Miten yritys toimii sosiaalisessa mediassa? Ota some haltuun!

20.2.2019 | Lukuaika 6 min

Sosiaalinen media eli tuttavallisemmin some on meidän jokaisen arkipäivää. Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, TikTok, Pinterest, Youtube ja Snapchat ovat tämän hetken suosituimpia ja tunnetuimpia some-alustoja, joita miljoonat ihmiset käyttävät päivittäin.

Yrityksille sosiaalinen media tarjoaa paitsi edullisen ja helpon tavan viestiä yrityksen tuotteista, palveluista ja osaamisesta, myös mahtavan tilaisuuden tarjota näyteikkuna yrityksen päivittäiseen arkeen ja näin aidosti puhutella asiakkaita.

Somea tulisikin ajatella yritystoiminnan jatkeena, ikään kuin liiketilasi virtuaalisena lisäsiipenä; somessa tavoitat sekä vanhat että uudet asiakkaat 24/7.

Miten yrityksen sitten tulisi toimia somessa? Tärkeintä on muistaa, että some on yksi sekä myynnin että asiakaspalvelun väylä, jota tulee hoitaa yhtä huolellisesti kuin tavallisia face-to-face-asiakaskontaktejakin. Listasimme 10+1 kohdan tärppilistan, joiden avulla valjastat sosiaalisen median hyötykäyttöön ja vältät somen pahimmat sudenkuopat.

1. Valitse yrityksellesi sopivat some-kanavat

Some-kanavia valitessasi mieti toimialaasi ja resurssejasi; haluaisitko päivitellä rennosti yrityksesi kuulumisia, tehdä opetusvideoita, reagoida ja ottaa nopeasti osaa päivän uutiskeskusteluihin vai pönkittää firmasi asiantuntijan imagoa?

Aloittelevan yrityssomettajan ei missään nimessä kannata yrittää ottaa kaikkea kerralla haltuun, vaan valita yritykselle 2-3 sopivinta kanavaa. Mieti, mihin sinulla on oikeasti aikaa. Jos et aio kuvata videoita, älä perusta YouTube-tiliä. Esimerkiksi Facebook ja Instagram ovat helpoimmasta päästä ja sopivat monenlaiseen viestintään. LinkedIn taas on merkittävä somekanava erityisesti B2B-yrittäjille.

Käy myös lukemassa tarkemmin eri some-kanavista ja selvitä mitä some-kanavia yrityksesi tarvitsee.

2. Julkaise sisältöä säännöllisesti

Jos yritykselläsi on some-tilejä, päivitä niitä säännöllisesti. Suurin virhe on luoda tilit, päivittää niille tervetulotoivotus ja jättää tilit sen jälkeen oman onnensa nojaan. ”Kuolleet” some-tilit ovat yhtä tyhjän kanssa eivätkä luo luotettavaa kuvaa yrityksestäsi.

Tilejä ei tarvitse päivittää joka päivä, mutta 2-3 kertaa viikossa on jo hyvä suoritus, jolla ylläpidät aktiivista ja mielenkiintoista kuvaa yrityksestäsi.

3. Suunnittelu on kaiken A ja O

Monet yrittäjät pelkäävät somen nielaisevan kohtuuttomasti tehokasta työaikaa. Kun tilejä on vain pari-kolme, niiden hallinnointi ei vie liikaa aikaa; ota tavaksi tarkistaa some-tilit esimerkiksi kerran tai kaksi päivässä.

Suunnittelu on somenkin kanssa avainasemassa. Jos pitkän tähtäimen suunnitelma tuntuu vaikealta, palastele sometus viikon osiin. Pohdi, minkälaisia julkaisuja haluat tehdä seuraavalla viikolla ja kirjaa ne kalenteriin ylös.

Esimerkiksi Facebookissa on kätevä ajastus-toiminto, jonka avulla postaukset voi ajastaa julkaistavaksi halutulle päivämäärälle ja kellonajalle; näin sinun ei tarvitse huolehtia siitä, että julkaisu unohtuisi. Yksi kätevä tapa ajastaa some-sisältöä, on hyödyntää Fonecta Kontakti -palvelua, jos yrityksellä on se käytössä.

Lue lisää siitä, miksi Facebookissa kannattaa yrityksenä olla.

Lataa maksuton Facebook-e-kirja.

4. Mitä julkaista?

Somessa voit itse määritellä, mitä haluat kertoa yrityksestäsi. Muista, että asiakkaat haluavat lisätietoa ja arvostavat asialleen omistautunutta, alastaan tietävää yrittäjää. Tuo asiantuntemuksesi esiin somessa; kerro asioista samalla tavalla, kuin kertoisit asiakkaallesi kasvotustenkin. Toimivia ja helppoja ideoita julkaisuihin ovat esimerkiksi:

  • tuotteiden ja palveluiden esittelyt
  • yrityksen faktoista kertominen
  • yrityksen arjen taltiointi ”kulissien takaa”
  • henkilökunnan esittely
  • tapahtumat jotka yritys järjestää tai joihin se osallistuu
  • kilpailut
  • opetusvideot
  • alaan liittyvien uutisten linkkaus
  • referenssit

5. Minkälainen on hyvä julkaisu?

Hyvä julkaisu sisältää napakan tekstin sekä hyvän kuvan ja se on yrityksen näköinen. Pidä rohkeasti oma tyylisi: kaikkien ei tarvitse julkaista hassunhauskoja huumoripäivityksiä, jos ne eivät istu yrityksen imagoon. Huumori on toki tehokas keino tuoda persoonallisuutta ja lähestyttävyyttä julkaisuihin, mutta väkisin ei kannata yrittää. Jos käytössäsi on useampi alusta, tee niihin hieman erilaisia julkaisuja.

6. Pidä teksti lyhyenä

Julkaisujen tekstit on hyvä pitää lyhyinä, sillä lyhyt teksti on helpompi lukea ja sisäistää. Esimerkiksi koko tuote-esittelyä ei kannata kirjoittaa julkaisuun, vaan poimia tekstiin tuotteen tärkeimmät ja mielenkiintoisimmat ominaisuudet ja lisätä tekstin loppuun joko linkki kotisivuillesi, josta tuotteen koko esittely löytyy tai kehotus ottaa yhteyttä lisätietoja varten.

Näin saat liikennettä kotisivuillesi tai yhteydenottoja kiinnostuneilta asiakkailta. Muissa some-alustoissa tekstin määrää ei ole rajoitettu, mutta Twitterissä viesti täytyy mahduttaa 280 merkkiin.

7. Kuvissa on voimaa

Kuva on julkaisussa erittäin keskeisessä roolissa, sillä se kiinnittää huomion. Esimerkiksi Facebook-postauksissa kuva ja teksti ovat yhtä tärkeitä, mutta Instagramissa ja Pinterestissä julkaisun pääasia on kuva. Sisällytä julkaisuihisi vain laadukkaita kuvia, jotka ovat tarkkoja, selkeitä ja fiksusti rajattuja. Suhruiset kuvat eivät palvele asiakkaitasi.

8. Videot kiinnostavat

Aloittelevan yrityssomettajan ei tarvitse ryhtyä tubettajaksi, mutta videosisältö tuo vaihtelevuutta julkaisuihisi ja videolla pääset suoraan juttelemaan asiakkaillesi. Videon voit kuvata mistä vain, mutta erityisen hyvin videot toimivat tuotteiden esittelyssä sekä lisäarvon tuottamisessa asiakkaalle opetusvideoiden muodossa.

Jos yrityksesi toimii liikunta-alalla, kuvaa lyhyt pikajumppa toimistotyöntekijöille. Jos taas toimit LVI-alalla, näytä miten hajulukko puhdistetaan helposti ja siististi.

9. Mainosta tuotteitasi tai palveluitasi

Sosiaalinen media tavoittaa valtavan määrän potentiaalisia asiakkaita päivittäin. Muista esitellä tuotteitasi tai palveluitasi säännöllisesti, jotta asiakkaat saavat käsityksen tarjonnastasi. Somessa voi myös mainostaa suhteellisen edullisesti; esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa yksittäisiä postauksia, kuten vaikka uutuustuotteiden esittelyjä, voi mainostaa ja näin saada julkaisulle enemmän näkyvyyttä. Some-alustoille myydään myös erillisiä mainospaikkoja, jotka näkyvät halutuille kohderyhmille.

Tutustu Facebook-mainonnan eri mahdollisuuksiin.

10. Reagoi reklamaatioihin välittömästi

Yrityksen some-tilejä on tärkeää seurata säännöllisesti siksikin, että nykyään asiakkaat saattavat reklamoida tai kritisoida yrityksen toimintaa tai tuotetta suoraan julkaisuihin. Tärkeintä on toimia heti, kun huomaa reklamaation.

Vastaa julkisesti asiakkaan reklamaatioon pahoittelemalla aiheutunutta mielipahaa ja tarjoamalla sopivaa ratkaisua. Fiksua on pyytää asiakasta lähettämään sinulle yhteystietonsa, niin saat siivottua ikävän julkisen keskustelun piiloon ja hoidettua reklamaatiotilanteen henkilökohtaisesti asiakkaan kanssa.

Älä kuitenkaan koskaan poista negatiivista kommenttia julkisesta näkymästäsi, vaan vastaa siihen asiallisesti ja jätä se muidenkin käyttäjien näkyviin.

Myös arvosteluihin voit vastata Fonecta Kontakti -palvelun kautta, jos se on yritykselläsi käytössä.

+1 Lopuksi: älä stressaa somesta

Vaikka some-tilit ovatkin nykyään yksi keskeinen osa yrityksen markkinointia ja somen merkitystä korostetaan kaikkialla, siitä ei silti tarvitse stressata. Somessa, kuten muissakin asiakaskontakteissa, on tärkeintä olla oma itsensä ja viestiä yrityksellesi luontevimmalla tavalla.

Toimi resurssiesi puitteissa; yhden julkaisun unohtuminen ei ole maailmanloppu, mutta viikkokausien some-hiljaisuus alkaa takuulla ärsyttää asiakkaitasi. Pienellä vaivannäöllä saat some-tileistäsi sopivan aktiiviset ja oman tuote- ja palveluvalikoimasi asiantuntijana pystyt luomaan mielenkiintoista, takuulla relevanttia sisältöä asiakkaillesi.

Orgaanista sisältöä kannattaa tukea mainonnalla. Tutustu sosiaalisen median mainonnan vaihtoehtoihin:

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa:

Kun nyt olet valinnut sopivat somekanavat, on hyvä hetki pysähtyä miettimään niihin laitettavaa sisältöä. Yritysmaailmassa ykköskanava on LinkedIn, sillä siellä asiakkaat ovat valmiiksi bisnesvalmiudessa ja kiinnostuneita ostamaan. LinkedInissä tavoitat erityisesti B2B-yritykset ja yrityspäättäjät, joten keskitytään hetkeksi siihen.

Kolme vaikuttavaa sisältömuotoa yritykselle – näin koukutat asiakkaan

Moni meistä skrollaillee somekanavissa mieluusti postausvirtaa, eikä lähde LinkedInistäkään houkuttelevan linkin perässä. Tuoreet sisältömuodot varmistavat, että yleisö löytää asiasi ja keskittyy siihen heti kiinnostuksen herättyä.

Valitse LinkedInissä sisältömuoto aina sen mukaan, mitä yritykselläsi on sanottavana ja minkä tavoitteen olet asettanut sisällölle. Onko asiasi vaikuttavimmin kerrottavissa infograafina, valokuvana, tekstinä vai videona? Riittääkö tiedon yksisuuntainen esittäminen kanavassa ja vai kannattaisiko sinun järjestää livetapahtuma, jossa yleisö voi esittää heti lisäkysymyksiä?

Luo sisältöä vanhaa päivittämällä

Orgaaniset sisällöt kannattaa pitää tikissä, sillä mainoskampanjat tulevat ja menevät, mutta LinkedIn-tili jatkaa yrityksestäsi kertomista. Sisällöntuotantoa ei tarvitse käynnistää nollasta. Mitä jos toisit jotain jo verkkosivuillasi esittämääsi sisältöä myös LinkedIniin esimerkiksi artikkelina?

Artikkelit ovat olleet LinkedInissä aiemmin vain yksityishenkilöiden käytössä, mutta vuodesta 2022 asti myös yritykset ovat voineet julkaista niitä.

Artikkelipohja tarjoaa sisällölle täysin itse muotoiltavan tilan ja jättää näin tilaa luovuudelle. Voit tekstimuotoisen sisällön lisäksi upottaa artikkeliin esimerkiksi linkkejä, videoita ja kuvia. Suosituspituus artikkelin tekstille on 500—1 000 sanaa.

Artikkeli julkaistaan yrityksesi uutisvirrassa, joten jokainen uusi artikkeli tuo lisää näyttöjä ja sitouttaa yleisöäsi. Tässäkin sisältömuodossa pystyt tarkistamaan LinkedInin analytiikkaraporteista tavoitetun yleisön koon ja sitoutumisen sekä demografisia tietoja, kuten näyttöjen toimialat, yrityksen koon yms.

Artikkelien tuottaminen on helppoa, ja juuri siksi jokaisen yksittäisen artikkelin kohdalla kannattaa miettiä tarkkaan etukäteen yrityksesi tavoitteet ja yleisön toiveet sisällöillesi.

Näytä vuosikertomus heti yleisöllesi

LinkedInin mainosmuodot ovat tällä hetkellä single image ad, video ad, carousel image ad, document ad, event ad, text ad ja dynamic ad sekä EU:n ulkopuolelle message ad ja conversation ad.

Yksi kätevä mainosmuoto on document ad. Sen avulla voit jakaa monisivuisia sisältöjä ja kohdentaa mainoksen toivomallesi yleisölle. Jaat document adin avulla helposti vaikka vuosikertomuksen suoraan yrityksesi LinkedIn-tilillä.

”Suomalaiset firmat tekevät tosi paljon esimerkiksi oppaita, asiakasreferenssejä ja tutkimuksia. Yrityssivulla on ennenkin voinut julkaista monisivuisia pdf:iä, mutta siihen ei ole ollut saatavilla kaveriksi hyvää mainosformaattia”, kertoo Fonectan LinkedIn Relationship Manager Emmi Mikkola.

”Jos firma on halunnut mainostaa esimerkiksi useampisivuista tutkimusta, on käyttäjä pitänyt ohjata siirtymään ensin mainokselta laskeutumissivulle ja lataamaan tutkimus sieltä. Se on ollut vähän liian kankeaa käyttäjän näkökulmasta.”

Hyvä toiminnallinen tavoite document adille on liidien hankkiminen ja oman yleisön laajentaminen.

”Voit jatkossa laittaa document adin ja ladattavan tai selattavan sisällön väliin LinkedInin liidilomakkeen. Voit siis kerätä esimerkiksi käyttäjän yhteystiedot ennen kuin hän selaa tai lataa sen kohdesisällön”, Mikkola kertoo.

Tämänkin mainosmuodon tulokset näkyvät LinkedInissä yrityksen omalla mainostilillä.

Järjestä vaikuttava livetapahtuma helposti

Yli tuhannen seuraajan yritystilit ovat voineet jo jonkin aikaa järjestää LinkedIn Live -tapahtumia eli suoraan LinkedIniin striimattavia live-tapahtumia. Tilillä voi pitää tuotteen demoesittelyn, keskustelupaneelin, rekrykohtaamisia opiskelijoille tai vaikka säännöllisesti kokoontuvaa kirjakerhoa.

LinkedIn on monipuolinen alusta livetapahtumien järjestämiseen ja juuri se on tämän palvelutuotteen suurin etu. LinkedIn Liven avulla voit samassa somekanavassa esimerkiksi:

  • Kutsua sivusi seuraajat tapahtumaan
  • Mainostaa tapahtumaa kohdennetusti uudelle yleisölle
  • Järjestää livetapahtuman
  • Vastata yleisön chatissä tai videoyhteydellä esittämiin kysymyksiin
  • Tallentaa tapahtuman ja tarjota sen katsottavaksi myöhemmin kokonaan tai miniohjelmiksi editoituina kohokohtina
  • Myös kaikista tapahtumiin liittyvistä toiminnoista löydät analytiikan suoraan LinkedInissä. Virtuaalitapahtuman järjestäjänä näet esimerkiksi osallistujien määrän, ammattinimikkeet ja tapahtumaan liittyvien postausten sitoutumisasteen.

Tapahtumien mitattavana tavoitteena voi olla esimerkiksi uniikit tavoitetut käyttäjät tai liidien kerääminen kohderyhmältäsi.

Fonecta on yksi Suomen kokeneimmista LinkedIn-osaajista ja tarjoaa siksi erinomaiset keinot LinkedIn-mainontaan erityisesti B2B-yrityksille.

Artikkelia on päivitetty 15.06.2023