Hakukäyttäytymisemme on muuttunut – miten yritysten pitäisi huomioida se?

12.5.2022 | Lukuaika 4 min

Keneltäkään tuskin on jäänyt huomaamatta, että vuosien varrella internet on kehittynyt valtavin harppauksin. Usein unohdetaan kuitenkin, että niin on myös verkkohakukäyttäytymisemme. Ja jos yritykset haluavat pitää huolta kilpailukyvystään verkossa, on hakukäyttäytymisen muutokset syytä ottaa vakavasti.

  • Millaisia haasteita ja mahdollisuuksia hakukäyttäytymisen muutos asettaa yrityksille?
  • Millaisia tehokeinoja yrityksillä on erottautua Google-hakutuloksissa?
  • Millä tolalla suomalaisyritysten verkkolöydettävyys on ja mitä siitä voi seurata?

Saat vastauksen näihin kysymyksiin sekä monta muuta käytännön vinkkiä podcastista, jossa yli 10 vuotta Fonectalla markkinoinnin ja myynnin parissa työskennellyt myyntijohtaja Antti Tukia antaa vinkkejä ja näkökulmia suomalaisyrityksille.

1. Monipuolinen, monikanavainen, kärsimätön

Sellainen on tämän päivän internetin käyttäjä. Tietoa haetaan niin kännykällä, kellolla, autolla, kuin muilla laitteilla. Samalla meistä on tullut kärsimättömiä. Haluamme löytää tiedon nopeasti ja vaivattomasti, missä ja milloin tahansa. Siksi ostopäätösharkintaan pääsevät vain ne yritykset, jotka ilmaantuvat hakutuloksiimme.

2. Myös Google on muuttunut

Google haluaa pitää käyttäjän omassa ekosysteemissään ja palvella hakijaa mahdollisimman hyvin. Siksi Googlen oma ykkössivu tarjoaa valtavasti vaihtoehtoja hakijan päätöksentekoa ja tiedonjanoa varten. Mitä varmemmin yrityksesi pääsee Googlen kärkipaikoille, sitä todennäköisemmin asiakas valitsee sinut. Pelkällä rahalla ei sinne enää pääse, vaan brändien on tehtävä muutakin kärkipaikan ansaitsemiseksi.

3. Tuntosarvet ylös, yhteystietojasi haetaan!

Kun joku hakee yrityksen yhteystietoja, on hän jo hyvin lähellä ostotapahtumaa. Siksi on ratkaisevan tärkeää löytyä sieltä, missä hakuja tehdään – ja kaiken lisäksi oikeilla ja ajantasaisilla tiedoilla. Yrityksillä on vielä huolestuttavan paljon tekemistä tässä asiassa, mikä ei ole sinänsä ihme, sillä kanavia on nykyään niin valtava määrä. Motivaatiota toivottavasti kasvattaa se, että brändiä ollaan valmiita vaihtamaan matalalla kynnyksellä, jos se tuottaa pettymyksen.

4. Asiakaskokemus alkaa tiedonhausta

Ostoprosessi – ja samalla asiakaskokemus – alkaa hausta, jopa kuukausia ennen ostotapahtumaa → asia, mitä liian moni yritys ei ole vielä sisäistänyt. Esimerkiksi autonrenkaiden ostaja aloittaa vertailevan tiedonhaun jo kesällä. Kun ensimmäiset pakkaset lähestyvät, tehdään uusi haku ja mennään renkaanvaihtoon siihen liikkeeseen, joka esimerkiksi on lähimpänä, palvelee parhaiten, kertoo hinnat netissä tai tarjoaa ajanvarauksen.

5. Luottamus tekoälyyn ja laitteisiin lisääntyy

IoT eli Internet of Things löytää tiensä yhä uusiin laitteisiin ja automaatio, sekä luottamuksemme siihen tulee lisääntymään. Autojen sisäänrakennetut navigaattorit ehdottavat jo lähintä huoltoasemaa tankkauksen lähestyessä. Uuteen kaupunkiin saavuttaessa moni valinta tehdään laitteidemme meille tarjoamien arvostelujen, sijainnin tai aukioloajan kautta.

On tärkeä muistaa, että tekoälykin saa tietonsa internetistä, ja viime kädessä yritys itse vastaa siitä, löytyykö sieltä kattavat ja paikkansa pitävät tiedot tekoälyn käyttöön.

Testaa, kuinka yrityksesi tiedot löytyvät verkosta

Tee maksuton testi

6. Kotisivun tärkeys on tippunut muiden verkon kanavien tasalle

Verkon eri alustat pyrkivät pitämään käyttäjät alustallaan mahdollisimman pitkään tarjoamalla mahdollisimman laajaa tietoa, joka vastaa heidän tarpeisiinsa. Nämä kanavat ovatkin jopa syrjäyttäneet kotisivut. Jos käyttäjä vaikkapa saa tarpeeksi tietoa yrityksestä sen Facebook-sivulta, voi hän ottaa yhteyttä yritykseen suoraan, menemättä edes kotisivuille. Siksi on tärkeää pitää yritysprofiilit ja yhteystiedot kunnossa verkon moninaisilla alustoilla.

7. Löydettävyys on edelleen aliarvostettu markkinointitoimenpide

Löydettävyys ei kuulosta kuumalta trendiltä, mitä jokainen markkinointiosasto miettii viikkopalaverissaan. Mutta sen tulisi kiinnostaa paljon enemmän. Se on “välttämätön paha”, mutta samalla markkinoinnin kivijalka, joka saattaa laiminlyötynä rappeuttaa kaiken muun tekemisen tehoa.

Vaikka löydettävyys korostuu B2C-markkinoinnissa, on yhteystietojen hallinta merkityksellistä myös B2B-yrityksille. Eikä pelkästään löydettävyyden kannalta. Google-yritysprofiilin hallinnasta on tullut suorastaan turvallisuustoimenpide, jonka laiminlyönti voi johtaa harmillisiin seurauksiin yrityksille.

  • Ymmärrä hakukäyttäytymisen muutoksia ja seurauksia – kuuntele podcast
  • Mitä yrityksiltä usein unohtuu asiakkaan tarpeita tarpeita miettiessä?
  • Miksi Googlen yritysprofiilin merkitys on kasvanut valtavasti ja mitä vahinkoa sen puuttuminen voi aiheuttaa?
  • Miksi vanhan kunnon Fonectan Finder.fi -palvelun kävijämäärät kasvavat vuosi vuodelta?
  • Mihin menneeseen ilmiöön Antti Tukia vertaa löydettävyyden laiminlyöntiä yrityksissä?

Fonectan myyntijohtaja Antti Tukia keskustelee podcastissa hakukäyttäytymisen muutoksesta ja sen mahdollisuuksista ja haasteista ihan jokaiselle yritykselle ja kertoo aitiopaikalta omat näkemyksensä seuraavista digimarkkinoinnin ja verkkokäyttäytymisen trendeistä, jotka jokaisen yrityksen on syytä pistää taskuunsa!

Lopussa hän antaa myös erittäin hyvän ohjeen, miten yritys voisi ymmärtää mahdollisuudet, jotka verkkohauissa sen liiketoiminnalle piilevät. Kuuntele, ja viisastu!