Voiko henkilöstön hyvinvointia hoitaa verkkokaupassa?
2.1.2020 | Lukuaika 4 min
Fonectalla lanseerattiin lokakuussa 2019 henkilöstön osaamisen ja hyvinvoinnin verkkokauppa, Kipinä. Miten henkilöstön hyvinvointia voi hoitaa verkkokaupassa ja millaisia kokemuksia Kipinästä on? Kysyimme kahdelta palvelua käyttäneeltä heidän kokemuksiaan.
Mikä on hyvinvoinnin verkkokauppa?
Fonectan osaamisen ja hyvinvoinnin verkkokaupan alustana toimii Vincitin LaaS-palvelu. Fonectalla verkkokauppa sai nimekseen Kipinä, onhan sen tarkoitus antaa virtaa sekä työhön että työssä jaksamiseen.
”Halusimme siirtyä kaikkea kaikille -mallista, jossa koko henkilöstölle järjestetään yhteisiä, pakollisia koulutustilaisuuksia, kohdennettuun, tarvepohjaiseen koulutusmalliin, jossa tarjotaan henkilöstölle juuri omaan tarpeeseen suunnattua koulutusta. Samalla saamme myös henkilöstömme laajan osaamisen esiin ja pystymme hyödyntämään ja jakamaan sellaista syvätietoa, joka muuten saattaisi jäädä piiloon”, Kipinää kommentoi Henkilöstöjohtaja Katja Patojoki.
Kipinään voivat palvelujaan tarjota kaikki fonectalaiset ja niitä saa vapaasti myös tilata oman kiinnostuksen ja tarpeen mukaan. Lanseeraamisen jälkeen Kipinään ovatkin kirjautuneet lähes kaikki fonectalaiset. Kirjautuneista käyttäjistä 53% on jo tilannut yhden tai useampia palveluja.
Henkilöstön tarjoamien palveluiden lisäksi tarjolla on mm. ulkopuolisen palveluntarjoajan toteuttama arjen haasteissa selviytymistä tukeva kokonaisuus. Tämän palvelun voi tilata luottamuksellisesti ja se toteutetaan verkkotapaamisina hyvinvoinnin ammattilaisen kanssa. Kipinä on jatkuvasti kehittyvä ja elävä palvelukauppa, johon lisätään uusia palveluja ja vastaavasti poistetaan sellaisia, joita ei ole käytetty.
Millaista on käyttää Kipinää?
Kipinästä on käyttäjillä pelkkää hyvää sanottavaa. Fonectan analytiikkaosastolla työskentelevä Joni tunnustautuu Kipinän suurkuluttajaksi jo neljällä tilauksella. Osa tilatuista palveluista on liittynyt omaan työhön, osa taas on ollut enemmän ”good to know” -tietoa. ”Kaikki kokemukset olivat hyviä ja mielenkiintoisia, ne ovat auttaneet ymmärtämään, mitä muut Fonectalla tekevät. Minusta on tärkeää käyttää aikaa siihen, että tutustumme toisiimme ja jutustelemme muustakin kuin suoraan työhön liittyvästä. Osallistun mielelläni kaikkeen, missä tieto vaihtaa omistajaa.”
Myynnin puolella työskentelevä media-asiantuntija Kirsi komppaa Jonia: ”Minulla on vain positiivista sanottavaa Kipinästä. Olen saanut sitä kautta lisää ymmärrystä niihin palveluihin, joita tarjoamme asiakkaillemme. Esimerkiksi kotisivukoulutuksessa parasta oli se, että sain istua rauhassa asiantuntijan kanssa alas ja vaihtaa ajatuksia. Ymmärtämällä itse palvelua syvemmin, pystyn myös auttamaan asiakkaitani paremmin” Kirsi iloitsee.
”En itse koe tarvetta hyvinvoinnin palveluille, mutta näen, että niille on ehdottomasti kysyntää. Erityisen hyvänä pidän sitä, että Kipinässä on palveluja, jotka liittyvät työssä jaksamiseen ja jaksamisen työkaluihin.”, Kirsi kertoo. ” Ajanhallinta ja työn rytmitys on varmaan kaikille kuuma aihe. Näen ympärilläni, miten ihmiset kamppailevat työn ja vapaa-ajan tasapainottamisen kanssa.”
”Tuntuu ettei kaikilla aika yksinkertaisesti riitä ja siksi on hyvä, että voi saada tarvittaessa apua.”
Onko Kipinä nyt loppuun käytetty?
Sekä Joni että Kirsi ovat samaa mieltä siitä, että Kipinässä riittää vielä paljon kiinnostavia palveluja. ”Olen jo tilannut Taistelupetankin mutta emme ole ehtineet sitä toteuttaa, kun talvi tuli tähän väliin” Joni nauraa ja jatkaa ”Näen, että Kipinässä voisi olla vielä enemmän sellaisia random-tapahtumia, joissa ei olisi liian tiukkaan rajattua asiaa. Voisi rauhassa vaihtaa kuulumisia ja saada ymmärrystä siitä, mitä muut tekevät. Kipinässä olisi hyvä että olisi lyhyempiä ja kevyempiä juttuja, ei pelkästään ”kursseja”.
Kirsiä puolestaan kiinnostaisi vaikkapa lukupiiri: ”Olen hyvin aktiivinen ihminen ja vapaa-aikani täyttyy kaikenlaisista harrastuksista, siksi en ole lukupiiriä tilannut, mutta on mahtavaa päästä jakamaan ajatuksia, kun on lukenut jonkun hyvän kirjan.”
Molemmat myös näkevät, että voisivat tarjota Kipinässä omiakin palvelujaan. ”Minusta Kipinä on hauska ajatus ja hyvin toteutettu. Tällä on hyvä tasapaino talon sisäisen osaamisen jakamisessa ja hyvinvoinnissa, ja paljon sellaista mikä ei liity työhön mitenkään” Kirsi kiittelee. Joni puolestaan suuntaa katseen jo ensi vuoteen: ”Kipinään tulee jatkuvasti uusia palveluja ja pidän niitä silmällä. Minulla onkin jo kiikarissa muutama uusi kiinnostava palvelu ensi vuodelle. Ja harkitsen kyllä, että voisin itsekin tarjota ensi vuonna jotain palvelua, kun on paremmin aikaa.”