Webinaari: Paikallinen markkinointi

18.1.2023 | Lukuaika 2 min

Terho Tirkkonen

Artikkelin kirjoittanut

Paikallinen hakukoneoptimointi, paikallinen verkkolöydettävyys ja paikallinen mainonta – siinä paikallisen markkinoinnin menestyskaava yksinkertaisuudessaan.

Menestyminen kilpailussa paikallisia, kansallisia tai edes kansainvälisiä yrityksiä vastaan ei ole vaikeaa, kun osaa vastata asiakkaiden haku- ja ostokäyttäytymisen muutokseen.

Toiminnan keskiössä on näkyvyyden ja löydettävyyden varmistaminen juuri silloin, kun asiakkaat etsivät heitä lähellä olevia palveluita ja tuotteita.

Fonectan asiantuntijat keskustelevat tässä webinaarissa oman ydinosaamisensa kautta paikallisesta (digi)markkinoinnista:
• Johannes Lindblom – paikallinen hakukoneoptimointi (SEO)
• Inka Gyllenbögel – paikallinen verkkolöydettävyys
• Juha Viherväs – paikallinen digimainonta

Webinaari sopii niin muutaman kuin satojen toimipisteiden yrityksen markkinoinnnista vastaavilla henkilöille. Monella suomalaisella yrityksellä on kivijalan lisäksi myös muita myyntikanavia kuten verkkokauppa, jossa paikallisuus on vähintään yhtä tärkeää, koska kansainväliset verkkokaupat eivät voi kilpailla paikallisuudella.

Katsomalla videon opit paikallisen markkinoinnin menestyskaavan

Paikallinen markkinointi -webinaaritallenteen sisältö:

2:02 Mikä aiheuttaa haku- ja ostokäyttäytymisen muutoksen ja miten se vaikuttaa yrityksiin?
6:23 Miten hakukäyttäytyminen muuttuu lähitulevaisuudessa?
10:58 Google Lens esimerkkinä paikallisesta hakukäyttäytymisestä
11:36 Kuinka hakukoneoptimointi (SEO) huomioidaan paikallisessa markkinoinnissa?
14:40 Mikä on Google-yritysprofiili (entinen Google My Business) ja miksi paikallisen yrityksen pitää ottaa se haltuun?
16:30 Backlinks and local SEO suomeksi selitettynä
17:30 Esimerkki paikallisesta hakusanamainonnasta (SEM)
19:15 Minkälaisia haasteita paikallisessa löydettävyydessä on yrityksillä?
24:30 Miksi monitoimipaikkaisen yrityksen esim. franchising-brändin kannattaa keskittää paikallisen verkkolöydettävyyden hallinnointi?
26:10 Mitä yhdenmukaiset tiedot merkitsee Googlelle?
27:58 Miten digimainontaa tehdään paikallisesti ja tuloksellisesti?
35:59 Hakukäyttäytyminen on aina paikallista
36:50 Valjasta Googlen algoritmi palvelemaan verkkolöydettävyyttäsi
39:53 Fonectan hakukoneissa 1,5 miljoona hakua päivittäin
41:38 Näin aloitat ja mittaat paikallista markkinointia
46:13 Helppo tapa kehittää paikallista hakukoneoptimointia
49:40 Mitä on brändihakukoneoptimointi?
51:42 Digimainonnan keskittäminen on ketjuyrityksen riskienhallintaa
53:49 Miksi kannattaa testata yrityksesi löydettävyys Fonectan maksuttomalla testillä?

Ymmärrämme paikallisen markkinoinnin sisältävän muutakin kuin hakukoneoptimointi, löydettävyys ja digimainonta, mutta nuo kolme osa-aluetta on kannattavinta jokaisen brändin ottaa ensimmäisenä haltuun ennen kuin laajentaa markkinointia esim. paikalliseen tv- tai ulkomainontaan. Lue artikkelistamme lisää, mitä on paikallinen markkinointi.

Ovatko yrityksesi toimipisteiden tiedot oikein verkon eri hakukanavissa?

Testaa paikallinen näkyvyytesi