Näin teet timanttisen LinkedIn-yrityssivun

9.1.2020 | Lukuaika 4 min

LinkedInissä on jo noin 1,2 miljoonaa työssäkäyvää suomalaista, ja se on käyttäjien mukaan sosiaalisen median kanavista luotettavin. LinkedIn on myös erittäin tehokas B2B-markkinoinnin kanava, sekä yksi tärkeimmistä kanavista, joissa yrityksen tulisi näkyä ja olla läsnä. Onko yritykselläsi jo LinkedIn-yrityssivu? Jos on, hyödynnetäänkö sitä parhaalla mahdollisella tavalla?

LinkedInissä on maailmanlaajuisesti jo 30 miljoonaa yrityssivua, Suomessakin jo 27 000. LinkedIn on yhä useammin se ensimmäinen piste, jossa käyttäjä tutustuu yritykseen. Siksi tavoitteena LinkedInissä onkin tuoda yrityksen osaamista esiin, helpottaa päätöksentekoa ja kertoa sekä potentiaalisille asiakkaille että työntekijöille millaista elämä yrityksessä on.

Ensin perusasiat kuntoon

LinkedIn-yrityssivun voi tehdä henkilö, jolla itsellä on LinkdeIn-profiili. Toisin sanoen, sinun täytyy olla LinkedIn-käyttäjä, jotta voit tehdä yrityksellesi sivun.

Ensimmäinen ja helpoin askel hyvän yrityssivun luomisessa on varmistaa, että yrityssivun kaikki tarvittavat kentät on täytetty. Näitä kenttiä ovat mm. Logo, Overview ja Organization info. Sivut, joille on täytetty kaikki tarvittava tieto, saavat jopa 30% enemmän viikoittaisia sivukäyntejä kuin sivut, joilla tiedot ovat vajavaiset.

Overview-kentässä pääset kertomaan siitä, mitä yrityksesi tekee ja millaisia arvoja se edustaa. Organization infossa tuot esiin yrityksesi verkkosivuosoitteen sekä yrityksen koon, toimialan ja sijainnin. Lisää vielä logo ja hyvä kansikuva, ja profiilisi on valmis!

Käyttäjät luottavat sisältöön

Pelkkä profiilisivu ei kuitenkaan vielä riitä tuottamaan seuraajia ja asiakkaita, vaan tarvitset vielä laadukasta sisältöä, jolla sitoutat seuraajasi ja parhaassa tapauksessa muutat kävijät asiakkaiksi. Tutkimusten mukaan käyttäjät luottavat LinkedInissä näkemäänsä sisältöön enemmän kuin muissa sosiaalisen median kanavissa. Lähes kaikilla mittareilla mitattuna LinkedIn on sosiaalisen median kanavista käyttäjien mielestä luotettavin.

Bloomberg Median digitaalisten palvelujen johtajan M. Scott Havensin mukaan tämä johtuu siitä, että LinkedInissä sisältö ja keskustelut ovat kannustavia, positiivisia ja hyödyllisiä, toisin muin muualla sosiaalisessa mediassa. ”Koska LinkedIn on ammatillinen kanava, olemme varovaisempia siitä, mitä siellä sanomme ja jaamme”, Havens kertoo.

Jos tuntuu, että hyvää sisältöä on vaikea löytää, tarjoaa LinkedIn tähän hyvän apuvälineen. Content Suggestions kertoo, mitkä aiheet ovat juuri nyt missäkin kohderyhmässä nousussa ja voit hyödyntää näitä helposti ja nostaa tätä kautta yrityksellesi kiinnostavia aiheita esiin.

Ole aktiivinen ja keskustele

Kuten muutkin sosiaalisen median kanavat, on LinkedInkin luonteeltaan nimenomaan sosiaalinen. Menestyäkseen on yrityksen oltava aktiivinen muutenkin kuin vain sisältöjen jakajana. Samoin kuin käyttäjänä kommentoit muiden postauksia, tykkäät niistä ja verkostoidut muihin, on myös yrityksen verkostoiduttava sekä omiin seuraajiin että muihin yrityksiin.

Hyvä neuvo on aina vähintään tykätä omien seuraajien kommenteista, mutta aina parempi on, jos niitä myös kommentoidaan. Yrityksen maineenhallinta punnitaan viimeistään siinä, miten se hoitaa kriittiset kommentit. Painaako yritys pään pensaaseen, vai kohtaako se kriittiset kommentit pystypäin? Hyvin hoidettu kriittinen kommentti lisää entisestään yrityksen seuraajien sitoutumista sekä parhaimmillaan kääntää kriittisen kommentoijan asiakkaaksi.

Sitouta henkilöstö, vahvista brändiä

Henkilöstön jakamat sisällöt tavoittavat tyypillisesti kymmenkertaisen määrä yleisöä yrityksen jakamaan sisältöön verrattuna. Kannusta siis henkilöstöäsi jakamaan yrityksesi postauksia, kertomaan omasta työstään tägäämällä yritys omiin postauksiinsa ja olemaan ylpeitä siitä, että ovat yrityksessäsi töissä. Mutta muista – et voi pakottaa ihmisiä jakamaan sisältöjä, vaan sen on lähdettävä heidän omasta halustaan. Onnistunut työntekijälähettilyys tuo yritykselle näkyvyyttä, mutta se vaatii yritykseltä myös panostusta ja henkilöstön kannustamista.

Ota avuksi mainonta

Pelkkä orgaaninen sisältö ei aina riitä tuomaan riittävästi näkyvyyttä tai kaivattuja asiakkaita. Parhaassa tilanteessa rikas ja monipuolinen orgaaninen sisältö kulkee käsi kädessä tehokkaan kohdennetun LinkedIn-mainonnan kanssa. LinkedIn tarjoaa loistavat työkalut ja mainosmuodot kohdennetulle mainonnalle, myös kansainvälisesti.

Ota avuksi brändimainonta

Lataa maksuton opas!

Lähteet: https://business.linkedin.com/marketing-solutions/linkedin-pages/best-practices, Business Insider Trust Study, 2018