Näillä vinkeillä laitat Google yritysprofiilin tiedot kuntoon

6.2.2024 | Lukuaika 3 min

Outi Ylönen

Artikkelin kirjoittanut

Google yritysprofiili on paikallisen hakukoneoptimoinnin kulmakiviä ja muutenkin asia, joka jokaisella yrittäjällä tulisi olla tiptop-kunnossa. Sen tärkein tavoite on antaa yrityksestäsi selkeä ja houkutteleva kuva verkossa. Yritysprofiili näkyy hakutuloksissa, Google Mapsissa ja muissa Googlen palveluissa, joten sen ylläpitäminen on tärkeää. Tiesitkö, että yritykset, joiden Google yritysprofiili on kokonaan täydennetty, saa jopa seitsemän kertaa todennäköisemmin klikkejä kuin profiili, joka on jätetty keskeneräiseksi. Internetkäyttäjistä jopa 86% käyttää Google Mapsia löytääkseen paikallisen yrityksen.

Päivitä Google yritysprofiilisi huippukuntoon!

Perusasiat kuntoon

Huolehdi, että yritysprofiilisi sisältää tarkat ja ajankohtaiset tiedot yrityksestäsi. Näitä tietoja ovat yrityksen yhteystiedot, kategoria, sivukategoriat, palvelut, osoite, sijainti, verkkosivuston linkki, ajanvarauslinkki ja lyhyt kuvaus. Jos jokin edellä mainituista muuttuu, muista päivittää muutos myös Google yritysprofiiliin.

Laadukas profiili

Laadukkailla, liiketoimintaasi kuvaavilla kuvilla ja videoilla parannat profiilisi laatua. Vältä huonoja kuvia ja videoita – muista myös päivittää kuvamateriaalia tasaisin väliajoin. Tästä voit laittaa esimerkiksi kalenteriisi muistutuksen. Eikä huolta, et tarvitse käyttöösi järjestelmäkameraa. Nykyaikaisella älypuhelimella otat todella laadukkaita kuvia ja videoita yrityksellesi, näin se käy:

  • Valaistus: hyödynnä luonnonvaloa, jos mahdollista – päivänvalo tuottaa yleensä parhaat kuvaustulokset. Vältä liian voimakasta taustavaloa, se saattaa aiheuttaa varjoja. Tasainen valaistus on usein paras vaihtoehto.
  • Kuvan vakaus: tärähtänyt, suttuinen kuva voi aiheuttaa turhaan väärän kuvan yrityksestäsi Google yritysprofiilissa. Muista siis huolehtia, että kätesi on vakaa, kun kuvaat. Voit vaihtoehtoisesti käyttää kuvausalustoja, kuten pöytää tai vaikkapa kirjahyllyä. Nykyaikaisista puhelimista löytyy usein myös sisäinen kuvanvakain.
  • Tarkennus: tarkentamatonta kuvaa on vaikea katsoa ilman, että silmät väsyvät. Huolehdi siis kuvaa napatessasi, että kamera on tarkennettu oikein.
  • Tutustu puhelimesi ominaisuuksiin: Älypuhelimet ovat tänä päivänä täynnä toinen toistaan hyödyllisempiä kuvausominaisuuksia – tutustu näihin rauhassa ja löydä itsellesi paras tapa kuvata sisältöä Google yritysprofiiliisi.

Arvostelut

Asiakkaidesi jättämät arvostelut, niin positiiviset kuin negatiiviset, nousevat arvoon arvaamattomaan myös Google yritysprofiilissa. Nopeat vastaukset ja vuorovaikutus asiakkaan kanssa vaikuttavat myönteisesti niin Googlen hakualgoritmiin kuin potentiaalisiin asiakkaisiinkin.

Hyödynnä usein kysytyt kysymykset (FAQ)

Olet saattanut huomata, että asiakkaasi kysyvät sinulta usein samoja kysymyksiä. Näistä usein kysytyistä kysymyksistä kannattaa koostaa oma tietopankki, josta asiakas löytää kysymykseensä vastauksen nopeasti. Kysymykset ja vastaukset voivat myös parantaa sijoitusta hakutuloksissa.

Ajoita paikalliset julkaisut

Google yritysprofiilin avulla voit hyödyntää paikallisia julkaisuja, tehdä tarjouksia ja luoda tapahtumia suoraan Google-haussa ja Google Mapsissa. Tämä ominaisuus on hyödyllinen esimerkiksi silloin, kun liikkeessäsi tapahtuu jotain huomion arvoista, kuten vaikkapa alennusmyynnit.

Vaikuta Google yritysprofiilin laatuun Fonecta Kontaktilla 

Fonecta Kontakti-palvelulla olemme onnistuneet saamaan asiakkaillemme keskimäärin +90% enemmän yritysprofiilin näyttöjä googlessa sekä +45% enemmän klikkauksia nettisivuille. 

  • Fonecta Kontaktin avulla hallinnoit keskitetysti yrityksesi tietoja noin 30:ssa arvostetussa haku-, suosittelu- ja karttapalvelussa, kuten Facebook, Googlen yritysprofiili, Bing, TomTom, Waze, Apple-kartat, Here-kartat ja Fonectan kanavat. 
  • Sijoitut paremmin kattavalla profiililla Fonectan kanavissa, joissa tehdään noin 1,5milj. yrityshakua päivässä. 
  • Oikeat, suojellut ja ajantasaiset tiedot Google-yritysprofiilissa. Yhteneväiset ja oikeat tiedot vaikuttavat myös Googlen hakutuloksiin positiivisesti. 
  • Seuraat saamiasi arvosteluja ja palautteita sekä voit kätevästi vastata asiakkaillesi. 
  • Ajastat etukäteen somejulkaisuja tai poikkeustietoja esim. sesonkien mukaan kaikkiin palvelun kanaviin. 

Kun yritystiedot ovat ristiriidassa keskenään ympäri verkkoa, hakukoneet kuten Google ei nosta kyseisiä yrityksiä kovin korkealle hakutuloksissa epäluotettavuuden takia. Googlen perimmäinen tarkoitus on tarjota hakuun täsmääviä ja luotettavia tietoja hakuja tekeville. 

Jos kaipaat apua Google-yritysprofiilin rakentamisessa, älä epäröi ottaa yhteyttä – Fonectan ammattilaiset auttavat sinua ja yritystäsi mielellään.

Nimi
Markkinointilupa*
Hidden
Tämä kenttä pitää olla jokaisessa lomakkeessa. Älä muokkaa tai poista kenttää.
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden