GA4-migraation loppukiri – Luo Google Analytics 4 viimeistään nyt tai automaatio hoitaa sen puolestasi
20.2.2023 | Lukuaika 3 min
Google Analytics 4 (GA4) korvaa Universal Analyticsin (UA), joka lopettaa uuden datan keräämisen jo 1.7.2023, joten viimeistään nyt on aika siirtyä käyttämään seuraavan sukupolven Analyticsia.
Automaattisesti luotu mittauskokonaisuus auttaa siirtymässä
Google ilmoitti, että uusi GA4-mittauskokonaisuus voidaan luoda automaattisesti maaliskuusta 2023 alkaen, ellei sitä ei ole vielä tehty. Automaation taustalla on ajatus verkkosivustojen mittauksen jatkumisen varmistamisesta ja siirtymän sujuvoittamisesta. ääUusi automaattisesti luotu GA4 käyttää aiemmin luotuja sivustotageja, linkittyy UA-omaisuuteen ja saa vastaavat perusasetukset kuten Google Ads -linkit, tavoitteet, toimialaluokituksen, aikavyöhykkeen ja käyttäjät.
Jos GA4:ään siirtyminen on aloitettu, mutta perusasennusta ei ole suoritettu loppuun, voidaan mittauskokonaisuuteen päivittää automaattisesti lisäasetuksia kuten tavoitteita tai yleisöjä. Jos olemassa olevaan GA4-mittauskokonaisuuteen halutaan määrittää lisäasetuksia automaattisesti, GA4-omaisuus täytyy linkittää UA-omaisuuteen ja merkitä valmiiksi jo aiemmin suoritetut vaiheet, jotka jätetään pois automaattisesta määrityksestä.
On kuitenkin hyvä ymmärtää, että jos käytössä on Universal Analytics 360, GA4:ä ei luoda automaattisesti, ja siihen on siirryttävä itse ennen kuin versio lopettaa tietojen käsittelyn 1.7.2024 mennessä, eli vuotta myöhemmin.
Tekemällä muutoksen itse ilman automaatiota voit käyttää uusinta sivustotagia sekä saat parhaan mahdollisen asennuksen ja säilytettyä eniten historiadataa.
Suosittelemme kuitenkin siirtymään GA4:ään viimeistään nyt ja mukauttamaan asetukset tarpeidesi mukaan, koska automaattinen siirtymä saattaa olla riittämätön omien seurantatarpeidesi kannalta. Tekemällä muutoksen itse ilman automaatiota voit käyttää uusinta sivustotagia sekä saat parhaan mahdollisen asennuksen ja säilytettyä eniten historiadataa.
Voit kieltäytyä automaattisesta siirtymisestä GA4-mittauskokonaisuuteen ennen 28.2.2023 tai milloin tahansa ennen automaattista määritystä. Jos käytössä on joitain monimutkaisempia asetuksia, kuten tavoitteita ja yleisöjä, migraatiossa menee pidempään ja automaattisesta siirtymästä kieltäytymiseen on aikaa vähintään yksi ylimääräinen kuukausi.
GA4-konversiot ensisijaisiksi viimeistään kesäkuun alussa
Jos Google Ads -mainonnan seurantaan ja optimoimiseen käytetään vielä UA:ta, on suositeltavaa linkittää GA4 sekä tuoda tavoitteet ja yleisöt mahdollisimman pian, jotta ne ehtivät kerätä riittävästi dataa ennen lopullista siirtymää. Tuotua UA- ja GA4-dataa on hyvä vielä verrata keskenään tilin tulevien tulosten vertailukelpoisuuden varmistamiseksi.
GA4-konversiot tulee vaihtaa ensisijaisiksi UA-tavoitteiden sijaan viimeistään kesäkuun alussa, jotta jäljellä on vielä neljä viikkoa datan keräämiseen Smart Bidding hintatarjousstrategioita varten ja mahdollisiin ongelmatilanteiden selvittelyyn. Muutos kannattaa tehdä ajoissa, jotta vältytään UA:n konversioita käyttävien kampanjoiden kulutuksen loppumiselta ja sen negatiiviselta vaikutukselta liiketoimintaan.
Nyt on siis käsillä viimeiset hetket tehdä päätös UA:n siirtymisestä joko manuaalisesti tai automaattista migraatiota hyödyntäen. Lue lisää automaattisesti luoduista GA4-mittauskokonaisuuksista.