Näin menestyt verkkokaupassa

11.11.2022 | Lukuaika 4 min

Me suomalaiset olemme verkkokansaa. Jo ennen koronaa olimme löytäneet tiemme verkkoon (vuonna 2017 tehdyn tutkimuksen mukaan koko väestöstä 71% oli tilannut jotain verkon kautta), mutta korona viimeistään vei meidät lähes kaikki verkkoon. Klarnan tutkimuksen mukaan verkko-ostamisen halukkuus oli vuoden 2021 aikana kasvanut 8% ja nyt jo 89% suomalaisista kertoo halukkuudestaan ostaa verkossa.

Ei siis ole yhdentekevää, miten yritys löytyy verkosta, tai löytyykö lainkaan. Jopa 62% kuluttajista jättää yrityksen kokonaan huomioimatta, jos ei löydä sitä verkosta. Kysyimme keväällä 2022 suomalaisilta yrityksiltä, miten korona-aika on saanut yritykset kehittämään verkkopalveluitaan ja jopa 53% yrityksistä kertoo kehittäneensä verkkopalveluitaan koronan aikana tai sen jälkeen. Yksi keskeinen osa asiakkaiden palvelemista verkossa on tietysti verkkokauppa.

Jos 89% suomalaisista on valmis ostamaan verkossa, on tässä suomalaisyrityksillä otettavaa. Tutkimuksemme mukaan 45% suomalaisyrityksistä on panostamassa verkkokauppaan, mutta huolestuttavat 19% ei ole kehittämässä verkkopalveluitaan lainakan. Ilman toimivaa verkkolöydettävyyttä, myyntiä ja palvelua verkossa on vaara, että yritys jää kilpailussa muiden jalkoihin.

Mitä verkkokaupan perustamisessa täytyy huomioida?

Jos nyt yritys kuuluu niihin lähes puoleen suomalaisyrityksistä, jotka aikovat panostaa verkkokauppaan, niin mistä kannattaa lähteä liikkeelle?

1. Panosta alustaan

Valitse verkkokauppa-alusta tarkkaan. Mieti, mitkä ominaisuudet ovat juuri sinun liiketoiminnallesi ne tärkeimmät (esim. hankinta, logistiikka, talous, tietojärjestelmät, varastonhallinta) Vaihtaminen on kallista jälkikäteen. Tee käyttöliittymästä yksinkertainen heti alussa.

2. Ensin tekniikka, sitten markkinointi

Huolehdi ensin, että verkkokauppasi toimii teknisesti kunnolla ja että matka ostoon on helppo. Aloita markkinointi vasta sitten. Teknistä toteutusta valitessasi huomioi toimivuus sekä yrityksen että asiakkaan näkökulmasta. Se, mikä toimii sinulle, ei välttämättä toimi asiakkaallesi. Huomioi myös varastosaldoon ja tuotteiden lisäämiseen sekä maksuun ja toimituksiin liittyvät asiat. Näillä tulee olemaan suuri vaikutus verkkokaupan pyörittämiselle tulevaisuudessa.

3. Valitse oikea kumppani

Voit toki tehdä verkkokaupan itsekin, mutta kokemus on opettanut, että parhaat tulokset saadaan, kun valitset avuksesi asiantuntevan ja luotettavan kumppanin. Kumppaninkin kanssa sinun on oltava valmis tekemään paljon myös itse, sillä verkkokauppa on jatkuvaa tekemällä oppimista.

Kiinnitä kumppanin valinnassa huomiota siihen, saatko käyttöösi ymmärrettävät ja luotettavat raportit, pystytkö itse päivittämään sivuja, millainen on sivun talouslogistiikka, vastaako alusta yrityksesi verkkomyynnin tarpeita, millainen kokemus verkkokaupoista palvelutarjoajalla on, jne. Kysy referenssejä, voit vaikka haastatella jotain yrityksen nykyasiakasta.

4. Asetu ostajan asemaan

Etsi oma tuotteesi verkosta ja käy ostamassa se omasta verkkokaupastasi. Mieti, minkälaisesta verkkokaupasta itse ostaisit, ja miten ostoprosessisi asiakkaan näkökulmasta toimii. Kokeile ostamista mobiilissa, klikkaile eri kategorioihin ja pyydä lähipiiriäsi tekemään samoin. Vie ostos loppuun asti, jolloin pääset seuraamaan toimitusprosessin toimivuutta.

5. Kuuntele asiakkaitasi ja reagoi

Seuraa, miten asiakkaasi käyttäytyvät verkkokaupassasi. Reagoi asiakkaan toiveisiin ja palautteeseen heti. Selvitä, miksi asiakkaasi tarvitsevat tuotteitasi? Missä he tarvitsevat apua? Etsi käsiisi myös hävittyjä asiakkaita. Heitä kuuntelemalla voit saada arvokasta palautetta. Koko verkkokaupan kehitys perustuu asiakastiedon jatkuvaan hyödyntämiseen.

Kysy myös asiakkailta suoraan kokemuksia. Kerää suosituksia, anna mahdollisuus kommentoinnille. Vastaa kaikkiin palautteisiin, mutta erityisesti niihin kriittisiin. Jos tuotteen toimitus ei ole mennyt maaliin toivotulla tavalla, selitä, mistä se on johtunut, älä paina päätä pensaaseen. Hyvin hoidettu reklamaatio voi kääntää kriittisen asiakkaan kiittäväksi, samalla muut asiakkaat näet, että olet luotettava ja hyvä toimija.

Kun verkkokauppa on perustettu, voit käydä lukemassa vinkkejä verkkokaupassa menestymiseen!

Jutussa käytetyt lähteet: Kupli.fi, Klarna