Tekisinkö Google-mainontaa itse vai annanko sen kumppanin hoidettavaksi?
16.2.2023 | Lukuaika 4 min
Google-mainontaa on mahdollista tehdä itse, mutta oikeasti miljoonan euron kysymys kuuluu, kannattaako se. Nimittäin osaavan kumppanin käsissä Google-mainontaan syötetyt eurot voivat muuntautua yrityksen liikevaihdossa jopa miljooniksi tai ainakin useiksi tuhansiksi euroiksi, riippuen toki yrityksen ja mainonnan panostuksen koosta. Kehnosti itse tehty mainonta taas vain pahimmillaan syö rahaa ja latistaa yrittäjän uskon Google-mainonnan mahdollisuuksiin.
Google-hakusanamainonta on jatkuvaa työtä
Yksi asia, joka monella yrittäjällä tuntuu olevan aina kortilla, on aika. Ja Google-mainonta vaatii aikaa.
Google-hakusanamainonnan teko ei lopu siihen, kun saat mainostilin perustettua ja luotua mainostekstit, vaan alun jälkeen alkaa vasta työ, joka johtaa tuloksiin.
Mainontaa ja sen lukuja seuraamalla pystyt optimoimaan ja muuttamaan mainonnan sisältöä entistäkin tuottavampaan suuntaan. Tämä vaatii kuitenkin säännöllistä seuraamista, optimointia ja testausta. Jos yrittäjänä ajastasi ja huomiostasi kilpailee tuhat ja yksi muutakin asiaa, on järkevää ulkoistaa hakusanamainonnan teko osaavalle kumppanille, jonka päätyötä on saada aikaan tuloksia sinun yrityksesi Google-mainonnasta.
Google-mainonta on tekniikkalaji
Mainonnan luomiseen ja sen optimointiin pyhitettävän ajan lisäksi Google-mainonta vaatii teknistä osaamista. Googlen hakusanamainonta toteutetaan Googlen omalla Google Ads -mainonnanhallintatyökalulla, jonne luodaan yritykselle oma tili ja tilin alle joko yksi tai useampia mainoskampanjoita. Mainoskampanjat taas koostuvat erilaisista mainosryhmistä, joihin on jaoteltu halutut käytettävät hakusanat ja niille luotavat mainostekstit. Mainosteksti on se osa, joka näkyy Googlessa, kun tuotetta tai palvelua on haettu oikealla hakusanalla.
Mainostekstiä voi kuitenkin rikastaa myös erilaisilla mainoslaajennuksilla, jotka valtaavat mainostavalle yritykselle enemmän näkyvyyttä hakutuloksista. Mainoslaajennuksetkin kuitenkin täytyy osata itse lisätä kampanja- tai mainosryhmätasolla. Sisällön lisäksi pitää muistaa myös säätää mainonnanasetukset yritykselle sopiviksi. Kuulostaako monimutkaiselta? Asiantuntevalle Google-mainoskumppanille ei, joten kannattaa siis miettiä, olisiko syytä ulkoistaa hakusanamainonta osaavalle tekijälle.
Siskonpojanserkunlanko tekisi yritykseni mainonnan halvemmalla
Monella yrittäjällä löytyy varmasti lähipiiristä tai tuttavista henkilöitä, jotka olisivat innokkaita ja itsevarmoja ottamaan haltuunsa yrityksesi Google-mainonnan, vaikka kokemusta heille ei olisi kertynyt vielä yhtään. He lupautuvat tekemään homman huomattavasti halvemmalla kuin ammattilaismediatoimisto. Tekemällähän sitä oppii, ja heillä riittää intoa ja aikaa selvitellä, miten Google Ads toimii. No, tekemällä kyllä oppii, mutta haluatko välttämättä, että sinun yrityksesi toimii koekaniinina? Ja ymmärtääkö siskonpojanserkunlankosi välttämättä markkinointia laajemmassa mittakaavassa, Google Adsin teknisen puolen lisäksi? Jos epäilet että ei, niin loppupeleissä tulee luultavimmin kustannustehokkaammaksi palkata heti alusta alkaen ammattilainen asialle.
Web-analytiikka tukee hakusanamainontaa
Google Adsin hyvä kaveri on Googlen oma analytiikkatyökalu Google Analytics. Verkkosivuun kiinnitettynä Google Analytics kertoo paljon erilaista tietoa mm. sivuston kävijämääristä, sekä siitä, miten kävijät sivustolla liikkuvat, mitä laitteita kävijät käyttävät ja mistä paikasta he sivustoa selailevat. Lisäksi Analyticsissä pystytään määrittelemään sivustolle tiettyjä maaleja, esim. lomakkeen lähetys tai yli 3 minuuttia kestävä sivustovierailu, joita toteutuessaan kutsutaan konversioiksi.
Kun Google Analytics on linkitetty vielä Google Adsiin, Analyticsistä nähdään myös mainonnan tunnuslukuja ja päästään seuraamaan, mitkä konversiot sivulla ovat Google-mainonnan ansiota. Analyticsistä pystytään tekemään todella pitkälle vietyjä johtopäätöksiä mainonnan toimivuudesta ja tarpeellisista optimointitoimenpiteistä. Tarvittavat luvut täytyy vain osata kaivaa oikeasta paikasta ja niitä täytyy osata tulkita oikein. Google Analytics tarjoaa mielenkiintoista tietoa ”maallikoillekin”, mutta hakusanamainonnan tuloksien varmistamiseksi mainontaa ja sen seuraamista kannattaa tehdä joku, joka tietää, mitä tekee.
Opi, kuinka paikallisyrityksen kannattaa mainostaa Googlessa
Lataa maksuton opasGoogle-mainontaa ilman luottokorttia
Jos yritykselläsi ei ole luottokorttia tai muuta maksukorttia, jonka Google hyväksyy, et voi toteuttaa itse mainontaa, sillä Google edellyttää luottokorttia, jolta veloittaa mainonnan mediakulutus. Suuret toimistot, kuten Fonecta, laskuttavat asiakkailtaan niin mediakulutuksen kuin palvelupalkkionkin, jolloin maksukortin puuttuminen ei ole ongelma Google-mainonnan toteuttamiselle. Kaikki mainonnan kulut ovat myös verovähennyskelpoisia yritykselle.
Säästä aikaa ja rahaa ulkoistamalla Google-mainonta
Tiivistettynä voi siis todeta, että loppupeleissä osaavan ammattilaisen toteuttama Google-hakusanamainonta säästää aikaa ja rahaa. Alkuun kustannukset saattavat tuntua suhteessa huomattavasti suuremmilta kuin Google-mainonta itse tehtynä, mutta paremmat tulokset mainonnassa tasoittavat lopulta hintaeroa. Fonecta on kokenut ja sertifioitu Google-mainonnan kumppani, jolta löytyy ratkaisut niin pienten kuin suurten yritysten hakusanamainontaan. Hakusanamainontaan erikoistunut tiimimme toteuttaa, seuraa ja optimoi kampanjoita aina vain parempien tulosten eteen, jotta sinunkin yrityksesi tavoittaisi entistä useampia uusia asiakkaita. Luota siis ammattilaiseen ja kysy lisää Fonectan Google-mainonnan palveluista!