Sesonkimainonta: Vinkit kausiluonteisen kysynnän hyödyntämiseen

10.4.2024 | Lukuaika 4 min

Outi Ylönen

Artikkelin kirjoittanut

Kevätsesonki on täällä! Jos yrityksesi myy tuotteita tai palveluita, joiden kysyntä korostuu erityisesti sesongeittain, tämä artikkeli on sinulle.

Sesongilla tarkoitetaan ajanjaksoa vuodessa, jolloin kysyntä tietylle tuotteelle tai palvelulle on tavallista suurempi. Tämä kausiluonteinen vaihtelu voi johtua monista tekijöistä, kuten vuodenajoista, juhlapyhistä, koulujen loma-ajoista tai erityisistä tapahtumista. Sesonki voi viitata myös tiettyyn aikaan, jolloin jokin toiminta on suosituimmillaan tai kun tietyt sääolosuhteet vallitsevat. Oletko jo tunnistanut oman alasi sesongit ja kysyntähuiput?

Kun kevään ensimmäiset säteet kurkistavat talven harmauden läpi, ihmisetkin aktivoituvat. Tämä näkyy mm. hakujen kasvuna Googlessa sekä Fonectan kanavissa rakennus-, LVI- ja sähköalalla, siivous-, autohuolto- ja pyörähuoltopalveluissa sekä monilla muilla toimialoilla.

Ajoissa suunniteltu ja toteutettu vaikuttaa mainonnan onnistumiseen

Aloita sesonkimainonnan suunnittelu ajoissa! Valmistautumiseen voi kuulua esimerkiksi mainosmateriaalien ideointia ja luomista, aikatauluttamista sekä mahdollisten tarjousten suunnittelua. Digimainoskampanjat, esimerkiksi mainostaminen Facebookissa tai Googlessa, kannattaa aloittaa muutamaa viikkoa ennen kuuminta sesonkia: algoritmit tarvitsevat aikaa kerryttääkseen dataa jonka avulla optimoivat kampanjaa.

Viestin ajankohtaisuus vaikuttaa konversioon positiivisesti

  1. Lisääntynyt huomioarvo: Kun mainonta on linjassa ajankohtaisten tapahtumien tai ilmiöiden kanssa, se voi herättää yleisön huomion tehokkaammin. Tämä voi johtaa korkeampaan sitoutumiseen ja suurempaan kiinnostukseen tarjottua tuotetta tai palvelua kohtaan.
  2. Relevanttius kohderyhmälle: Ajankohtaisuuden hyödyntäminen viestinnässä voi tehdä mainoksista relevantimpia kohdeyleisölle. Kun ihmiset kokevat mainoksen puhuttelevan heitä henkilökohtaisesti ja olevan sopusoinnussa heidän nykyisen elämäntilanteensa tai kiinnostuksen kohteidensa kanssa, he ovat todennäköisemmin valmiita toimimaan mainoksen kehotuksen mukaan.
  3. Tunneyhteys: Ajankohtaiset viestit voivat herättää tunteita sekä ajatuksia, mikä voi tehostaa yleisön sitoutumista ja lisätä brändin muistettavuutta. Tunneyhteys voi myös lisätä luottamusta brändiä kohtaan, mikä on keskeistä konversion kannalta..
  4. Erotautuminen kilpailijoista: Ajankohtaisen viestin käyttö voi auttaa brändiä erottumaan kilpailijoistaan. Tämä voi olla erityisen tärkeää markkinoilla, joilla kilpailu on kovaa ja kuluttajien huomio hajaantunut.

Kohderyhmän tunnistaminen tehostaa sesonkimainontaa

Mainostamalla kerrot sesongissa olevasta palvelustasi tai tuotteestasi kohderyhmällesi. Mainosten oikea kohdentaminen on tärkeää myös sesongeissa – kaikille ei kannata mainostaa. Kohdentaminen auttaa sinua saavuttamaan parempia tuloksia ja menestymään kilpailussa muita saman alan yrittäjiä vastaan.

Sesonkimainontaa kohdennettaessa hyödynnä ainakin kohderyhmäsi demografiatietoja (esim. ikä, sukupuoli, paikkakunta) kun toteutat mainontaa: esimerkiksi pyörähuoltopalveluita tarjoava yritys toimii usein paikallisesti, joten sitä kannattaa myös mainostaa lähialueilla asuville ihmisille paikkakuntakohdennuksella.

Kun sesonki on päällä, myös hakukonemainontaan (SEM) kannattaa lisätä ajankohtaisia hakusanoja tai lisäosia (extensions) – näin ihmiset löytävät tuotteesi tai palvelusi suuremmalla todennäköisyydellä, kun he hakevat esimerkiksi ”Kattoremontti Järvenpää”, ”Renkaanvaihto Oulu” tai ”Ikkunapesu Iisalmi”.

Kuten suunnittelu, myös mainostaminen kannattaa aloittaa ajoissa ennen kuin sesonki on täydessä vauhdissa. Ajoissa mainostaminen antaa asiakkaillesi mahdollisuuden tutustua yritykseesi jo ennen ostopäätöstä.

Seuraa ja analysoi mainonnan tuloksia

Seuraamalla aktiivisesti mainonnan tuloksia voit tehdä muutoksia mainontaan tarpeen vaatiessa. Esimerkiksi näitä avainlukuja kannattaa seurata mainontaa analysoidessa:

  • Klikkausprosentti (CTR): CTR mittaa mainoksen klikkausten suhdetta näyttökertoihin – korkea CTR kertoo, että mainos on houkutteleva ja saa ihmiset klikkaamaan sitä.
  • Konversioprosentti: Konversioprosentti mittaa mainoksen klikkausten tai näyttökertojen suhdetta esimerkiksi ostoihin tai tilauksiin. Korkea konversioprosentti kertoo yleisesti ottaen, että mainonta toimii.
  • Kustannus per konversio (CPA): CPA mittaa keskimääräistä kustannusta, joka kuluu yhden konversion saavuttamiseen. Pieni CPA osoittaa, että mainonta on tehokasta ja tuottaa hyviä tuloksia verrattuna käytettyihin resursseihin.

Muistilista sesonkimainontaan:

  • Suunnittele ja starttaa mahdollinen mainoskampanja ajoissa
  • Viestin ajankohtaisuus parantaa konversiota
  • Määritä kohdeyleisö sesonkimainonnalle
  • Varmista, että yrityksesi kotisivut ja somekanavat ovat ajan tasalla kun mainonta starttaa
  • Seuraa ja analysoi mainonnan tuloksia
  • Ota käyttöön Fonectan Älykäs digimainonta -palvelu

Ota Fonectan Älykäs digimainonta -palvelu avuksesi sesonkimainonnassa!

Kenties pohdit, että missä kanavassa tulisi mainostaa, jotta tavoitat kohderyhmäsi? Haluatko mainontaasi uutta pontta kustannustehokkaasti?

Älykäs digimainonta-palvelu tarjoaa kustannustehokasta mainontaa käytetyimmissä hakukoneissa ja somekanavissa: Googlessa, Bingissä, Facebookissa ja Instagramissa. Palvelun avulla tavoitat kohderyhmäsi sieltä missä he ovat ilman, että sinun tarvitsee miettiä, missä milloinkin kannattaa mainostaa.

Mainonnan optimoinnistakaan sinun ei tarvitse huolehtia: saat parhaan tuoton budjetillesi aktiivisen optimoinnin avulla – mainonnanjärjestelmämme seuraa mainontaasi tuntitasolla ja optimoi mainontaasi jopa 40 kertaa kuukaudessa, mihin ihminen ei pysty samalla budjetilla. Oikean yleisön löytäminen ja tavoittaminen juuri oikealla hetkellä vähentää turhaa rahankäyttöä ja nostaa mainonnan tuottavuutta. Asiantuntijan ja tekoälyn yhdistelmällä takaamme että, mainonta on kustannustehokasta.

Älykäs digimainonta -palvelu on erinomainen sesonkimainonnan tehon lisääjä: voit skaalata mainontaasi, säätää mediabudjetteja ja esimerkiksi tauottaa mainontaa tarvittaessa Oma Fonecta -itsepalveluportaalin kautta.

Haluatko kuulla, miten Fonecta auttaa yritystäsi menestymään sesonkimainonnassa? Ota yhteyttä asiantuntijaan!

Nimi
Markkinointilupa*
Hidden
Tämä kenttä pitää olla jokaisessa lomakkeessa. Älä muokkaa tai poista kenttää.
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden