Fonectan historiaa: Puhelinluetteloista digitaalisuuden edelläkävijäksi

11.3.2022 | Lukuaika 5 min

Kun Fonecta vuonna 2002 perustettiin, elettiin Suomessa vielä digitaalisuudessa eräänlaisessa alkuhämärässä. Internet oli toki keksitty ja käytössä, mutta nokialaisten puhelimien kultamaassa ei vielä etsitty tietoa mobiilisti tai jaettu kissavideoita Facebookissa. Bussipysäkillä ihmiset joutuivat kysymään toisiltaan reittiohjeita, ja aukioloaikoja sekä yhteystietoja etsittiin, mistäpä muualta, kuin puhelinluetteloista.

Fonectan synty

Fonecta syntyi vuonna 2002, pääomasijoittaja 3i:n ja Soneran välisessä yrityskaupassa. Henkilöstön nimikilvassa yritys sai nimen Fonecta ja sen toimialana olivat sähköiset hakemistopalvelut sekä puhelinluettelot.

Heti perustamisen jälkeen Fonecta vahvisti painettujen luetteloiden bisnestään digitaalisilla kanavilla: valikoimaan lisättiin toisella kaupalla yritysten internetissä ja matkapuhelimella käytettävät hakemistopalvelut: Inoa Internet ja Fonecta Finder.

Kolme vuotta perustamisensa jälkeen, vuonna 2005 Fonecta oli jo noussut markkinajohtajan asemaan: ”Hyvällä asiakaspalvelulla, toimivalla tekniikalla, tehokkailla markkinointitoimenpiteillä ja viime vuosien onnistuneilla liiketoimintakaupolla olemme nostaneet kokonaisvolyymimme korkeammalle kuin koskaan aiemmin. Samalla Fonecan osuus kaikista numeropalvelumarkkinoista on ylittänyt 60 prosenttia. Huimia saavutuksia liiketoiminnalta, jonka tulevaisuudesta ennustettiin vielä muutama vuosi sitten varsin lyhyttä”, kertoi Fonectan silloinen toimitusjohtaja Heikki Jämsänen henkilöstölehdessä.

Suomen ensimmäinen painettu puhelinluettelo ilmestyi vuonna 1882. Yli sadan vuoden ajan puhelinluettelo oli meidän suomalaisten painettu internet. Sieltä etsimme remonttiliikkeet, suutarit, kukkakaupat hautaustoimistot, markkinoinnin kumppanit ja muut. Yritykselle oli ensisijaisen tärkeää näkyä oman paikkakuntansa luettelossa, jos halusi tulla löydetyksi.

Puhelinluettelot toivat Fonectan yritysten ja yrittäjien läheiseksi kumppaniksi, jonka tuntemus ja ymmärrys Suomen yrityskentästä ja sen tarpeista oli syvempi kuin kenenkään muun. Niinpä, kun internetin ja sosiaalisen median merkitys alkoi saada enemmän ja enemmän merkitystä, teimme siihen aikaan rohkean päätöksen luopua kokonaan puhelinluettelotoiminnasta. Puhelinluetteloiden aika tulisi väistämättä olemaan ohi, digitaalisuus oli tullut jäädäkseen.

Puhelinluetteloista digipalveluihin

Digitaalinen liiketoiminta oli alusta lähtien ollut mukana Fonectan liiketoiminnan ytimessä, mutta silti päätös luopua puhelinluettelotoiminnasta oli uraauurtava. Suomen yrityskenttä oli jakaantunut: perinteiset, erityisesti pienyritykset kavahtivat ”digimörköä” ja käyttivät vanhoja, hyväksi havaitsemiaan markkinoinnin keinoja.

Toisaalta uudet, modernit start-up-yritykset perustivat koko liiketoimintansa digitaalisuuteen. Vaikka perinteiselle puhelinluettelolle oli yhä kysyntää, Fonectalla ymmärrettiin, ettei tulevaisuuden bisnes tule pyörimään printissä, vaan meidän tehtävämme oli saattaa pienet, perinteiset yritykset digimaailmaan.

Samaan aikaan kun yrityskentällä vielä monet kaihtoivat digikanavia, olivat kuluttajat löytäneet digitaaliset kanavat ja käyttivät niitä suvereenisti. Vuoteen 2017 mennessä jo lähes 80 prosentilla suomalaisista oli älypuhelin. Kun riippuvuus pöytäkoneesta viimeistään tässä vaiheessa katkesi, ei palveluiden käyttö ja niiden etsiminen enää koskaan olisi samanlaista kuin ennen.

Mitä digitaalisuus tarkoitti Fonectalle?

Yrityksen digitalisoiminen tarkoittaa muutakin kuin palveluvalikoiman muuttamista digitaaliseksi. Fonecta oli tarjonnut omien sähköisten kanaviensa (Finder, kartat jne) lisäksi markkinoinnin digipalvelujajo vuodesta 2007, joten palveluvalikoima (kotisivut, Google- ja somemainonta, datapalvelut) oli jo olemassa, sitä vain kasvatettiin. Isompi työ oli koko yrityksen toimintamallien, asenteiden ja asiakkuuksien ja välineiden muuttaminen digitaalisiksi.

Yksi tärkeä kehityssuunta on ollut asiakkaiden tarpeisiin parhaiten sopivan kumppaniverkoston kehittäminen. Google-, Facebook- ja LinkedIn-partneruudet ovat luoneet palveluvalikoiman, jonka avulla asiakkaille voidaan tarjota oikea ratkaisu lähes kaikkiin markkinoinnin haasteisiin. Kumppanuus Yextin kanssa avasi Fonecta Kontakti -palveluun aivan uusia ulottuvuuksia ja muutti sen kotimaisesta hakupalvelusta kansainväliseksi ja monikanavaiseksi välttämättömyydeksi yrityksille.

Mitä kaikkea muutos vaati?

Liiketoiminnan muutos vaati muutosta myös asenteissa. Samalla kun henkilöstö omaksui uusia, moderneja toimintamalleja, lähdettiin myös ”kouluttamaan” suomalaista yrityskenttää. Fonectalla oli tärkeä viesti suomalaisille yrittäjille: digitaalisuus on tullut jäädäkseen ja ne, jotka eivät sitä omaksu, ovat vaarassa jäädä edistyneempien yritysten jalkoihin.

Yritys kerrallaan olemme vieneet suomalaisyritykset verkkoon ja digimarkkinoinnin pariin, samoilla keinoilla, joita itse käytämme. Löytyminen verkosta, kotisivut ja digitaalinen monikanavainen mainonta ovat ne eväät, joilla Suomen yrityskenttä tulee pärjäämään, nyt ja tulevaisuudessa.

Tie perinteiseltä, printtipohjaiselta alalta täysin digitaaliseksi yritykseksi vaati paljon työtä eikä se aina ollut helppo. Välillä elettiin tiukkoja aikoja ja tehtiin vaikeita päätöksiä, mutta viimeistään vuonna 2022, Fonectan juhliessa 20-vuotista taivaltaan, on selvää, että päätös lopettaa painettu luetteloliiketoiminta taloksi oli oikea. Fonecta on täysin digitaalinen, menestyvä yritys, joka tarjoaa suomalaisille yrityksille sellaisia ratkaisuja, joiden avulla yritykset menestyvät ja kasvavat.

Kohdistamme katseet tulevaisuuteen

Vuonna 2022 Fonecta on yli 30000 suomalaisyrityksen digitaalinen kasvukumppani. Olemme kulkeneet suomalaisyritysten rinnalla jo 20 vuotta ja tunnemme sekä yritysten haasteet että toimialat.

Vaikka historiamme on vahvasti hakupalveluissa, olemme paljon muutakin kuin hakukone.

Fonectan digitaalisten palveluiden avulla suomalaisyritykset löytyvät verkosta kotisivujen tai mainonnan kautta, olipa kyseessä sitten Google-hakusanamainonta, sosiaalisen median mainonta tai ohjelmallinen mainonta. Varmistamme, että asiakkaamme löytyvät verkon eri kanavista orgaanisesti ja että heidän asiakkaansa löytävät yritysten tuotteet ja palvelut.

Menestyksemme salaisuus ovat tyytyväisten asiakkaiden ohella hyvät kumppanit, kuten vaikkapa LinkedIn, Mono, Yext, Facebook ja Google, sekä tyytyväinen henkilöstö, joka kokee onnistumista omassa työssään. Great Place to Work -tutkimus on pitkään ollut yksi Fonectan henkilöstön työhyvinvoinnin mittareista ja vuonna 2022 saimme GPTW-sertifikaatin osoituksena siitä, että Fonecta on hyvä työpaikka.