Voiko kotisivut korvata Facebookilla?

21.10.2019 | Lukuaika 4 min

Meistä on tullut googlauskansaa. Kun suomalainen lähtee etsimään tuotetta tai palvelua, hän yhä useammin etsii sitä verkossa. Yritystenkin on oltava verkossa, jotta ne löydetään. Äsken kävimme läpi Facebookin ja kotisivujen yhteispeliä, mutta riittääkö verkkonäkyvyydeksi se, että yrityksellä on pelkkä Facebook-sivu?

Sosiaalisen median helppous

Facebook on käyttäjälle kätevä alusta, sitä ei käy kieltäminen. Kun katsot naapurin ja kavereiden kissavideot ja muut tuoreet uutiset, käyt siinä ohessa päivittämässä myös yrityksesi profiilisivulle uudet aukioloajat, pari kuvaa viimeisestä tapahtumasta tai vaikkapa uutisen uudesta tuotteesta. Helppoa, vaivatonta, nopeaa, eikö? Ja kaikkihan Facebookia käyttävät, eikö?

No, totuus tietysti on, että ihan kaikki eivät Facebookia käytä, vaikka se kanavana edelleen suosittu onkin. Nähdäkseen yrityksen Facebook-sivun kaikki sisällöt on käyttäjän oltava kirjautuneena Facebookiin, ilman kirjautumista tiedoista näkyy vain osa. Voiko yritys siis luottaa siihen, että kaikki se tieto, jota asiakkaat etsivät, on heidän saatavillaan – myös niiden, jotka eivät Facebookia käytä?

Tiedonhaun ihanuus ja kurjuus

Toinen Facebookin haaste liittyy siihen, että nekään, jotka Facebookia käyttävät, eivät automaattisesti näe kaikkea seuraamansa yrityksen jakamaa sisältöä, vaan Facebook jakaa päivitykset vain pienelle osalle seuraajista. Niinpä yritys ei voi tuudittautua siihen, että tieto saavuttaa kaikki seuraajat. Toisaalta käyttäjälle tämä tarkoittaa sitä, että halutessaan tietoa hän joutuu sitä aktiivisesti etsimään.

Koska viimeksi olet etsinyt jotain tietoa Facebookista? Toisin kuin hakukoneista, Facebookissa hakutoiminto on varsin erilainen, eikä tiedon löytyminen ole itsestään selvää. Ryhmistä tietojen hakeminen on vielä verrattain helppoa, mutta yrityssivulta tai Facebookin ”fiidistä” eli uutisvirrasta on välillä haastavaa löytää jotain yksittäistä uutista tai muuta asiaa. Lisäksi silloin pitää tietää tarkalleen, mitä etsii. Tieto saattaa siis helposti hautautua Facebookiin, joka toimii parhaiten uutisten, kuvien ja ajankohtaisten aiheiden jakamisen alustana.

Kotisivut vahvistavat luotettavuutta

On hyvä, että yrityksen tiedot ovat esillä ja oikein mahdollisimman monessa paikassa. Kuitenkin kotisivut ovat se kanava, joka on aina yrityksen itsensä pystyttämä ja hallinnoima, ja jonka asiakkaat mieltävät myös helpoimmin virallisen tiedon lähteeksi.

Sosiaaliseen mediaan voi kuka tahansa perustaa yritykselle vaikkapa fanisivuston, mutta kotisivut ovat yrityksen oma käyntikortti verkossa. Niinpä monesti se viimeisin ja oikea tieto käydään hakemassa nimenomaan kotisivuilta.

Jos verkkosivut on oikein rakennettu, toisin sanoen ne on tehty hakukoneet huomioiden, ne löytyvät hyvin verkossa oikeilla hakusanoilla. Kotisivut nousevat siis esiin silloin, kun potentiaalinen asiakas etsii tuotetta tai palvelua, eivät vain silloin kun haetaan yritystä nimellä. Yhä useammin etsimme ratkaisua ongelmaan ja jos yritys haluaa olla tarjoamassa omia palveluitaan ja kilpailemassa asiakkaista, on sillä käytännössä pakko olla kotisivut, joilta nämä tiedot löytyvät.

Lisäksi on hyvä huomioida, että asiakas ei aina tiedä oikeaa termistöä tai tarkkaa nimeä sille, mitä hän etsii. Kotisivujen monipuolinen sisältö voi luoda tähän kuitenkin avun ja ponnahtaa hakutuloksiin silloinkin, kun hakutermit kuvaavat tarvetta tai ongelmaa. Facebook-sivu ei pysty vastamaan samanlaiseen tarpeeseen.

Ratkaisu on molemmat

Jos siis kysytään, riittääkö yrityksellä pelkkä Facebook-sivu, on vastaus selkeä ei. Pelkkä Facebook ei millään riitä palvelemaan kaikkia asiakkaita. Kotisivut ja Facebook palvelevat eri tarkoitusta, yhdessä nämä kanavat muodostavat toisiaan tukevan kokonaisuuden, josta myös asiakkaat saavat parhaan hyödyn irti.

Facebook on hyvä kanava kuvien, videoiden ja uutisten jakamiseen. Orgaanista näkyvyyttä voi vielä tehostaa Facebook-mainonnalla. Kotisivut puolestaan ovat yrityksen käyntikortti verkossa, siellä tarjotaan tietoa palveluista, tuotteista, hinnoista ja itse yrityksestä, ja oikein toteutettuna kotisivut löytyvät helposti verkkohauissa.

Paras tapa huolehtia siitä, että yritys löytyy verkosta ja tarjoaa parasta tietoa ja palvelua asiakkailleen, onkin pitää huolta siitä, että kaikissa sen eri kanavissa on siihen parhaiten sopivaa sisältöä ja että tiedot eri kanavissa ovat oikein.

Miten hyödynnät yrityksesi kotisivut ja Facebook-sivut parhaiten?

Yrityksen kotisivut ovat kaiken digitaalisen markkinoinnin lähtökohta, jota sosiaalinen media, esimerkiksi Facebook, tukee. Kuinka nämä kaksi erilaista kanavaa saadaan toimimaan synergiassa ja tuomaan yrityksellesi maksimaalisen hyödyn? Lue helpot vinkit!

  1. Kotisivujen ja Facebookin roolit
  2. Perusasiat kuntoon: linkitys on kaiken A ja O
  3. Päivitä kotisivuja ja tiedota muutoksista Facebookissa
  4. Mainosta tuotteita ja palveluita tehokkaasti
  5. Aktivoi kilpailuilla – ohjaa käyttäjiä sivustollesi
  6. Pidä keskusteluyhteys avoinna chat-palvelun ja Messengerin avulla
  7. Yhdessä parempiin tuloksiin

1. Kotisivujen ja Facebookin roolit

Kotisivujen tarkoituksena on esitellä yritystä ja sen tarjoamia tuotteita ja palveluita mahdollisimman kattavasti. Kotisivuilla voitkin helposti kertoa koko toiminnastasi sekä herättää potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinnon ja luottamuksen yritystäsi ja asiantuntijuuttasi kohtaan.

Hyvät kotisivut ovat informatiiviset, selkeät ja mobiiliresponsiiviset, ja yhteydenotto on tehty sivustolla vierailijalle helpoksi joko soittonapilla tai yhteydenottolomakkeella. Kotisivut ovat yrityksesi digitaalisen markkinoinnin peruskivi.

Facebook-sivukin esittelee yrityksen toimintaa, mutta tiivistetymmin ja jatkuvasti päivittyen. Facebookissa yritys tavoittelee vuoropuhelua asiakkaiden kanssa, ja se on nopea, moderni ja usein myös henkilökohtaisemmalta tuntuva kanava tutustua yritykseen.

Lyhyiden, iskevien julkaisuiden on tarkoitus herättää potentiaalisten asiakkaiden huomio ja samalla edistää yrityksesi tunnettuutta ja brändimielikuvaa. Usein asiakas ohjataan Facebookista yrityksen kotisivuille lukemaan julkaisun aiheesta tarkemmin. Facebookin merkittävin ominaisuus yritykselle onkin sen huomattavan tehokkaat mainostusmahdollisuudet.

2. Perusasiat kuntoon: linkitys on kaiken A ja O

Yritykselläsi on siis kotisivut ja Facebook-tili. Olethan kuitenkin muistanut huomioida linkitykset, eli kotisivuiltasi johtaa linkki Facebook-sivuillesi ja vastaavasti Facebook-sivusi tiedoista löytyy linkki yrityksesi kotisivuille? Parhaimmassa tapauksessa kotisivujesi etusivulle on upotettu Facebook-uutissyöte, joka näyttää Facebook-sivusi julkaisut reaaliajassa pienessä ikkunassa. Näin sivustolla vierailija pääsee heti silmäilemään myös Facebook-sivusi sisältöä ja klikkaamaan itsensä sinne helposti.

Vastaavasti kun asiakas haluaisi lukea enemmän palveluistasi ja tutkia tarkemmin yritystäsi, on Facebook-sivuilta löydyttävä linkki kotisivuille, jonka kautta asiakas voi klikata lukemaan lisää. Muista linkittää sivustoasi ahkerasti Facebookin julkaisuihisi eri kulmilla ja kohdistaa linkityksiä laajasti myös eri alasivuihin.

3. Päivitä kotisivuja ja tiedota muutoksista Facebookissa

Kotisivujen perustiedot pysyvät usein melko pitkäänkin samana. Aika ajoin kotisivuja kannattaa kuitenkin päivittää, esimerkiksi palveluihin voi lisätä tietoja tai tarkentaa jo olemassa olevia kuvauksia. Näin hakukoneetkin huomaavat, että sivustosi on aktiivinen ja päivittyvä.

Jos kuitenkin otat valikoimiisi kokonaan uuden tuotteen tai palvelun, yhteystietosi muuttuvat tai aukioloajoissa on poikkeuksia, kannattaa näistä tiedottaa ehdottomasti myös Facebookissa. Näin maksimoit tiedotuksellisen hyödyn ja saat uudelle tiedolle mahdollisimman hyvän peiton, kun myös Facebook-seuraajasi lukevat asiasta ja klikkaavat lukemaan asiasta lisää kotisivuillesi.

4. Mainosta tuotteita ja palveluita tehokkaasti

Koti- ja Facebook-sivuillasi ihmiset voivat tutustua yritykseesi ja palveluihisi, kunhan he ensin vain löytävät sivustoillesi. Tähän toimii ratkaisuna Facebook-mainonta, jonka avulla tuot yrityksesi tehokkaasti ihmisten tietoon ja saat heidät kävijöiksi paitsi Facebook-sivuille, myös kotisivuillesi. Mainoksilla voit kannustaa ihmisiä käymään sivustollasi, ostamaan tuotteita tai osallistumaan kilpailuihin tai tempauksiin – kaikkea sitä, mitä ennen tehtiin lehti-ilmoittelulla.

Facebook on erittäin kehittynyt mainosalusta, jossa mainoksia voidaan kohdentaa varsin tarkasti halutulle kohderyhmälle. Voit seurata mainoskampanjan toimimista reaaliajassa ja säätää kampanjan budjettia tulosten mukaan. Mainostaminen on siis kustannustehokasta ja läpinäkyvää, ja pystyt maksimoimaan niin Facebook-sivujesi kuin kotisivujesikin hyödyn.

5. Aktivoi kilpailuilla – ohjaa käyttäjiä sivustollesi

Facebookin käyttäjänä et ole voinut välttyä näkemästä eri yritysten järjestämiä Facebook-kilpailuja. Kilpailut ovat erinomainen tapa herättää huomiota ja saada runsaasti liikennettä, uusia tykkäyksiä ja jakoja Facebookissa.

Usein kilpailut ovat simppeleitä; jo tykkäämällä postauksesta voi osallistua arvontaan. Voit kuitenkin ottaa kilpailuista kaiken hyödyn irti sitomalla sen kotisivuihisi; esimerkiksi jos sinulla on sivustollasi tuotteita, voi kilpailun rakentaa niin, että pyydät osallistujia kertomaan esimerkiksi heidän suosikkituotteensa valikoimastasi.

Linkitä kilpailupostaukseen relevantti sivu, josta osallistujat voivat helposti käydä katsomassa valikoimaasi ja samalla koko sivustoasi. Muista kuitenkin, että kilpailuun osallistumisen pitää tässäkin olla helppoa ja yksinkertaista. Palvelu- ja tuotevalikoimasi tulee sopia tämän tyyppisen kilpailun järjestämiseen.

6. Pidä keskusteluyhteys avoinna chatillä ja Messengerillä

Asiakaspalvelun rooli netissä on korostunut. Perinteisten soittamisen ja sähköpostin rinnalle on kirinyt sähköinen, parhaimmassa tapauksessa reaaliaikainen asiakaspalvelu; kotisivujen kohdalla tämä tarkoittaa chat-palvelua, Facebookissa Messenger-ominaisuutta.

Chatin voi helposti hankkia kotisivujen lisäosaksi ja Messenger löytyy Facebookista jo valmiina. Nykyään asiakkaat toivovat nopeasti vastauksia kysymyksiinsä; jollei tämä toteudu, he siirtyvät helposti seuraavaan palveluntarjoajaan. Jos yrityksesi saa niin runsaasti yhteydenottoja ja kyselyitä kotisivujen ja Facebookin kautta, etteivät resurssisi riitä vastaamaan kaikkiin, kannattaa tutustua Fonecta Chat -palveluun, joka hoitaa kaiken puolestasi.

7. Yhdessä parempiin tuloksiin

Yksinkertaisilla kikoilla pystyt rakentamaan sekä kotisivuistasi että Facebook-sivuistasi toisiaan tukevan kokonaisuuden, jossa kumpikin sivusto parhaimmassa tapauksessa ruokkii toistaan kävijäliikenteellä ja sitä kautta myynnillä. Muista kuitenkin, että kummallakin sivulla tulee olla relevanttia ja mielenkiintoista sisältöä, jonka lisäksi ihmiset odottavat kotisivujesi toimivan moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla ja Facebook-sivujesi päivittyvän säännöllisesti ja aktiivisesti. Jos kaipaat apua digitaalisen markkinointisi tehostamiseen, käänny Fonectan asiantuntijoiden puoleen.

Artikkelia on päivitetty 15.06.2023