Black Week -digimarkkinointi – parhaat vinkit mainostajille

22.9.2023 | Lukuaika 4 min

Jenni Tolonen

Artikkelin kirjoittanut

Loppuvuoden myyntisesongin käynnistävä Black Week ja sen pääpäivä Black Friday tulevat taas pian. Miten, missä ja milloin tarjouksiaan kannattaa markkinoida? Fonectan markkinointiratkaisujen päällikkö Joonas Saukkonen kertoo parhaat vinkkinsä.

Vuoden vilkkain myyntipäivä Black Friday (tänä vuonna 24. marraskuuta) on viime vuosina kasvanut Black Weekiksi. Vilkkaan ostosviikon aikana myös suomalaiset kuluttajat tekevät ahkerasti hankintoja esimerkiksi pukinkonttiin sekä kotiuttavat ostoksia, joita on saatettu lykätä pitkäänkin alennuksia silmällä pitäen.

Black Friday -ostot ovatkin viime vuosina kasvaneet: maksupalveluyhtiö Paytrailin tilastojen mukaan Black Friday 2022 jatkoi kasvu-uralla synkentyneistä talousnäkymistä ja korona-ajan ostobuumista huolimatta. Kuluttajat odottivat tarjoustuotteiden julkaisua ”sormi liipaisimella” etenkin pääpäivän, Black Fridayn, kynnyksellä: ensimmäisen tunnin keskiostos kipusi jopa 60 prosenttia edellisvuotta suuremmaksi.

Digimarkkinoinnin kilpailu Black Week -asiakkaiden nappaamiseksi on kovaa. Suurimmat toimijat aloittavat tarjouskampanjansa yleensä jo toisen suositun myyntipäivän, kiinalaislähtöisen Single’s Dayn aikaan 11. marraskuuta. Fonectan Head of Marketing Solutions Joonas Saukkosen mukaan asemissa kannattaakin olla ajoissa. Joonas antaa viisi parasta vinkkiään Black Week -digimarkkinointiin – ja sesongin hengessä yhden bonusvinkin kaupan päälle.

5 + 1 vinkkiä Black Week -digimarkkinointiin

Joonas antaa viisi parasta vinkkiään Black Week -digimarkkinointiin – ja sesongin hengessä yhden bonusvinkin kaupan päälle.

Vinkki 1: Suunnittele, testaa ja aloita ajoissa

Valitse jo syyskuussa kampanjatuotteesi ja tarjouksesi, muotoile viestikärkesi ja varmista, että markkinointidatan seurantasi ja verkkosivusi ovat kunnossa. Aloita itse mainonta loka–marraskuussa. Kun testaat viestikärkiäsi ja erilaisia kampanjavaihtoehtoja hyvissä ajoin, voit valita niistä kohderyhmääsi parhaiten toimivat oikein h-hetkellä.

Vinkki 2: Huomioi tutut ja uudet kohderyhmät

Black Weekin aikaan liikkeellä on tavallista enemmän ihmisiä ostohousut jalassa – ja kohderyhmäsi voi olla suurempi, jos olet hyvissä ajoin tunnistanut ja tavoittanut uusia yleisöjä prospektoivalla eli potentiaalisia asiakkaita etsivällä mainonnalla. Pidä kuitenkin tuttu kohderyhmäsi digimarkkinointisi kivijalkana: muotoile viestisi ja sisältösi heille sopiviksi ja kohdenna mainontaasi myös heihin. Kun Black Weekin jälkeen listasi ovat karttuneet uusilla asiakkailla, älä unohda heitä vaan muista jälkimarkkinointi.

Vinkki 3: Panosta nykyisiin kanaviin ja muista analytiikka

Black Weekinkin aikana kannattaa panostaa niihin kanaviin, joissa yritykselläsi on jo jatkuvaa mainontaa ja joissa kohderyhmäsi ovat. Aloitteleville mainostajille hyvä nyrkkisääntö on, että B2B-mainontaa kohdennetaan yleensä LinkedIniin ja kuluttajamarkkinointia muihin somekanaviin, molempia myös Googleen. Hyvä analytiikka tukee markkinointisi optimointia, ja voit sen pohjalta rakentaa toimivampia hintatarjousstrategioita. Black Weekin ympärillä kannattaakin varmistaa, että kampanjoiden seurantapikselit ja muut mittausjärjestelmät ovat käytössä, jotta saat niistä dataa.

Vinkki 4: Paikkaa poistuvia evästeitä

Mainonnan tulosten seuranta hankaloituu, kun kolmannen osapuolen evästeet jäävät vähitellen historiaan. Mainonnan tuloksia on hyvä seurata myös liiketoiminnan taustajärjestelmistä ja hyödyntää esimerkiksi CRM-järjestelmien tarjoamaa dataa. Esimerkiksi yhteydenottojen määrä heijastaa tuloksia. Kun poistuvia evästeitä paikkaa muulla datalla, mainonnan onnistumisesta saa paremmin todellisuutta vastaavan kuvan.

Vinkki 5: Seuraa tuottavuutta ja varaa budjettia

Moni on tottunut seuraamaan mainonnassa sen hankintahintaa. Black Week -mainonnassa tuottavuus voi kuitenkin olla relevantimpi mittari, sillä vaikka mainonnan hinta nousee, myös kuluttajien keskiostokset kasvavat. Black Week -markkinointiin kannattaa varata riittävästi budjettia niin, että pystyt vastaamaan kasvaneeseen kysyntään ja mainonnan korkeampiin hintoihin. Jos budjettia on vain vähän, voit keskittää kampanjasi vain muutamiin tuotteisiin ja arvokkaimpaan kohderyhmääsi. Ei budjettia lainkaan? Voit ainakin kertoa tarjouksistasi nykyiselle yleisöllesi sähköpostin ja orgaanisten somekanaviesi kautta.

    Bonusvinkki: Älä kompastu käytännön asioihin

    • Kun ostat mainontaa tavallista suuremmalla summalla, varmista mainonnan järjestelmissä, ettei budjettikattosi tule vastaan. Fonectalla katto on korkealla, mutta jos yritykselläsi on oma laskutussopimus esimerkiksi Metan kanssa, varmista asia ajoissa.
    • Muista syöttää kampanjasi mainonnan järjestelmiin ajoissa. Näin niiden ajallaan alkaminen ei jää kiinni järjestelmien omista tarkistus- ja hyväksyntäajoista.
    • Jos käytät mainonnan kumppania, varmista yrityksellesi pääsy liiketoiminnan dataan ajoissa.
    • Verkkokaupassa kannattaa varmistaa suuremmallakin vierailijamäärällä toimiva käyttäjäkokemus sekä ongelmitta rullaava analytiikka. On ikävää, jos ostosten tekijät eivät mahdu mökkiin.
    • Myyntiin pätee tunnettu 80/20-sääntö: noin 20 prosenttia tuotteista muodostaa usein valtaosan myynnistä. Varmista siis, että verkkokauppasi hyllyillä on kampanjan aikana riittävästi suosituimpia ja kannattavimpia tuotteitasi myytävänä.

    Haastattelimme 150 markkinointipäättäjää – mihin he panostavat markkinoinnissa?

    Lataa tutkimusraportti