Verkkokauppiaille hyödyllisimmät automaatiot

30.1.2023 | Lukuaika 3 min

Verkkokaupan markkinointiautomaatio mahdollistaa tehokkaamman ja tarkoituksenmukaisemman markkinoinnin, joka perustuu käyttäjän toimintaan ja mukautuu käyttäjän profiilin mukaan. Se parantaa vuorovaikutusta asiakkaan kanssa ja lisää myyntiä tehokkaamman ja henkilökohtaisemman tarjouksen avulla. Se säästää myös aikaa ja resursseja manuaalisen markkinoinnin sijaan.

Listasimme kokemustemme mukaan kaikkein hyödyllisimmät markkinoinnin automaatiot verkkokaupoille.

1. Muistuta asiakkaita hylätystä ostoskorista

Joskus verkkokaupassa ostoskori jää hylätyksi ja siihen voi olla monia syitä. Hylätystä ostoskorista kannattaa kuitenkin lähettää automaattisesti muistutus. Hyvän muistutusviestin avulla voidaan tehdä kauppoja, jotka muuten olisivat jääneet tekemättä – Hylättyjen ostoskorien palautusmailien avausprosentit ovat jopa 30% ja konversioasteet jopa 20%. Muistutusviesti on useimmiten sähköposti, joka lähetetään asiakkaalle pian hylätyn ostostapahtuman jälkeen.

2. Suosittele aikaisemmin ostaneille asiakkaille heitä todennäköisesti kiinnostavia tuotteita

Kokeile esimerkiksi lisämyyntiä rinnakkaistuotteesta tai tuotekategoriasta. Jos asiakas on esimerkiksi ostanut sukset, voi kevään tullessa suositella rullasuksia. Tai juoksukenkien ostajalle voi suositella juoksuhousuja.

Suunnittele automaatiot verkkokaupan vuosikalenterin avulla

Lataa opas

3. Muistuta epäaktiivisia asiakkaitasi itsestäsi ja tarjoa heille esimerkiksi alekoodia

Passiivisia asiakkaita voi aktivoida tarjoamalla esimerkiksi alekoodia tai muuta porkkanaa. Vanhojen asiakkaiden pitäminen ja kasvattaminen on halvempaa kuin uusien hankkiminen.

4. Pyydä ostanutta asiakasta suosittelemaan tuotetta ja kasvata luotettavuutta

Suosituksilla parannat paitsi verkkokauppasi luotettavuutta, myös Google-näkyvyyttäsi. Pyydä sinulta ostaneilta asiakkailta suosituksia – voit tarjota heille sitä vastaan halutessasi vaikkapa pidennettyä takuuaikaa tai muuta porkkanaa.

5. Kerää liidejä ja uusia potentiaalisia asiakkaita

Liidejä voi generoida verkkokaupalle monella tapaa ja parhaat tavat vaihtelevat usein verkkokaupasta riippuen. Voit esimerkiksi tarjota maksutonta opasta tai muuta vastaavaa yhteystietoja vastaan tai järjestää esimerkiksi arvonnan, jossa kysyt yhteystietoja. Monille verkkokaupoille yksinkertainen tapa kerätä liidejä on tarjota uusille uutiskirjeen tilaajille alennuskoodi ensimmäiseen ostokseen verkkokaupastasi. Voit sitten lähteä kasvattaamaan näiden uusien asiakkaiden arvoa esimerkiksi tässä aikaisemmin mainittujen automaatioiden avulla.

 Markkinoinnin automaatio tuotearviot

Näin pääset vauhtiin markkinoinnin automaatioiden kanssa.

Tutustu tästä