Paikallinen markkinointi – löydy ja erotu verkossa toimialueellasi

11.3.2022 | Lukuaika 7 min

Terho Tirkkonen

Artikkelin kirjoittanut

Onko yritykselläsi fyysinen toimipiste tai toimipisteitä, joista käsin se myy tuotteita tai palveluja? Tai tietty toimialue, jonka sisällä se palvelujaan tarjoaa? Jos yrityksesi palvelee lähelläsi satunnaisesti tai vakinaisesti liikkuvia asiakkaita, on paikallinen markkinointi sinulle välttämätöntä.

Tapoja, joilla asiakas voi hakea ja löytää yrityksiä verkosta on jatkuvasti enemmän ‒ on hakukoneet, karttapalvelut, lukuisat somekanavat, ääniavustajat ja vaikka mitä muuta. Nämä verkon eri alustat pyrkivät myös yhä useammin tarjoamaan vastauksen asiakkaan tarpeeseen itse, ilman että asiakkaan tarvitsee vierailla yrityksen nettisivuilla. Tämä on nostanut paikallisen markkinoinnin tärkeyden entistä suurempaan rooliin ‒ puhutaan siitä siis lisää.

Mitä on paikallinen markkinointi?

Paikallinen markkinointi verkossa tarkoittaa paikallisissa hakutuloksissa löytymistä ja paikallisesti kohdistettua mainontaa. Sitä, että asiakas löytää lähellään olevan etsimänsä yrityksen. Paikallisen markkinoinnin avulla yritys voi erottua kilpailijoistaan, luoda parempaa asiakaskokemusta ja saada uusia asiakkaita.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että yrityksen täytyy löytyä laajasta joukosta kanavia. Se tarkoittaa markkinoinnin toimenpiteitä, jotka kohdistetaan sekä potentiaalisiin että nykyisiin asiakkaisiin tietyllä etäisyydellä yrityksen fyysisestä sijainnista. Paikallisuuden alakäsite on ”hyperpaikallisuus”. Paikallisen yrityksen toiminta-alue voi olla vaikka kaksi vierekkäistä kaupunkia, mutta hyperpaikallinen yritys voi kohdentaa markkinoinnin jopa kaupunginosaan tai kortteliin.

Paikallinen markkinointi on erityisen tärkeää paikallisia palveluja tarjoaville yrityksille ja kivijalkaliikkeille. Toisin sanoen niille yrityksille, joiden asiakaskunta pääasiassa tulee lähialueilta. Se voi olla tärkeää myös niille yrityksille, jotka tuottavat palveluita, vaikkapa remontteja tietylle alueelle. Toisin sanoen yrityksiä, jotka itse tulevat asiakkaan luo. Paikallinen markkinointi voi toimia myös verkkokaupalle vaikkapa silloin, kun tuotteet voi ostaa netissä ja noutaa tietystä osoitteesta.

Paikallinen markkinointi ei rajoitu toimipisteiden tai toimialueiden lukumäärään vaan siitä hyötyvät niin pienyritykset kuin valtakunnalliset ketjut ja kunnatkin. Tässä artikkelissa käymme tarkemmin läpi paikallisen markkinoinnin tärkeimpiä osa-alueita esimerkkien kautta.

Miten yrityksesi löytyy hakukoneista?

Tarkista hakukonenäkyvyytesi!

Paikalliset hakutulokset todistavat olemassaolosi

Kun varmistat, että yrityksesi löytyy paikallisista hakutuloksista, asiakkaat löytävät sinun yrityksesi ja palvelusi sinun toimialueellasi. Paikalliset hakutulokset liittyvät vahvasti Googleen, mutta eivät pelkästään. Puhutaan siksi aluksi hetki yhteystiedoista.

Yhteystietojen hallinta ja oikeellisuus

Yritys ei voi enää tuudittautua siihen, että kunhan yhteystiedot löytyvät kotisivuilta, se riittää. Google haluaa tarjota hakutuloksissaan kaikkein luotettavimpia ja osuvimpia paikallisia hakutuloksia. Varmistuakseen palveluntarjoajan aitoudesta ja tietojen paikkansapitävyydestä Google vertailee saman yrityksen tietoja monista eri kanavista. Jos ne ovat yhteneväiset ja vaikuttavat oikeilta, näyttää Google suuremmalla todennäköisyydellä sivun hakutuloksissaan. Jos taas verkon eri kanavista löytyy vajavaisia ja ristiriitaisia tietoja, vanhentuneita osoitteita tai puhelinnumeroita, ei Google koe löydöksiään kovin luotettaviksi.

Ja jos tiedot ovat vajavaiset tai ristiriitaiset, voiko asiakas luottaa niihin? Ethän halua, että asiakas etsii sinua vanhasta osoitteesta tai koputtelee oveen aukioloaikojen ulkopuolella. Pidä siis huoli sekä Googlen että asiakkaan vuoksi, että yrityksesi tiedot ovat yhteneväiset ja oikeat kaikissa verkon kanavissa.

Missä “kaikissa kanavissa”, mietit ehkä. No esimerkiksi Facebook, Instagram, Foursquare, Google-yritysprofiili ja Google-kartat, Here-kartat, TomTom-kartat, TripAdvisor, Snapchat, Trustpilot ja Finder-palvelu. Oletko muuten huomannut, että Finder-tulokset ovat usein kärkipäässä, kun haet yritystä nimellä Googlesta? Haluathan, että tiedot ovat sielläkin ajan tasalla.

Okei, tiedämme että kanavia on paljon, ja entä jos on useampi toimipistekin. Kuka niitä kaikkia ehtii olla päivittämässä? No yksi hyvä apuväline on Fonecta Kontakti-palvelu, tai erityisesti monitoimipaikkaisille yrityksille sopiva Kontakti Pro. Kontaktin avulla päivität yrityksen kaikkien toimipisteiden tiedot kerralla kaikkiin tärkeisiin kanaviin.

Kotisivujen paikallinen hakukoneoptimointi & orgaaninen löydettävyys

Etenkin palvelualalla, olipa kyseessä ravintola- ja majoitusala, rakentaminen, remontointi, kauneudenhoito tai vaikka siivouspalvelut, sijainnilla todellakin on väliä asiakkaallesi. On erityisen tärkeää, että kotisivusi löytyy hakutulosten kärjestä, kun potentiaalinen asiakas etsii paikallista palvelua Googlesta, sillä harvoin kukaan selaa hakutuloksia kärkikolmikkoa kauemmas.

Muista, että Google kyllä tietää, missä haun tehnyt käyttäjä on, mutta ei kuitenkaan tiedä yrityksesi sijaintia tai tarjoomaa, ellet ole niitä kotisivuillasi selkeästi viestinyt. Ja Google haluaa näyttää hakutuloksissaan mahdollisimman osuvia hakutuloksia ‒ eli käyttäjän lähellä olevia palveluja.

Sivustosi tulee siis hakukoneoptimoida nämä seikat huomioiden: jos sivustollasi kerrotaan selkeästi sekä tarjoamistasi palveluista että toimialueesta, näyttää Google todennäköisemmin sivustosi silloin, kun palveluasi etsitään toimialueellasi.

Google Maps -karttahakutulokset

Paikallinen yritys ei kerta kaikkiaan voi laiminlyödä Google Maps -näkyvyydestään huolehtimista. Kun käyttäjä tekee Google-haun, yhä useammin hän saa eteensä näkymän, missä on ensin muutama maksettu tekstimainos ‒ niiden jälkeen, tai jopa ensimmäisenä, iso karttakuva, johon Google on valmiiksi merkinnyt sopivien yritysten sijainteja ‒ ja vasta niiden alla tekstihakutulokset.

Karttahakutuloksissa on yleensä suoraan nähtävissä sijainnin lisäksi kohteen aukioloaika ja puhelinnumero, jota klikkaamalla voi soittaa suoraan liikkeeseen. Kukapa ei lähtisi käymään tätä Googlen helppoa “shortlistia” läpi ensin, ja vasta sen jälkeen selaa tekstihakutuloksia ‒ olettaen ettei palveluntarjoaja vielä löytynyt. Ymmärrät nyt varmasti, miksi karttahaussa on tärkeää näkyä. Mutta miten? No, katsopa seuraava kohta.

Google-yritysprofiili on paikallisen näkyvyyden peruskivi

Paikallisen näkyvyyden saavuttamiseksi on yrityksen ehdottomasti vahvistettava oma Google-yritysprofiilinsa (Google Business Profile, aiemmin Google My Business), ja otettava se käyttöön. Sinne tulee kirjata yrityksen tiedot niin tarkkaan kuin mahdollista sijainteineen, aukioloaikoineen, palveluineen ja valokuvineen.

Näitä tietoja Google hyödyntää esimerkiksi juuri karttahakutuloksissa. Kumpi mahtaisi houkutella asiakasta syömään: yrityksen itse valitsemat, laadukkaat kuvat ravintolan tunnelmasta ja annoksista, vai käyttäjien lataamat, epämääräiset otokset, joihin yrityksellä itsellään ei ole kontrollia?

Tähdet tähdet… nimittäin Google-arvostelut. Google-yritystili mahdollistaa myös Google-arvostelujen keräämisen sekä Facebookin kautta annettujen arvostelujen liittämisen Google-yritysprofiiliin. Ja arvosteluja, erityisesti hyviä sellaisia, kannattaa kerätä. Miksi? Jos asiakkaalla on edessään viisi lähiseudun palveluntarjoajaa listattuna karttahakutuloksissa, niitä erottaa nimien lisäksi siinä listassa ainoastaan asiakkaiden antamat arvostelut. Valitsisitko itse 3 vai 5 tähteä saaneen kattoremonttifirman?

Arvostelut ovat yrityksille tärkeitä myös näistä kahdesta syystä:

  • Asiakaspalautteiden avulla yritys voi kehittämään palveluitaan, tuotteitaan ja toimintaansa asiakasystävällisempää. Asiakaspalautteista yritys saa suoraa palautetta siitä, mikä toimii ja mikä ei.
  • Hyvällä asiakaspalautteiden hoitamisella yritys hallitsee mainettaan ja rakentaa positiivista brändikuvaa.

Kun asiakasarvioiden käsittely on hallinnassasi, pystyt hoitamaan ne nopeasti ja tyylikkäästi sekä ylläpitämään asiakassuhteita ja luomaan positiivisia mielikuvia kohdeyleisössä.

Paikallinen mainonta on lisämoottori löydettävyyteen

Verrataanpa paikallisesta hakutulosnäkyvyydestä ja löydettävyydestä huolehtimista vaikkapa…pyöräilyyn. Paikallinen hakutulosnäkyvyys on sitä luonnollista, lihasvoimalla tuotettavaa näkyvyyttä. Löydyt silloin, kun yritystäsi tai palvelujasi etsitään.

Mutta joskus tarvitaan vähän lisäboostia. On rankkaa pyöräillä vastatuuleen, kilpailijoita on vierellä liikaa, tai perille vain täytyy päästä nopeammin. Silloin voidaan ottaa avuksi sähköavusteinen pyörä. Tässä tapauksessa paikallinen mainonta on yrityksesi lisämoottori löydettävyyteen silloin, kun haluat löytää ja aktivoida asiakkaita lähellä sinua.

Paikallista mainontaa on monenlaista mm.

  • Hakusanamainonta Googlessa, jonka avulla voit päästä tekstihakutulosten yläpuolelle tai karttahakutulosten kärkeen – myös Fonectan hakupalveluissa (Fonecta.fi, Finder.fi ja Fonecta Caller) moni paikallinen yritys hankkii asiakkaita Kärkipaikka-mainonnalla
  • Paikallisesti kohdistettu mainonta siellä, missä yleisösi viettää aikaa:
  • Paikallinen suora- ja sissimarkkinointi
  • Paikallinen sanomalehti-, radio-, televisio- ja ulkomainonta

Kuten sähköavusteisessa pyörässä verrattuna tavalliseen polkupyörään, nousevat paikallisen markkinoinnin kustannukset myös uudelle tasolle, kun lisämoottorit otetaan käyttöön.

Polkupyörämalleista emme lupaa osata kertoa tarkemmin, mutta tiedämme asian jos toisenkin paikallisesta markkinoinnista. Ja autamme myös sinua mielellämme näkymään verkossa, kun yritystäsi tai palveluasi haetaan toimialueellasi.