Neljä syytä, miksi verkkokauppiaan kannattaa hyödyntää markkinoinnin automaatioita

25.1.2023 | Lukuaika 2 min

Verkkokaupan automaatiosta puhuttaessa tarkoitetaan ohjelmia, joiden avulla automatisoidaan esimerkiksi markkinoinnin ja myynnin tehtäviä – nämä voivat käytännössä viestintää esimerkiksi sähköposteja tai tekstiviestejä, tai asiakkaiden ja liidien luokitteluun ja seurantaan liittyviä toimintoja. Automaatioiden avulla verkkokaupan potentiaalisista asiakkaista jalostetaan asiakkaita ja asiakkaiden elinkaariarvoa kasvatetaan tarjoamalla personoitua ja mielenkiintoista sisältöä. Kokosimme neljä pointtia, miksi verkkokauppiaan kannattaa hyödyntää markkinoinnin automaatioita.

1. Säästät aikaa ja palvelet asiakkaitasi paremmin

Markkinoinnin automaatiot säästävät oikein toimiessaan aikaa ja verkkokauppiaalta manuaalista työtä. Tämä mahdollistaa tehokkaamman ajankäytön. Hyvin tehdyt automaatiot myös palvelevat asiakkaitasi – kun asiakasmäärä kasvaa manuaalisesti tehty viestintä ei enää onnistu kovin helposti. Asiakas ei todennäköisesti ole tyytyväinen, jos saa ilmoituksen alennuksesta tuotteeseen, jonka on juuri ostanut täydellä hinnalla. Automaatiolla tälläiset virheet voidaan kitkeä pois ja parantaa näin asiakastyytyväisyyttä.

2. Sitoutat asiakkaita helpommin

Kun lähetät asiakkaallesi hänelle räätälöityä sisältöä säännöllisesti, sinä paitsi palvelet asiakastasi, myös sitoutat häntä jatkuvasti rakentamalla luottamusta verkkokauppaasi. Pysyt asiakkaan mielessä ja kun hänelle herää tarve tuotteisiin joita myyt, hän todennäköisesti suuntaa tuttuun kauppaasi.

3. Vähennät manuaalista työtä ja virheen mahdollisuutta

Kun asiakkaita on useita, on mahdotonta pysyä täysin kartalla siitä, mitä kenellekin on lähetetty. Automaation avulla voit segmentoida asiakkaitasi ja lähettää oikeille asiakkaille oikeita, kohdennettuja viestejä. Tämä vähentää myös virheitä, joita manuaalisessa työssä todennäköisesti tulisi.

4. Automatisoit myyntityötä ja kasvatat myyntiä myös pidemmällä aikavälillä

Automaatioiden avulla kasvatat erityisesti jo olemassa olevien asiakkaidesi elinkaariarvoa ja näin ollen kannattavuutta. Kun automaatiot on rakennettu huolella ja oikein, ne tekevät periaatteessa jatkuvasti lisämyyntiä puolestasi.