Onko yrityksesi uusi LinkedInissä? Kasvata yleisöäsi näin
23.2.2022 | Lukuaika 3 min
Kaikki suuret tarinat alkavat jostain, niin myös yrityksesi mainosmatka LinkedInissä. Tarjoamme viisi vinkkiä, joista yksi voi yllättää kokeneenkin mainostajan.
LinkedIn on johtava päättäjien ja vaikuttajien yhteisö, jossa on globaalisti yli 600 miljoona käyttäjää ja jo yli miljoona suomalaista käyttäjää. Se on toisin sanoen loistava kanava kasvattaa tietoisuutta tuotteesta, palvelusta, tai yrityksestä ammattilaisten keskuudessa jo ostopolun alkupäässä.
Läsnäolo sosiaalisen median kanavissa vaikuttaa mielikuviin yrityksestäsi. LinkedIn on yrityksille erinomainen paikka näkyä, sillä se on tutkimuksen mukaan edelleen luotetuin somekanava Suomessa. LinkedIniä käyttävistä 76 prosenttia pitää sitä luotettavimpana kanavana.
LinkedInissä on 40 prosenttia Suomen työikäisestä väestöstä kanavan omien tietojen sekä Tilastokeskuksen mukaan. Heistä jokainen näkee digitaalisessa maailmassa niin valtavasti sisältöä, että viestisi on oltava terävä erottuakseen.
Mainonnalla tehostat yrityksesi ja sisältöjen löydettävyyttä, mutta myös orgaanisella sisällöntuotannolla, eli yrityksen omalla sivullaan jakamalla sisällöllä on suuri merkitys, kun rakennat yrityksellesi näkyvyyttä LinkedInissä.
1. Määritä tavoitteesi ja muista ne
Haetko lisää tunnettuutta, sitoutumista brändiin vai laadukkaita liidejä? Näihin tavoitteisiin pääset parhaiten mainonnan avulla. Kun tiedät tavoitteesi, voit valita kohderyhmät ja tärkeimmät mittarit. Kampanjoiden mittareita voivat olla esimerkiksi näytöt, klikit, klikkausprosentti, seuraajien määrän kasvu ja sitoutuneisuus kuten reagoinnit, kommentit ja jaot. Rakenna myös sisältösuunnitelma, jolla voit parhaimmillaan tukea asiakasta ostopolun eri vaiheissa.
Näillä kolmella vinkillä pääset mainiosti tuloksiin:
- Mitä haluat, että ihmiset muistavat yrityksestäsi? Mitä heidän tulisi tehdä nähtyään mainoksesi, julkaisusi tai yrityksesi oma sivu?
- Määrittele kullekin LinkedIn-mainokselle ja -julkaisulle omat tavoitteet ja räätälöi sisällöt niiden mukaan. Tavoite voi olla lisätä tunnettuutta, tarve puffata yksittäistä tuotetta, rekrytoida uusia työntekijöitä tai vaikka löytää yhteistyökumppaneita.
- Seuraa myös tulosta: Oliko rekryilmoituksesi tavoite mahdollisimman monen silmäparin tavoittaminen vai laadukkaat hakijat? Onnistuitko? Mitä voit tehdä ensi kerralla paremmin?
2. Mainosta kanavassa kanavan tavalla
Somekanavien käyttäjien tavat antavat raamit myös yrityksesi mainostustapoihin. Unohda muista kanavista oppimasi kikat, sillä LinkedIn toimii eri tavalla.
Instagramissa ja Facebookissa käyttäjät piipahtelevat useita kertoja päivässä, joten näkyvyyttä saa jopa viikon mittaisissa kampanjoissa. LinkedInissä käydään vain pari kertaa viikossa mutta yksittäinen istunto kestää tyypillisesti kauemmin.
LinkedInissä kampanjat kannattaakin suunnitella kestämään vähintään kolme viikkoa, mieluummin pidempään. Huomioi myös muu kanavan erityisluonteisuus ja vaativa asiantuntijayleisö luovassa suunnittelussa.
Lataa maksuton LinkedIn-mainonnan kohdentamisen opas.
Lataa opas3. Uskalla olla kunnianhimoinen
Jo viikossa voit nähdä selviä eroja eri sisältöjen toimivuudessa. Testaa ja analysoi, mitkä sisällöt sitouttavat kohderyhmääsi eniten ja optimoi kampanjaasi niiden mukaan. Voit A/B-testata esimerkiksi kohderyhmiä, tekstejä tai kuvia, mutta testaa vain yhtä osa-aluetta kerrallaan, jotta voit tehdä selviä johtopäätöksiä tarvittavista muutoksista. Aiheeseen liittyvä visuaalinen ilme, eli näyttävä ja kiinnostava kuvamateriaali, on yhä kriittisemmässä roolissa, joten valitse se huolella.
Jos ensimmäisen mainoskampanjan julkaisu jännittää, sparraa ideaa ja toimintamallia LinkedIn-sertifioidun asiantuntijamme kanssa. Voit kysyä mitä vaan: ideasi toimivuutta tai vaikka sitä, mitä mainosmuotoa suosittelemme asian esittelemiseksi yleisölle.
Kerro suunnitelmasi, niin saat suosituksen kokemuksiimme perustuen. Esimerkiksi liian lyhyt kokeilu ei tuo sinulle tarpeeksi oikeanlaista dataa. Pienellä kampanjapyrähdyksellä et siis välttämättä saa selville edes sitä, oliko ensikokeilu oikeasti kannattava.
4. Hyödynnä edullisemmat mainosajat
Varsinkaan ensimmäisissä kokeiluissa kustannukset eivät tietysti saisi nousta liian korkeiksi. Mainonnan hinnat ovat keskimäärin 25 prosenttia edullisempia aivan kvartaalin alussa kuin sen viimeisenä kuukautena. Tammi-, huhti-, heinä- ja lokakuun alku ovat siis hyviä aikoja aloittaa kampanja.
Voit tarkistaa ajantasaisen keskiarvohinnan klikeille tai mainosnäytöille Campaign Managerista. Se huomioi hinnoittelussa kohderyhmäsi ja kampanjan ajankohdan.
Mieti siis yrityksesi kannalta parhaat puitteet kampanjalle ja aloita toteutus ajoissa. Aloittaaksesi tarvitset LinkedIniin yrityssivun ja mainostilin, sekä ajatuksia tavoitteista ja kohderyhmistä.
5. Jaa sisältöjä säännöllisesti
Mainonnalla tehostat yrityksesi ja sisältöjen löydettävyyttä, mutta myös orgaanisella sisällöntuotannolla, eli yrityksen omalla sivullaan jakamalla sisällöllä on suuri merkitys, kun rakennat yrityksellesi näkyvyyttä LinkedInissä.
Aktiivinen sisällöntuotanto yhdistettynä tehokkaaseen mainontaan tuokin yrityksellesi parhaat tulokset. Suositeltu julkaisutiheys on 2–4 kertaa viikossa. Mielipidejohtajuuden kasvattamiseksi voit esimerkiksi jakaa alan keskeisiä uutisia, trendejä, tuoteopastuksia ja yrityksenne visioon liittyviä artikkeleita. Tuo yrityksesi asiantuntijuutta ja osaamista esiin kirjoittamalla artikkeleita itse ja tuottamalla vaikkapa videoita, jotka kertovat kiinnostuneille asiakkaille yrityksesi osaamisesta.
Tehokas mainonnan kanava
LinkedInissä mainosten kohdennusvaihtoehdot perustuvat käyttäjäprofiilien dataan, ja vaihtoehtoja on lukuisia. Juuri tähän perustuukin LinkedInin tehokkuus mainonnan kanavana, voit kohdentaa mainontasi juuri sinun kohderyhmällesi. Tyypillisimpiä kohdennusvaihtoehtoja on mm. demografinen data, kuten alue, työtehtävä tai toimiala. LinkedInissä on myös mahdollista hyödyntää yrityksen omaa asiakasdataa tai LinkedInin räätälöityjä kohdennuksia, joita on saatavilla vain Fonectan kautta.
Fonecta on Suomen johtavia LinkedIn-asiantuntijoita. Meillä on kokemusta tuhansista kampanjoista ja oppia parhaista toimintatavoista rutkasti. Pystymmekin hyödyntämään oppimaamme tehokkaasti kaikkien asiakkaiden hyväksi ja näin saavutamme parhaat tulokset mainonnalle.
Osoituksena korkealaatuisesta mainonnansuunnittelun osaamisesta LinkedIn on palkinnut Fonectan jo kolmena perkkäisenä vuonna.
Artikkelia on päivitetty 15.06.2023