Tutkimus: Yli puolet suomalaisyrityksistä on kehittänyt verkkopalvelujaan koronan takia

10.8.2022 | Lukuaika 4 min

terho.tirkkonen@fonecta.com

Artikkelin kirjoittanut

Suomalaisyrityksistä yli puolet on jo kehittänyt koronan takia yrityksen verkkopalveluja ja viidennes aikoo kehittää niitä, selviää tuoreesta tutkimuksesta. Asiakaskontaktien määrä verkossa on kasvanut merkittävästi koronatilanteessa.

Fonecta selvitti 150:ltä markkinointipäätöksistä vastaavalta ja niihin osallistuvalta, miten korona on vaikuttanut yritysten markkinointiin ja mitä verkkopalveluja ne aikovat kehittää vaikutusten seurauksena. Tutkimus tehtiin toukokuussa 2022.

Yritykset kehittävät erityisesti verkkosivuja ja verkkomainontaa

Tutkimuksessa kartoitettiin, miten koronatilanne on vaikuttanut yritysten verkkopalvelujen kehittämiseen. 53 prosenttia vastanneista yrityksistä oli jo kehittänyt verkkopalvelujaan ja 19 prosenttia aikoo tehdä niin. 19 prosenttia vastanneista ei ole kehittänyt eikä aio kehittää verkkopalveluja.

Ne yritykset, jotka ovat jo kehittäneet tai aikovat kehittää verkkopalvelujaan, kertovat kehityksen koskevan pääasiassa verkkosivuja (93 %). Peräti 80 prosenttia vastanneista kertoo kehittävänsä myös verkkomainontaansa esimerkiksi Googlen, Facebookin tai LinkedInin alustoilla.

“Viimeistään nyt on käynyt selväksi, että yritystä ei ole asiakkaiden silmin edes olemassa, jos se ei ole verkossa. Ihmiset odottavat verkkopalveluilta selvästi enemmän kuin aiemmin. Kahden viime vuoden aikana odotukset ja käyttäytyminen verkossa ovat muuttuneet selvästi”, arvioi Fonectan myyntijohtaja Sauli Korpisaari.

Muita suosittuja kehityskohteita suomalaisyrityksillä ovat yhteystietojen löydettävyys (61 %), verkkokauppa (45 %), chat (31 %) tai ajanvaraus verkossa (24 %).

Lisäksi suomalaisyritykset haluavat kehittää esimerkiksi arvostelujen ja suositusten keräämistä, asiakaspalvelua tai verkkosivujen saavutettavuutta sekä automatisoida palautejärjestelmän.

Asiakaskontaktien määrä verkossa kasvanut merkittävästi

Yritysten asiakaskontaktien määrä verkossa on kasvanut koronatilanteessa: 49 prosenttia kaikista vastanneista kertoo, että asiakaskontakteja on ollut enemmän ja 41 prosentilla ne ovat pysyneet samalla tasolla. Asiakaskontaktien kertoo vähentyneen 5 prosenttia vastanneista.

Eniten asiakaskontakteja (54 %) kertoivat kasvattaneensa yli 100 hengen yritykset.

Fonecta kysyi asiakaskontaktien määrästä suomalaisyrityksiltä myös syksyllä 2020. Silloin asiakaskontaktien vähenemisestä kertoi 26 prosenttia suomalaisyrityksistä, ennallaan kontaktit olivat pysyneet 46 prosentilla ja enemmän kontakteja oli ollut 29 prosentilla.

“Asiakaskontaktien kasvu kertoo siitä, että sekä suomalaiset kuluttajat että yritykset ovat löytäneet toisensa verkossa. On puhuttu jopa koronan aiheuttamasta pakotetusta digiloikasta, mutta itse näkisin pikemminkin, että yritykset ovat löytäneet verkon mahdollisuudet”, Korpisaari sanoo.

Aktiivisuus näkyy eniten verkkosivujen liikenteessä

Asiakkaiden aktiivisuuden kasvu on vastanneiden suomalaisyritysten mukaan näkynyt eniten verkkosivujen liikenteessä (59 %), verkossa jätettyinä tiedusteluina tai tarjouspyyntöinä (53 %), yhteydenottoina tai keskusteluina sometileillä (47 %), digimainonnan tehokkuutena (43 %) ja viesteinä asiakaspalveluun (40 %).

Aktiivisuuden kasvu on näkynyt myös verkkokauppaostoissa, chat-keskusteluissa ja arvosteluissa.

Budjetit ovat säilyneet ennallaan

Valtaosa (67 %) tutkimukseen osallistuneista yrityksistä on pitänyt markkinointibudjettinsa ennallaan koronatilanteessa. Panostusta on useammin pienennetty (21 %) kuin kasvatettu (11 %).

Kun Fonecta kysyi markkinoinnin panostuksista ja budjeteista suomalaisyrityksiltä syksyllä 2020, ne oli pitänyt ennallaan 56 prosenttia vastanneista, kasvattanut 13 prosenttia ja pienentänyt 31 prosenttia.

Tutkimuksen toteutti IROResearch Fonectan tilauksesta. Tutkimukseen haastateltiin 150 suomalaisyrityksen markkinointipäättäjää tai markkinointipäätöksiin osallistuvaa. Puhelinhaastattelut tehtiin toukokuussa 2022. Vastaajayritykset ovat Asiakastiedon rekisteristä.

Tutkimuksen yhteenveto on ladattavissa täältä.

Lisätietoja:
Sauli Korpisaari
Myyntijohtaja, Fonecta
p. 0400 671 796, sauli.korpisaari@fonecta.com

Terho Tirkkonen
Growth Marketing Manager, Fonecta
p. 041 469 2682 terho.tirkkonen@fonecta.com

Fonecta on digitaalisen markkinoinnin asiantuntijayritys. Autamme asiakkaitamme kasvamaan digimarkkinoinnin keinoin. Teemme sen yhdistämällä maailman parhaat kohdennetun markkinoinnin alustat ja yli 30 000 asiakasyrityksen tuntemuksemme. Olemme Suomen ainoa LinkedIn Marketing Solutions -maakumppani ja Yextin Suomen-edustaja. Olemme kasvaneet digitalisaation mukana perustamisvuodestamme 2002 alkaen ja elämme niin kuin opetamme. Meitä fonectalaisia on yhteensä 250 Helsingissä, Porissa, Tampereella ja Turussa.