Kokenut verkkokauppatiimi jakaa oppeja ja auttaa toisiaan – ja asiakasta

25.3.2024 | Lukuaika 4 min

Kova osaaminen, viimeisimmät markkinoinnin ja myynnin työkalut sekä ison digimarkkinointitalon taustatuki ovat rakennuspalikoita Fonectan verkkokauppatiimissä. Teknisesti haastavat toteutukset ja uuden oppiminen ovat tiimin työn suola ja pippuri.

Senior full-stack developer, customer success manager, designer. Tällaisia tehtävänimikkeitä vilisee Fonectan verkkokaupat ja automaatiot -tiimissä, joka on rakentanut yli 150 erilaista verkkokauppaa. Tiimin erikoisalaa ovat avoimen lähdekoodin WooCommerce-alustalle toteutettavat verkkokaupat, kertoo tiimiä viime vuoden toukokuusta vetänyt Head of eCommerce Matti Ikäläinen.

”Olemme erikoistuneet juuri WooCommerce-verkkokauppoihin, koska alusta on hyvin räätälöitävissä erilaisiin käyttötarpeisiin ja myös erittäin käytetty ratkaisu, jolle on paljon valmiita laajennuksia. Rakennamme verkkokaupan alusta loppuun ja jatkokehitämme sitä yhdessä asiakkaan kanssa”, Matti kuvailee.

Fonectalainen Matista ja monesta muusta verkkokauppatiimiläisestä tuli keväällä 2022, kun verkkokaupan asiantuntijayritys Eeco sulautui osaksi Fonectaa.

”Tiimimme vahvuus on se, että varsinaisen verkkokauppatoteutuksen lisäksi pystymme tarjoamaan markkinoinnin, hakukoneoptimoinnin ja markkinointiautomaation palvelut saman katon alta. Näin asiakas saa täyden hyödyn irti verkkokaupastaan.”

Verkkokauppatiimin asiakkaina on niin kuluttajille suunnattuja kuin B2B-verkkokauppojakin, pieniä ja isoja, ympäri Suomen.

”Meillä on paljon kokemusta teknisesti haastavista toteutuksista, esimerkiksi erilaisista verkkokurssiratkaisuista ja järjestelmäintegraatioista. Verkkokaupan integrointi vaikkapa asiakkaan omaan toiminnanohjausjärjestelmään auttaa tätä tehostamaan prosessejaan. Integraatio-osaaminen korostuu erityisesti B2B-verkkokaupoissa”, Matti sanoo.

Dailyt, weeklyt – ja kokkikoulut

Hybridimallilla toimivassa tiimissä on olennaista, että tieto kulkee ja toisilta opitaan.

”Tällä alalla on itsestään selvää, että kehitys on jatkuvaa ja omaa osaamista pitää kehittää koko ajan. Mutta se on myös työn suola ja pippuri: että eteen tulee uusia tilanteita, jotka pitää ratkaista ja joista vetää johtopäätöksiä. Näitä oppeja sitten jaamme toisillemme, sekä koko porukan viikkopalavereissa että päivittäisissä tuotannon palavereissa. Vaihdamme myös säännöllisesti tietoa ja työkaluja Fonectaan kuuluvan OIKIOn analytiikkaporukan kanssa”, Matti kertoo.

Tulevaisuudessa kehittäjätkin ovat entistä enemmän suoraan vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa.

”Tekoäly todennäköisesti vähentää pelkän koodaamisen tarvetta. Se tarkoittaa kehittäjien roolin muutosta: on osattava nähdä kokonaisuuksia ja hahmotettava eri asioiden vaikutussuhteita. Myös hyvät vuorovaikutustaidot korostuvat, ja omaa asiantuntemusta pitää osata kommunikoida asiakkaalle”, Matti sanoo.

Tiimiläisistä pääosa työskentelee Tampereelta ja Helsingistä käsin, ja on joukossa yksi jyväskyläläinen ja naantalilainenkin. Ikähaarukka asettuu 25 ja 40 vuoden välille.

”Livenä toimistolla tapaamme keskimäärin kerran viikossa. Porukalla teemme muutakin yhdessä pari kertaa vuodessa – esimerkiksi viime vuonna kävimme kokkauskurssin”, Matti kertoo.

Mittaa, analysoi ja kehitä

Miksi verkkokauppa kannattaa perustaa tunnetulle alustalle?

”Vakiintuneissa alustoissa markkinoinnin ja myynnin työkalut on erittäin hyvin huomioitu. Se tarkoittaa käytännössä kahta asiaa: sitä, että verkkokauppojen analytiikka on kunnossa, ja sitä, että kauppiastyö – esimerkiksi erilaisten kampanjoiden luonti – on helppoa”, Matti sanoo.

”Analytiikka on verkkokaupan kivijalka. Kun mittaat tekemistä, voit lähteä rakentamaan markkinointia ja myyntiä. Ilman mittaamista kaupan pyörittäminen on kuin hapuilisit pimeässä.”

Jos asiakas hakee verkkokaupasta itselleen kasvua, kaupan rakentamiseen kannattaa ostaa apua, Matti sanoo.

”Pystymme auttamaan asiakasta ostopolun ja myyntiputken eri vaiheissa, aina tunnettuuden hankkimisesta itse ostotapahtumaan ja myynnin ja markkinoinnin automaatioon sen jälkeen. Ison digimarkkinointitalon osaaminen näkyy tässä. Meillä on tyypillisesti pitkiä asiakassuhteita, ja asiakkaat ottavat meihin yhteyttä matalalla kynnyksellä. Se ilahduttaa joka kerta.”

Hyötyvinkki: Kokeile automaatiota, niin alat nähdä mahdollisuuksia

Minkä yhden vinkin antaisit verkkokauppaa pyörittävälle tai sen avaamista harkitsevalle?

”Automaatiota hyödynnetään verkkokaupoissa vielä tosi vähän. Se on harmi, koska työkalut ovat olleet hyviä jo vuosia. Yksinkertaisimmillaan automaatio on viestin lähettämistä asiakkaalle, joka on jättänyt ostoskorin kesken ja jolle tarjotaan etua, tai vanhojen asiakkaiden lähestymistä edes kerran. Se voi olla myös paljon muuta: esimerkiksi asiakkaan muistamista tämän syntymäpäivänä, lisätiedon – vaikkapa hoito-ohjeiden – toimittamista ostetusta tuotteesta tai sopivien tuotteiden myymistä lisää”, Matti sanoo.

”Hyödyt voi mitata suoraan euroissa: kesken jääneistä ostoskoreista kotiutuu keskimäärin 8–20 prosenttia, ja yhdellä vanhojen asiakkaiden automaatiolla voi ansaita tuhansista euroista kymmeniin tuhansiin euroihin kuussa, volyymeistä riippuen.”

”Jos siis et tiedä, mitä markkinoinnin ja myynnin automaatio verkkokaupassa tarkoittaa, niin selvitä ja lähde kokeilemaan – edes pienesti. Näin alat hahmottaa mahdollisuuksia. Tai ole yhteydessä meihin, me voimme auttaa molemmissa!”

Haluatko tietää lisää verkkokauppojen mahdollisuuksista? Tutustu Fonectan ratkaisuihin