Palastelu, ABC-listaus ja kollegojen tuki – fonectalaiset keventävät työn paineita kekseliäästi

12.6.2023 | Lukuaika 4 min

Puhuminen. Ja nauraminen! Virallisen oloinen epävirallinen Teams-kanava. Fonectalaisilla on monia keinoja stressin selättämiseen ja paineiden purkuun.

Digimarkkinointi on edelläkävijäala, ja fonectalaiset opastavat usein asiakkaitaan uusien ominaisuuksien ymmärtämisessä. Se vaatii jokaiselta paitsi jatkuvaa uuden oppimista ja kykyä esittää asioita selkeästi, myös kärsivällisyyttä ja kykyä sietää painetta.

Kun kauppa käy, työn haasteet tuntuvat pieniltä

Myyntityössä voi olla päiviä, kun valtaosa yhteydenotoista onkin huteja, eikä hittejä. Aluemyyntijohtaja Kristian Tuisku vetää Fonectan Porin konttoria ja yhtä sen myyntitiimeistä.

“Myynnissä työskentely on aika yksinkertaista eli kun kauppa käy, mikään ei hetkauta ja työn haasteet tuntuvat pieniltä. Kun kauppa ei käy – silloin ongelmat tuntuvat paljon isommilta ja stressaavammilta. Kauppa ja työssä menestyminen määrittää tosi paljon meidän fiilistä”, sanoo Kristian.

Hän tunnustaa heti, että siinä ihan samassa sykkeessä hän elää itsekin. Ja kun on tarve nostaa innostusta ja palauttaa hyvä fiilis, oma tiimi ja muut työkaverit auttavat. Hyvää fiilistä päivään tuo myös toisen ammattitaitoisesti tekemä työ.

Etänäkin voi löytää hengenheimolaisen

Porin konttorin tiimeissä on myös etätyötä tekeviä esimerkiksi Jyväskylästä tai Tampereelta.

“Etäajan alkuun oli jatkuvaa huumoria, koska sattui ja tapahtui kaikenlaista. Mutta kun iso osa tekee töitä yksin etänä, jutut alkoivat mennä kuivakkaaksi. Aamupalavereissa huumorikin lensi, mutta päivän mittaan jokainen touhusi omiansa. Vähän vahingossa sitten kehitettiin epävirallinen Teams-kanava koko konttorin ihmisille”, kertoo Kristian.

Epävirallisessa kanavassa käydään nykyään läpi kaikki, juhlitaan kauppoja ja kysytään neuvoja.

“Koomista on, että nyt me hoidetaan kaikki viralliset tiedotuksetkin siinä kanavassa ja itse viralliset kanavat ovat aika hiljaisia. Kanavassa näkee syvää hengenheimolaisuutta ihmisissä, jotka eivät ole nähneet toisiaan livenä. He sitten myös soittelevat ja sparrailevat toisiaan.”

Suurenkin murheen voi kertoa koko porukalle

71 prosenttia fonectalaisista arvioi työpaikkansa hyväksi uusimmassa Great Place to Work -tutkimuksessa. He arvostivat muun muassa työnantajalta saatua tukea ja välittämistä: työssä koettua kunnioitusta, tasa-arvoisuutta, oikeudenmukaisuutta ja yhdenvertaisuutta sekä yhteisöllisyyttä, ystävällisyyttä, tuttavallisuutta, tiimiä ja yhteishenkeä.

Kaikki nämä auttavat jaksamaan, kun paineet ovat kovat. Ja se, että on joku, jolle puhua: työkavereista löytyy aina alan ammattilainen, kaveri ja tuki samassa paketissa.

Fonectan johtamistyön ydintä on Kristianin mukaan se, että lähijohtajat tuntevat oikeasti jokaisen ihmisen.

“Ihmisten erilaisuus pitää huomioida. Jos aina joutuisi pitämään yllä stressiä siitä, että voinko olla oma itseni, se kävisi raskaaksi. Toki on joku sensuuriraja, joku roti”, Kristian sanoo.

On hyvä tietää, mitä työntekijän elämässä on muutenkin menossa.

“Se, mitä keskustellaan kaksittain tai porukalla, se kertoo luottamuksesta. Jos jollain on suurta murhetta ja hän kertoo sen koko porukalle, ei kenenkään tarvitse salailla eikä miettiä, miksi toinen on vaikka poissa töistä. Toki osa pitää yksityisyydestä kiinni – ja sekin on yhtä OK.”

Luottamus ja avoimuus ovatkin tärkeä osa työssä viihtymistä.

“Porukat tietää, että myös esihenkilöt tekevät töitä rakkaudesta lajiin, ja me välitetään ihmisten menestyksestä. Tää ei ole meille yhdentekevää hommaa, ja siitä syntyy sitä luottamusta”, sanoo Kristian.

Jos jonain päivänä työkaverin tai lähijohtajan tuki ei riitä tai helpoin olisi jutella ulkopuoliselle, aina voi ottaa yhteyttä työterveyden tarjoamiin Heltti Luuriin ja Chattiin.

Neljä kikkaa auttaa kiireen taklaamisessa

Kristian on opetellut neljä keinoa vähentääkseen kiireen tunnetta sekä myyntitavoitteista tulevaa henkistä kuormitusta. Hän kalenteroi kaiken työnsä ja merkkaa heti ylös uudet, mieleen tulleet tehtävät. Hän myös priorisoi tehtävät.

“Yritän käyttää ABCD-listaa eli A on oleellisin, joka tehdään ensin, se hoida edes tämä tänään -työ. B-luokan asiat ovat tärkeitä, mutta ei hätää, jos niitä ei ehdi tehdä. C ja D sitten jo ihan oma asiansa.”

Ja viimeisenä keinona Kristianilla on simppeli kikka – mitä nopeammin hankalan asian hoitaa, sitä vähemmän se takaraivossa kalvaa.

“Jos mietit, että pitääkö jotain tehdä, vastaus on, että pitäisi, koska et muuten sitä jo miettisi.”

Fonectalla panostetaan henkilöstöön ja työhyvinvointiin. Osoituksena tästä saimme joulukuussa 2022 Great Place to Work -sertifikaatin osoituksena hyvästä työpaikasta. Yli 71 % Fonectan työntekijöistä arvioi Fonectan olevan hyvä työpaikka.

Fonectalla työskentelee 250 markkinoinnin ammattilaista, joiden tehtävänä on auttaa suomalaisia yrityksiä menestymään. Kiinnostuitko Fonectasta työpaikkana? Lue lisää meistä ja katso avoimet työpaikat!