- Google-mainonta
- Hakukoneoptimointi | SEO
- Monikanavainen markkinointi
- Paikallinen mainonta
- Some-mainonta
- Verkkonäkyvyys
Onko yrityksen pakko mainostaa verkon kaikissa kanavissa?
19.2.2024 | Lukuaika 3 min
Verkosta löytyy lukematon määrä erilaisia kanavia ja alustoja, esimerkiksi lukuisat sosiaalisen median kanavat. Tuleeko tunne, että jokaisessa näistä pitäisi olla näkyvillä ja kuuluvilla?
Kaikki alkaa kohderyhmästä – asiakkaistasi
Jos olet tunnistanut, että nykyiset ja potentiaaliset asiakkaasi eivät vietä aikaansa somessa, saattaa olla relevanttia kysyä, kannattaako näihin kanaviin panostaa mainosrahaa. Jos taas suurin osa asiakkaistasi etsii tietoa yrityksestäsi Googlen kautta (90% suomalaisista käyttää nettiä palveluiden tai tuotteiden etsimiseen), kannattaa mainosrahaa ohjata kyseiseen kanavaan.
Analysoimalla onnistut tavoittamaan oikeaa kohderyhmää
Mistä saada selville, missä asiakkaasi viettävät aikaa ja etsivät palveluitasi ja tuotteitasi? Tutki asiakkaiden demografisia tietoja, kiinnostuksen kohteita ja ostokäyttäytymistä. Tämä selviää helpoiten eri alustojen analytiikkatyökaluja käyttämällä – näitä ovat esimerkiksi Google Analytics ja Facebook Insights. Voit myös testata kuinka suuri asiakaspotentiaali yritykselläsi on Fonectan hakukanavissa. Edellä mainittujen työkalujen avulla pääset seuraamaan asiakkaidesi liikkeitä ja sitä, missä kanavissa läsnäolo ja mainostus kannattaa ja missä ei.
Erilaisten analysointikanavien lisäksi myös vanha kunnon ”kysy asiakkaalta” toimii loistavasti. Voit kysyä asiakkaaltasi mistä kanavasta hän löysi yrityksesi, vaikka verkkokaupan tai kivijalan kassalla. Vastaus antaa sinulle arvokasta tietoa siitä, missä yrityksesi kannattaa mainostaa. Kuten muillakin liiketoiminnan alueilla, mainostus- ja läsnäolopäätökset kannattaa pohjata tietoon ja dataan eikä hihanravistuksiin – jo pienimuotoisella tutkimuksella pääset pitkälle!
Mitä kilpailijasi tekevät – Teetkö sitä perässä?
Olisi tärkeää tunnistaa tärkeimmät kilpailijasi, jotta voit keskittyä arvioimaan heidän tekemistään. Mitä tuotteita tai palveluita he tarjoavat ja millä tavalla.
Otetaan esimerkiksi Kampaamo, jolle on kilpailun kannalta erittäin tärkeää paikallinen näkyvyys.
- Onko naapurikivijalan kampaamolla kotisivut ja tarjotaanko siellä mahdollisuutta varata aikaa suoraan sivuilta?
- Onko käyntiosoite sivulta helposti löydettävissä tai onko sivuille tuotu kartta, josta selviää sijainti?
- Kun haet kilpailevaa yritystä hakusanalla ”Kampaamo Turku”, niin näkyykö heillä maksettua hakukonemainontaa (SEM)? Entä listautuuko kilpaileva kampaamo orgaanisesti Google Mapsiin tai nouseeko hakukoneen hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle?
- Missä muissa kanavissa törmäät kilpailevien yritysten mainontaan? Minkälainen viesti tai kuvamaailma heidän mainoksissaan on?
Fonectalta löytyy kattavasti erilaisia testejä, joilla voit havainnoida omaa toimintaasi suhteessa kilpailijoihin. Voit mm. selvittää miten yrityksesi sijoittuu alueellisesti Fonectan kanavissa suhteessa kilpailijoihin.
Tavoite määrittää kanavan tai kanavien valintaa
Pienyrittäjänä on tärkeää valita markkinointikanavat huolellisesti, jotta budjetti ja resurssit käytetään tehokkaasti. Tavoitteletko enemmän yhteydenottoja kotisivuiltasi vai haluatko lisätä kauppaa verkkokaupassasi tai olla ensisijainen valinta potentiaaliselle asiakkaalle alueellisesti? Mainosta ja ole läsnä asiakkaille relevanteissa kanavissa Fonectan avulla!
Digimarkkinoinnilla ja -mainonnalla jäät asiakkaasi mieleen – oikeassa kanavassa oikeaan aikaan toteutettu mainonta on tehokasta ja lisäksi huomattavasti kustannustehokkaampaa kuin perinteinen mainonta. Vaikka erilaisten alustojen algoritmit ja niiden miellyttäminen saattavat toisinaan aiheuttaa päänsärkyä, huoli pois: Fonectan asiantuntijat auttavat sinua löytämään yrityksellesi relevantit kanavat. Vaikkei kaikissa mahdollisissa kanavissa tarvitse mainostaa ja olla läsnä, on hyvä pohtia myös mainonnan monikanavaisuutta.
Asiantuntijoiltamme saat vastauksia esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:
- Miten yrityksesi sijoittuu hakukoneissa?
- Missä verkon kanavissa kohderyhmäsi eli asiakkaasi on tavoitettavissa?
- Missä kanavassa juuri minun yritykseni kannattaa mainostaa?