Älä pelkää haastaa markkinointikumppaniasi – kerro tavoitteesi heti kättelyssä

1.8.2023 | Lukuaika 3 min

Yhtä, kaikille aloille ja joka tilanteeseen sopivaa markkinointikeinoa ei ole olemassakaan, kirjoittaa Fonectan tuote- ja teknologiajohtaja Markus Vuorinen. Tärkeintä ovat tavoitteet – se, mitä haluat saavuttaa ja mihin mennessä.

Joskus väitetään, ettei markkinointi aiemminkaan ole tuottanut tulosta tai että siihen käytetty raha on mennyt hukkaan. Silloin jotain on mennyt pieleen markkinointikumppanilla tai asiakkaalla: Onko tavoitteet varmasti uskallettu avata keskusteluissa? Entä onko toimenpiteet ja mittarit valittu tavoitteiden mukaan?

Älä pelkää haastaa markkinointikumppaniasi! Lyö aina pöytään vain aidot tavoitteesi ja haasta kumppani löytämään keinot niiden saavuttamiseksi.

Toimenpiteet sovitetaan tavoitteisiin – ei toisinpäin

Sinun ei asiakkaana tarvitse osata arvioida oikeita markkinointitoimenpiteitä, vain tietää, mitä tarvitset. Haluatko myydä lämpöpumppujen asennuksia maalämpöpumppujen sijasta? Toivotko tavoittavasi enemmän yritysasiakkaita vai kuluttajia? Tarvitsetko lisää liiketoimintaa hiljaisille kuukausille?

Kun kerrot tavoitteet avoimesti, saat varmemmin ehdotuksia juuri yrityksellesi sopivista markkinointitoimenpiteistä.

Meillä Fonectalla asiakkaidemme tarpeet liittyvät usein yrityksen pärjäämiseen paikallisessa kilpailussa. Markkinoinnin strategia ja taktiikka sovitetaankin siksi sekä toimialan että paikkakunnan kilpailutilanteeseen.

Onnistumisen mittari ei kuitenkaan paikallisessa markkinoinnissakaan ole välttämättä tavoittavuus, klikkaukset tai tunnettuus alueella. Jos esimerkiksi rakennusliike haluaa saada omalta alueeltaan isoja tarjouspyyntöjä, onnistumista mitataan tarjouspyyntöjen määrissä.

Hinausta tai putkipäivystystä alueellisesti tarjoava yritys taas tavoittelee sitä, että se on hädän hetkellä varmasti ensimmäinen asiakkaan löytämä yritys. Siksi akuuttia palvelua tarjoavalle yritykselle markkinoinnin onnistumisesta kertovat ympäri vuorokauden saapuvat puhelut.

Kahvilalle hyvä onnistumisen mittari on navigointi kohteeseen; vain netissä toimivalle erikoisliikkeelle puolestaan aktiiviset kävijät verkkosivuilla. Markkinoinnin mittaamisen nyrkkisääntö onkin, että jos asiakas ei ymmärrä onnistumisen mittareita, niiden toimivuus ja arvo on syytä kyseenalaistaa.

Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa

Analogia siitä, että juna on niin nopea kuin sen hitain vaunu, pitää paikkansa myös markkinoinnissa. Fonectan tyytyväisimmät asiakkaat ovat lähes poikkeuksetta asiakkaita, jotka ovat keskittäneet digimarkkinointinsa meille. Syy tähän on yksinkertainen: mainoseuroja ei kannata käyttää kotisivuihin, jotka eivät herätä loppuasiakkaan luottamusta, eikä verkkokauppaan ole järkevää sijoittaa, jos yritys ei löydy nimeltä hakutilanteissa.

Eräs siivousyrittäjä esimerkiksi toivoi lisää tarjouksia toimialueeltaan. Hän osti meiltä verkkosivuilla toimivan chatbotin, joka auttoi asiakkaita tarjouspyyntöjen teossa. Pian tarjouspyyntöjä tulvi yli tarpeiden ja siivousyritys sai valita vain houkuttelevimmat keikat.

Kun kävimme tuloksia läpi asiakkaan kanssa, havaitsimme, että pelkkä chatbot ei olisi tuonut toivottua tulosta: onnistuminen syntyi nimenomaan hyvien kotisivujen, tarjousbotin ja kohdennetun mainonnan yhdistelmästä. Yhdenkin osatekijän puuttuminen olisi romahduttanut tulokset. Olennaisinta oli ymmärtää asiakkaan tarve ja rakentaa ratkaisu juuri sen ympärille.

Näin haastat markkinointikumppaniasi

1. Ole äärimmäisen selkeä liiketoimintasi tavoitteesta. Kerro, mitä tavoittelet ja kysy, miten sitä mitataan.

2. Haasta kumppaniasi ennakoimaan pullonkauloja. Yleensä vähintään jossain tökkii. Asiakkaat eivät ehkä löydä sinua, digibrändisi ei riitä vakuuttamaan tai yritykseltäsi puuttuu matalan kynnyksen tapa ostaa ja ottaa yhteyttä verkossa.

3. Vaadi nähdä tulokset.

Onko älykkään algoritmimme suositus seuraava markkinointioivalluksesi? Kehitimme Oma Fonectaan algoritmin, joka ehdottaa yrityksille uusia toimenpiteitä jo tehdyn markkinoinnin ja sen saavuttaman menestyksen pohjalta sekä pyrkii tunnistamaan mahdollisia pullonkauloja. Innovaatiomme palkittiin Euroopan parhaana toukokuussa 2023. 

Markkinoinnin murros –blogisarjassa fonectalaiset ottavat kantaa digimarkkinoinnin trendeihin ja tulevaisuuteen.