Ratkaisu julkishallinnon löydettävyysvelvoitteisiin: PTV + kaikki tärkeät digikanavat

2.12.2022 | Lukuaika 5 min

Julkishallinnon tärkeä tehtävä on tarjota kansalaisille luotettavaa ja nopeaa palvelua – tänä päivänä se tapahtuu yhä useammin digitaalisissa kanavissa. Tietojen löytymisestä ja oikeellisuudesta verkossa on siksi tullut jo julkisen sektorin velvoitteita.

Nämä velvoitteet tarkoittavat käytännössä kaikkien kansalaisten palvelupaikkojen yhteystietojen ylläpitoa ja päivitystä monissa eri digitaalisissa kanavissa. Jos tätä työtä ei suunnitella ja toteuteta tehokkaasti, se voi kasvaa taakaksi, joka vie arvokasta aikaa muulta, tärkeältä työltä.

Tietojen päivitys ja löytyminen on tärkeä osa asiakaspalvelua, eikä sen tarvitse olla työlästä ja aikaa vievää – meillä Fonectalla on nimittäin ratkaisu, jollaista ei tarjoa Suomessa kukaan muu.

Löydettävyysvelvoitteet kasvavat digiajan kehittyessä

Julkisella sektorilla on tunnetusti velvoite ylläpitää tietonsa ajantasalla Suomi.fi -verkkopalvelussa PTV:n, eli Palvelutietovarannon kautta. Näin kansalaiset voivat etsiä Suomi.fi:ssä kuntien, valtion ja sotepalveluja tarjoavien yritysten palvelupaikkoja.

Velvoitteet eivät kuitenkaan lopu tähän. Nykyisin laki velvoittaa myös julkisten digitaalisten palvelujen löydettävyyteen, helppokäyttöisyyteen, tietoturvallisuuteen sekä tietosuojaan.

Tämä kaikki yhdessä tarkoittaa sitä, että julkishallinnon toimijoiden on huolehdittava kaikkien toimipaikkojensa tietojen ajantasaisuudesta niin PTV:ssä kuin Googlessa sekä muissa verkon kanavissa, mistä asiakas heitä saattaa etsiä.

Käytännössä tämä tarkoittaa jopa useiden satojen tai tuhansien palvelupisteiden manuaalista päivitystä lukuisiin eri verkon kanaviin.

Manuaalinen tiedonhallinta ei ole suositeltavaa etenkään näin tärkeissä palveluissa, mitä esimerkiksi uudet hyvinvointialueet tarjoavat. Siihen on monta syytä:

  • Tietojen päivittäminen lukuisiin eri kanaviin eri tunnuksilla vaatii aikaa ja resursseja.
  • Poikkeusaukiolojen päivittäminen esimerkiksi juhlapyhien ajaksi on työlästä.
  • Tietojen päivittäminen yksitellen kuhunkin kanavaan altistaa virheille ja puutteille.

Vältä virheet ja säästä aikaa – päivitä helposti yhdestä paikasta.

Me Fonectalla olemme viimeisten yli 20 vuoden aikana luotsanneet satoja ja tuhansia suomalaisyrityksiä digiaikaan. Siinä työssä olemme saaneet konkreettisesti kokea digikanavien runsauden, sekä tämän päivän kuluttajien hakukäyttäytymisen muutoksen: tietoa etsitään lukuisista eri lähteistä, ja kuluttaja päättää, mistä hän tietonsa haluaa löytää – sieltä on löydyttävä.

Organisaatioiden on siis löydyttävä kaikista niistä tärkeistä kanavista, mistä heitä internetistä saatetaan hakea. Tähän tarpeeseen olemme kehittäneet luotettavan ja aikaa säästävän ratkaisun. Fonecta Kontakti Pro Julkishallinnolle yhdistää huippuluokan hakuteknologian kotimaan markkinoiden tietämykseen. Julkishallinnon toimijat saavat ratkaisun avulla päivitettyä palvelupisteidensä tiedot kaikkiin vaadittuihin ja tarpeellisiin kanaviin yhdellä kertaa, yhdestä paikasta:

  • PTV:hen – olemme ainoa palveluntarjoaja Suomessa, jolla on PTV-rajapinta osana ratkaisua.
  • Verkkosivuille
  • Google Yritysprofiiliin – päivitätte tiedot käden käänteessä tämän päivän tärkeimpään hakuverkostoon.
  • Sekä 20 muuhun verkon kanavaan – mm. hakemistoihin, hakupalveluihin, sosiaalisen median kanaviin, karttapalveluihin ja moneen muuhun.

Sen sijaan, että ylläpitäisitte ja päivittäisitte erikseen satojen tai tuhansien palvelupaikkojen tiedot niin PTV:hen, Googlen Yritysprofiileihin, verkkosivuille, sosiaalisen median kanaviin ja muihin hakupalveluihin, voitte tehdä tämän kaiken Fonectan ratkaisulla helposti ja kootusti yhdestä paikasta.

Samalla pienennätte huomattavasti inhimillisten virheiden mahdollisuutta, joita manuaalisessa päivityksessä helposti syntyy – kun varmistatte, että yhteystiedot ovat oikein yhdessä kanavassa, ne tulevat olemaan oikein kaikissa.

Käyttöönotto on helppo – asiakkaan resurssitarve pieni.

Kokemuksesta tiedämme, että organisaatioissa ymmärretään työkalun tärkeys ja arkea helpottava rooli, mutta huolenaiheeksi nousevat omat resurssit ratkaisun käyttöönottamiseksi. Sen huolen voi kuitenkin unohtaa – Fonecta Kontakti Pron käyttöönotossa resurssitarve asiakkaan puolelta on todella pieni.

Asiakkaalle hyvin helppo prosessi voidaan jakaa kolmeen yksinkertaiseen askeleeseen, joiden jälkeen tiedot ovat livenä ja oikein kaikissa kanavissa. Emme voi tarpeeksi korostaa, että me teemme suurimman osan tietojen pariutuksesta ilman asiakasta, eikä resurssitarpeista asiakkaan puolelta tarvitse huolehtia.

Kerromme mielellämme lisää tästä asiakkaalle hyvin suoraviivaisesta prosessista – ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää!

Hyvinvointialueiden voimaantulo – onnistunut muutos vai täysi kaaos?

Tulevassa vuodenvaihteessa ollaan julkisella sektorilla uuden edessä. Kun vuosi 2022 vaihtuu vuodeksi 2023, tulevat uudet hyvinvointialueet voimaan. Tämä saattaa aiheuttaa monilla hyvinvointialueilla skenaarion, jota kukaan ei halua alkaa vuoden ensimmäisenä päivänä selvittelemään. Voitte itse onneksi vaikuttaa siihen, miten tämä tarina päättyy.

Kun uudet hyvinvointialueet astuvat voimaan uudenvuodenyönä kellon lyödessä 12, ollaan osissa sote-alueista tilanteessa, missä samalla hetkellä muuttuvat myös kaikkien toimipaikkojen nimet sekä puhelinnumerot. Jos tällaiseen muutokseen ei ole varauduttu etukäteen, herätään seuraavana päivänä kaaokseen, missä asiakkaat soittelevat hädissään vääriin paikkoihin, ja kaikki aika ja resurssit ovat kiinni kaaoksen selvittelyssä.

Google ei auta tällaisissa tilanteissa, vaan esimerkiksi puhelinnumeroiden muuttuessa se voi itsepintaisesti pitkään näyttää vääriä tietoja, ellei organisaatio ole niitä itse varta vasten muuttanut kaikkiin tärkeisiin kanaviin. Ja hyvinvointipalveluiden hakumäärissä puhutaan alueesta riippuen 5000-20 000 hakutulosnäytöstä per päivä, eli kyseessä on oikeasti ainekset todelliseen sotkuun.

Tähän muutokseen on onneksi mahdollista valmistautua, ja sen voi hallitusti ajastaa Fonecta Kontakti Pro Julkishallinnon palvelun avulla. Silloin kaikki puhelinnumerot ja toimipaikkojen nimet muuttuvat automaattisesti kaikissa kanavissa vuoden vaihtuessa – ja hyvinvointialueilla on seuraavanakin päivänä kaikki hyvin.

Digitaalisen löydettävyyden asiantuntija ja Suomen ainoa PTV-kumppani palveluksessanne.

Jos olette sitä mieltä, että verkkonäkyvyydestä, löydettävyydestä ja tietojen ajantasaisuudesta huolehtiminen on kiinteä osa tämän päivän digitaalista asiakaspalvelua, ja lisäksi ymmärrätte sekä ajansäästön sekä varmuuden, jonka ratkaisumme avulla voi saavuttaa – kerromme mielellämme lisää ja autamme teidät helposti ja nopeasti palvelun käyttäjiksi.