Ristiinan Porakaivo Oy: Puhelinluettelojen mainospaikoista nykyisiin digitaalisiin ratkaisuihin

14.6.2023 | Lukuaika 0 min

Ristiinan Porakaivo Oy on kasvanut 20 vuoden aikana toiminimiyrityksestä 8 henkeä työllistäväksi perheyritykseksi. Koko yrityksen elinkaaren ajan on myös kasvanut yhteistyö Fonectan kanssa, alkaen puhelinluettelojen mainospaikoista nykyisiin digitaalisiin ratkaisuihin.

Kaivonporaus- ja digimarkkinointiyritystä yhdistää erityisesti vahva asiakaslähtöisyys.

Kaikki lähtee asiakkaan kuuntelemisesta

Ristiinan Porakaivo Oy poraa ja varustelee erityisesti vesikaivoja, ja lisäksi jonkin verran myös maalämpökaivoja ja kollektoriputkia. Asiakkaat ovat pääasiassa kotitalouksia sekä mökinomistajia Etelä-Savon alueella.

“Moni ei tule ajatelleeksi, miten yksilöllisiä kaivonporausprojektit ovat. Meillä projektiin kuuluu aina suunnittelu, ja se alkaa vierailusta asiakkaan luona”, kertoo yrittäjä, miehensä kanssa kaivonporausliiketoimintaa pyörittävä Karin Purhonen.

Huomioon otettavia tekijöitä ovat esimerkiksi kaivon sijainti ja käyttötarkoitus, mahdolliset suodatustarpeet ja kaivon käyttäjäkunta – esimerkiksi, ovatko käyttäjinä vain omistajat vai tuleeko myös vaihtuvia vuokralaisia, onko kaivo käytössä talvella, saadaanko putket maahan, tarvitaanko eristyksiä, jne.

“Me panostamme asiakkaan tarpeiden kuuntelemiseen ja juuri heille sopivan kokonaisuuden toimittamiseen kerralla”, kuvailee Purhonen. “Meille ehdottomasti tärkeintä on palvelulupauksemme lunastaminen, ihan jokaiselle asiakkaalle”.

Juuri samoihin seikkoihin – kuuntelemiseen ja yksilölliseen palveluun – Purhonen kuvailee olevansa erityisen tyytyväinen yhteistyössä Fonectan kanssa.

Keltaisista sivuista digiaikaan

“Fonecta on ollut aina uudistuva ja ajan hengessä mukana”, kiittelee Purhonen. Hän on kulkenut asiakkaana mukana aina keltaisten ja valkoisten sivujen vaki-ilmoittajasta alkaen.

Puhelinluettelojen jäädessä historiaan tuli numeropalvelu, ja teknologian kehittyessä nopeasti kotisivut ja muut digitaalisen markkinoinnin palvelut. Tänä päivänä heidän käytössään ovat Fonectan kotisivut ja sähköpostit, Fonecta Kontakti, Google-mainonta, hakukoneoptimointi sekä uusimpana kotisivujen chat-toiminto asiakaspalvelun sujuvoittamiseksi entisestään.

Paikallisesti vahva perheyritys

Ristiinan Porakaivo Oy on perheyritys pienellä paikkakunnalla. “Me rakastamme asua maalla ja meille on myös kunnia-asia työllistää paikallisia toimijoita”, kertoo Purhonen.

“Tavoitteemme on olla paikallisesti vahva, markkinoinnilla kertoa toiminnastamme ja siitä, missä olemme hyviä, ja auttaa asiakasta siinä – ja tässä Fonecta puolestaan auttaa meitä”.

“Kaikki pelaa yhteen ja minä saan keskittyä päivätyöhöni”. Näin kuvailee Purhonen yhteistyötä Fonectan kanssa. Kun kaikki digimarkkinoinnin palvelut hoituvat saman yrityksen toimesta, ei aikaa mene eri tahojen välillä sukkuloimiseen.

Hän myös kiittelee saavansa Fonectalta uusia näkökulmia asioihin. “Se on todella virkistävää ja opettavaista”, Purhonen toteaa.

Yhteyshenkilö tuntee asiakkaan tarpeet

Suuressa roolissa hyvin sujuvassa yhteistyössä on Fonectan oma yhteyshenkilö Anna Nojonen, jota Purhonen hehkuttaa useaan kertaan haastattelun aikana. Yhteyshenkilö pitää asiakkaan ajan tasalla kuukausitasolla toimenpiteiden vaikutuksista.

“Yleensä vaatii aikaa, joskus 1-2kk tai joskus vaikka puoli vuotta, jotta näkee mikä toimii tai ei – myös yhteyshenkilömme seuraa tätä tarkkaan, ei aina vain myy uutta vaan valitsee meidän yritykselle toimivat työkalut, joita voidaan jättää myös aina pois, joku jos ei toimikaan meidän tarpeisiin”, kertoo Purhonen.

“Olemme niin onnellisessa asemassa kun on Anna siellä ja luottamus toimii – en edes lähde muualta kyselemään.”

Ei bulkkia, vaan yksilöllisiä ratkaisuja

Lopuksi Purhonen haluaa sanoa, että vaikka joku ajattelisi että iso markkinointitalo tarkoittaisi sitä, että myydään kaikille samaa, niin Fonectan kanssa asia ei todellakaan ole niin.

“On ilahduttavaa, miten hyvin meitä siellä Fonectalla kuunnellaan ja tarjotaan yksilöllisiä ratkaisuja. Chatbotistakin sain rakentaa juuri sellaisen, millaisen näkisin toimivan meidän asiakaskunnallemme parhaiten”, Purhonen kiittelee.

Hän kehottaa rohkeasti avaamaan keskusteluyhteyden Fonectan suuntaan, vaikka ei itse edes tietäisi, mitä yritys tarvitsee – kokeilemalla ja asiantuntevien ammattilaisten kanssa se selviää.

Tutustu tarkemmin Ristiinan porakaivon toimintaan ja palveluihin heidän verkkosivuillaan.