Hybriditiimi auttaa monella murteella

28.2.2022 | Lukuaika 4 min

Fonectan asiakaspäälliköiden hybriditiimi on tehnyt etätyötä jo kolme vuotta. Eri puolella Suomea asuvat ammattilaiset tietävät, mitkä palveluista parhaiten kasvattavat asiakkaan liiketoimintaa.

Key Account Manager Anna Nojonen kertoo tekevänsä töitä siellä missä sattuu olemaan – ja aika usein hän sattuu olemaan kotonaan Tikkakoskella tai mökillä Kannonkoskella. Annan kolme kollegaa ja tiimipäällikkö Kikka Pörsti työskentelevät länsirannikolla Porissa konttorilla ja etänä. Seitsemän muun hybriditiimiläisen kotipaikkoja ovat Laukaa, Jyväskylä, Korpilahti, Raisio, Seinäjoki ja Tampere.

”Ei me erakoita olla, mutta tietynlaiset ihmiset tykkäävät työskennellä itekseen. Ollaan kaikki tosi sosiaalisia ja työt tulee hoidettua, vaikka työkaverit eivät ole siinä ympärillä”, Anna kuvaa itseään ja kollegoitaan.

Hybriditiimiin hakeutuvatkin omatoimiset tyypit, jotka osaavat ratkaista yllättäviäkin tilanteita –erilaiset murteetkaan eivät juuri hidasta.

”Joskus joutuu näin keskisuomalaisena kysymään porilaiselta, että mitenkä oli. Jotkut sanat menevät yli hilseen, mutta muuten ei kyllä huomaa, että ollaan eri puolilta Suomea”, Anna Nojonen sanoo.

Kasvutarinat ovat parasta työssä

Tiimin key account ja account managerit etsivät Fonectan valikoimasta parhaita mahdollisia asiakkaan liiketoimintaa kasvattavia palveluja. He soittavat myös uusille, potentiaalisille asiakkaille ja kartoittavat heidän tarpeitaan.

Anna Nojonen on viihtynyt Fonectalla 18 vuotta, melkein puolet elämästään. Muutkin Jyväskylän lähistöllä asuvat tiimiläiset ovat työskennelleet talossa jo yli 10 vuotta. Uusimmat kollegat Anni Mikkola ja Aki Kormano liittyivät jengiin vajaa vuosi sitten yrityskaupan kautta.

Pitkä kokemus näkyy erityisesti Fonectan palvelujen syvällisenä tuntemisena, jolloin on helppo löytää asiakkaalle arvoa tuottavia ratkaisuja. Myös asiakkaan toimialan, historian ja palvelujen tunteminen kasvattaa asiakkaan tiimiltä saamaa hyötyä.

”Minun ei tarvitse tietää nippelitietoja tai osata koodata Google-mainoksia, mutta osaan miettiä, mikä on asiakkaan ongelmaan paras ratkaisu. Voi vaikka kuulostaa siltä, että yritys tarvitsee uudet kotisivut ja silloin ehdotan lisäksi, että ajetaan hakusanamainonnalla sinne uusia asiakkaita. Muut meillä Fonectalla hoitavat sen jälkeen niiden toteuttamisen.”

Oman tiimin laajuus, ihmisten erilaisuus ja sitä kautta kerrytetty tietotaito auttavat onnistumisissa.

Annan mielestä parasta työssä ovat yritysten kasvutarinat. Ne onnelliset loput, kun oman tiimin työn avulla on saatu palkattua firmoihin lisää työntekijöitä tai muutettu isompiin toimitiloihin.

”Tai jos yksi mies on ensin pyöritellyt hallissa peukaloitaan, ja pienellä panostuksella saatiinkin aikaan yrityksen ensimmäinen talvi, jolloin oli koko ajan hommia.”

”Naurua veet silmissä”

Anna kertoo, että Fonectan hybriditiimi on hyvin välitöntä porukkaa. Kaikenlaiset tyypit mahtuvat jengiin.

”Saat olla just sellainen kuin oot.”

”Olen itse aina suuna päänä joka paikassa. Aamulla voin ajatella, että vaikka joku kysyisi isossa tiimipalaverissa jotain, en sano mitään. Päätän, että olen koko tunnin hiljaa. Yleensä kuitenkin jo minuutin kohdalla avaan suuni”, nauraa Anna.

Moni meistä tutustui etäpalavereihin vasta koronapandemian aikaan, mutta hybriditiimi aloitti Fonectalla jo 2019. Haluttiin kokeilla, muuttuuko työn sujuvuus tai tuottavuus, kun se tehdäänkin muualla kuin toimistolla. Ja miten käy työhyvinvoinnin, kun päivittäiset kontaktit kollegoiden kanssa siirtyvät verkkoon?

Alun pilottivaiheen jälkeen selvisi, ettei ollut syytä olla huolissaan ja hybriditiimi on nyt osa fonectalaista arkea. Anna sanoo, että itseohjautuvuus ja itsenäisyys ovat hyviä piirteitä etänä työskenteleville.

”Meidän tiimissämme on hyvä olla ulospäinsuuntautunut, ehkä vähän heittäytyjäkin. Saat kuitenkin viihtyä yksiksesikin. Mutta mitä enemmän kahvihetkillä jengi avaa suunsa ja höpöttää, sitä enemmän yhdessä nauretaan veet silmissä.”

Mitä asiakas menettäisi, jos hänellä ei olisi Fonectan hybriditiimiä tukenaan?

”Hyvät vitsit. Tai huonot!”, Anna nauraa.

”Ilman yksittäistä myyjää asiakas tulisi varmaankin toimeen, mutta yhden ihmisen takana on koko korvaamaton Fonectan taustatiimi.”

Hyötyvinkki: Mitä Google pitää verkkosivuistasi?

Rahanarvoisena vinkkinä hän kehottaa yrittäjiä tarkistamaan kotisivunsa.

”Asiakkailla näkee edelleen SSL-suojaamattomia kotisivuja. Google hylkii niitä hakutuloksissaan, sillä sivut eivät aukea kaikilla selaimilla. Tällä viikolla olen kertonut jo kuudelle yrittäjälle, että Chrome-selain ilmoittaa teidän verkkosivujen olevan mahdollinen tietoturvariski.”

Myös sisältöä tulisi päivittää. Verkkovieraiden odotukset ovat erilaisia kuin vaikka 15 vuotta sitten.

”Asiakas halusi tehdä Googlen hakusanamainontaa ja sanoin suoraan, että ensin tehdään sinulle kunnon kotisivut. Ei kannata panostaa mainontaan, jos sen avulla päädytään susihuonoille sivuille. Verkkosivut ovat yrityksen käyntikortti ja lisäävät uskottavuutta, kun tehdään esimerkiksi alihankintatöitä suurille yrityksille.”