Millaisia ohjelmistoja ja automaatioita verkkokauppojen kannattaa hyödyntää?

30.11.2022 | Lukuaika 2 min

Verkkokauppojen kannattaa hyödyntää erilaisia ohjelmistoja ja automaatioita liiketoimintansa tehostamiseksi ja skaalaamiseksi. Kokosimme vinkkejä markkinoinnin automaatiojärjestelmän valintaan ja automaatioiden rakentamisessa alkuun pääsemiseksi.

Verkkokauppa-alusta määrittää mahdollisuudet

Verkkokaupan alusta on verkkokaupan perusta, joten sen valintaan kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota. Verkkokauppa-alustasi määrittää myös mahdollisuudet markkinoinnin automaatio -ohjelmiston valintaan. Jos käytössäsi on jokin suuri globaali alusta kuten WooCommerce tai Shopify, ovat mahdollisuutesi automaatioihin todella hyvät. Kaikkiin alustoihin kunnon automaatioita ei ole tarjolla. Selvitä siis ensimmäiseksi, mikä on sinulle mahdollista.

CRM ja automaattiset sähköpostit samassa järjestelmässä

Määrittele tarpeesi ja valitse ohjelmisto sen pohjalta. Asiakkuudenhallintaohelma (CRM) mahdollistaa asiakastietojen, kuten tilaushistorian, asiakaspalautteiden ja yhteystietojen keräämisen ja hallinnoinnin. Tietojen keskitetty hallinnointi auttaa luomaan parempia asiakaskokemuksia ja parantamaan asiakassuhteita. Automaattisten sähköpostien avulla voit lähettää esimerkiksi tilausvahvistuksia, laskuja, toimitusilmoituksia ja asiakaspalautekyselyitä automaattisesti.

Selvitä, mitkä ohjelmistot integroituvat verkkokauppa-alustasi kanssa hyvin ja mitä haluat järjestelmällä tehdä. Tämä kannattaa suunnitella tarkasti, niin et joudu maksamaan ominaisuuksista, joita et tarvitse tai toisaalta et valitse liian suppeaa järjestelmää, joka täytyy heti vaihtaa kattavampaan. Yleisesti käytettyjä järjestelmiä ovat esimerkiksi ActiveCampaign, Metorik, Hubspot ja Klaviyo.

Verkkokaupan integraatiot ammattitaidolla

Tutustu tekemiimme integraatioihin
Verkkokaupan integraatiot kaikkiin rajapinnan omaaviin järjestelmiin

HubSpot on esimerkiksi hyvin kattava järjestelmä, joka sisältää sähköpostimarkkinointiominaisuuden lisäksi muun muassa laskeutumissivut ja lomakkeet, somejulkaisut ja niiden raportoinnit sekä analytiikan. Myös hinta on korkea – usein jopa liikaa pienemmille verkkokaupoille. ActiveCampaignin ominaisuusvalikoima sen sijaan on hieman suppeampi, mutta sisältää kuitenkin useimmin tarvittavat ominaisuudet kuten sähköposti- ja SMS-markkinoinnin sekä hyvät asiakassegmentointimahdollisuudet. ActiveCampaign on myös hinnaltaan huomattavasti huokeampi.

Itsenäisesti vai kumppanin kanssa?

Pohdi, haluatko lähteä tekemään automaatioita itsenäisesti vai kumppanin kanssa. Järjestelmien käyttöönotto, integrointi ja opettelu, puhumattakaan sisältöjen tekemisestä, vievät aikaa – eli valmistaudu siihen. Mieti oma lähtötasosi ja kuinka paljon sinulla on aikaa laittaa automaatioiden rakentamiseen.

Jos lähdet liikkeelle kumppanin kanssa, voit ulkoistaa automaation kumppanille lähes kokonaan tai ostamalla kumppanilta esimerkiksi pelkästään käyttöönoton ja lähtemällä rakentamaan sen jälkeen automaatioita itse.