Kaikki onnistumiset eivät maksa omaisuuksia
13.11.2022 | Lukuaika 3 min
Pitkälle ennakkoon lukkoon lyödyt markkinointisuunnitelmat voivat tuottaa yritykselle tappiota olosuhteiden muuttuessa. Fonectan talousjohtaja Janne Kuisma kertoo, miten selviät ensi talvesta.
Inflaatio, mahdollinen taantuma, sodan vaikutukset energiaan, raaka-ainepula. Mitä vaikutuksia pandemiasta vielä tulee?
Me yritysten talouspäättäjät teemme seuraavaa budjettia katsomalla utuista kristallipalloa. On mahdotonta tietää, mitä tapahtuu, kun vuosi vaihtuu. Tämä kuitenkin on varmaa – olemme uuden edessä pysyvästi. Täysin samaan emme enää palaa.
Myös digimarkkinoinnin työkalut ja keinot muuttuvat jatkuvasti. Siksi sen panostuksissa kannattaa muistaa yksi sana: joustavuus.
Listasin kolme kohtaa, jotka talouspäättäjän tulisi huomioida digimarkkinoinnin suunnittelussa.
1. Unohda euromääräinen budjetointi – investoi.
Digimarkkinoinnin etu talouspäättäjän näkökulmasta on sen suoraviivaisuus: toimenpiteet ovat kohdennettuja ja tarkkoja, ja mitattavana toimintana sen kustannus on helppo laskea.
Perinteiset, kiinteät euromääräiset budjetit ovat digimarkkinoinnissa turhia ja sitä tulisikin ohjata investointien kannattavuusseurannan kautta. Miten yksittäiset toimenpiteet tuottavat tai tuovat yritykselle liidejä? Kuinka paljon panostuksella on syntynyt myyntiä, liikevaihtoa ja laskutusta?
Kun tunnistat, mitkä toimenpiteet synnyttävät aitoa lisäliikevaihtoa, mikä on asiakashankinnan kustannus ja asiakkaan elinkaaren arvo, tiedät mihin rahaa kannattaa sijoittaa seuraavaksi.
Jos panostusten miettiminen tuntuu hankalalta, käännä ajatus kokonaan asiakashankinnan kustannukseen. Selvitä, kuinka paljon yrityksellä on varaa käyttää asiakkaan hankintaan ja kuinka monta asiakasta halutaan saada. Sitten selvitä keinot, millä panostus saavutetaan.
2. Pyydä raportteja entistä useammin ja skaalaa.
Jotta digimarkkinoinnin budjetointi on järkevää, sen on oltava dynaamista.
Perusta siksi päätöksesi aina tuoreeseen ja – mikäli mahdollista – reaaliaikaiseen dataan. Seuraa toimenpiteiden vaikutuksia entistä useammin ja valmistaudu tekemään investointimuutoksia nopeasti ja joustavasti.
Kun tavoitteita tukevat toimenpiteet on tunnistettu ja yrityksellä on oikeat yhteistyökumppanit, dynaamisen ohjaamisen ansiosta digimarkkinoinnin tuottoja voi skaalata ylöspäin nopeastikin.
Toimivan työkalun tai kampanjan avulla pienikin lisäinvestointi voi tuottaa merkittävän hyödyn yritykselle.
Ja jos joudut säästämään, älä mieti vain euroja. Mieti sitä, miten panostusta voisi skaalata: Miten edelleen saada mahdollisimman hyvä tulos ja tehdä kannattavaa asiakashankintaa?
3. Mahdollista aito kokeilukulttuuri.
Digimarkkinoinnissa kokeiluja voi tehdä nopeasti ja ketterästi, joten taloussuunnittelun näkökulmasta kokeilut aiheuttavat vain vähän haittaa.
Erityisesti, jos yritys ei ole vielä koskaan tehnyt digimarkkinointia, kannattaa heti ottaa käyttöön kokeilut, hypoteesit ja niiden varmentaminen. Testatkaa käytännössä, tuoko digimarkkinointi investointipanostuksen takaisin.
Kun päätökset perustuvat täsmälliseen tietoon, se vahvistaa kokeiluystävällistä kulttuuria. Toistuvan kokeilemisen ja testauksen kautta onnistumisia voidaan todentaa jatkuvasti sekä muuttaa päätöksiä analyysien mukaan.
Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse kokeilla tai opetella yksin. Kumppani auttaa datan tulkinnassa ja kokeiluissa – ja hälventää kristallipallon utua.
Markkinoinnin murros -blogisarjassa fonectalaiset ottavat kantaa digimarkkinoinnin trendeihin ja tulevaisuuteen.
Kiinnostuitko Fonectasta työpaikkana?
Katso avoimet työpaikat!