Mikä on LinkedIn Showcase Page?

24.4.2020 | Lukuaika 3 min

LinkedInissä on normaalin yrityssivun lisäksi mahdollisuus hyödyntää LinkedIn Showcase Page -ominaisuutta. Jos LinkedIn Showcase Page ei ole tuttu, kerromme artikkelissa mistä oikein on kysymys, millaiselle yritykselle LinkedIn Showcase Page parhaiten sopii ja miten Showcase-sivu rakennetaan.

LinkedIn Showcase Page, eli Showcase-sivu on yrityksen Linkedin-yrityssivun yhteyteen perustettava sivu tai sivuja, sillä niitä voi perustaa saman yrityssivun alle useita. Showcase-sivut näkyvät kohdassa ”Affiliated pages” yrityksen LinkedIn-sivulla.

LinkedIn Showcase-sivu on tarkoitettu erillisten brändien, liiketoimintayksiköiden tai erilaisten uusien hankkeiden alustaksi ja se sopii erityisen hyvin yrityksille, joilla on useita eri alabrändejä (kuten vaikkapa isot kauppaketjut) tai joilla on useita suosittuja tuotteita, joilla on omia seuraajia.

Milloin kannattaa perustaa Showcase-sivu

Showcase-sivun perustaminen kannattaa aina harkita tarkkaan. Sivulle kertyy omat seuraajat ja sinne jaetaan sisältöä samalla tavalla kuin normaalillekin LinkedIn-sivulle, joten se myös vaatii yritykseltä resursseja. Yrityssivun seuraajat eivät siis automaattisesti siirry Showcase-sivun seuraajiksi, vaan seuraajat kerätään jokaiselle Showcase-sivulle erikseen.

Ennen sivun perustamista määritetään sivun tavoitteet ja tarkoitus. Miten isosta tuotteesta, brändistä tai tapahtumasta on kyse? Saako se runsaasti omia seuraajia, onko sillä jo olemassa oma vahva brändi, joka eroaa kattobrändistä? Onko yrityksellä riittävästi sisältöä sivun seuraajien sitouttamiseen, onko vastaavasti resursseja Showcase-sivun ylläpitoon yrityssivun rinnalla? Jos nämä asiat täyttyvät, niin silloin ilman muuta kannattaa perustaa Showcase-sivu.

Jos yrityksellä on valmiiksi vähän LinkedIn-seuraajia, eikä vaikkapa tuotteella, jolle Showcase-sivu halutaan perustaa, ole suurta fanikantaa, voi olla järkevämpää julkaista sisällöt jo olemassa olevan yrityssivun kautta ja hankkia sille lisää seuraajia.

Opi, kuinka onnistua LinkedIn-brändimainoskampanjassa.

Lataa opas

Showcase-sivulla yksilöllistä sisältöä kohdennetusti

Showcase-sivun käyttäminen on helppoa, se toimii pitkälti samalla tavalla kuin LinkedIn yrityssivukin. Voit jakaa sisältöä Showcase-sivulle ja näet analytiikan kautta myös tulokset samoin kuin yrityssivultakin. Ainoa suurempi ero on, että työnantajamielikuvaan liittyvät ominaisuudet (employee engagement features) eivät ole Showcase-sivuilla käytössä, eli työntekijöiden sitouttaminen ja työnantajamielikuvatyö tehdään yrityssivun kautta.

Showcase-sivu on erinomainen keino jakaa brändin, tuotteen tai vaikkapa ison tapahtuman seuraajille sellaista sisältöä, jota he paitsi kaipaavat, myös saa heidät sitoutumaan entistä enemmän jo seuraamaansa brändiin. Jos yrityksellä on monta brändiä tai tuotetta, on sitouttaminen helpompaa, kun jokaiselle brändille tehdään oma Showcase-sivu, jonka kautta jaetaan siihen liittyvää sisältöä.

Näin teet Showcase-sivun

  1. Jos yrityksellä ei vielä ole LinkedIn-yrityssivua, aloita luomalla sellainen.
  2. Arvioi, mitkä ovat Showcase-sivun tavoitteet ja tarpeet, ja mille brändeille tai tuotteille sellainen kannattaa luoda.
  3. Luo Showcase-sivu klikkaamalla ”Admin view” ja valitse oikean reunan tippuvalikosta ”Admin tools” ja klikkaa ”Create Showcase page”.
  4. Jaa admin-oikeudet sisällöntuottajille ja sivun ylläpitäjille, niille avainhenkilöille, jotka tuottavat ja jakavat merkityksellistä sisältöä seuraajille.
  5. Showcase-sivusi on nyt valmis ja voit alkaa jakaa sisältöä ja kerätä sekä sitouttaa seuraajia.