Webinaari: Paikallinen verkkolöydettävyys

6.4.2023 | Lukuaika 3 min

Terho Tirkkonen

Artikkelin kirjoittanut

Paikallinen verkkolöydettävyys vaikuttaa siihen, mistä, milloin ja miten asiakas päätyy ostamaan palveluita ja tuotteita. Asiakas etsii palveluihin, tuotteisiin ja yrityksiin liittyvää tietoa mm. hakukoneista, karttapalveluista ja sosiaalisesta mediasta. Monikanavaisen tiedonhaun tuloksena ostopäätös on yleensä tehty ennen vierailua yrityksen toimipisteessä.

Koska kuluttajien haku- ja ostokäyttäytyminen muuttuu jatkuvasti, yritysten on vastattava muutokseen varmistamalla löydettävyys ja näkyvyys verkossa 24/7. Tänä päivänä ei enää riitä, että luotettava tieto vaikkapa ravintolan aukioloajasta löytyy, kun asiakas hakee ravintolan nimellä tietoa Google Mapsista. Yrityksen pitää nousta kärkisijoille ja erottua jo silloin, kun asiakkaat vasta vertailevat vaihtoehtoisia ostopaikkoja, tuotteita ja palveluita.

Tämä muutos koskettaa myös julkishallinnon organisaatioita, joiden tavoitteena on lisätä digitaalista itsepalvelua, tehostaa asiakaspalvelun kustannuksia ja palvella laadukkaammin.

Miten yritys näkyy, löytyy ja tulee valituksi hakukanavissa?

Webinaarissa keskustelevat Stemma-huonekaluliikkeen yli 30 myymälän ketjumarkkinointia hallinnoiva Laura Kujala sekä Fonectan paikallisen markkinoinnin ja verkkolöydettävyyden asiantuntijat Paula Ritamäki ja Esko Felin.

Sisältö on suunniteltu vastaamaan erityisesti monitoimipaikkaisten yritysten (esim. franchising ja ketjut) sekä julkishallinnon organisaatioiden paikallisen verkkolöydettävyyden haltuunottoon. Selvitä yrityksesi toimipisteiden löydettävyyden nykytila maksuttomalla testillämme.

Katso video ja opi paikallisen verkkolöydettävyyden perusteet

 

Webinaaritallenteen sisältö

3:37 – Hakujen paikallistuminen – onko sillä väliä?
6:17 – Onko yrityksen löydyttävä kaikista hakukanavista?
9:40 – Mitä on paikallinen verkkolöydettävyys?
12:36 – Miten hakusanojen käyttö on muuttunut ja miten se vaikuttaa yritysten toimintaan?
15:42 – Mitkä kaikki asiat vaikuttavat paikallisen haun tuloksiin?
18:44 – Google-yritysprofiili on yrityksen tärkeimpiä työkaluja löydettävyyteen
24:33 – Mitkä tekijät vaikuttavat yrityksen näkyvyyteen?
28:35 – Eri asiakastarpeiden hallinnointi ja niiden eri ratkaisut
34:15 – Stemma – suomalaisena yrityksenä ja valtakunnallisena ketjuna
36:44 – Paikallinen näkyvyys ja sen haasteet Stemman silmin
40:08 – Miten Stemma ratkaisi ongelmansa?
46:10 – Paikallinen näkyvyys ja sen haasteet julkishallinnon silmin
47:56 – Kontakti Pro – tiedot kaikkialle verkkoon vaivattomasti
49:05 – Käytännön vinkit paikalliseen verkkolöydettävyyteen

Tiedätkö miten yrityksesi tiedot löytyvät verkon eri kanavista?

Testaa verkkonäkyvyytesi

Verkkolöydettävyys-faktoja

  • 97 % internetkäyttäjistä etsii hakukoneista tietoa paikallisista yrityksistä
  • 88 % etsii arvosteluja yrityksestä ennen vierailua
  • 76 % paikallisia hakuja tehneistä päätyy 1 päivän sisällä asioimaan yrityksessä
  • 73 % asiakkaista löytää lähellä olevan yrityksen muualta kuin sen kotisivuilta
  • 40 % yrityksistä on puutteeliset tai virheelliset tiedot (esim. aukioloaika tai puhelinnumero) Googlessa, Google Mapsissa, somessa ja muissa hakukanavissa

Lue lisää vinkkejä ja faktoja verkkolöydettävyys-sivultamme.

Jos kaipaat laajempaa analyysiä nykytilasta, tarjoamme monitoimipaikkaisille yrityksille ja julkishallinnon organisaatioille maksuttoman verkkolöydettävyyden auditoinnin.

Paikallinen verkkolöydettävyys on osa paikallista markkinointia, joka käsittää löydettävyyden lisäksi myös monikanavaisen markkinointiviestinnän.