Yrittäjä – kesälomailijat ovat liikkeellä, löytävätkö he sinut?
10.8.2022 | Lukuaika 5 min
Asia, jota olen viime aikoina kovasti miettinyt, ja joka minua jopa huolestuttaa, on suomalaisyritysten heikko verkkonäkyvyys. Kesälomakausi on juuri käynnistynyt ja me suomalaiset olemme sankoin joukoin lähtemässä lomamatkoille, lomasuunnitelmat ovat ihan viimeistään nyt kovassa vauhdissa. Näin itsellänikin. Etsiessäni tulevasta kotimaan lomakohteestani tietoja, törmäsin jatkuvasti siihen, että paikallisten yritysten tiedot ovat verkossa riittämättömät tai jopa väärin.
Et voi olettaa, että kaikki tuntevat yrityksesi
Haku- ja ostokäyttäytymisemme on muuttunut. Tästä ei vaan pääse yli eikä ympäri. Toki muistan ajan, jolloin matkakohteeseen saavuttua etsittiin läjä esitteitä ja niistä valittiin sopivat käyntikohteet ja varmistettiin aukioloajat ja hinnat. Ja vaikka vieläkin näitä esitteitä näkee ja saatan poimia niitä mukaani, tehdään kuitenkin suurin osa suunnitelmista nykyään etukäteen ja verkossa.
Lomamatkalainen valitsee sen, minkä löytää
Olen siis lähdössä lomalle. Olen siitä onnellisessa asemassa, että olen menossa tuttuun paikkaan, jossa olen käynyt monta kertaa aiemminkin. Eli tunnen jo kaupungin palvelut ja tarjoaman, mutta silti olen etsinyt uusia palveluita ja varmistanut vanhojen aukioloaikoja. Tässä etsinnässäni törmäsin jo muutamaan haasteeseen:
- Lomakohteessani on elokuvateatteri. Ohjelmistossa on lueteltu useita elokuvia, mutta esitysajoissa on lueteltu vain yhden elokuvan näytös 2 kertaa viikossa. Onko todella niin, että leffateatteri on auki vain näin harvoin ja voin katsoa vain yhtä elokuvaa per viikko? Totta kai näin voi olla, mutta koko tarjooman huomioon ottaen vähän nyt tätä ihmettelen. Asia tulee selviämään vasta paikan päällä.
- Lomalla haluan hemmotella itseäni, joten olen etsiskellyt kauneushoitolaa. Ilokseni huomasin, että kylpylähotellissa, jossa majoitun, on jonkinlainen hoitola. Klikkasin hoitolan sivulle, mutta jouduinkin pdf:ään, vuoden 2018 avajaismainokseen, josta ei lainkaan käy ilmi onko hoitola enää ylipäänsä olemassa.
Esitteessä ei ole aukioloaikoja eikä hintoja, ja veikkaan, ettei avajaistarjous välttämättä 4 vuoden jälkeen ole enää voimassa. Jatkan siis etsintöjä ja todennäköisesti päädyn jonnekin muualle. - Majoitun siis kylpylähotellissa. Käyn mielelläni aamu-uinnilla, mutta kylpylän omalta sivulta ei löydy lainkaan aukioloaikoja! Ne onneksi löytyvät linkin takaa toiselta nettisivulta, mutta asiakaskokemus kieltämättä kärsi tässä kaikessa klikkailussa. Jäin myös ihmettelemään, miksi linkki vei kaupungin liikuntapalveluiden sivulle. Enkö olekaan menossa kylpylään? Majoitunko uimahallissa?
- Matkakohteessa on äärettömän sympaattinen käytetyn tavaran liike. Se on kuitenkin hieman syrjässä, eli sinne ei noin vaan piipahdeta, vaan liikkeeseen täytyy erikseen ajaa. Tarkistaessani aukioloaikoja törmäsin hyvin tyypilliseen ilmiöön: yrityksen tiedot ovat eri kanavissa täysin ristiriitaiset.
Kyseisellä yrityksellä ei ole omia verkkosivuja, Google-mapsissa kerrotaan, että liike on auki vain keskiviikkoisin ja torstaisin, Facebook-sivulla yritys on ”aina auki”, mutta postauksissa voi olla tietoa poikkeusaukioloajoista. Näillä tiedoilla moni kiinnostunut asiakas todennäköisesti jättää menemättä ostoksille. Tai jos luottaa Facebookiin ja olettaa että yritys todella on aina auki, niin suurella todennäköisyydellä tulee pettymään.
Osaamisen ja resurssien puute
Näitä esimerkkejä kun miettii, ja nämä ovat vasta jäävuoren huippu kaikista hakutuloksistani, niin mieleen hiipii kysymys: miksi yritykset eivät välitä siitä, että asiakkaat saavat näin huonon asiakaskokemuksen? Eikö yrityksiä kiinnosta, että he näillä huonoilla tiedoilla menettävät kauppaa?
Tietojen puutteellisuuteen on monta syytä:
- Yritys ei välttämättä huomaa tai ymmärrä, että tiedot ovat väärin tai puutteelliset.
- Yritys ei osaa päivittää tietoja eri kanaviin.
- Yritykseltä puuttuu resursseja eri kanavien ylläpitämiseen.
- Yritys ei huomaa, mistä kaikista kanavista sitä verkossa etsitään.
- Yrityksessä ajatellaan, että asiakkaat jo tuntevat heidät, eivätkä tarvitse lisätietoja.
Osaamisen ja resurssien puute on varmasti monelle yritykselle yhteinen, hyvin ymmärrettävä syy. Kuitenkin tietojen päivittäminen on niin kriittistä liiketoiminnalle, että olisi syytä miettiä sopivan kumppanin hyödyntämistä. Markkinointi valitettavasti vieläkin nähdään kuluna eikä liiketoiminnalle välttämättömänä toiminteena. Kuitenkin markkinoinnin avulla saadaan lisää kauppaa ja näkyvyyttä, jota muulla keinoilla ei voida saavuttaa.
Osaamisen lisäksi yritysten haasteena on, ettei niillä välttämättä ole näkymää siihen, miten tiedot verkon eri kanavissa näkyvät, tai toisaalta ymmärrystä asiakkaiden haku- ja ostokäyttäytymiseen. Luulo siitä, että ”kaikki” tuntevat yrityksen on jo pitkään ollut väärä, tai jos vaikka lähialueen asukkaat ehkä tuntevatkin, eivät kauempaa matkaavat kuitenkaan tähän joukkoon kuulu. Ja yhä useammin nykyasiakkaatkin varmistavat vaikkapa aukioloajat verkosta ennen asiointia. Näinhän itsekin teen. Olen menossa tuttuun paikkaan, mutta silti varmistan aukioloja ja etsin uusia palveluita.
Asetu asiakkaasi asemaan
Yksi ihan paras neuvo kaikille yrityksille on asettua asiakkaan asemaan. Tai edes miettiä omaa verkkokäyttäytymistä palveluita etsittäessä. Jos itse haet palveluntarjoajia verkosta, niin miksi eivät asiakkaasi toimisi samoin? 97% meistä on hakenut paikallisia tietoja verkosta, joten elleivät kaikki asiakkaasi kuulu siihen kolmeen prosenttiin, joka löytää tietonsa jostain muualta, et voi ohittaa verkkolöydettävyyden merkitystä liiketoiminnalle.
Meiltä saat apua verkkolöydettävyyden parantamiseen. Me Fonectalla haluamme auttaa kaikkia suomalaisyrityksiä löytymään verkosta ja siten parantamaan palveluaan ja kasvattamaan liiketoimintaansa. Ole siis rohkeasti yhteydessä!
Asiantuntija artikkelin takana
Sisältöpäällikkö Minna Tuum vastaa Fonectalla sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä. Minna innostuu hyvistä tarinoista ja kaikenlaisista onnistumisista, olivat ne sitten omia, kollegoiden tai asiakkaiden onnistumisia.