Millainen on hyvä mainosbanneri?
8.4.2019 | Lukuaika 5 min
Bannerilla tarkoitetaan yleensä mainosbanneria. Maailman ensimmäinen mainosbanneri näki päivänvalon jo vuonna 1994. Mainoksen viesti oli ennakoiva: ”Oletko koskaan klikannut hiirelläsi tästä? Tulet klikkaamaan”. Nykypäivänä bannerimainonta on yksi suosituimmista – oikein tehtynä myös tehokkaimmista – mainosmuodoista.
Maailman ensimmäinen banneri oli näin yksinkertainen.
Mainosbannereiden voittokulku perustuu sekä perinteisen median vähenemiseen että mainosteknologian kehitykseen. Big datalla ja oikealla kohdennuksella banner- eli displaymainos tavoittaa kohderyhmänsä ja tuo selkeästi paremmat ja mitattavammat tulokset kuin vaikkapa perinteinen printtimainonta. Kohdentaminen on yksi bannerimainonnan kulmakiviä, mainostaja voi poimia rusinat pullasta näyttämällä mainoksia vain niille, joita mainostajan viesti datan mukaan todennäköisimmin kiinnostaa.
Bannerimainonnalle voidaan asettaa lukuisia tavoitteita, kuten brändin, tuotteiden tai palveluiden tunnettuuden lisääminen, myynnin kasvattaminen (toimii mm. tuotelanseerauksissa hyvin), asiakasvirran kasvattaminen kotisivuille, tai asiakkaiden sitouttaminen. Yhdellä bannerimainoksella voidaan tavoitella vain yhtä asiaa, joten mainoksen tavoitteen asettaminen on sen tärkein vaihe.
Perusedellytys sille, että mainoskampanja verkossa onnistuu, on aina hyvin toimiva banneri. Väärin tai huonosti tehty kampanja on hukkaan heitettyä mainontaa. Hyvin toimiva banneri edellyttää myös hyvää kotisivua: varmista, etteivät nämä virheet toistu kotisivuillasi.
Millainen on toimiva banneri?
Hyvä bannerimainos on sekä visuaalisesti että viestiltään selkeä. Käytä mahdollisimman vähän tekstiä, jotta yhdellä vilkaisulla ymmärtää mistä on kysymys. Aikaa asiakkaan kiinnostuksen herättämiseen on vain muutamia sekunteja, joten viestin on oltava helposti hahmotettavissa ja houkutteleva.
Hyvä bannerimainos saa aikaan toimintaa ja jättää muistijäljen. Jopa 61% mainosta klikanneista palaa mainostavan yrityksen sivuille myöhemmin, joten on tärkeää tehdä mainoksesta muistettava ja tunnistettava. Hyvä banneri on myös kohdennettu oikein, eli mainostaja ymmärtää ja tuntee kohdeyleisön.
Mainonnan kohdennusta voidaan tehdä todella tarkasti, joten on ehdottoman tärkeää että yritys tuntee omat asiakkaansa. Parhaimmillaan kohdennettu mainonta toimii niin hyvin, ettei kuluttaja tiedosta näkevänsä mainontaa vaan häntä kiinnostavaa sisältöä. Hyvä, toimiva banneri rakentaa tunneyhteyden ja herättää luottamuksen.
Miten suunnittelet toimivan ja houkuttelevan mainosbannerin?
Kun banneria suunnittelee, on hyvä pitää mielessä muutama yksinkertainen sääntö:
Visuaalisuudessa selkeys on valttia
- Tee aina selkeitä ja yksinkertaisia bannereita.
- Rakenna banneri tukemaan laskeutumissivun visuaalista ilmettä.
- Älä käytä kuvaa vain täytteenä.
- Animointi alkaa olla jo vanhentunut tehokeino.
- Varmista, että bannerin visuaalisuus tukee sen CTA:ta (Call to action, toimintakehotus eli se, mitä bannerin nähneen kuluttajan halutaan tekevän).
Toimiva mainosteksti – vähemmän on enemmän
- Mikä on mainoksen tavoite? Haetaanko klikkejä kotisivuille, ostoja verkkokaupasta, vai tuotteen tai palvelun tunnettuuden kasvattamista?
- Kohdista viesti oikealle yleisölle. Jos puhut kaikille, et puhu kenellekään. Tunne siis kohdeyleisösi sekä sen kiinnostukset ja tarpeet. Käytä kieltä, jota käyttäjät ymmärtävät. Vältä jargonia ja muotisanoja.
- Tuo esiin tuotteen/palvelun edut käyttäjälle.
- Vetoa tunteisiin.
- Herätä luottamus.
- Kerro, mikä erottaa tuotteen/palvelun kilpailijoista.
- Käytä lukuja (esim. ”8 vinkkiä auton huoltoon!”)
- Hyödynnä tunnettuutta. Ihmiset haluavat tietää, että tuotteesi on jo toiminut muilla: ”Tuttu TV:stä”, ”käytössä yli 40 maassa”, ”Lääkäriliitto suosittelee” jne.)
- Suunnittele aina tekstit CTA:han! Hyvä CTA kertoo, mitä tapahtuu, kun banneria klikkaa.
Muutamia esimerkkejä hyvin toimivista bannereista:
Katso lisää bannereita täältä.
Hyvässä bannerimainoksessa pitää ottaa huomioon useita asioita. Näissä kannattaa kääntyä asiantuntijan puoleen. Google-display-mainonnalla tai ohjelmallisen ostamisen avulla tavoitat asiakkaat tehokkaasti.
Miten hyvin maailman ensimmäinen banneri toimi?
Palataanpa vielä siihen maailman ensimmäiseen banneriin. Mainoksessa on selkeä viesti ja CTA, se on yksinkertainen ja nopeasti hahmotettavissa. ”Oletko koskaan klikannut hiirelläsi tästä?” -viesti kannustaa klikkaamaan, ja klikkihän on bannerimainonnan tärkein tavoite. ”You will” viittaa mainostajan, AT&T:n mainoskampanjaan. Koska mainoksesta puuttuu kokonaan firman logo, on kampanjassa luotettu kuluttajien tunnistavan sloganin avulla myös firman. Maailman ensimmäisen bannerimainoksen tuloksetkin olivat historialliset – kampanjan CTR (Click Through Rate eli klikkausmäärä) oli huikeat 40%, kun se nykyään on keskimäärin 0,1%. AT&T näytti tietä muille mainostajille, eikä bannerimainonnan menestykselle näy loppua.
Tarvitsetko asiantuntijan apua kotisivujen tai hakukoneoptimoinnin kanssa? Me osaamme auttaa, jos kotisivusi eivät löydy Googlesta riittävän hyvin tai jos kaipaat apua tuotteiden esiintuomisessa sivuillesi paremmin.