Verkkokaupan hakukoneoptimointi

1.3.2021 | Lukuaika 10 min

Mitä sinun tulisi tietää verkkokaupan hakukoneoptimoinnista? Tai miksi sinua ylipäätään pitäisi kiinnostaa hakukoneoptimointi? Koitan avata tässä artikkelissa tärkeimmät asiat, jotka sinun tulee huomioida, kun toteutat hakukoneoptimointia verkkokaupassasi.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi – perusteet

Aloitetaan perusteista: Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa? Hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkokaupan sisältöjen tekemistä niin, että Google indeksoi verkkokaupan mahdollisimman hyvin ja nostaa tuotteesi mahdollisimman korkealle Googlen hakutuloksissa.

Yksinkertaistuksen vuoksi jaan hakukoneoptimoinnin kahteen osaan

  1. Verkkokaupan tekninen hakukoneoptimointi
  2. Verkkokaupan sisällöllinen hakukoneoptimointi

Teknisellä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan, että verkkokauppa on teknisesti rakennettu hyvin. Palvelin ja sivusto on nopea, kauppa skaalautuu hyvin mobiililaitteille ja se osaa teknisesti tarjota Googlelle hyvää tietoa (mm. Schemat, otsikoinnit ja kuvaukset ovat teknisesti oikein, sisäiset linkitykset ovat järkeviä ja niin edelleen).

Sisällöllinen hakukoneoptimointi tarkoittaa taas sitä, että sivulla on riittävästi tietoa tuotteista, tuotekuvaukset ovat hyviä, tuotteita voi filtteröidä hyvin jne.

Miten liikenteeseen?

Mittarit kuntoon ennen hakukoneoptimoinnin aloittamista

Jotta sinun kannattaa uhrata paljon aikaa verkkokaupan hakukoneoptimointiin, mittareiden pitää olla kunnossa – hakukoneoptimointiin voi nimittäin uhrata lähes loputtomasti aikaa. Valitse siis sinulle sopivat työkalut seurantaan!

Vähintään käytössäsi pitää olla Google Analytics, johon kannattaa aina tehdä merkitä, kun aloitat uuden projektin. Suosittelen lisäksi myös jotain hakukoneoptimointisovellusta. Me käytämme usein Ahrefs-nimistä sovellusta. Tämän saat halutessasi meiltä käyttöön.

Hakukoneoptimointisovelluksen hyötynä on, että se seuraa automaattisesti sijoituksiasi eri avainsanoilla. Sen avulla saat palautetta myös verkkokauppasi virheistä (esimerkiksi rikkoutuneet linkit) ja voit korjata puutteita. Näet siis, tuottaako hakukoneoptimointisi haluttuja tuloksia. Muistutan tässä nyt vielä, että tulokset eivät tule päivissä tai viikoissa. Kannattaa suhtautua hakukoneoptimointiin kuukausien jatkuvana projektina.

Älä koita optimoida kaikkea

Aluksi kannattaa valita, mitä tuotteita tai tuotekategorioita ja avainsanoja lähdet optimoimaan. Tämän pohdinnan tueksi hyvä työkalu on edellämainittu Ahrefs. Se antaa numerodataa siitä, kuinka kilpailtuja mitkäkin avainsanat ovat, ja kuinka paljon esimerkiksi Google Adsin hinta kullekin avainsanalle on. Näin voit myös pallotella päässäsi, kuinka paljon kyseisen avainsanan optimointiin on järkevää käyttää aikaa (=rahaa).

Suosittelen resursseista riippuen valitsemaan alkuun esimerkiksi 5–10 tuotekategoriaa, ja näistä tärkeimpiä tuotteita. Kun olet valinnut tärkeimmät avainsanat, päästään itse hakukoneoptimointiin.

Hakusanojen määrittely

Miten määrittelet hakusanat, joita lähdet optimoimaan?

Käytän konkreettisena esimerkkinä tässä artikkelissa retkeilyvarusteita myyvää Partioaittaa, joka on yksi Suomen parhaiten hakukoneoptimointia tekevistä verkkokaupoista.

Heillä avainsanat on määritelty näin (olen siis päätellyt tämän, en ole itse ollut tekemässä kyseisen kaupan optimointia):

  1. Tärkeimmät kategoriat, joilla halutaan löytyä (makuupussit, teltat, polkujuoksu, rinkat, talvitakit)
  2. Tärkeimmät brändit joilla halutaan löytyä (esim. Fjällräven, Hanwag, Patagonia)
  3. Tärkeimmät yleiset avainsanat (retkeily, pakkauslista, talviretkeily jne.)
  4. Tietyt tuotteet

Partioaitta tuottaa valtavasti sisältöä näiden avainsanojen perusteella: on opasta, valintaopasta, pakkauslistaa, pukeutumisvinkkiä… Kaikkia näitä yhdistää se, että he ovat miettineet, miten käyttäjä voisi aloittaa tuotteiden ostoprosessin?

Esimerkiksi:

  • Teltan valinta
  • Makuupussin valinta
  • Rinkan valinta jne.

Mieti siis, miten asiakkaasi voisi hakea tietoa Googlesta, ja tarjoa tähän sopivaa sisältöä. Partioaitan tapauksessa, he ovat miettineet kategorioittain, mitä tietoa käyttäjä voisi tarvita. He ovat sitten tuottaneet valtavan laajat sisällöt blogimaisesti kyseisistä aiheista.

Mietinnän apuna voit käyttää Ahrefsin kaltaisia työkaluja, jotka ehdottavat avainsanaan liittyviä hakuja. Myös Googlen oma Keyword Planner on hyvä työkalu. Yleensä on helpompaa lähteä optimoimaan ns. pidemmän hännän avainsanaa kuten ”talvimakuupussin valinta” kuin pelkkää ”makuupussi”-avainsanaa.  Tai vielä pidemmälle vietynä ”talvimakuupussin valinta miehille”. Mieti siis pidempiä avainsanafraaseja alkuun, jotta voit saada nopeammin parempia sijoituksia.

Kategoriasivujen hakukoneoptimointi

Partioaitasta kaivetaan esimerkiksi makuupussit.

Partioaitan Makuupussit-sivu.

Partioaitta on kirjoittanut selkeän kategoriakuvauksen. Kategoriakuvauksen pituus on tässä yhteydessä n. 200 sanaa. Kategoriakuvauksesta huomaa hieman, että se on tehty hakukoneita varten. Sisältö on kuitenkin varsin luettavaa ja myös informatiivista.

Kategoriakuvauksessa on myös sisäisiä linkityksiä esimerkiksi talvimakuupusseihin ja asiaan liittyviin sisältöihin, eli esimerkiksi makuupussin valintaoppaaseen.

Lisäksi sivun osoite on looginen ja avainsana löytyy myös urlista: https://www.partioaitta.fi/varusteet/makuupussit-ja-alustat/makuupussit/

Kategorian sisällä voidaan suodattaa tuotteita erittäin monipuolisesti. Tässä on todella hyvä esimerkki kategoriasivun hakukoneoptimoinnista. Samanlaisia optimointeja kannattaa tehdä myös tärkeimmille brändeillesi.

Kategoriaa tukevaa sisältöä hakukoneille

Se, mitä Partioaitta tekee todella hyvin, on kategorioita tukeva sisältö, joka luo käyttäjille lisäarvoa. Esimerkiksi makuupusseista: https://www.partioaitta.fi/oppaat/tuotteen-valinta/makuupussin-valinta/ löytyy makuupussin valintaopas.

Mitä hyötyä tällaisesta sisällöstä on? Esimerkiksi itse etsin uutta makuupussia kesällä 2020. Aloitin ostoprosessin Googlesta avainsanalla ”makuupussin valinta” ja päädyin, kappaskeppas, Partioaitan valintaoppaaseen, joka tulee niin mainoksissa kuin orgaanisissa tuloksissa ensimmäisenä.

Opas tarjoaa valtavan määrän hyödyllistä sisältöä, josta opin todella paljon eri kriteereistä. Artikkeli on useamman tuhannen sanan pituinen ja sisältää paljon ristiinlinkityksiä sivuston sisällä eri kategorioihin. Myös otsikoinnit on mietitty todella hyvin. Kannattaa peilata Partioaitan sivua omiin tuotteisiin ja tuotekategorioihin. Millaista asiakasta hyödyttävää sisältöä voisit tuottaa, jotta hän päätyy verkkokauppaasi?

Miksi Partioaitan opas on niin hyvä sisältö verkkokaupan hakukoneoptimoinnin näkökulmasta?

  1. Hakutermi, jota haetaan merkittävästi: ”makuupussin valinta”
  2. Asiakasta aidosti hyödyttävää sisältöä, joka auttaa häntä tuotteen valinnassa –> asiakas kokee arvoa yrityksestä ja syntyy kiitollisuudenvelkaa
  3. Sivulta linkitetään eri kategorioihin –> sisäiset linkitykset nostavat kategorioiden arvoa Googlen silmissä. Sisäinen linkitys toimii sitä paremmin, mitä osuvampi termi on linkitettävälle sivulle.
  4. Sivulla tarjotaan myös ostomahdollisuuksia –> sivuilla on eri kategorian tuotteita jo heti vaihtoehtoina
  5.  Otsikoissa ja linkeissä avainsanoja: ”naisten makuupussi”, ”kolmen vuodenajan makuupussi” jne.

Verkkokaupan kategorioiden hakukoneoptimoinnin näkökulmasta on siis tärkeää, että pystyt tuottamaan kategorioihin sisältöjä, tekemään linkityksiä, tarjoamaan helpot hakutyökalut ja tekemään nostoja tuotteista.

Tuotesivujen hakukoneoptimointi

Tuotesivun hakukoneoptimoinnissa kannattaa huomioida teknisesti esimerkiksi nämä asiat, tässä esimerkkinä Fjällrävenin Keb -housut:

  1. Sivuston url rakenne: tuotteen nimi on hyvä olla siinä selkeästi (https://www.partioaitta.fi/fjallraven-miehet-keb-trousers-m-reg-stone-grey-lava-f85656r/)
  2. Tuotteen titlessä kannattaa olla tuotteen nimi ja merkki: esimerkin housuissa ”Fjällräven Keb Trousers M Reg” –> vielä parempi voisi olla ”miesten housut”
  3. Pidä huoli, että metakuvauksissa on hyödyllistä infoa, joka houkuttelee käyttäjää klikkaamaan
  4. Tarjoa hakukoneelle rikastettua tietoa, kuten esimerkiksi: arvostelut, hintatieto, varastotieto jne.
  5. Kuvat kannattaa nimetä myös tuotteen nimen mukaan

Itse tekstin kannattaa olla mahdollisimman selkeä ja myyvä. Tärkeää olisi myös, että sisältö on itse tehtyä – ei esimerkiksi valmistajan tuottamaa tekstiä, joka toistuu 20:n muun verkkokaupan sivuilla. Voit hyödyntää myös tuoteteksteissä otsikointeja, bullet-listoja jne.

Hyvä sisällön pituus tuotekortilla on esimerkiksi noin 300–400 sanaa. Sisältöä voidaan palastella useampaan kohtaan.

Tuotekortilla kannattaa olla mahdollisimman tarkasti esimerkiksi tekniset tiedot, koko-oppaat, arvostelut, kuvia, videoita, myyntivaltteja ja ylipäätään kaikkea, mikä voi helpottaa ostopäätöstä.

Muun sisällön hakukoneoptimointi

Kun tiedät aiheet, joista haluat tuottaa sisältöä, tässä muutama vinkki niiden optimointiin tai tuottamiseen.

  1. Muista tehokas url, josta löytyy optimoitava hakutermi
  2. Tuota yksi pääotsikko ja mielellään vähintään neljä väliotsikkoa eli <h2> -otsikkoa, joiden hakutermit osuvat aiheeseen
  3. Väliotsikoiden alle kannattaa tuottaa n. 150–300 sanaa tekstiä.
  4. Sisältöjen ensimmäisiin kappaleisiin kannattaa pyrkiä lisäämään avainsanoja tai hakutermejä
  5. Sisällön kokonaispituus on mielellään vähintään 1000 sanaa, mutta sisältö voi olla myös huomattavasti pidempi. Tarvittaessa käytä <h3> -otsikoita.
  6. Pyri tekemään sisällöstä selkeästi lisäarvoa tuottava, kattava ja parempi kuin kilpailijoillasi

Ennen kuin aloitat sisällöntuotannon, kannattaa etsiä pahimpien kilpailijoiden sisältöjä hakukoneesta ja oppia näistä. Yleensä on olemassa joku syy, miksi juuri nuo sisällöt nousevat Googlen kärkipaikoille.

Sivuston hierarkia

Seuraavaksi mennään hieman monimutkaisempaan kokonaisuuteen, sillä koitan avata verkkokaupan hierarkian merkitystä. Verkkokaupan rakenne kannattaa tehdä niin, että sillä on selkeä rakenne, esimerkiksi:

  1. Etusivu
    1. Kategoria (takit)
      1. alakategoria (talvitakit)
        1. tuote (tuote)
      2. alakategoria
        1. tuote
    2. Kategoria
      1. alakategoria
        1. tuote
      2. alakategoria
        1. tuote
    3. Kategoria
      1. alakategoria
        1. tuote
      2. alakategoria
        1. tuote

Hakukone ymmärtää selkeää rakennetta paremmin, kuin monimutkaisia tai usean tason rakenteita. Tasoja voi toki olla enemmänkin kuin vain kategoria ja alakategoria. Tärkeää on kuitenkin, että syvemmälle meno on koko ajan loogista, niin käyttöliittymissä kuin url-rakenteessa.

Mieti myös linkitykset

Millaisia sisäisiä linkityksiä teet? Mitä ankkuritekstejä käytät? Jos kerrot blogisisällössä (vaikkapa taas makuupussit) yhdestä asiasta, linkitä vain siihen liittyviin sivuihisi –> talvimakuupussit, kesämakuupussit jne. Älä ahnehdi ja linkitä teltoista kertoville sivuille. Pidä pääsääntönä, että linkität yhdestä blogista aina yhteen osioon.

Entä mistä voisit saada verkkokauppaasi ulkoisia linkityksiä? Ne nostavat sivustosi rankingia Googlessa tehokkaasti.

Hyviä paikkoja hankkia ulkoisia linkkejä:

  • maahantuoja/tukkuri
  • yhteistyökumppanit
  • blogit/vaikuttajat
  • alan sivustot

Ulkoisten ja sisäisten linkkien osalta on tärkeää huomioida ankkuritekstit ja sanat, joista sisältöihin linkitetään.Mitä osuvampi on se avainsana, josta linkitetään, sen vahvempana linkkiä voidaan pitää. Jos esimerkiksi vaikuttaja kirjoittaa makuupusseista, tehokkainta on, että tämä linkittää Makuupussin valinta -sivulle termillä ”Makuupussin valinta”. Tämä toimii paremmin, kuin se, että hän linkittää sivulle pelkällä Partioaitta-termillä.

Tekninen hakukoneoptimointi

Lopuksi vielä lyhyesti verkkokaupan teknisestä hakukoneoptimoinnista. Tätä osiota varten tarvitset jo Ahrefsin kaltaista työkalua.

Verkkokauppaan syntyy aina jonkun verran hakukoneen näkökulmasta ”virheitä”, jotka eivät ole teknisen kumppanin vika, vaan yksinkertaisesti käytössä syntyviä virheitä.

Tällaisia virheitä ovat esimerkiksi:

  • Hitaasti latautuvat sivut (isoja kuvia tai huono palvelin tai noin tuhat muuta syytä)
  • 4xx-sivut joita syntyy mm. kun tuotteita poistetaan
  • Tuplaotsikot tai metakuvaukset eri tuotteilla ja muualla sivustolla
  • Hajonneet sisäiset linkitykset tai kuvat
  • Vähäiset sisällöt jollain sivuilla
  • Liian isoja CSS- tai JavaScrip-tiedostoja sisältävät sivut

Virheitä kannattaa seurata työkalun avulla ja korjata sitä mukaan, kun niitä tulee ilmi: pakkaile kuvia, panosta palvelimeen, korjaile linkityksiä, tee 301-uudelleenohjauksia ja niin edelleen.

Kun ajat hakukoneoptimointityökalulla sivustosi ensimmäisen kerran  läpi, teknisistä virheistä ei kannata huolestua. Kriittisimmät virheet kannattaa kuitenkin pyrkiä korjaamaan mahdollisimman pian. Ainakin kannattaa varmistamaa, ettei sivustolla ole isompaa ongelmaa.

Kirjoittajasta

Matti Ikäläinen

Matti Ikäläinen on yksi Eecon perustajista ja nykyinen Fonectan Sales & Marketing Manager. Hän omaa vankan kokemuksen verkkokaupankäynnistä ja digitaalisesta markkinoinnista. Matti on vastannut muun muassa Puhdistamon, Natural Goods Companyn ja Jolien markkinoinnista ja myynninedistämisestä verkon puolella.