Ota Google-yritysprofiilin uusi seuranta haltuun!

2.3.2023 | Lukuaika 5 min

Terho Tirkkonen

Artikkelin kirjoittanut

Yritykset ovat usein rakentaneet itselleen maksetun mainonnan ja orgaanisen löydettävyyden strategiat, mutta paikallinen löydettävyys tai ns. lokaali hakukoneoptimointi (local seo) on jopa kokonaan unohdettu. Paikallisen löydettävyyden strategia pitäisi kuitenkin huomioida omana kokonaisuutenaan osana yrityksen kokonaislöydettävyyttä.

Google-yritysprofiili paikallisen näkyvyyden keskiössä

Google-yritysprofiilin (aiemmin Google My Business) maksuttomat tilastot antavat nyt entistäkin enemmän hyödyllistä tietoa siitä, miten yrityksen Google-yritysprofiili suoriutuu. Profiilista voi seurata:

  • Kuinka moni ihminen on tarkastellut yritysprofiilia
  • Mitä toimenpiteitä käyttäjät profiilissa tekevät (puhelinnumeron, ajo-ohjeiden ja verkkosivun klikkaukset)
  • Miten yritystä etsitään

20. helmikuuta monet vanhan API-rajapinnan kautta tulleet mittarit jäivät historiaan ja uusia tarkempia mittareita on tullut tilalle. Käymme tässä artikkelissa läpi Google-yritysprofiilin uusimpia muutoksia ja sitä, miksi se on muutos positiiviseen suuntaan.

Mitä uutta seurannassa on?

Aiemmin Google on raportoinut hakumääriä hakutyypeittäin eli suorat haut (”Fonecta Helsinki”), brändätyt haut (”Fonecta”) ja asiahaut (”digimarkkinointi”). Nyt hakutyyppiä ei enää näytetä eikä kokonaishakumääriä myöskään raportoida.

Kaikki poistuneet mittarit ovat:

  • Haut hakutyypeittäin (suora haku, brändätty haku, asiahaku)
  • Päivitysten eli postausten näyttömäärät sekä CTA-klikkaukset
  • Omistajan ja asiakkaiden lataamien kuvien määrä ja näyttömäärä

Samalla Googlen mittaustapa on muuttunut merkittävästi positiiviseen suuntaan, sillä tiedot ovat entistä osuvampia ja tarkempia. Huomionarvoista on, että vanhoja ja uusia mittareita ei voi suoraan verrata keskenään, sillä Google raportoi nyt esimerkiksi yksittäisen käyttäjän useat näyttökerrat yhden päivän aikana vain yhdeksi näyttökerraksi.

Vaikka hakutuloksia ei enää raportoida hakutyypeittäin, raporteista saa nyt huomattavasti tärkeämpää tietoa siitä, millä hakutermeillä yritysprofiili on tullut löydetyksi. Hakutermien lisäksi saamme käyttöön myös muita uusia mittareita. Nyt saamme tietoa siitä, miten näytöt jakautuvat Google haun ja karttojen sekä työpöytä- ja mobiililaitteiden välillä.

Google yritysprofiilin hakumäärät hakutermeittäin

Uudet mittarit ovat:

  • Hakumäärät hakutermeittäin (alle 15 haun hakumääriä ei näytetä eikä lasketa kokonaismäärään)
  • Profiilinäytöt laitteen mukaan
  • Viestien määrä
  • Varaukset ja ruokatilaukset, jotka on tehty Googlen partnereiden kautta (esim. TableOnline, Quandoo, Wolt, Foodora)

Testaa, miten yrityksesi löytyy tällä hetkellä netistä.

Tee maksuton testi!

Miten uusia yritysprofiilin tilastoja kannattaa hyödyntää?

Eri hakutyyppien erottelu oli tehokas tapa nähdä yhdellä silmäyksellä merkittävimmät luvut, mutta siitä puuttui yksityiskohtaisempi analyysi löydettävyyden kehityksestä. Uudet tilastot korjaavat tämän puutteen, sillä käyttäjillä on nyt pääsy paljon tärkeämpään tietoon.

Avainsanojen avulla näkee yhdellä silmäyksellä, miten käyttäjät löytävät yrityksen. Tilastojen seurannan lisäksi se kannattaa hyödyntää mahdollisuutena muokata strategiaa tulosten mukaan.

Näin hyödynnät uusia työkaluja paikallisen löydettävyyden parantamiseen:

  • Käy katsomassa millä hakutermeillä yritys on tullut löydetyksi.
  • Tutki, nouseeko yritysprofiilisi enemmän esiin kartoissa vai haussa.
  • Tarkista, millaisia toimenpiteitä (verkkosivun, puhelujen ja ajo-ohjeiden klikkauksia) asiakkaat tekevät.
  • Katso, ovatko yrityksen tiedot ajan tasalla ja saatavilla kattavasti.
  • Mukauta yrityksen yritysprofiilia ja markkinoinnin strategiaa tämän tiedon pohjalta.

Miksi tämä on tärkeää?

Monet ovat huomanneet Google Analyticsin luvuissa laskua evästeasetannan jälkeen ja mitä pidemmälle tulevaisuuteen mennään, sitä pienemmästä osasta käyttäjistä jää enää jälki analytiikkaan.

Kun hyödynnetään Google-yritysprofiilista saatavaa tietoa hauista ja käyttäjien toimenpiteistä, saadaan jatkossakin valtavasti analytiikkaa hakukäyttäytymisestä ja trendeistä.

Kun tietoa lisätään kattavasti saataville, yritys ei siis tarjoa vain personoitua palvelua, vaan lisäksi saadaan:

Läpinäkyvyyttä: enemmän tietoa siitä, mitä käyttäjät etsivät, jolloin pystytään paremmin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin.

Ketteryyttä: Kun kuluttajien käyttäytyminen ja odotukset muuttuvat, voidaan niiden mukaan tehdä nopeitakin toimenpiteitä.

Parempaa asiakastyytyväisyyttä: Käyttäjät olettavat löytävänsä tiedon heti ja tuomalla esiin näitä tietoja, joita he etsivät, palaavat he todennäköisemmin aina uudestaan ja uudestaan.

Paikallinen SEO

Paikallinen SEO (Search Engine Optimizing) ei ole kuin muut SEO-villitystrendit; vaan se on tullut jäädäkseen ja siitä tulee vain entistä merkityksellisempää tekniikan kehittyessä. Etenkin Suomessa, paikallinen hakukoneoptimointi on vielä lapsenkengissä – paikallisen hakukoneoptimoinnin mahdollisuuksia hyödyntävät yritykset ovat askeleen edellä kilpailijoitaan ja hyötyvät tuottoisan liikenteen luomisesta.

Maailmalla hyödynnettävissä olevat paikallisen löydettävyyden työkalut, kuten Google Local Inventory Ads tai Store Visit Conversion-mittari ei ole kuitenkaan Google Analyticsissa käytössä Suomessa, vaikka ne esimerkiksi jo muissa Pohjoismaissa ovat. Tämä indikoi vahvasti sitä, että paikalliseen löydettävyyteen panostavat yritykset ovat edelläkävijöitä, etenkin Suomessa.

Paikallinen hakukoneoptimointi vuonna 2023 on avainasemassa verkkonäkyvyyden parantamisessa, verkkotunnuksen auktoriteetin rakentamisessa ja isolla prosentilla konvertoituvien asiakkaiden löytämisessä. Nyt onkin korkea aika ottaa se osaksi kokonaislöydettävyyttä.