8 vinkkiä joilla kotisivujen Google-näkyvyys paranee

23.1.2019 | Lukuaika 6 min

Kuvitellaan, että kotisivusi on täytekakku. Kotisivujen sisällön optimointi on sen herkullisen täytteen taidokas valmistusprosessi – ja samalla tärkeä osa myyntiä sekä näkyvyyttä. Resepti on yksinkertainen, eikä kaukana vertauskuvastaan: kun parannat sivustosi sisältöä, paranee käyttäjäkokemus, Google-näkyvyys sekä kävijämäärät. Ja yhä useampi sivustolla kävijä konvertoituu asiakkaaksi. Hyvää kakkua halutaan lisää – joten sen täytteellä on merkitystä.

Yrityksen näkyvyys Googlessa koostuu monesta eri tekijästä. Voit ostaa näkyvyyttä mainonnan avulla sekä panostaa kotisivujen laatuun ja Google My Business profiiliin. Tässä artikkelissa keskitymme sivujen optimointiin.

Miksi pyrkiä Googlen orgaanisten hakutulosten kärkeen? Koska kärkisijojen jälkeen peli on jo menetetty. Ensimmäiset 3-5 hakutulosta ansaitsevat leijonanosan klikeistä – harva etenee sen pidemmälle, saati toiselle sivulle saakka.

Joten tutustutaanpa reseptiin tarkemmin. Hakukoneoptimointi kannattaa pilkkoa helpommin sulateltaviin osiin: off-site-optimointiin ja kotisivujen teknisiin ominaisuuksiin, eli kakun suosioon ja markkinointiin sekä aineksiin, jotka tekevät kotisivu-kakkusi rakenteesta toimivan. Tässä artikkelissa käsittelemme
on-site-optimointia, eli sivustolla tapahtuvaan sisällön optimointia. Lähdetään siis leipomaan!

1. Hakusanatutkimus: ota selville, mitä asiakas todella hakee

Uskotko tuntevasi asiakkaasi ja heidän tarpeensa niin hyvin, että hakusanatutkimukset ovat ajanhukkaa? Varmasti tunnetkin, mutta se ei tarkoita, että tunnet heidän nettikäyttäytymisensä. Tukeudu siksi mutu-tuntuman sijasta dataan, ja aloita sivustosi sisällön optimointi hakusanatutkimuksesta.

Näin saat käsityksen siitä, millä termeillä palveluasi verkossa haetaan. Muutoin sivustosi parannukset ovat ajanhukkaa, ainakin jos tavoitteena on yrityksen näkyvyyden parantaminen Googlessa. Muista että parempaa Google-näkyvyyttä saat kotisivujen optimoinnin lisäksi myös Google-mainontaa sekä Google My Business tiliä käyttämällä.

2. Selkeä kokonaisuus: tarjoa asiakkaalle sitä, mitä hän etsii

Kun olet selvittänyt yrityksellesi relevantit hakusanat, rakenna kotisivut selkeäksi kokonaisuudeksi niiden ympärille. Sitä asiakas sivuiltasi etsii ja siitä myös hyvä Google-näkyvyys rakentuu. Sivu, jonka sisältö vastaa parhaiten sitä hakusanaa, jolla asiakas teki Googlessa haun, sijoittuu todennäköisemmin hakutulosten kärkipäähän.

Tee kullekin palvelulle oma sivunsa, jolle asiakas voi täsmällisesti päätyä Googlen hakutuloksista sta eri hakusanoja käyttäen. Valitse joka sivulle yksilöllinen, sivun sisältöä parhaiten kuvaava hakusana, jolla on hakuvolyymiä (tämä selviää hakukoneoptimointityökalujen, kuten Googlen Keyword Plannerin avulla). Näin Googlekin ymmärtää sivustoasi ja osaa ehdottaa hakutuloksissaan vielä täsmällisemmin hakuja vastaavia vaihtoehtoja.

3. Käytä hakusanoja hyvin, mutta harkiten

Kunkin sivun hakusanan tulisi esiintyä sivun pääotsikossa ja myös tekstissä muutamia kertoja perusmuodossaan sekä eri variaatioissa. Käytä hakusanoja kuitenkin maltillisesti.

Google arvostaa sisältöä, joka parhaiten vastaa kyseisen sivun hakusanaa, mutta se ei tarkoita, että sinun tulisi toistaa hakusanaa tekstissä viisikymmentä kertaa. Tämä ei paranna hakukonesijoitustasi – päinvastoin.

4. Tekstin määrä: Googlelle enemmän on enemmän

Google-näkyvyys varmistuu paremmin silloin kun kerrot riittävän kattavasti yrityksen palveluista. Pyri kertomaan mahdollisimman tarkasti siitä, miten palvelut tai tuotteet toimivat ja mitä lisäarvoa ne antavat.

Sisällöntuotanto onnistuu helpoiten silloin kun asetut asiakkaan saappaisiin ja mietit, millaisia yksityiskohtia hän haluaisi palvelustasi tietää. Jos kirjoittaminen ei ole oma vahvuutesi, anna sisällöntuotannon ammattilaisen auttaa.

Muista että Google-näkyvyyden parantaminen ei ole ainoa syy pidemmille teksteille. Pidemmät tuote- tai palvelukuvaukset myös parantavat kaupankäyntiä. Koska kävijä saa enemmän tietoa.

5. Uniikki ja laadukas sisältö: pysy asiassa ja ole originaali

Innostuessasi edellisestä kohdasta, älä sorru kirjoittamaan mitä tahansa huttua kuvitellen, että määrä korvaa laadun. Älä myöskään lankea kopioimaan tekstiä muilta sivustoilta.

Google useimmiten huomaa tekstin huonon laadun, oli se sitten muualta kopioitua tai ylioptimoitua eli hakusanoja toistetaan suhteettoman paljon. Sitä Google ei huomaa jos tekstiä on liian vähän, mutta sillä yrityksen näkyvyys Googlessa ei tosiaan parannu.

Huonolaatuinen teksti ajaa epäilemättä myös sivullesi löytäneet asiakkaat pois. Muista että vaikka Google-näkyvyys nousisikin edellä mainittujen huonolaatuisten tekstien toimesta, on se todennäköisimmin vain hetkellistä nousua.

6. Pidä huoli, että sivuillasi viihdytään: bounce rate laskee

Kannoillaan virtuaaliovensuussa kääntyvät asiakkaat nostavat myös bounce rateasi (sivuilta heti poistuvat kävijät) mikä laskee mahdollisuuksiasi päästä hakutulosten kärkeen. Matalampi bounce rate kertoo, että sivustolla viihdytään, mikä tarkoittaa että olet onnistunut tarjoamaan kävijöitä kiinnostavaa ja laadukasta sisältöä.

Matalasta bounce ratesta huolehdit myös linkittämällä sivustosi yksittäisiltä sivuilta toisille sivuille. Näin tarjoat polkuja uusiin kiinnostaviin aiheisiin sivustollasi, pidennät siellä vietettyä aikaa sekä osoitat Googlelle, mitkä sivut ovat erityisen tärkeitä.

Tarkista yrityksesi hakukone­näkyvyys

Tee maksuton testi

7. Title ja meta-description kuntoon

Title ja meta-description ovat Googlen hakutuloksissa näkyvä otsikko ja sivun lyhyt kuvaus, jotka yleensä silmäillään nopeasti ja niiden perusteella päätetään, klikataanko sivulle, vai kenties viereiselle, kilpailijasi sivulle. Siksi näissä molemmissa tulisi esiintyä sivun hakusana – senhän perässä asiakkaasi on hakua tehdessään – sekä lyhyt ja ytimekäs palvelun kuvaus ja toimintakehotus.

Jos palvelusi on sidottu paikkakuntaan, tuo myös paikkakunta esiin näissä teksteissä. Titlen ja descriptionin sallitut merkkimäärät voit tarkastaa helposti tällä työkalulla. Ja kuten muunkin sisällön, myös näiden tulee olla joka sivulla uniikit, eikä kopiot muilta sivuilta.

8. Viimeisenä: ne kuvat, ne kuvat, ne kuvat

Eikö kotisivuillasi ole kuvia? No laita nyt ainakin muutama elävöittämään sivustoasi! Yhä useampi verkossa surffaaja käyttää kuvahakua tehokkaasti ja kuvien merkitys verkkosisällössä korostuu jatkuvasti. Käytä laadukkaita kuvia – huonolaatuiset kuvat eivät anna hyvää kuvaa yrityksestäsi, ja palveluusi liittymättömät kuvat saattavat hämmentää. Myös suuret kuvakoot haittaavat käyttäjäkokemusta, jos kuvan latautumista saa odotella minuutteja.

Kuvatiedoston nimen tulisi olla kuvaava ja sisältää jonkin tärkeän hakusanan. Pidä nimi lyhyenä ja erottele sanat viivalla, vaikkapa siivouspalvelut-tampere. Kirjoita myös kuvaileva, luonnollinen ALT-teksti (Alternative Text), vaikkapa “Siivouspalvelut Tampereen alueella Yritys Oy:n ammattilaisilta”. Tämä näkyy vain silloin, jos itse kuva ei jostain syystä näy, mutta hyvillä ALT-teksteillä voit myös parantaa sijoitustasi kuvahaussa.

Onko sisällön optimoinnin resepti nyt hallussa?

Toivottavasti artikkelimme antoi eväitä kotisivujen optimointia ajatellen. Mikäli kaipaat lisää tietoa, lue täältä vielä tarkemmin mitä on hakukoneoptimointi.

Jos tiedostat että parempi Google-näkyvyys on tärkeää mutta oma aika tai osaaminen ei riitä, kannattaa ehdottomasti hankkia osaava kumppani avuksi.

Meille Fonectalla Google-näkyvyyden parantaminen on päivittäistä hommaa joten voit huoletta kysyä apua asiantuntijoiltamme!