Mainostaminen LinkedInissä: eri mainosmuodot ja niiden hyödyt

10.2.2023 | Lukuaika 5 min

Haluaisitko aloittaa LinkedIn-mainonnan, mutta et tiedä, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? LinkedInissä voi tavoittaa asiakkaita monella tavalla. Tässä artikkelissa perehdymme Linkedinin mainosmuotoihin ja niiden ominaisuuksiin.

LinkedIn on arvokas markkinointikanava erityisesti B2B-yrityksille, jotka voivat tehokkaasti saavuttaa monenlaisia markkinointitavoitteita tässä maailman laajimmassa ammattilaisverkostossa. Tässä artikkelissa pureudumme syvemmälle siihen, miten se käytännössä tapahtuu.

Ensimmäinen askel on luoda toimiva LinkedIn-yrityssivu ja mainostili – sitten olet valmis aloittamaan LinkedIn-mainonnan. LinkedInin eri mainostusmuodot ovat:

  • Single image ad
  • Video ad
  • Carousel image ad
  • Document ad
  • Event ad
  • Text ad
  • Dynamic ad
  • (Thought leader ad)

sekä EU:n ulkopuolelle jäävät message ad ja conversation ad.

Sponsored content eli sponsoroidut päivitykset

Sponsored content tarkoittaa yrityksesi tuottamaa sisältöä, kuten artikkeleita, jotka näkyvät valitsemasi kohdeyleisön LinkedIn-uutisvirrassa. LinkedInin käytöstä tehtyjen tutkimusten mukaan B2B-päättäjistä 74% valitsee kumppanikseen yrityksen, joka on ensin tarjonnut heille hyödyllistä sisältöä, ja 94% B2B-mainostajista käyttää LinkedIniä sisällön jakamiseen – joten eikö sinunkin kannattaisi? Sponsoroiduilla päivityksillä:

  • Tavoitat laajan ja hyvin rajatun yleisön kaikilla päätelaitteilla.
  • Saat yrityksellesi näkyvyyttä uusien kohderyhmien keskuudessa.
  • Lähetät liikennettä kotisivuillesi.

Sponsored content taipuu normaalin kuvamainoksen lisäksi myös karuselli- ja videoformaattiin, joten se tarjoaa mainostajalle monipuolisia mahdollisuuksia kiinnittää kohdeyleisön huomio ja erottua muista. Jopa yli 97% suomalaisten mainostajien kampanjoista on Sponsored Content -formaatissa, joten kyseessä on LinkedIn-mainonnan kannalta keskeisin mainosmuoto.

Lisäksi sponsoroituihin päivityksiin liittyvät nämä hyödyt:

  • Päivityksiin voi reagoida eri tavoin ja niitä voi kommentoida tai jakaa, jolloin ne tavoittavat yhä uusia yleisöjä.
  • Mainoksen näkijä voi mainoksen kautta alkaa seurata yritystä.
  • Päivitykset ovat erinomainen b2b-sisältömarkkinoinnin väline ja inbound-markkinoinnin tuki.
  • Sponsoroitu sisältö on hyvä tapa aloittaa LinkedIn-mainontaa

Mitä Sponsoroidun sisällön luomisessa on hyvä ottaa huomioon?

Kenelle haluat viestisi kohdistaa?

Käytä hyväksesi LinkedInin tarkat kohdistamismahdollisuudet huolella. Tarkkaile samalla kohderyhmän kokoa sitä mukaa kun lisäät suodattimia, ettei yleisön koko jää liian pieneksi.

Miten saat kohderyhmäsi huomion?

LinkedIn-käyttäjät ovat kiinnostuneita relevanteista ammattilaissisällöistä – keskity siis tarjoamaan kohderyhmällesi kiinnostavaa ja heille arvokasta sisältöä. Erotu informaatiotulvasta kohderyhmää puhuttelevalla viestillä, kuvilla ja infograafeilla.

Mitä olet valmis maksamaan?

Mainoksesta maksetaan monin eri tavoin, esim. per klikkaus (CPC) tai per tuhat näyttöä (CPM). Lopullinen hinta riippuu monesta tekijästä, kuten kohderyhmästä, joten LinkedIn-mainontaa aloittaessa kannattaa olla kärsivällinen ja malttaa testata eri strategioita löytääkseen parhaan kustannus-hyöty-tason. Jos mainonnan tekeminen tuntuu vaivalloiselta, kannattaa avuksi ottaa osaava kumppani.

Opi kohdentamaan LinkedIn-mainontaa tehokkaasti

Lataa opas

Sponsored Messaging -viestimainokset EU:n ulkopuolella

Suoraviestit ovat sähköposteja muistuttavia, käyttäjän LinkedIn InMail-postilaatikkoon lähetettäviä yksityisviestejä. Ne toimivat sekä LinkedInin mobiilissa että työpöytäversiossa. Yksittäisillä viestimainoksilla on todella korkea huomioarvo, koska yhden suoraviestin vain saada keneltä tahansa mainostajalta vain kerran 30 päivän sisällä.

Viestimainonnan kohdentaminen on loppuvuodesta 2021 alkaen ollut mahdollista vain EU-alueen ulkopuolelle. Viestimainoksia voi siis lähettää esimerkiksi Norjaan, Iso-Britanniaan ja Sveitsiin, sekä tietysti Euroopan ulkopuolisiin maanosiin.

Dynamic Ads eli dynaamiset mainokset

Dynaaminen mainos LinkedInissä erottuu muista mainosformaateista siten, että voit saada siihen mukaan kohderyhmän käyttäjän oman profiilikuvan herättämään kiinnostusta. Tällöin dynaaminen mainos näyttää perinteistä banneria vähemmän mainokselta. Huomioi, että tämä mainosformaatti toimii vain LinkedInin työpöytäversiossa.

Text Ads eli tekstimainokset

Text Ad -mainos voi koostua tekstistä ja kuvasta tai pelkästä tekstistä ja se voi näkyä kohdeyleisölle uutisvirran sijaan LinkedInin yläreunassa tai oikean reunan bannerissa. Kuten Dynamic Ad, toimivat tekstimainokset vain LinkedInin työpöytäversiossa.

Millainen on yrityksesi LinkedIn-yrityssivu, saatko siitä täyden hyödyn irti? Näillä vinkeillä teet timanttisen LinkedIn-yrityssivun yrityksellesi

LinkedIn mainosmuotojen parhaita käytäntöjä

LinkedIn päivitti suosituksensa Sponsored Content -kuvien ja videoiden suositelluista kuvasuhteista vuonna 2022. Parhaiden tulosten saamiseksi sekä kuvissa että videoissa suositellaan nykyään neliömuotoista 1:1 -kuvasuhdetta sekä mobiilimainonnassa 4:5 -pystykuvasuhdetta.

Alustan luvut ovat näyttäneet meille, että Single Image Ad -kuvamainokset tuottavat parhaiten liikennettä laskeutumissivuille. Video Ad on huomioarvoltaan ja bränditarkoituksiin paras mainosmuoto, joka ei ole käyttäjäkokemuksen kannalta ”keskeyttävä” mainosmuoto. Carousel Ad -kuvakaruselleja suositellaan silloin, kun sisältö parhaiten tukee karusellimaista tai luettelomaista esitystapaa.

Document ad on Sponsored Content -mainosmuoto, jossa mainostaja voi ladata PDF-dokumentteja, PowerPoint-esityksiä ja Word-asiakirjoja suoraan uutisvirrassa selattavaksi. Tämä uusi mainosmuoto on esitelty jo vuonna 2021, mutta se on edelleen mainosmuoto, jonka käyttö on vasta lisääntymässä.

Dokumenttimainokset ovat mainonnan yleisen puhuttelevuuden kannalta ylivoimaisesti paras mainosmuoto, ja sen klikkiprosentit voivat olla kuusi kertaa paremmat kuin muussa Sponsored Content -mainonnassa. Mainoksissa ei kuitenkaan ole CTA-painiketta eikä liikennettä ohjata kotisivuille, mutta mainonnan tunnettuus, sosiaaliset sitoutumiset ja liidimainonta toimivat hyvin sen yhteydessä.

Mainoskuvissa ja -videoissa suositellaan käyttämään tekstejä, logoja ja muita sisällöllisiä elementtejä. LinkedIn-mainonnassa kuva tai ”visu” ei siis ole esimerkiksi natiivimainonnalle tyypillinen, puhtaasti visuaalinen elementti. Varsinkin kaaviot ja infograafit ovat kuvissa usein varsin alihyödynnetty sisältöidea.

Vertikaalivideoilla LinkedIn mobiilimainontaa

LinkedIn Campaign Manager ei tarjoa mahdollisuutta targetoida mainontaa pelkästään mobiiliin tai desktop-näkymään. Mainonnan voi kuitenkin ohjata mobiiliin käyttämällä kampanjassa kuvasuhteeltaan pystysuuntaista kuvaa tai videota. Silloin kaikki kampanjan mainosnäytöt LinkedInissä ohjautuvat mobiilisovellukseen tai LinkedIn.comin mobiiliversioon.

Harkitse pystysuuntaista videota story- tai reel-vaikutelman aikaansaamiseksi.

Videon pituus vaikuttaa LinkedInissä siihen, millä tavalla videomainos näyttäytyy targetoiduille käyttäjille. Alle 20 sekunnin pituiset videot menevät loopille automaattisesti ja täyttävät pystysuuntaisessa mobiilisovelluksessa käyttäjän koko näytön. Harkitse siis pystysuuntaista videota story- tai reel-vaikutelman aikaansaamiseksi. Huomioi kuitenkin, että pystyvideomainosta katseltaessa automaattinen toisto usein alkaa jo ennen kuin käyttäjä on skrollannut mainontaa.

Opi kohdentamaan mainontaa tehokkaasti LinkedInissä

Lataa opas

Uusi mainosmuoto työntekijäpostauksen mainostamiseen

Uusi mainosmuoto ”Though leader ad” mahdollistaa yksittäisen brändilähettilään tai ajatusjohtajan profiilipostauksen hyödyntämisen maksetussa mainonnassa. Työntekijäpostaajan tulee olla saman yrityssivun (company page) työntekijä LinkedIn-profiilinsa perusteella, mutta mitään muita rajoitteita ei ole.

Thought leader ad ei varsinaisesti ole oma mainosmuotonsa (ad format), vaan osa Sponsored Contentin kuvamainoksia eli Single Image Ad:ia. Työntekijäsisältö löytyy sivun nykyisten sisältöjen kautta osana kuvamainonnan kampanjasisältöjä. Työntekijältä tarvitaan lupa yksittäisen postauksensa käyttämiseen, jonka jälkeen sisällön voi nostaa mainontaan. Postajaa voi myös koska tahansa poistaa myöntämänsä luvan.

Työntekijäpostaukset ovat olleet globaalissa beta-testauksessa, jonka tulokset mainonnan tehokkuuden osalta olivat erinomaiset ja esimerkiksi mainonnan Engagement Rate (sitoutumisaste) yli 3%.

Fonecta suosittelee mainostajia hyödyntämään uusia mainosmuotoja ensimmäisten joukossa kanavasta ja alustasta riippumatta. Uudet formaatit nauttivat aina jonkin aikaa ”novelty effect” -ilmiöstä ja ensimmäiset kuukaudet uusille kohderyhmille ovat tulosten kannalta parhaita.

Palkittu LinkedIn-tiimi apunasi

Miten rajata juuri oikea kohderyhmä? Mistä tiedän, onko mainonta kannattavaa? Miten analysoin LinkedIn-mainonnan tuloksia? Miten muodostan kiinnostavan markkinointiviestin? Jos pohdit näitä asioita ja tuntuu, ettet omin päin löydä kysymyksiin vastauksia, ota yhteyttä. Palkittu LinkedIn-tiimimme auttaa ja neuvoo.

Fonecta on palkittu LinkedIn-toimisto ja LinkedIn-mainonnan edelläkävjiä Suomessa. Vuosina 2016–2022 olimme Suomen ainoa virallinen LinkedIn-markkinointipartneri, jonka jälkeen LinkedIn on vastannut suoraan eri maiden paikallisesta tuesta.

Kaikki LinkedIn-mainonnan tekijämme ovat vähintään LinkedInin ”Marketing Insider” -sertifioituja ammattilaisia. Pystymme siis tarjoamaan mm. palkitun asiantuntijatiimin tietotaidon, suomenkielisen tuen sekä selkeän kampanjoiden hallinnan mallin asiakkaillemme. Lisäksi asiantunteva palvelumme takaa kattavan raportoinnin ja LinkedIn-mainonnan käytännönläheisen konsultoinnin muille mainonnan ammattilaisille.

Artikkelia on päivitetty 28.06.2023