Digitaalisen mainonnan trendit vuodelle 2023

16.1.2023 | Lukuaika 3 min

Google listasi suurimmat digitaalisen mainonnan trendit tälle vuodelle, jotka kannattaa ottaa huomioon vuoden mainonnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Näitä Googlen asiantuntijoiden esiin nostamia trendejä ovat:

1. Inklusiivinen mediasuunnittelu

Inklusiivinen mediasuunnittelu varmistaa, että ihmiset näkevät ja kuulevat kaltaisiaan ihmisiä heille tutussa ympäristössä. Vuonna 2023 brändien on aika mainosten sisältöjen tarkastelun lisäksi auditoida mediasuunnitelmansa arvioimalla ainakin saavuttaako esim. mainoskanavien, julkaisijoiden sivustojen ja verkostojen yhdistelmä varmasti aiotun yleisön, ja tarkistaa mm. avainsanojen ja aiheiden poissulkemiset mahdollisten tahattomien ennakkoasenteiden varalta.

2. Mainonta, jolla on merkitystä

Kuluttajat haluavat yritysten mahdollistavan kestävien valintojen tekemisen entistä helpommaksi. Vastauksena tähän yritysten odotetaan pelkän omien ympäristövaikutustensa minimoimisen sijaan ottavan myös aktiivisemman roolin tärkeiden aatteiden esiintuomisessa. Yritysten kannattaa kuitenkin varoa ”merkityspesuun” sortumista. Aatteeseen sitoutumisen tulee olla aitoa ja pitkäkestoista sekä sanoja tukea myös teoilla.

3. Yksityisyys

Kuluttajat ovat huolissaan yksityisyydestä ja odottavat, ettei heidän tietojaan jaeta. Jos ihmiset eivät pysty hallitsemaan tietojaan, he suhtautuvat skeptisesti digitaaliseen markkinointiin. Google kysyi 20 000 ihmiseltä hyvien ja huonojen yksityisyyskokemusten seurauksista ja totesi tietosuojakokemuksien vaikuttavan käyttäjien luottamukseen. Huonot yksityisyyskokemukset saavat jopa 43 % vaihtamaan toiseen merkkiin. Tänä vuonna yritysten kannattaa varmistaa, että heidän asiakkaansa voivat hallita tietojaan ja yksityisyyttään helposti.

4. Z-sukupolvi ja uudet tavat

Z-sukupolvi on ensimmäinen sukupolvi, joka on kasvanut täysin Internetin kanssa – ja heidän tapansa navigoida ja vuorovaikuttaa verkossa kehittyy jatkuvasti. Siksi Googlen uusin visuaalisesti suuntautuvalle Z-sukupolvelle suunnattu kampanja ”Find that thing” mainosti uutta tapaa etsiä näkemäänsä Google Lensin avulla. Saavuttaaksesi Z-sukupolven keskity vuonna 2023 relevanttiin ja aitoon sisältöön sekä omaksu heidän monimuotoinen visuaalinen maailmansa.

5. Lisätty todellisuus (AR, Augmented Reality)

Pandemian aikaansaaman verkkokaupan jyrkän nousun takia vuonna 2023 asiakaskokemuksen myymälässä pitäisi tuoda ainutlaatuista lisäarvoa ja brändien innovatiivisuus offline-ympäristöissä on entistä tärkeämpää. Lisätty todellisuus ja muut immersiiviset elämykset ovat avainasemassa tämän saavuttamisessa.

6. Lyhyet videot

Katselutottumukset monipuolistuvat ihmisten liikkuessa näyttöjen ja videoiden pituuksien välillä. Mm. YouTube Shortsilla on nyt 1,5 miljardia aktiivista käyttäjää kuukausittain, ja yli 30 miljardia päivittäistä katselukertaa, mikä tekee siitä suuren mahdollisuuden mainostajille. Eri katselutottumuksiin soveltuvan videosisällön luomista helpottaakseen Google mm. testaa parhaillaan koneoppimistyökalua, joka muotoilee vaakasuuntaiset videot neliön tai pystysuoraan muotoon sen mukaan, miten käyttäjä katsoo YouTubea. Työkalu on jo saatavilla Sovelluskampanjoissa ja se tulee Aktivoiviin videokampanjoihin sekä Maksimitulokset-kampanjoihin vuoden 2023 aikana.

7. Supersovellukset

Supersovellukset kasvattavat suosiotaan (mm. Aasiassa ja Afrikassa). Ne ovat monitoimisia mobiilisovelluksia, joissa on useita eri ominaisuuksia, kuten kauppapaikkoja, viestintä- ja maksupalveluita. Kaikkien sovellusten ei tarvitse olla supersovelluksia, mutta ne osoittavat, että ihmiset arvostavat helppoutta. Tänä vuonna kannattaa pohtia, kuinka tehdä sovelluksistasi tai muista mobiilikokemuksista käyttäjille entistä helpompia ja monipuolisempia.

Voit lukea alkuperäisen artikkelin täältä: https://searchengineland.com/search-marketing-trends-must-haves-2023-390308