Tarkastuspyyntö tulee lähettää kirjallisesti ja allekirjoitettuna osoitteella:

Fonecta Oy / Tietosuojavastaava
PL 6
00521 Helsinki

Sähköpostitse osoitteeseen tietosuoja@fonecta.com.

Vaihtoehtoisesti tarkastuspyynnön voi esittää sähköisellä lomakkeella. Lomake allekirjoitetaan sähköisellä allekirjoituksella, joka toimii pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Tarkastuspyynnön sisältö (kuluttaja-asiakkaiden asiakasrekisteri, tilaajatietokanta):

  • Nimi
  • Puhelinnumero
  • Osoite
  • Sähköpostiosoite
  • Mitkä tiedot haluat tarkastaa
  • Missä muodossa haluat tiedot (postitse vai sähköisessä muodossa)

Tarkastuspyynnön sisältö (päättäjätietokanta, yritysasiakkaiden asiakasrekisteri):

  • Nimi
  • Puhelinnumero
  • Osoite
  • Sähköpostiosoite
  • Yrityksen nimi ja y-tunnus, jossa rekisteröity toimii päättävässä asemassa
  • Missä muodossa haluat tiedot (postitse vai sähköisessä muodossa)

Tarkastuspyyntö voidaan esittää myös henkilökohtaisesti yllä mainitussa osoitteessa. Kun tarvittavat tiedot sisältävä pyyntö on saapunut Fonectalle, vastaamme siihen 30 päivän kuluessa.

Tietojen kysely on maksutonta. Mikäli rekisteröity pyytää useampia jäljennyksiä tai esittää uuden tarkastuspyynnön kuuden (6) kuukauden sisällä edellisestä tarkastuspyynnöstä, Fonecta voi veloittaa hallinnollisiin kustannuksiin perustuvan kohtuullisen maksun.

Itsepalvelukanavat

Mikäli sinulla on käyttäjätili Fonecta-tili –palvelussa, voit itse poistaa Fonecta-tilin ja siihen liitetyt tiedot. Voimme myös poistaa Fonecta-tilin puolestasi tekemällä meille tietojen poistopyynnön (kts. alla Tietojen poistopyyntö).

Mikäli käytät Fonecta Caller -älypuhelinsovellusta, voit poistaa sen itse päätelaitteesta.

Tietojen poistopyyntö liittyen yhteystietopalveluihin (hakemistopalvelut)

Yhteystiedot tulevat Fonectalle teleoperaattoreilta. Teleoperaattorisi kautta voit halutessasi kieltää yhteystietojesi julkaisemiseen yhteystietopalveluissa (ml. Fonecta palvelut). Mahdolliset kiellot tulee tehdä suoraan teleoperaattorillesi. Asian pitäisi hoitua helposti soittamalla teleoperaattorin asiakaspalveluun. Tiedot päivittyvät yhteystietopalveluiden tarjoajille arkipäivisin.

Mikäli haluat salata puhelinnumerosi tai puhelinnumeroon liitetyt osoitetiedot, ota yhteys suoraan teleoperaattoriisi.

Tietojen poistopyyntö

Sinulla rekisteröitynä on oikeus pyytää Fonectaa poistamaan sellaiset henkilötietosi, jotka olet itse antanut Fonectalle tai tietojen käsittely perustuu Fonectalle antamaasi suostumukseen.

Fonectan rekisterinpitäjänä pitää pystyä tunnistamaan rekisteröity ja vahvistamaan rekisteröidyn henkilöllisyys tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Emme voi poistaa henkilötietoja esimerkiksi pelkän nimen tai puhelinnumeron perusteella, varmistamalla henkilöllisyytesi turvaamme sinun oikeuksiasi. Rekisteröidyn tulee toimittaa Fonectalle osana poistopyyntöä kopio henkilöllisyystodistuksesta (passi, ajokortti tai henkilökortti).

Mikäli haluat poistaa itse Fonectalle antamasi tai suostumukseen perustuvat tietosi voit lähettää poistopyynnön kirjallisesti ja allekirjoitettuna osoitteella:

Fonecta Oy / Tietosuojavastaava
PL 202
00241 Helsinki

tai sähköpostitse osoitteeseen tietosuoja@fonecta.com.

Poistopyynnön sisältö:

  • Nimi
  • Puhelinnumero
  • Sähköpostiosoite
  • Kopio henkilöllisyystodistuksesta (passi, ajokortti tai henkilökortti)
  • Mitkä tiedot haluat poistaa

Lisätietoja saatte tietosuojaselosteeltamme.

9. GDPR

Mikä on tietosuoja-asetus / GDPR?

GDPR on lyhenne sanoista ”General Data Protection Regulation”, joka suomeksi on EU:n yleinen tietosuoja-asetus. Asetusta on alettu soveltamaan 25.5.2018 lähtien ja se koskee kaikkia yrityksiä, jotka käsittelevät henkilötietoja. Asetuksen tarkoitus on parantaa kansalaisten tietoturvaa ja tehdä henkilötietojen käsittelystä läpinäkyvämpää. Asetus on tiukentanut sääntöjä sen osalta miten, mihin ja kuka henkilötietojen saa käyttää.

 

Mitä henkilötieto on?

Tietosuoja-asetuksen mukaan henkilötietoja ovat kaikki sellaiset tiedot, jotka koskevat tunnistettavissa olevaa henkilöä. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi:

  • nimi
  • henkilötunnus
  • sähköpostiosoite
  • puhelinnumero
  • sijaintitieto (esim. kotiosoite)
  • kuva
  • verkkotunnistetieto (esim. ip-osoite)
  • yksi tai useampi vastaajalle tunnusomainen fyysinen, fysiologinen, geneettinen, psyykkinen, taloudellinen, kulttuurinen tai sosiaalinen tekijä.

 

Mihin henkilötietoja saa käyttää?

Henkilötietoja saa edelleen käyttää samoihin tarkoituksiin kuin ennen, mutta vain siihen asiaan johon henkilötiedon luovuttaja on antanut suostumuksen. Eli jos henkilötiedot on kerätty esim. Fonectalle asiakasrekisteriksi, tietoja ei saa käyttää muuhun kuin ko. rekisterin käyttötarkoitukseen.

 

Milloin Fonecta toimittaa asiakkaalle henkilötietojen käsittelysopimuksen?

Fonecta toimittaa asiakkaalle tilauksen yhteydessä henkilötietojen käsittelyä koskevan sopimuksen joko erillisenä liitteenä tilausvahvistuksen mukana tai ladattavaksi Oma Fonectaan tilauksen tietoihin.

 

Mitä jos yritykseni ei saa henkilötietojen käsittelysopimusta Fonectalta?

Jos yrityksesi ei ole saanut kyseistä sopimusliitettä eikä sitä löydy Oma Fonectasta, pyydämme ottamaan yhteyttä Fonectan asiakaspalveluun asiakaspalvelu@fonecta.com.

 

Onko tämä henkilötietojen käsittelysopimus tietosuoja-asetuksen vaatimusten mukainen?

Kyllä. Fonectan henkilötietojen käsittelysopimus täyttää tietosuoja-asetuksen asettamat vaatimukset henkilötietojen käsittelyä koskevalle sopimukselle (artikla 28). Henkilötietojen käsittelystä saatetaan lisäksi sopia myös Fonectan ja asiakkaan välisessä tilauksessa/palvelusopimuksessa.

 

Jos minulla on kysyttävää sopimuksesta, mihin voin olla yhteydessä?

Henkilötietojen käsittelysopimukseen liittyvät kysymykset voi lähettää Fonectan asiakaspalveluun asiakaspalvelu@fonecta.com.

 

Kattaako henkilötietojen käsittelysopimus kaikki Fonectan ja asiakkaan välillä kulloinkin voimassa olevat sopimukset?

Kyllä. Tietosuojaliite koskee kaikkia Fonectan ja asiakkaan välillä solmittuja sopimuksia. Se soveltuu siinä tapauksessa, että Fonecta käsittelee omissa palveluissaan henkilötietoja asiakkaan lukuun asiakkaan tekemän tilauksen ja/tai asiakkaan kanssa solmitun palvelusopimuksen perusteella.

 

Miksi Fonecta on asiakkaidensa henkilötietojen käsittelijä?

Useissa Fonectan palveluissa käsitellään asiakkaan henkilötietoja, esim. yhteystietoja.  Asiakas on henkilötietojen osalta rekisterinpitäjä. Asiakkaalta tulevien henkilötietojen osalta Fonecta toimii henkilötietojen käsittelijänä, jolloin käsittelee henkilötietoja asiakkaan lukuun. Useimmissa tapauksissa myös evästeet katsotaan henkilötiedoiksi.

 

Miten Fonecta käsittelee asiakkaidensa henkilötietoja?

Tämä riippuu asiakkaan Fonectalta ostamasta palvelusta. Palveluiden ehdoissa mainitaan se, käsitelläänkö ko. palvelussa asiakkaalta tulevia henkilötietoja ja jos käsitellään, niin ehdoissa kerrotaan käsittelyn tarkoitus, rekisteröityjen ryhmä ja henkilötietojen tyypit. Lisätietoja palveluistamme saatte Fonectan verkkosivuilta (https://yrityksille.fonecta.fi/) sekä myynnin yhteyshenkilöltänne.

Mitkä henkilötiedot Fonecta on velvollinen palauttamaan tai poistamaan sopimussuhteen päättyessä?

Kaikki asiakkaan toimittamat henkilötiedot (esim. koskien asiakkaan omia asiakkaita tai työntekijöitä), joita Fonecta käsittelee Fonectan palvelussa palvelun ehtojen mukaisesti. Henkilötietojen poistoprosessi on kuvattu henkilötietojen käsittelysopimuksessa, sekä tarpeen mukaan myös palvelun ehdoissa. Fonectalla on tietyissä palveluissa lakisääteinen velvollisuus säilyttää esim. välitystietoja, joten poisto voidaan tehdä vasta tämän määräajan päätyttyä.

Käsitteleekö Fonecta henkilötietoja EU:n ulkopuolella?

Fonecta käsittelee henkilötietoja pääsääntöisesti vain EU:n sisällä. Kuitenkin jotkin Fonectan käyttämät kumppanit, esim. Google, Facebook ja LinkedIn joutuvat käsittelemään henkilötietoja EU/ETA –alueen ulkopuolella. Näissä tapauksissa siirrosta on maininta palvelun ehdoissa ja Fonecta on varmistanut, että tietojen siirtoon pätee tarvittavat mallilausekkeet (esim. Privacy Shield). Henkilötietojen käsittely EU:n ulkopuolella edellyttää asiakkaan suostumusta.

Millaisia teknisiä järjestelyitä Fonecta on tehnyt, joilla pyritään varmistamaan henkilötietojen käsittelyyn liittyvä verkko- ja tietoturvallisuus?

Fonecta huolehtii palveluidensa tietoturvasta käyttäen asianmukaisia teknisiä ja hallinnollisia menettelyjä. Palveluiden ylläpito hoidetaan hyvien tietoturvakäytäntöjen mukaan, mm. suojaamalla ympäristöt palomuureilla sekä huolehtimalla käyttöjärjestelmien ja ohjelmistojen tietoturvapäivityksistä asianmukaisesti.

Pääsy tuotantoympäristöihin sekä tietokantoihin on vain erikseen nimetyillä henkilöillä, jotka tarvitsevat toimenkuvansa takia pääsyn ympäristöihin. Kaikki liikennöinti ympäristöihin tehdään henkilökohtaisilla tunnuksilla ja käyttäen salattua yhteyttä. Myös palvelun palvelinympäristöinä käytettäviltä pilviympäristöiltä vaaditaan asianmukaista tietoturvasertifiointia.

 

Onko Fonecta velvollinen ilmoittamaan rekisterinpitäjää mahdollisista tietoturvaloukkauksista?

Kyllä. Fonecta ilmoittaa mahdollisista tietoturvaloukkauksista tietosuoja-asetuksen mukaisesti ilman aiheetonta viivytystä siitä, kun Fonecta tulee tietoiseksi tietoturvaloukkauksesta.

Miten osapuolten vastuu määräytyy ja miten se on rajoitettu?

Fonecta vastaa siitä, että se käsittelee henkilötietoja tietosuoja-asetuksen ja henkilötietojen käsittelysopimuksen mukaisesti, sekä vastaa aiheutuneesta vahingosta, joka johtuu rekisteröidylle tietosuoja-asetuksen ja henkilötietojen käsittelysopimuksen asettamien velvollisuuksien mahdollisesta noudattamatta jättämisestä. Fonecta vastaa lisäksi vahingonkorvauksesta tai hallinnollisista sakoista, jotka toimivaltainen viranomainen tai tuomioistuin lainvoimaisessa päätöksessään määrää, mutta vain siltä osin kuin ko. viranomaisen tai tuomioistuimen päätöksessä päätetään Fonectan vastuulle kuuluvasta vahingonkorvauksista tai hallinnollisista sakoista. Muissa tapauksissa Fonectan vastuu on rajoitettu kulloinkin voimassa olevan palvelusopimuksen mukaisesti.