- Blogi
- Digimarkkinointi
- Hakukonemarkkinointi | SEM
- Monikanavainen markkinointi
- Ohjelmallinen ostaminen
- Some-mainonta
Black Friday tulee – oletko valmis?
19.8.2019 | Lukuaika 6 min
Black Friday on Yhdysvalloista lähtöihin oleva alennusmyyntipäivä, joka on perinteisesti käynnistänyt joulumyynnin. Tarinan mukaan Black Friday nimi tule esiitä, että kauppojen tilinauhan väri muuttuu miinuksen punaisesta plussan mustaan kun ihmiset ryntäävät kauppoihin Kiitospäivän jälkeisenä vapaapäivänä.
Viimeisien vuosien aikana Black Fridaysta on muodostunut merkittävä kauppapäivä ja joulumyynnin käynnistäjä lähes kaikkialla maailmassa, myös Suomessa. Black Fridayn lähettyville nivoutuu myös muita tärkeitä alennusmyyntipäiviä kuten alkujaan verkkokaupan Black Friday -vastine Cyber Monday ja Kiinasta lähtöisin oleva Single’s Day).
Miksi suomalaisen kivijalan tai verkkokaupan pitäisi välittää näistä ulkomailta tulleista alennusmyyntipäivistä
Hintaoppaan ja Bilendin tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan jo vuonna 2018 96% suomalaisista oli kuullut Black Fridaysta ja 58% heistä teki ostoksia Black Fridayn aikana. Verkkomaksupalvelu Paytrailin mukaan puolestaan ostojen määrä suomalaisissa verkkokaupoissa vuoden 2021 Black Fridayssä lisääntyi 60% edelliseen Black Fridayhin verrattuna.
Me Fonectalla olemme huomanneet saman trendin ja Black Fridaystä onkin muodostunut muutamassa vuodessa yksi vuoden merkittävimmistä kauppapäivistä monille asiakkaillemme. Black Friday on edelleen tärkeä kauppapäivä myös kivijalkamyymälöille, sillä monet verkon tarjoukset ohjaavat myös Black Fridayna kivijalkaan ja kivijalkamyymälöillä on omat Black Friday -kampanjansa vaikkapa kauppakeskuksissa.
Kuinka valmistautua Black Fridayhin ja joulusesonkiin
”Aikainen lintu madon nappaa” pätee myös joulun odotuksen alennusmyyntipäiviin ja joulumyyntiin itsessään. Googlen mukaan jouluostoksiin liittyvien hakujen kasvu alkaa näkyä jo lokakuun alussa, kiihtyen erityisesti marraskuussa.
Valmistautuminen joulusesonkiin on hyvä aloittaa jo syyskuussa, etenkin mainonnan kumppania käyttävän on hyvä viimeistään tässä vaiheessa aloittaa neuvottelut sesonkiajan kampanjoinnista. Syys-lokakuussa tulisi myös varmistaa verkkokaupan teknisen toteutuksen ja seurantojen toimivuus, jotta yleisöjen kerääminen ja tulokset tallentuvat oikein ja pysytään toiminnassa myös kävijäpiikkien aikana.
Äläkä unohda mobiilia, sillä suurin osa suomalaisista käyttää nettiä mobiilissa ja tekee sen kautta myös ostoksia.
Oletko valmistautunut oikein?
Viimeistään lokakuussa on aika viimeistellä suunnitelmat niin, että mainonnalla tavoitetaan oma kohderyhmä mahdollisimman kattavasti ja samalla saadaan kerättyä tietoa mahdollisista uusista potentiaalisista kohderyhmistä varsinaista sesonkia varten. Kun mainonnan hinnat marraskuun aikana nousevat ja kilpailu kiristyy, kannattaa mainonnan painopiste siirtää kohti toteutuneita ostoksia ja jo valmiiksi lämmiteltyjä kohderyhmiä. Mainonnan hintojen nousua ei kannata pelätä, sillä kun olet valmistautunut sesonkiin ajoissa keräämällä lämpimiä kohderyhmiä, saat hintojen noustua ohjattua jo valmiiksi kiinnostuneet asiakkaat ostoon. Lisäksi ostajia on liikkeellä enemmän ja heidän keskiostoksensa ovat normaalia suurempia, mikä auttaa varmistamaan markkinointipanostuksen tuoton.
Toisin sanoen: ole valmiina hyvissä ajoin, tee suunnitelma ja aloita mainonta riittävän ajoissa ja kohdenna se oikein.
Näin tunnet potentiaaliset asiakkaasi jo ennen sesongin alkua, ja pystyt mainostamaan heille tehokkaammin ja tuloksellisemmin. Erotut merkittävästi niistä kilpailijoista, jotka vasta sesongin alkaessa aloittavat myös mainonnan.
Black Friday -muistilista:
- Varmista teknisen toteutuksen toimivuus syys-lokakuussa.
- Aloita mainonnassa prospektointi lokakuun aikana.
- Siirry hyödyntämään prospektoimiasi kohderyhmiä marraskuun aikana ja varmista riittävät hintatarjous- ja budjettiasetukset.
Mainonnan palvelut joilla tavoitat kuluttajat:
Black Friday aloittaa loppuvuoden sesongit
Suomalaisten ostokäyttäytymisessä tapahtunut muutos on ollut ennakoitavissa, mutta se on ollut nopeampaa kuin olisimme odottaneet. Ostokäyttäytymisen muutokseen liittyy paitsi tapa, jolla ostetaan (enemmän verkosta, vähemmän kivijalasta, vaikka kivijalkamyymälän kuolema sekin tuntuu olevan liioittelua) myös se, milloin ostetaan. Jos esimerkiksi ajattelit, että suomalaisten joulusesonki ajoittuu joulukuulle, ajattelit väärin.
Jouluostoksista 40% tehdään ennen joulukuuta
Googlen tekemän tutkimuksen mukaan 10% suomalaisista tekee jouluostoksensa lokakuussa ja 30% marraskuussa. Niinpä yritys, joka laittaa kaikki joulumarkkinoinnin paukkunsa joulukuulle, automaattisesti menettää merkittävän osan potentiaalisista asiakkaistaan. Kiinasta lähtöisin oleva singles day marraskuun toisena maanantaina tekee vasta tuloaan Suomeen ja jää jonkin verran isänpäivän jalkoihin, mutta todelliset talvisesongin sulkuportit avaa Black Friday.
Mikä ihmeen Black Friday?
Kuten jo alussa todettiin, on Black Friday tarun mukaan saanut nimensä siitä, että myynnit tuolloin kääntyvät punaiselta (tappiolliselta) mustiksi (voitollisiksi). Suomessa Black Friday ei ole vapaapäivä eikä Yhdysvaltojen kaltaisia rynnistyksiä kauppoihin meillä samassa mittakaavassa nähdä, mutta se on tasaisesti kasvattanut merkitystään merkittävänä jouluostospäivänä, myös joulusesongin eräänlaisena virallisena aloituspäivänä.
Black Fridayn maine merkittävänä alennuspäivänä onkin saanut suomalaiset kuluttajat yhä valppaammiksi. Erityisesti kalliiden elektroniikkatuotteiden kohdalla ollaan hyvin hinta- ja laatutietoisia. Siksi yritysten kannattaakin panostaa mainontaan jo paljon ennen Black Fridayta ja tuoda tuotteensa hyvissä ajoin niistä kiinnostuneiden tietoisuuteen.
Black Friday on nopeasti laajentunut kestämään koko viikonloppun ja vielä sitä seuraavan maanantain, joka on osuvasti nimetty Cyber Mondayksi, epäilemättä siksi, että töihin palaavat (amerikkalaiset) voivat jatkaa shoppailua vielä viikonlopun jälkeen, jos eivät ehtineet kaupoille pyhinä.
Turhaa kulutusjuhlaa vai fiksua markkinointia?
Onko Black Friday siis taas yksi turha maailmalta meille rantautunut ilmiö? Kyllä ja ei. Kuten tutkimus osoittaa, ovat suomalaiset halukkaita tekemään jouluostoksiaan etukenossa. Vain harvat haluavat etsiä joululahjoja juuri ennen pukin tuloa jouluaattona – haluamme varmistaa, että saamme ja annamme lahjaksi toivottuja ja mieluisia lahjoja, mieluiten mahdollisimman edullisella hinnalla.
Siksi Black Friday on jopa tervetullut muistutus siitä, että nyt ne joululahjat kannattaa viimeistään hankkia. Toki Black Friday voi innostaa turhaankin kuluttamiseen, mutta on hyvä muistaa, ettei Black Friday suinkaan ole pelkkä kuluttajien ja tavaroiden juhlapäivä. Black Friday toimii yhtä hyvin aineettomien lahjojen kuin B2B-myynninkin päivänä.
Onko elämä Black Fridayn jälkeen?
Black Fridayta seuraa joulunajan loppurutistus, sillä vaikka Black Friday ”aloittaa” jouluostossesongin, ei joulusesonki sentään siihen pääty. Ja joulua seuraavat talven alennusmyynnit, jotka nekin alkavat yhä aikaisemmin.
Kenties Black Fridayn mukanaan tuoma jouluostosten painopisteen siirtyminen marraskuulle johtaa siihen, että olemme valmiita uuteen rutistukseen jo aiemmin. Jouluale on perinteisesti alkanut heti joulun jälkeen, mutta nyt monet yritykset aloittavat alennusmyynnin jo jouluviikolla tai jopa sitä edeltävällä viikolla.
Vaikka nyt puhummekin loppuvuoden sesongeista, on hyvä muistaa, että alennusmyynnit jatkuvat alasta ja liikkeestä riippuen hyvinkin helmikuulle, eli reilusti loppuvuoden yli. Alennusmyyntejä seuraava isompi sesonki on lyhyt, mutta näkyvä. Ystävänpäivä on Suomessakin nykyään merkittävä kuluttamisen juhlapäivä.
Ja kun kevätaurinko alkaa lämmittää talvisia hankia alkavat suomalaisten ajatukset kääntyä jo hangen alla heräilevään kevääseen – kevätsesonki ja sen mukana kaikki pihaan ja mökkeilyyn liittyvä on jo alkanut.
Tiedätkö, milloin oman toimialasi sesonki alkaa? Tiedät varmasti, koska se on, mutta tiesitkö, että asiakkaasi valmistautuvat sesonkiin jo paljon ennen sen alkamista.
Artikkelia on päivitetty 22.06.2023