Large-myynnin tiimiltä ei saa mutua – konsultoivan myynnin kulmakivet ovat data ja asiakkaan liiketoiminnan tavoitteet

20.10.2023 | Lukuaika 3 min

Terho Tirkkonen

Artikkelin kirjoittanut

Millaista on myyntityö tiimissä, jonka asiakkaina on suomalaisia suuryrityksiä ja julkishallinnon organisaatioita? Ainakin jatkuvaa uuden oppimista ja yhteen hiileen puhaltamista. Asiakassuhteet ovat tyypillisesti pitkiä ja syviä.

Large-myynnin kuuden hengen tiivis tiimi työskentelee suurasiakkuuksien ja julkisten organisaatioiden löydettävyyden ja tiedonhallinnan parissa.

”Meidän työmme eroaa muista Fonectan myyntitiimeistä niin, että meillä on nimetyt asiakkaat, joista vastaamme ja joiden kanssa teemme jatkuvaa yhteistyötä”, kertoo Sales Director Timo Kettunen, joka on luotsannut Fonectan avainasiakasmyyntiä kahdeksan vuotta.

Yhteen hitsautunut tiimi tekee työtään kimpassa. Asiakkuuksia hoidetaan harvoin puhtaasti yksin.

”Sparrailemme aina yhdessä, miten jokin asia kannattaisi tehdä. Kun sitten pääsemme tavoitteisiin, se on yhteinen onnistuminen”, sanoo neljättä vuotta Fonectalla työskentelevä paikallisen löydettävyyden Account Director Lauri Nieminen.

Isoimmat kicksit yhteisistä onnistumisista

Large-myynnin tiimiläiset ovat mukana kehittämässä asiakkaidensa liiketoimintaa tukevia palveluja. Ympäröivän maailman muutos ei pysähdy, joten palvelujen jatkuva kehitys on onnistumisen elinehto, Timo ja Lauri sanovat.

”Tämä työ vaatii muuntautumiskykyä, halua kehittää itseään jatkuvasti ja opiskella uutta. Muuten emme pysty tuottamaan lisäarvoa asiakkaille emmekä kehittämään asiakassuhteita”, Lauri sanoo.

Tiimi miettii ennen kaikkea sitä, miten asiakkaille voidaan olla vielä enemmän avuksi. Ideoinnissa ja sparrailussa auttaa, että kaikki tiimiläiset työskentelevät Helsingistä käsin.

”Toimistolla olemme vaihtelevasti, viikon työmäärästä riippuen. Asiakkaiden liiketoiminnan haasteiden ratkaiseminen onnistuu paremmin porukalla, ja siksi pyrimme olemaan toimistolla vähintään kolme päivää viikossa”, Timo kertoo.

”Meidän poppoo muodostaa vähän kieli poskella ’oman osakeyhtiön’ Fonectan sisällä, Oy Paikallinen markkinointi Ab:n. Se on myös Teams-ryhmämme nimi. Koko tiimin onnistuminen on meille aidosti tärkeää – ja niistä tulevat ne isoimmat kicksit.”

Ei mutua vaan dataa

Digimarkkinoinnin toimintaympäristö on muuttunut vauhdilla. Aiemmat viisaudet eivät enää päde.

”Asiakkailla on muitakin hommia kuin digimarkkinointi. Meidän pitää pystyä antamaan kattavat tiedot päätöksentekoa varten niin, ettei asiakkaan tarvitse itse tuntea asiaa perin pohjin”, Lauri kuvailee.

Tiimin työ on konsultoivaa asiantuntijanmyyntiä. Asiakkaat ovat niitä, jotka investoivat ennen kaikkea tulevaisuuteen. Siksi työtä tehdään tyypillisesti asiakkaan ylimmän johdon kanssa. Jokaista kohtaamista ohjaa se, miten tiimi voi olla lisäarvoksi asiakkuudelle.

”Teemme paljon töitä ennen tapaamista. Kaiken Suomesta saatavan taustadatamme avulla pyrimme löytämään asiakkaan nykytilasta tai toimintaympäristöstä kehityskohteita tai huomioita, jotka auttavat tätä pääsemään liiketoiminnalliseen tavoitteeseen – meidän kanssamme. Hyvä valmistautuminen ja ratkaisukeskeisyys näkyy asiakastyytyväisyytenä”, Timo sanoo.

Asiakkaalle tehdään auditointi viimeaikaisesta kehityksestä ja siitä, miten merkittävä asia jokin spesifi havaittu ilmiö on.

”Sitten mietimme lukujen, datan ja analytiikan kautta, mitä se tarkoittaa asiakkaan liiketoiminnan kannalta. Meillä on järjetön määrä dataa: Fonectan palveluissa tehdään 1,4 miljoonaa hakua päivässä. Tiedämme, missä ja mitä kuluttajat ja yrityspäättäjät hakevat”, Timo jatkaa.

”Meiltä ei saa mutua.”

Hyötyvinkki: Laita Google-yritysprofiilisi kuntoon, niin löydyt paikallisesti

Hakukoneoptimointi on monelle yritykselle arkipäivää, mutta paikallinen hakukoneoptimointi, local SEO, on Suomessa vielä lapsenkengissä. Siihen kannattaisi jokaisen yrityksen seuraavaksi panostaa.

”Paikallinen SEO on paikallisten hakutulosten optimointia: sillä varmistetaan, että yritys näkyy korkealla hakutuloksissa ja karttapalveluissa, kun potentiaaliset asiakkaat etsivät tuotteita tai palveluja yrityksen alueelta”, Lauri selventää.

Googlen yritysprofiililla on tärkeä rooli paikallisessa hakukoneoptimoinnissa: kaksi kolmesta kuluttajasta käyttää sitä löytääkseen yhteystietoja. Siksi onkin tärkeää täydentää profiili kokonaan. Täydennetyt profiilit saavat seitsemän kertaa todennäköisemmin klikkejä kuin keskeneräiset.

”Jos aikasi on muuten kortilla mutta haluat kasvattaa asiakasvirtaasi, laita paukut siihen, että Google-yritysprofiilisi on kunnossa. Näin nouset hakutuloksissa korkeammalle”, Lauri kannustaa.

”Paikallinen SEO on yksi kustannustehokkaimmista tavoista markkinoida paikallista yritystä. Se ei vaadi suuria mainosbudjetteja, mutta sillä on pitkäaikaiset vaikutukset.”

Haluatko tietää lisää Google-yritysprofiilin mittareista? Tutustu tähän artikkeliin: Ota Google-yritysprofiilin uusi seuranta haltuun!

Fonectalla työskentelee 250 markkinoinnin ammattilaista, joiden tehtävänä on auttaa suomalaisia yrityksiä menestymään. Kiinnostuitko Fonectasta työpaikkana? Lue lisää meistä ja katso avoimet työpaikat!

Ota yhteyttä Large-myynnin tiimiläisiin!

Nimi
Markkinointilupa*
Hidden
Tämä kenttä pitää olla jokaisessa lomakkeessa. Älä muokkaa tai poista kenttää.
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden