Tekoäly säästää fonectalaisten aikaa noin viisi työpäivää kuukaudessa – AI Finland nosti Fonectan osaamisen esiin

19.2.2025 | Lukuaika 3 min

Terhi Mahlamaki

Artikkelin kirjoittanut

Tekoälyn avulla on mahdollista säästää työaikaa usean työpäivän verran kuukaudessa. Fonectalla on kehitetty arkea helpottavia tekoälytyökaluja sekä omille työntekijöille että asiakkaille. Fonectan aktiivinen tekoälyn hyödyntäminen sai tunnustusta AI Finlandin suomalaisia yrityksiä käsittelevässä raportissa

Vuonna 2025 tekoälyn hyödyntämisen edistämiseen perustettu tekoälyverkosto AI Finland teki helmikuun alussa raportin tekoälyn tilasta Suomessa. Fonecta nostettiin raportissa esiin yhtenä tekoälyteknologiaa aktiivisesti hyödyntävistä toimijoista

Tekoälyä käytetään Fonectalla monipuolisesti ja tehokkaasti. Tekoäly tekee esimerkiksi jokaisesta asiakkaan kanssa käydystä puhelusta tiivistelmän, jota hyödynnetään seuraavissa asiakaskohtaamisissa saman asiakkaan kanssa. Tämä säästää keskimäärin yhden työntekijän aikaa viisi työpäivää kuukaudessa ja lisää asiakastyytyväisyyttä. Säästyneen ajan Fonectan henkilöstö käyttää asiakaskohtaamisiin.

”Haluamme panostaa tekoälyn hyödyntämiseen, ja se on kirjoitettu strategiaamme. Haluamme, että tekoälyn käyttäminen on helppoa ja vaivatonta. Silloin se helpottaa työntekijöidemme ja asiakkaidemme arkea ihan konkreettisissa työtehtävissä. Haluamme poistaa ihmisen roolin lomakkeiden täyttämisestä, muistiinpanojen tekemisestä ja sellaisista ylimääräisistä asioista, joita kukaan ei edes halua tehdä”, kertoo Fonectan Workflow Automation & AI Lead Juha Viherväs.

Tekoäly helpottaa asiakkuuden hallintaa

Tekoäly on otettu Fonectalla hyvin vastaan, sillä se helpottaa asiakkuuksien hallintaa. Asiakkaat suhtautuvat keskusteluiden tallentamiseen positiivisesti, ja isot yritykset ehdottavat usein sitä myös itse.

”Tekoälyn tekemä tiivistelmä on tosi hyvä ja usein kattavampi kuin itse jaksaisin kirjoittaa. Tulevaisuudessa on tarkoitus, että tekoäly on myyntitilanteessa sparrauskumppani, joka ehdottaa kysymyksiä, jotka kannattaa asiakkaalta kysyä. Nyt jo hyödynnän tekoälyä siinä, että pyydän sitä analysoimaan asiakkaan profiilin ja tekemään sen perusteella ehdotuksia kysymyksistä, mitä asiakkaalle kannattaa esittää”, kertoo Fonectan Account Director Lauri Nieminen

Niemisen työaika säästyy, kun hänen ei itse tarvitse kirjoittaa muistiinpanoja tai tehdä asiakaskartoitusta tyhjästä. Lisäksi Nieminen on hyödyntänyt tekoälyä hakusana-analyysissa silloin, kun on halunnut kehittää asiakkaidensa paikallista näkyvyyttä: ”Hakusanalistojen tekemiseen menee tekoälyn avulla alle 5 minuuttia, kun manuaalisesti se olisi useiden tuntien työ. Laadukkaissa asiakaskohtaamisissa vaaditaan edelleen myyjää, mutta toistuvat ja aikaa vievät tehtävät kannattaa jättää tekoälylle ja keskittyä itse luomaan asiakkaalle arvoa.

Fonectan tavoitteena on, että tekoäly on helposti kaikkien yritysten saatavilla

Fonectan asiakkailla on mahdollisuus käyttää Fonectan tekoälytyökaluja. Niitä voi hyödyntää sosiaalisen median postausten ja hakukoneoptimoitujen verkkosivujen sisällöntuotannossa sekä Googlen arvosteluihin vastaamisessa. Lähitulevaisuudessa tekoälyavustettujen itsepalvelutoimintojen määrä kasvaa entisestään, jolloin asiakkaat voivat helposti itse hallinnoida monimutkaisiakin kokonaisuuksia ja kehittää omaa löydettävyyttään.

”Asiakkaat ovat olleet todella tyytyväisiä tekoälytyökaluihimme. Isoilla yrityksillä on IT-osasto, joka tutkii tekoälyn mahdollisuuksia, mutta pienillä ja keskisuurilla yrityksillä ei sellaista ole. Usein tekoälystä puhutaan tosi teknisellä tasolla, eikä tavalliset ihmiset ymmärrä, miten he voisivat siitä hyötyä. Me haluamme auttaa kaiken kokoisia yrityksiä siinä, että ne voivat helposti ja edullisesti hyödyntää tekoälyä”, kertoo Viherväs.

Sisällöntuotannon lisäksi Fonectan tekoälytyökalu analysoi toimialadataa ja Googlen hakuja. Tämän analyysin perusteella tehty data näkyy Fonectan asiakkaille ilmaiseksi Oma Fonectasta. Datan perusteella voi päätellä, mitä toimialalla tapahtuu ja mikä on noussut Googlessa hakutrendiksi.

 

Lisätietoja:

Juha Viherväs
Workflow Automation & AI Lead, Fonecta
050 377 7418
juha.vihervas@fonecta.com