Digimarkkinointi on investointi, ei pelkkä kulu

9.12.2021 | Lukuaika 3 min

Parhaimmillaan digimarkkinointi on dataohjautuvaa optimointia, jossa sampoon laitetaan rahaa, koska se tuottaa lisää rahaa, kirjoittaa Fonectan markkinointijohtaja Katja Laaksonen.

Kuvittele itsesi ohjaamoon, jossa näet yrityksesi keskeiset myyntikanavat ja -alustat sekä asiakkaille suunnatut sisällöt. Voit yhdellä silmäyksellä hahmottaa kokonaiskuvan kaikista yrityksesi asiakassegmenteistä – uusista asiakkaista, sitoutuneista nykyasiakkaista ja menetetyistä asiakkaista.

Mikä tärkeintä, voit yhdellä hiirenklikkauksella virittää segmenttikohtaista houkuttelevuutta ja myös nähdä muutokset asiakasvirroissa. Yrityksesi voi palvella asiakkaitaan paremmin ja kerryttää tietoa siitä, mikä houkuttelee uusia asiakkaita ja mikä työnsi menetetyt asiakkaat pois.

Tämä ei ole tieteistarinaa, vaan yksinkertaistettu kuvaus nykyisen digimarkkinoinnin sammosta sellaisena kuin minä sen näen. Parhaimmillaan digimarkkinoinnissa yhdistyy syvällinen asiakasymmärrys ja asiakkaan koko elinkaaren hallinta, mutta myös datavetoisuus sekä kyky mitata markkinoinnin tuloksia.

Markkinoinnin murros nosti markkinoinnin uuteen asemaan

Markkinoinnin murros on nostanut digimarkkinoinnin investoinniksi yrityksen muiden kasvuinvestointien joukkoon. Digimarkkinointi ei enää ole pelkkä kulu eikä markkinointi liiketoiminnan tukitoiminto, vaan ajuri.

Miksi?

Digimarkkinointi on se keino, joka pystyy määrittelemään yrityksen markkinan, analysoimaan asiakassegmentit, rakentamaan asiakasymmärryksen, johtamaan asiakashankintaa – ja lopulta myös tekemään kaupat.

Mielestäni samat asiakaskokemuksen ja asiakaspolkujen hallinnan lainalaisuudet pätevät kaikenlaisiin yrityksiin. Ne soveltuvat suuryrityksiin, mutta myös pienempiin kasvuyrityksiin, joiden asiakashallintaan ei enää riitä pelkkä excelöinti.

Mielikuva markkinoinnista mainostoimintovetoisena, silloin tällöin toistettavana brändikampanjointina kannattaa siis unohtaa. Digimarkkinointi on jatkuvaa, koko ajan päällä olevaa tekemistä.

Keskiössä mittaaminen ja dataohjautuva optimonti

Ajatus digimarkkinoinnista investointina toimii myös toiseen suuntaan. Kuten muitakin yrityksen investointeja, digimarkkinointia voidaan koetella kustannuksia ja hyötyjä punniten.

Investointi yhteen asiakassegmenttiin voi olla tuhat euroa tai yhteen asiakkaaseen vaikkapa kymmenen tuhatta euroa, riippuen siitä, miten tärkeäksi segmentti koko elinkaarensa aikana liiketoiminnassa voi kasvaa. Ratkaisevaa on se, että päätöksenteon tueksi on riittävästi dataa eri asiakasryhmien tarpeista, käyttäytymisestä ja koko elinkaaren mittaisesta arvosta.

Varsinkin digitaalisessa liiketoiminnassa kaikki on mitattavissa, joten myös investointipäätösten tekeminen on täsmällistä ja helppoa. Kyse on dataohjautuvasta optimoinnista: sampoon laitetaan rahaa, jotta se tuottaa lisää rahaa.

Markkinoinnin murros -blogisarjassa fonectalaiset ottavat kantaa digimarkkinoinnin trendeihin ja tulevaisuuteen.

Chief Marketing Officer Katja Laaksonen toimii Fonectan markkinointi- ja viestintäjohtajana. Katjalla on vahva kansainvälinen kokemus digitaalisten palveluiden markkinoinnista sekä liiketoiminnan digitalisoinnista monelta eri toimialalta. Katjalle datavetoinen asiakaskokemuksen hallinta on lähinnä sydäntä.