Google-mainonta on yrittäjälle kuin sähkösopimus

11.11.2022 | Lukuaika 5 min

Google-mainonnan tärkeys yrittäjälle on samaa luokkaa kuin sähkösopimuksen teko. Ilman niitä yritystä alkaa olla vaikeaa pyörittää menestyksekkäästi. Sähkösopimuksen saa nykyisin hankittua helpoimmillaan siten, että vain soittaa sähköyhtiöön ja kertoo, mihin osoitteeseen sähköt pitäisi saada päälle ja mistä lähtien. Yksinkertaisimmillaan Google-mainonta toimii samoin.

Google-mainonta tavoittaa ostoaikeissa olevat asiakkaat

Googlen hakusanamainonnan hienous ja kustannustehokkuus perustuu siihen, että mainoksia näkevät vain ne henkilöt, jotka nimenomaan etsivät Googlesta mainoksen mainostamaa tuotetta tai palvelua. Lisäksi mainostajaa veloitetaan ainoastaan syntyneistä klikeistä, kun asiakas klikkaa mainostekstiä. Et siis maksa kuin ainoastaan kävijöistä, jotka tulevat sivustollesi! Mainokset saadaan myös aina kohdennettua mahdollisimman tarkasti yrityksellesi tärkeimpien asiakkaiden nähtäväksi.

Google-mainonta paikkaa uuden nettisivuston heikkoa orgaanista näkyvyyttä

Jotta uusi yritys voi saada toimintansa kunnolla käyntiin, sen alkuun tarvitsemat tärkeimmät peruspalveluntarjoajat koostuvat tilitoimiston lisäksi nettisivujen ja Google-mainonnan tekijästä. Nettisivut toimivat yrityksen digitaalisena käyntikorttina ja näyteikkunana, ja Google-mainonta tuo yritykselle asiakkaita sen nettisivuille. Alkuun yrityksen nettisivut eivät välttämättä nouse kovin korkealle Googlen orgaanisissa eli maksuttomissa hakutuloksissa, mutta Googlen hakusanamainonta korjaa tämän ongelman. Google-mainonta on myös verrattain edullinen tapa markkinoida yrityksiä.

Mille yrityksille Google-mainonta sopii?

Google-mainonta sopii kaikille yrityksille, joiden tuotteita tai palveluita haetaan Googlesta. Eli suurimmalle osalle yrityksistä. Hakusanamainonnan eli Google-mainonnan kilpailutilanne vaihtelee eri aloilla, mutta suurin osa niin B2B- kuin B2C-palveluja hakevista asiakkaista aloittaa tiedonhaun Googlesta.

Apua, en ymmärrä Google-mainonnasta mitään!

Ei se mitään, sillä tekemällä ja ajan kanssa oppii. Fonectalla Google-hakusanamainonnan aloitus on haluttu tehdä asiakkaalle mahdollisimman helpoksi, jotta asiakkaan ainoa ”vaiva” Google-mainonnasta on palvella kasvanutta asiakasmäärää. Kun olet päättänyt hankkia hakusanamainontaa Fonectalta, sinua haastatellaan alkuun ohjatuin kysymyksin tarkemmin haluamastasi mainonnan sisällöstä. Esimerkiksi jos et halua mainostaa kaikkia verkkosivuiltasi löytyviä tuotteita tai palveluita, tämä käydään asiantuntijan kanssa läpi.

Lisäksi sinulta kysytään, missä alueella mainontaa halutaan näyttää ja mitä yrityksesi yhteystietoja haluat mainostekstiin näkyviin. Joillekin yrityksille voi olla myös tärkeää määritellä, ovatko heidän asiakkaansa yksityisiä kotitalouksia vai toisia yrityksiä vai kenties julkisen sektorin toimijoita.

Käy myös kuuntelemassa Markkinointipodcastimme Google-mainonnan hyödyistä pienyrittäjälle.

Pitääkö minun huolehtia jostakin jatkossa, kun mainonta on päällä?

Riippuu siitä, teetkö mainontaa itse vai käytätkö kumppania. Jos olet Fonectan asiakas, niin me huolehdimme kaikesta puolestasi. Ainoastaan, jos haluat muuttaa mainontasi sisältöä tai yhteystietosi ovat muuttuneet, niin silloin sinun pitäisi kertoa siitä meille asiakaspalveluun tai Oma Fonectassa.

Me Fonectalla huolehdimme mainontasi jatkuvasta ylläpidosta ja seuraamisesta, jotta tulokset pysyisivät aina hyvinä ja mitkään tekniset viat eivät häiritse mainonnan näyttöä. Esimerkiksi jos jostain syystä sivustosi olisi alhaalla ja havaitsemme sen mainonnan hallinnan kautta, ilmoitamme siitä sinulle viipymättä, jotta saat korjattua vian kotisivujesi palveluntarjoajan kanssa.

Google-mainontaakin voi kilpailuttaa

Kuten sähkösopimustenkin kohdalla, Google-mainontaa voi kilpailuttaa eri tekijöiden välillä. Kuitenkin välillä, kuten sähkösopimustenkin kanssa, kilpailutus voi tuntua hankalalta maallikon näkökulmasta. Kirjallisena saatu Google-mainonnan tarjous voi vilistä vieraita termejä, tai sitten tarjouksesta ei oikein käy selväsanaisesti ilmi, mitä hintaan sisältyy ja mistä hinta muodostuu.

Pääasiassa Google-mainonnan kokonaishinta muodostuu sen tekijälle maksettavasta palvelupalkkiosta ja Googlelle tilitettävästä mediabudjetista (joka muodostuu syntyneistä klikeistä). Isot toimijat, kuten Fonecta, yleensä laskuttavat asiakkailtaan palvelupalkkion ja mediabudjetin samassa laskussa, kun taas pienemmät toimijat voivat tarjota ratkaisua, jossa yritys maksaa mainonnan tekijälle palvelupalkkion ja Googlelle menevä mediabudjetti laskutetaan yrityksen omalta luottokortilta suoraan.

Jos sinulle tarjotaan kuukausiveloitteista Google-mainonnan sopimusta, sopimukseen tulisi sisältyä mainonnan aloitus, jatkuva seuranta ja perusraportointi. Jos näistä veloitetaan erikseen, tulisi ne laskea vertailtavaan lopulliseen hintaan.

Kivijalkayrittäjä – lataa maksuton opas, josta saat lisätietoa Google-mainonnasta juuri sinulle!

Lataa opas

Älä arkaile vaan hanki yrityksellesi Google-mainontaa

Google-mainonta on tärkeä ja tehokas markkinointikanava lähes yritykselle kuin yritykselle. Google-mainonnan tilaaminen ei ole myöskään paljoa sen kummallisempaa kuin sähkösopimuksen tilaaminen. Fonectan mietitty ja tarkkaan hiottu asiakasprosessi varmistaa sen, että palvelun tilaaminen ja toteuttaminen ovat kannaltasi mahdollisimman vaivattomia.

Asiantuntijamme vastaavat mielellään kaikkiin kysymyksiin, eikä tyhmiä kysymyksiä ole olemassa! Jos palvelun kustannukset arveluttavat alkuun, voit hyvin lähteä liikkeelle hieman maltillisemmalla budjetilla ja korottaa sitä sitten, kun tuloksia alkaa syntyä. Ota siis yhteyttä asiantuntijoihimme ja tilaa yrityksellesi Google-mainontaa!

Ei Google-mainonta sovi meidän yritykselle ja muita myyttejä

Vaikka suomalaiset ovat Google-kansaa ja meillä kaikilla kulkee älypuhelin taskussa, on monia yrityksiä, jotka ajattelevat, että Google-mainonta ei ole heitä varten. Asiakkaat kuitenkin ovat jo verkossa, joten nyt viimeistään nyt niiden yritysten, jotka kaipaavat lisää asiakkaita, on aika siirtyä verkkomainonnan pariin. Ja verkkomainonnan kruunaamaton kuningas on ehdottomasti Google-mainonta.

Onkin siis syytä käydä vielä läpi muutamia Google-mainontaan liittyviä yleisimpiä harhaluuloja ja myyttejä, ja avata todellisuutta kuvitelmien takana.

Google-mainonta on riskialtista

Tämä myytti on helppo kumota. Google-mainonta on lähes riskitöntä, mutta parhaillaan se maksaa itsensä monin kerroin takaisin. Miksi näin?

Google-mainonnan nerokkuus piilee siinä, että sen toimivuus on helppo todentaa. Kun mainonta on oikein rakennettu, on helppo seurata mainonnan ROI:ta (Return on Investment eli sijoitetun pääoman tuottoaste).

Jos vaikkapa investoit mainontaan 300 euroa, saat mainonnan kautta ohjattua 150 kävijää tekemään halutun toimenpiteen ja saat näistä 5 tarjouspyyntöä ja yhden kaupan, näet suoraan kaupan arvosta, oliko mainonta toimivaa vai ei.

Mainonnassa täytyy luonnollisesti huomioida mm.:

  • Yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet: haetaanko näkyvyyttä vai kauppaa.
  • Tuotteiden hintataso: korkean hintapisteen tuotteissa ja palveluissa yksikin kauppa kattaa mainonnan kulut, edullisempien tuotteiden kohdalla täytyy saada monta kauppaa, ennen kuin ollaan voiton puolella.
  • Oikea kohderyhmä: mainostetaan niille, jotka tuotteista ja palveluista ovat kiinnostuneita.

En tiedä, mistä Google-mainonnassa maksan

Google-mainonnan tulosten seuraaminen on itseasiassa helppoa. Vaikka et välttämättä itse edes näe yrityksesi mainosta, näet mainonnan tulokset näppärästi kuukausiraportista. Jos raporttien tulkitseminen tuntuu vaikealta, saat siihen meiltä apua. Käymme mainonnan raportin kanssasi läpi joka kuukausi, tai harvemmin jos niin haluat. Raportit voi käydä myös katsomassa lähes reaaliaikaisesti Oma Fonectassa.

On meidän yhteinen etu, että mainonta toimii yrityksellesi parhaalla mahdollisella tavalla. Raportista näetkin mainonnan laatupisteet, eli sen, miten hyvin mainos on toiminut. Tällä varmistamme, että mainokset ovat aina hyviä ja ne toimivat oikealla tavalla. Näet siis tarkalleen, miten mainonta on toiminut: kuinka paljon olet saanut kävijöitä verkkosivuillesi ja kuinka monta asiakasta on ottanut yhteyttä.

Mainonnalle määritellään aina tarkat tavoitteet ja nämä lähtevät yrityksen liiketoiminnasta. Tavoitteet ovat hyvin erilaiset, jos haetaan näkyvyyttä eli tehdään brändimainontaa verrattuna siihen, että halutaan myydä tuotteita verkossa tai haetaan tarjouspyyntöjä tai muita yhteydenottoja yritykseen. Mainonnalla voidaan tavoitella erilaisia asioita:

  • Haetaan lisää asiakkaita ostamaan erityisesti korkeamman katteen palveluitasi.
  • Varmistetaan, että nykyasiakkaat löytävät yrityksesi paremmin.
  • Rakennetaan parempaa mielikuvaa yrityksestä, eli tehdään brändimarkkinointia
  • Haetaan uusia työntekijöitä

Ei mainonnalla tavoiteta meidän asiakkaita

Tämä myytti kuuluu osastoon ”meidän yrityksen tuotteita ei voi mainostaa netissä”. Kaikkien yritysten, joiden tuotteita voi ylipäänsä myydä, voi myydä ja mainostaa myös netissä. Onnistumisen salaisuus on oikea kohdentaminen. Mainontaa suunniteltaessa päätetään tarkkaan, kenelle mainos näkyy ja mainonnan toimivuutta seurataan tulosten kautta.

Google-mainonnan etu on myös se, että maksat vain tuloksista, et silmäpareista. Mainoksesi tulee näkymään sadoille ja tuhansille verkkokävijöille, mutta maksat vain niistä, jotka mainosta klikkaavat ja tulevat sivuillesi. Toisin sanoen maksat niistä kävijöistä, jotka ovat kiinnostuneita yrityksesi tuotteista ja palveluista!

Olemme tottuneet selaamaan verkon eri sivustoja ja klikkaamme vain niitä linkkejä, jotka meitä aidosti kiinnostavat. Google-mainonnan erinomaisuus piilee myös siinä, että näkyy niille, jotka aktiivisesti etsivät yrityksesi tuotteita ja palveluita. Jos yritys tulee esiin ”kattoremontti Pori” -hakutuloksissa, voi olla varma, että tätä tietoa etsivä on kattoremonteista kiinnostunut eikä satunnainen kattoharrastaja.

Fonecta? Mitä Fonecta Google-mainonnasta tietää?

Me tiedämme Google-mainonnasta paljonkin, ellemme jopa kaikkea! Hauska harhaluulo on, että Fonecta on hakupalveluita tarjoava yritys, kun olemme paljon muutakin. Olemme Suomen johtava digitaalisen markkinoinnin talo, olemme jo 20 vuoden ajan palvelleet suomalaisia yrityksiä ja meillä on takanamme jo yli 70 000 Google-kampanjaa.

Me tunnemme suomalaiset yritykset ja niiden tarpeet, asiantuntijamme ovat keränneet vuosien kokemuksen mainoskampanjoista ja he tietävät, mikä toimii ja mikä ei. Lisäksi varmistamme, että osaavien mainonnan asiantuntijoidemme osaaminen on jatkuvasti huipputasolla – kaikki mainonnan tekijämme ovat suorittaneet uusimmat alan sertifikaatit ja heillä on omalta alaltaan jatkuvasti koulutuksia, joilla varmistetaan, että olemme alan edelläkävijöitä.

En ole vieläkään täysin vakuuttunut

Jos vieläkin jokin asia mietityttää, niin tässä vielä pari asiaa, jotka kannattaa muistaa, kun pohdit Google-mainonnan aloittamista:

Budjettikatto

Mainoskampanjallesi asetetaan aina maksimibudjetti, jota ei koskaan ylitetä. Sinun ei siis tarvitse pelätä, että mainonnasta tulisi yllättäviä kuluja, vaan voit luottaa siihen, että sovittu budjetti pitää.

Laskutus jälkikäteen

Me tiedämme, miten joskus budjetti voi yrityksillä olla tiukka. Siksi laskutamme mainonnan jälkikäteen, jolloin parhaassa tapauksessa olet jo ehtinyt kotiuttaa mainonnan kautta tulleet kaupat. Tuloksia mainonnasta voit nähdä parhaimmillaan jo 3 päivässä!

Suomenkielinen tuki

Saat meihin aina nopeasti yhteyden, asiakaspalvelumme vastaa noin 15 sekunnissa, lisäksi tavoitat meidän meilillä, chatissa tai vaikkapa somessa. Saat kaiken yhteydenpidon ja tuen suomen kielellä.

Mitä mainonnan aloittaminen sinulta vaatii?

Hyviä uutisia! Emme vaadi sinulta mitään. Halutessasi saat kyllä vaikuttaa kaikkeen, mihin haluat. Pääset ideoimaan kampanjan sisältöä ja vaikuttamaan suunnitteluprosessissa, mutta sinun ei tarvitse selvittää ja pyörittää kaikkea itse. Eli jos me vaikkapa valitsemme mielestäsi jonkun huonon hakusanan niin jätämme sen pois.

Markkinointi on tärkeä osa yritysten liiketoimintaa, mutta antamalla meidän hoitaa mainonnan, et joudu itse sen syövereihin vaan helpotat omaa työkuormaasi ja säästätä aikaa. Mahdollisia ongelmatilanteitakaan Sinun ei tarvitse pelätä, sillä me hoidamme kaiken.

Verkkokaupassa pätevät omat lainalaisuudet. Lataa verkkokauppiaan maksuton opas Google-mainontaan! Lataa opas

Mitä tapahtuu, jos hankin mainontaa tänään?

Hienoa olet jo päättämässä, että Google-mainonta auttaa yritystäsi menestymään? Mitä tapahtuu, kun valitset Fonectan kumppaniksesi?

Mainonta aloitetaan sillä, että määrittelemme kampanjan tavoitteet ja valitsemme yhdessä kanssasi yrityksellesi parhaiten sopivat hakusanat. Hakusanoiksi valitaan ne sanat, joilla asiakkaat niitä etsivät. Tässä meillä on apuna paitsi asiantuntemuksemme, myös Googlen hakusanatilastot, sillä aina yritys ei itse tiedä, millä sanoilla sen palveluita etsitään.

Seuraavaksi määritellään yhdessä vielä paikkakunta tai toimialue, jolla toimit, jotta mainos tulee näkyviin silloin, kun asiakas hakee yrityksesi palveluita toimialueellasi.

Ja muuta ei tarvitakaan – seuraavaksi laitetaan mainonta päälle – parhaimmillaan saat jo 3 päivässä ensimmäisiä tuloksia!

Aloita Google-mainonta jo tänään, niin voit nähdä tuloksia jo alle viikossa!

Artikkelia on päivitetty 15.06.2023