Yrittäjä, valmistaudu Black Weekiin näillä vinkeillä!

16.10.2023 | Lukuaika 4 min

Vuoden kenties tärkein myyntiviikko Black Week on pian täällä! Tänä vuonna Black Weekiä vietetään 20.–26.11. Mutta missä, miten ja milloin kannattaa markkinoida vuoden kuumimpana ostosviikkona? Näillä kuudella vinkillä onnistut Black Week -markkinoinnissa! 

1.Ajoitus on valttia

Aikaisemmat myyntitiedot: Tutki aikaisempien vuosien myyntitietoja ja sitä, miten asiakkaasi käyttäytyivät edellisten vuosien Black Weekin aikana. Ostettiinko jotain tuotetta erityisen paljon, entä jäikö jotain hyllyyn pölyttymään? Edellisten vuosien myyntitiedot ovat erinomainen pohja tämän vuoden Black Week -tarjouksien suunnitteluun.  

Ei sprintti, vaan maratoni: Vaikka Black Week kestääkin vain seitsemän päivää, se ei tarkoita, etteikö mainontaa voisi aloittaa hyvissä ajoin. Kilpailu kuluttajien huomiosta on kovaa – harkitse siis, että aloitat Black Week -mainonnan esimerkiksi jo marraskuun alussa. Mainostaessasi jo marraskuun alussa, varmistat kuluttajien huomion tehokkaammin ja saat enemmän silmäpareja, jotka näkevät mainontaasi.  

2. Tunne asiakkaasi 

Segmentointi, eli asiakkaiden jaottelu eri ryhmiin: Voit jaotella asiakkaasi eri ostajaryhmiin esimerkiksi iän, sukupuolen ja ostohistorian perusteella. Segmentoinnin avulla voit räätälöidä eri tarjouksia tietyille ostajille. Segmentoinnin jälkeen voit mainostaa segmentille vain tuotteita, jotka kiinnostavat nimenomaan heitä. 

Kysy asiakkailta: Yksi mainonnan vanhimmista ja edelleen tehokkaista tavoista onnistua on kysyä asiakkailta mitä he toivovat näkevänsä Black Week -tarjouksissa. Kysymykselläsi osoitat myös erityistä huomiota heitä kohtaan, jotka ostavat tuotteitasi ja helpotat myös omaa työtäsi tarjouksia suunnitellessasi. 

3. Hyödynnä tutut markkinointikanavat 

Selvitä, missä asiakkaasi viettävät aikaa: Facebook, Instagram, paikallislehden sivut vai vaikkapa radiokanava? Näistä esimerkeistä Facebook ja Instagram ovat kustannustehokkaita vaihtoehtoja. Kustannustehokkuuden lisäksi em. kanavissa voi kohdentaa mainontaa todella tarkasti. Mainosta esimerkiksi paikallislehdessä voi käyttää tehokeinona digimainonnan ohella, voit vaikka laittaa lehtimainokseen tarjouksen, jota ei muualta löydy! 

Tulosten mittaus: Jos käytössäsi (jokaisella yrittäjällä, myös pienyrittäjällä tulisi olla analytiikka käytössä!) on analytiikkatyökaluja, kuten Google Analytics, nyt jos koskaan kannattaa käyttää niitä. Analytiikkatyökalujen kautta voit analysoida esimerkiksi verkkosivujesi liikennettä: Millä sivulla asiakkaasi käyvät, mitä he etsivät? Näiden tietojen pohjalta voit suunnitella mainontaasi pidemmälle ja tehokkaammin. 

Aloita pienellä budjetilla ja sijoita siihen, mikä toimii: Jos huomaat esimerkiksi, että Instagram-mainonta toimii todella hyvin ja asiakkaat siirtyvät selaamaan sivujasi nimenomaan tämän kanavan kautta, lisää budjettia tälle kanavalle. Muista myös seurata mainonnan tuloksia aktiivisesti. 

4. Seuraa ja optimoi 

Analytiikka: Analytiikkatyökalut nousevat parrasvaloihin myös tässä vinkissä. Niiden avulla voit seurata mikä tarjouksistasi toimii parhaiten. Nämä työkalut antavat sinulle mahdollisuuden tehdä nopeita säätöjä mainontaasi, jos vaikka huomaat, että jostakin mainoksesta ei tule sivuillesi liikennettä juuri ollenkaan, voit ohjata sen budjetin mainokseen, joka toimii.  

Kysyminen kunniaan: Kuten aikaisemmin mainitsimme, kysyminen kannattaa! Voit esimerkiksi laittaa verkkosivuillesi kysymysboksin, jossa kysytään ”mistä kuulit tästä tarjouksesta”, kun asiakkaasi lisää tuotteen ostoskoriinsa. Jos sinulla on kivijalkaliike, voit kysyä suoraan asiakkailtasi, kun he vierailevat liikkeessäsi ostoksilla.  

5. Budjetoi oikein 

Kustannustehokkuus: Kun teet mainontaa, on sen tuloksia tärkeää seurata herkeämättä ja tehdä toimenpiteitä tulosten pohjalta. Tuottaako mainonta euroja, maksaako se itsensä takaisin? Mainonta, joka ei tuota euroja takaisin, ei ole kannattavaa kuten maalaisjärkikin sanoo. Jos budjettisi on erityisen tiukka, voit ehdottaa alueen muille pienyrittäjille esimerkiksi yhteistä mainoskampanjaa. Näin voit jakaa mainoskuluja usean liikkeen kesken.  

Skaalautuvuus: Voit aloittaa mainontasi pienellä budjetilla ydinasiakkaisiisi keskittyen. Jos – toivottavasti kun huomaat että mainontasi toimii, voit kasvattaa budjettia ja saada enemmän silmäpareja mainoksiesi ääreen ja tätä kautta kasvattaa myyntimääriä.  

Varo ylitarjontaa: Vaikka alennukset houkuttelevat asiakkaita, varmista, ettet menetä voittoja tarjoamalla esimerkiksi liian isoja alennuksia.  

6. Ole valmiina Black Weekiin! 

Varmista, että järjestelmät toimivat: Jos sinulla on verkkokauppa, nyt on loistava hetki varmistaa, että se on valmiina käsittelemään tavallista suuremman liikennemäärän: Black Weekin aikoihin verkkosivujesi liikennemäärä voi parhaimmillaan kasvaa monikertaiseksi. Voit ainakin ottaa yhteyttä verkkosivujesi hosting-palveluun, eli siihen osapuoleen, joka ylläpitää verkkosivujasi ja kysyä heiltä onko verkkosivusi valmiina suurempiin liikennemääriin. Ylläpitäjäpalvelulta voit kysyä myös vinkkejä mahdollisten ongelmatilanteiden varalle.  

Maksujärjestelmäsi kannattaa valmistella mahdollisesti kasvavaan liikennemäärään: voit ottaa maksujärjestelmän tarjoajaan yhteyttä ja kysyä vinkkejä lisääntyneen maksuliikenteen käsittelyssä.  

Asiakaspalvelu: Varmista, että sinulla on riittävästi resursseja käsitellä mahdollisesti lisääntyvää asiakaspalvelun kysyntää Black Weekin aikana.  

Ota yhteyttä Fonectan digimarkkinoinnin asiantuntijaan niin suunnitellaan yrityksellesi toimiva Black Week-kampanja!

Nimi
Markkinointilupa*
Hidden
Tämä kenttä pitää olla jokaisessa lomakkeessa. Älä muokkaa tai poista kenttää.
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden