Spotify-mainonta: tavoita kohderyhmäsi tarkkaan valituissa tilanteissa ja tunnetiloissa

24.3.2021 | Lukuaika 6 min

Spotify on laadukas markkinointikanava, joka yhdistää tehokkaasti äänimainonnan ja visuaalisen mainonnan, ja joka tavoittaa monet eri ikäluokat. Miten Spotify-mainonta toimii, keitä sillä tavoittaa ja mitä se maksaa? Tutustu suomalaisten yritysten mainontamahdollisuuksiin maailman suurimman suoratoistopalvelun, Spotify Ads -mainostusalustalla.

Spotify-mainonnan mahdollisuudet Suomessa

Spotify-mainokset tarjoillaan toistaiseksi palvelun ilmaisversion käyttäjille, joita on Suomessa jo 700 000. Suurimmat suoratoistopalvelun käyttäjäryhmät ovat 18-24-vuotiaat ja kakkosena tulevat 25-34-vuotiaat. Spotify on milleniaaliyleisöä tavoittelevan kultakaivos, mutta kanavassa ovat edustettuina hyvin myös muut ikäluokat.*

Spotifyta kuunnellaan keskimäärin 2h päivässä, eri laitteilla ja monenlaisissa tilanteissa. Suurin osa kuuntelusta tapahtuu kännykällä, mutta laitteiden välillä voidaan vaihdella pitkin päivää tilanteesta riippuen. Musiikki virtaa tietokoneesta, tabletista tai autosta paikkojen ja tekemisen vaihtuessa. Spotifyta kuunnellaan erilaisten tunnetilojen vahvistamiseksi tai lievittämiseksi, työnteon taustalla keskittymiseen, juoksulenkin vauhdittajana, lasten iloksi, matkamusiikkina, videopelien säestyksenä, ruuanlaiton taustamusiikkina – vain muutamia tilanteita mainitaksemme. Spotify kuuluu myös monessa liikkeessä asioidessa taustamusiikkina.

Tunnelmia ja tilanteita, missä Spotifyta käytetään, on lukemattomia. Mikä parasta, Spotify-mainos voidaan kohdentaa niitä hyödyntäen, jolloin mainostaja pääsee taktisesti mukaan kuluttajan elämään juuri tietyllä, valitulla hetkellä.

Mainostaminen Spotifyssa – digiajan vaihtoehto radiomainonnalle

Spotify on osittain verrattavissa radiomainontaan. Kuuntelija altistuu yhdelle mainokselle kerrallaan, ja on useimmiten ns. passiivinen käyttäjä, eli tekee jotain muuta kuunnellessaan. Siksi mainoksen toistokertojen määrä nousee erityisen tärkeäksi. Kun sama käyttäjä altistuu mainokselle monta kertaa, se alkaa piirtää muistijälkeä hänen mieleensä. Tämä johtaa lopulta joko bannerin klikkaamiseen tai oma-aloitteiseen tiedonhakuun mainokseen liittyen.

Vaikka Spotifyn kuuntelija altistuu mainoksille vain 2-4 minuutin ajan tunnissa verrattuna radion jopa 12 minuuttiin, on Spotify-mainoksen huomioarvo tutkitusti jopa puolitoistakertainen verrattuna radiomainokseen.

Radio- ja Spotify-mainokset eroavat myös mm. bannerien ansioista, jotka Spotifyssa näkyvät käyttäjälle samanaikaisesti ääniraidan kanssa. Kanavan puolesta puhuvat myös valtava milleniaalikuuntelijoiden joukko, uniikit kohdistusmahdollisuudet sekä mainonnan mitattavuus.

Spotify-mainos: kohdennus ja ominaisuudet

Spotify-mainokset tavoittavat siis vain ilmaisversion tilaajat ja tietysti heidän kanssaan samassa tilassa oleskelevat henkilöt. Kohderyhmäsi syvällinen tunteminen nousee suureen rooliin: onko tavoiteasiakkaissa riittävästi ihmisiä, jotka suosivat ilmaispalveluja? Onko tuotteesi tai palvelusi sellainen, joka kiinnostaisi henkilöä, joka ei halua maksaa suoratoistopalvelusta kuukausimaksua?

Kun olet selvittänyt tarkemmin kohderyhmäsi sielunelämää, voidaan siirtyä tarkastelemaan, millaisia ominaisuuksia ja kohdennusvaihtoehtoja Spotify-mainokset pitävät sisällään.

Missä formaatissa Spotify-mainokset esitetään?

Spotifyssa voit valita kolmesta mainosformaatista:

  • Ääni + kuva – eli äänimainos, jonka yhteydessä käyttäjän laitteella näkyy banneri eli display-mainos. Maksimipituus on 30 sekuntia.
  • Pelkkä display-mainos käyttäjän laitteella – näkyy vain desktop-näkymässä.
  • Videomainos, joka pyörii käyttäjälle vain sovelluksen ollessa aktiivisessa käytössä. Pituus maksimissaan 30 sekuntia.

Spotifyn tilastojen mukaan mainonta johtaa jopa 27% todennäköisemmin myyntiin, kun kuluttaja altistuu sekä ääni- että displaymainoksille vain yhden mainosformaatin käyttämisen sijaan.*

Spotify-mainoksen kohdennusvaihtoehdot

Mainontaa Spotifyssa voit kohdistaa demografisesti iän, sukupuolen, maan ja paikkakunnan perusteella.

Lisäksi voit valita kohdennuksen laitteen mukaan: iOs-, Android- tai desktop-käyttäjille. Spotifyn datan mukaan kotitaloudet, jotka altistuivat samalle viestille sekä mobiilissa että desktopilla, tuovat mainostajalle myyntituloja 39% todennäköisemmin kuin he, jotka altistuivat kampanjalle vain yhdellä laitteella.

Kenties kiinnostavin ominaisuus Spotify-mainoksen kohdennuksessa on käyttäjän reaaliaikainen konteksti. Spotify tarjoaa satoja soittolistoja erilaisiin tilanteisiin ja käyttötarkoituksiin, joista voit valita oman mainoksesi esityspaikaksi vaikkapa työmatkan, juoksutreenit tai juhlatilanteen. Minkä kontekstin valitset, riippuu täysin tuotteestasi, kohderyhmästäsi ja kampanjasi tavoitteista. Meijerialan yritys voisi valita mainospaikaksi uutuustuotteelleen Cooking-aiheisen soittolistan, kun Workout-soittolista kiinnostaa esimerkiksi palautumisjuomien valmistajia.

Kontekstin lisäksi kohdennuksessa voi hyödyntää kohdeyleisön kiinnostuksen kohteita, joita Spotify päättelee heidän kuuntelemiensa podcastien ja soittolistojen aiheiden sekä kuuntelualustan perusteella.

Entäpä kuunteleeko kohderyhmäsi mieluiten klassista musiikkia, hevimusiikkia vai pehmeää poppia? Asiakastuntemus on tarpeen jos haluat kohdistaa mainoksen genren perusteella eli päättää, minkä musiikkilajin kappaleen jälkeen Spotify-mainos esitetään.

Miten Spotify-mainoksen hinta muodostuu?

Kun puhutaan ohjelmallisesti ostetusta Spotify-mainonnasta, hinta lasketaan bannerimainosnäyttöjen perusteella, ei siis klikkien tai konversioiden. Jos olet valinnut ääni+bannerivaihtoehdon, soi äänimainos aina yhdessä display-mainoksen kanssa.

Mainosnäyttöjen hinta sen sijaan riippuu mainoksen kohdennuksesta, mutta karkea hintahaarukka on 5-10 euroa per 1000 mainosnäyttöä. Mainoskampanjan minimibudjetti Spotifyssa on 250 euroa.

Spotify-mainonnan mittaaminen ja kampanjan optimointi
Voit alkaa odottaa dataa noin vuorokauden kuluttua mainoskampanjan käynnistämisestä. Mainokselle altistuneista saat tietää iän, sukupuolen, käytetyn alustan sekä kappaleen genren, jonka jälkeen mainos on tarjottu kuluttajalle.

Itse mainoksesta saat selville toistojen ja sen kuulleiden/nähneiden uniikkien käyttäjien määrän, toistotiheyden, klikkaukset sekä klikkausprosentin eli CTR:n. Luvuista tärkeimpiä ovat sekä mainostoistojen tiheys että CTR, joista jälkimmäisen tulisi kasvaa ajan myötä, kun mainosta on toistettu käyttäjälle useampia kertoja. Mitä tuntemattomampi brändisi on suurelle yleisölle, sitä kauempaa takamatkalta lähdet liikkeelle ja sitä useampia toistokertoja tarvitaan kampanjan tehoamiseksi.

Jos on tottunut käyttämään sosiaalisen median työkaluja mainoskampanjoiden luomiseen, voi Spotifyn alusta tuntua aluksi kankealta. Kampanjoita ei voi lennosta optimoida, ellei halua odottaa muutosten hyväksyntää 2-3 vuorokautta. Palvelu kuitenkin kehittyy jatkuvasta, sillä Spotifylla on suuret tavoitteet ja suunnitelmat tulevaisuudelle. Ja Spotify Adsin nykyversio pystyy hyvinkin tarkkaan kampanjoiden hinnoittelun ja kattavuuden arviointiin sekä tarjoaa selkeää dataa, jota voi helposti viedä myös muihin palveluihin analysoitavaksi.

Miten liikkeelle Spotify-mainonnassa?

Spotify-mainontaa voit ostaa Fonectan ohjelmallisen ostamisen palvelun avulla. Alussa teroitetaan kohderyhmä, budjetti, tavoitteet ja kampanja-aika, eli päivämäärät ja kellonajat.

Spotify Ads -alustalle lisätään mainoksen bannerikuva sekä ääniraita. Voit tehdä ääniraidan itse tai tilata sen Spotifylta ilmaiseksi tarjoamiesi speksien mukaan, mikä on erinomainen etu, sillä usein yritys joutuisi käyttämään tähän erillistä, maksullista palvelua. Spotifyn voiceoverit ovat laadukkaita, sillä on myös heille tärkeää, että kanavan mainokset soljuvat miellyttävällä mutta tehokkaalla tavalla kuuntelijoiden korviin.

Tilaukseen kannattaa varata aikaa noin päivä ja sen lisäksi valmiin mainoksen tarkastamiseen vielä noin kaksi päivää. Vaikka aika kuulostaa pitkältä, on siinä hyvätkin puolensa: Spotify tarkastaa mainokset yksitellen ja haluaa pitää kanavansa kaupalliset sisällöt ehdottoman laadukkaina ja sääntöjen mukaisina.

Oletko valmis kokeilemaan alati kasvavaa ja kehittyvää mainostuskanavaa ja kaappaamaan kohdeyleisösi huomion aivan uudenlaisissa tilanteissa? Kysy Spotify-mainonnasta lisää Fonectan ohjelmallisen ostamisen asiantuntijoilta!

*Spotifyn dataan perustuvat luvut ovat vuodelta 2018