Webinaari: Onko ilmaisen web-analytiikan aika ohi?

21.4.2023 | Lukuaika 3 min

Terho Tirkkonen

Artikkelin kirjoittanut

Googlen tarjoama web-analytiikka on ollut ilmaista jo vuodesta 2005. Lähes kaikki markkinoijat ja verkkokauppiaat ovat käyttäneet Googlen vuonna 2012 julkaisemaa Universal Analyticsiä (UA). Verkkoanalytiikan on totuttu olevan helppoa ja ilmaista.

Syksyllä 2020 kerroimme blogissamme uudesta Google Analytics 4 (GA4) -työkalusta, joka kesällä 2023 korvaa UA:n. Yrityksillä on siis ollut monta vuotta aikaa valmistautua GA4:n tuomiin muutoksiin, mutta moni markkinoija ja verkkokauppias ei ehkä ole valmistautunut investoimaan verkkoanalytiikkaan rahaa ja osaamista.

Google Analyticsistä, ammattilaisten kesken GA, on tullut synonyymi web-analytiikalle. Ja tämä on ongelma. Universal Analytics on ollut niin suosittu, että moni on päätynyt kuvittelemaan GA:n tarjoamien valmiiden raporttien olevan ”yksi ainoa totuus” ja riittävän kattavia verkkopalveluiden ja verkkokauppojen tulokselliseen johtamiseen.

Moni yritys onkin jo pitkä aika sitten havahtunut, etteivät ilmaiset työkalut ole riittäviä. Web-analytiikan osaaminen ei myöskään ole ilmaista ja lisäksi monen pitää opiskella uusia taitoja esimerkiksi GA4:n myötä – osaatko sinä jo hakea tietoa BigQuerystä kirjoittamalla SQL:ää?

Eikä itseasiassa GA4:kään ole ilmainen, jos siitä haluaa ottaa kaikki hyödyt irti. Kustannusten välttämisen sijaan yritysten kannattaisikin pohtia, kuinka web-analytiikka ja liiketoiminnan analytiikka saadaan yhdistettyä toisiinsa sekä miten ja ketkä analyysejä tekevät. Halpa ja harhaanjohtava analytiikka nimittäin johtaa virheellisiin päätöksiin, mitkä lopulta tulevat markkinoinnille ja liiketoiminnalle aina kalliimmaksi kuin analytiikkaan panostaminen.

Onko ilmaisen analytiikan aika ohi – web-analytiikka nyt ja tulevaisuudessa –webinaarissa Fonectan Sami Lehmus ja Oikion Aleksi Rastas keskustelevat Minna Tuumin johdolla mm. liiketoiminnan analytiikasta, GA4:stä ja datan keräämisestä.

Katso webinaari web-analytiikan tulevaisuudesta

Tallenteen sisältö

1:20 Miksi web-analytiikka on nyt ajankohtaista?

2:10 Mitä verkkoanalytiikalla tarkoitetaan ja eroaako se liiketoiminta-analytiikasta?

6:20 Onko web-analytiikka ilmaista?

8:20 Irtaudutaanko Googlen rakentamista analytiikkamalleista?

12:00 Miksi ottaisin maksullisen palvelun jos GA4 on ilmainen? Ja onko GA4 ilmainen?

13:38 Piwik PRO ja Matomo esimerkiksi vaihtoehtoja GA4:lle

17:45 Kannattaako nyt alkaa opiskella analytiikan osaajaksi?

21:20 Minkälaista dataa kannattaa kerätä ja analysoida esim. vierailut tuotesivuilla nyt vs. varastosaldo 6 kk päästä?

31:45 Mitä on offline-data?

38:00 Offline- ja onlinedatan yhdistäminen – miten tehdä kannattavampaa asiakashankintaa?

40:30 Mitä heinäkuussa tapahtuu kun UA käyttö loppuu ja GA4 tulisi olla käytössä?

44:30 Miten siirtyminen tapahtuu?

50:10 Onko GA4:lle vaihtoehtoja?

53:35 Kannattaako tehdä itse, ulkoistaa web-analytiikan asiantuntijoille vai sekä–että?

GA4-analytiikka verkkokaupalle?

Lataa opas