”Tämä voisi toimia paremmin!” – Fonectan tiimi miettii parhaat ratkaisut

17.5.2023 | Lukuaika 3 min

Mikä Fonectan palveluista tukee juuri minun liiketoimintaani? Pitäisikö meidän sopimustamme mitoittaa uudelleen? Jos olet pohtinut näitä kysymyksiä fonectalaisten kanssa, olet ollut luultavasti linjoilla tämän tiimin kanssa.

Yrityksen elinkaareen mahtuu monta muutosta positiivisista niihin ei niin toivottuihin muutoksiin. Siksi myös markkinoinnin digipalveluja voi olla tarve skaalata ylös- tai alaspäin tai huomioida vaikkapa rengasliikkeen liiketoiminnan kausivaihtelu entistä paremmin.

Fonectan proaktiivinen asiakashoitotiimi keskittyy juuri tämäntyyppisiin kysymyksiin. Tiimistä löytyy aktiivisia, puheliaita ja avuliaita asiakaspalvelijoita, jotka varmistavat, että Fonectan palvelut kasvattavat asiakkaan liiketoimintaa tehokkaimmalla tavalla.

Laitetaanko enemmän vai vähemmän?

Ursula Vahtera on työskennellyt palveluasiantuntijana tiimissä kaksi vuotta, Tiia Toivonen kymmenen. Tavalliseen työpäivään mahtuu monta intensiivistä puhelua.

”Kun soitamme asiakkaalle, kysymme ensimmäisenä kuulumiset. Kun tiedämme, mitä yritykselle kuuluu, osaamme arvioida, miten sitä voi parhaiten tukea meidän palveluillamme. Välillä voi olla jopa niin, että yrityksellä on liikaa asiakkaita, jolloin mainonnan palveluita voi olla viisasta hieman supistaa”, sanoo Ursula Vahtera.

Silloin saadaan ylitsevuotavan positiivinen bisnestilanne rauhoittumaan, mutta firman nimi ei kuitenkaan unohdu tulevien asiakkaiden mielestä.

”Asiakkaan menestyksen seuraaminen ja yrityksen auttaminen on parasta tässä työssä. On kiva olla apuna kiperissä tilanteissa ja olla osa ratkaisua, jos yrittäjällä on esimerkiksi taloudellista ahdinkoa”, Tiia Toivonen sanoo.

Tutustumista hävittäjistä hautaustoimistoihin

Proaktiivista asiakashoitotiimiä liidaa Pekka Saarinen. Tiimistä kymmenen tekee töitä Turussa, ja myös Pori ja Tampere ovat saaneet oman palveluasiantuntijansa.

”Meidän tiimissä pitää olla multiosaaja ja multitietäjä vähän kaikesta. Varsinkin, jos asiakas tekee vähän erikoisempia juttuja. Välillä päivitämme hävittäjien malleja asiakkaan nettisivuille ja välillä hautaustoimiston laatusertifikaattia Fonecta Kontaktiin”, Ursula Vahtera kuvailee.

Erityisen tärkeää on, että osaa kuunnella, asettautua yrittäjän tilanteeseen ja soveltaa kaikkea tietoaan ja osaamaansa keskusteluun. Asiakaspuhelu voi alkaa kotisivuista ja lopulta päädytäänkin hakukoneoptimoinnin muutoksiin.

”Meidän työssä pitää hallita paitsi Fonectan myös asiakkaan tuotteet. Jos eläintentäyttäjä Pyhärannasta soittaa, että nyt ei ole asiakkaita, ensin katsotaan missä on Pyhäranta, sitten miten eläintentäyttäjien toimialalla menee, minkälainen budjetti asiakkaalla on, mitä hakusanoja on käytössä ja niin edelleen”, Tiia Toivonen sanoo.

Tiimissä on paljon erilaisia tyyppejä, mutta muutosvastainen ei saa olla, Ursula Vahtera sanoo.

”Tämä tiimi ei ole herkkähermoisille. Avoimin mielin kun tulee, ja on positiivinen ja optimistinen, löytää oman paikkansa kyllä. Osa meistä on tosi rauhallisia asiaihmisiä, kun taas minä ja Tiia ollaan enemmän ekstroverttejä”, Ursula Vahtera kuvailee.

Hyötyvinkki: Julkaise Oma Fonectasta suoraan Googleen

Asiakkaan liiketoimintaa ajatellaan aina kokonaisuutena, liittyi siihen sitten itsehuuhtelevia pisuaareja tai astianpesukoneiden haarukkatelineitä. Tiimi neuvoo usein asiakkaita esimerkiksi siinä, miten yritys saa ostamastaan palvelusta kaiken irti.

”Sitä esimerkiksi ei aina tiedetä, että Oma Fonectasta voi tehdä julkaisuja Googlen yritystietolaatikkoon. Ne tehostavat yrityksen verkkolöydettävyyttä ja niissä voi kertoa asiakkaille esimerkiksi kampanjoistaan. Ajastetut päivitykset helpottavat, jos ei oman asiantuntijatyön ohella ehdi niitä tekemään päivän aikana”, Tiia Toivonen muistuttaa.

Jos taas toiveena on tehdä mielikuvamainontaa, palvelupakettia päivitetään enemmän Facebookin suuntaan.

Joka kerta tiimillä on kuitenkin mielessä yksi asia – asiakkaan menestys.

Fonectalla työskentelee 250 markkinoinnin ammattilaista, joiden tehtävänä on auttaa suomalaisia yrityksiä menestymään. Kiinnostuitko Fonectasta työpaikkana? Lue lisää meistä ja katso avoimet työpaikat