Tiesitkö, että jo puolet netin käyttäjistä käyttää äänihakua?
28.3.2023 | Lukuaika 4 min
Tiesitkö, että jo puolet internetin käyttäjistä hakee tietoa äänihaulla? Äänihaun suosio kasvaa jatkuvasti, ja käytämme sitä erityisesti lähellä olevien palveluiden löytämiseen.
Mitä yrittäjän tai markkinointipäättäjän pitäisi ymmärtää äänihausta? Miksi se on yrityksille tärkeää, ja mitä asian eteen kukin yritys voi tehdä? Kokosimme kysymyksiä ja vastauksia.
Milloin äänihakua käytetään?
Kuvitellaanpa, että ajat autoa ja huomaat, että lasinpesuneste on loppu. Yhdistät puhelimeesi ja kysyt siltä, missä on lähin huoltoasema. Puhelimesi tunnistaa puheen, kääntää sen tekstiksi ja lähettää hakukoneelle. Tuloksena saat hetkessä tiedon siitä, miten pitkä matka lähimmälle huoltoasemalle on. Kätevää, eikö?
Tämä on tyypillinen äänihaun käyttötilanne: etsimme tietoa, kun olemme liikkeessä ja tarvitsemme palvelua pikaisesti – huoltoasemaa, apteekkia, avoinna olevaa lounaspaikkaa tai vaikkapa vauvanvaippoja. Nopeus on valttia, sekä haun tekemisessä että palvelun saamisessa.
”Yleensä haluamme löytää kivijalkayrityksen, jonne menemme paikan päälle heti”, kuvailee Fonectan tuotejohtaja Markus Vuorinen. Hän vastaa Fonectan tuotekehityksestä ja auttaa tiiminsä kanssa yrityksiä löytymään paremmin myös äänihaulla.
Miten äänihaku eroaa kirjoitetusta hausta?
Kun puhumme, käytämme erilaisia sanoja kuin kirjoittaessa. Käytämme sanoja myös eri tavoin, sillä puheen lauserakenteet ja sanayhdistelmät ovat erilaisia kuin kirjoitetun tekstin.
Tämä pätee myös äänihakuihin. Kun haemme tietoa puhumalla, käytämme tyypillisesti kokonaisia lauseita, kysymyksiä ja tarkempia ilmauksia. Teemme esimerkiksi äänihaun missä on lähin apteekki, joka on auki. Kirjoitettuna sama haku on yleensä lyhyempi, esimerkiksi apteekki Kupittaa.
”Äänihaut ovat usein kysymysmuotoisia. Siksi hakukoneet painottavat äänihakujen tuloksissa sivuja, joilla usein kysyttyihin kysymyksiin vastataan”, Markus sanoo. ”Ja koska hakukoneet tunnistavat, mistä sijainnista haku tehdään, ne myös painottavat yrityksiä, joiden ne tunnistavat toimivan haun alueella. Äänihakujen tuloksissa paikallisuus siis painottuu selvästi.”
Fonecta Kontakti parantaa paikallista löydettävyyttä ja auttaa nousemaan äänihakujen tuloksissa.
Tutustu palveluunMiten parannan yritykseni löytymistä äänihaulla?
Mitä voidaan siis tehdä, jotta saadaan parannettua yrityksen löytymistä äänihaulla? Markus antaa kaksi konkreettista vinkkiä:
”Ensinnäkin kotisivuille kannattaa tehdä kysymys–vastaus-muotoista sisältöä, joka vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin – juuri niihin, joita äänihaulla teemme. Sekä kysymykset että vastaukset on tärkeää muotoilla kokonaisiksi lauseiksi. Näin sivut vastaavat paremmin hakuja ja löytyvät helpommin.”
Esimerkiksi tieto sähköauton latausmahdollisuudesta hotellissa kannattaa muotoilla kysymykseksi voinko ladata auton hotellissa eikä käyttää pelkästään sanaa lataus.
Toiseksi kotisivujen sisällöt kannattaa optimoida hakukoneita varten niin, että sisällöissä käytetään sekä puhutun että kirjoitetun kielen ilmaisuja.
”Tyypillisesti sisällöt optimoidaan perusmuotoisia ja yleiskielisiä hakuja varten. Siksi perusmuotoiset hakusanat ovat enemmän kilpailtuja ja niillä on vaikeampi erottua. Puhekielisissä hauissa kilpailua on paljon vähemmän. Vaikka hakumäärät ovat toistaiseksi pienempiä, puhekielisten ilmausten lisääminen voi olla kustannustehokas tapa tulla paremmin löydetyksi.”
Mitä äänihausta pitää ymmärtää?
Mitä äänihausta kannattaa ainakin jäädä mieleen, Markus Vuorinen?
”Omassa kuplassamme emme edes tule ajatelleeksi, miten erilaisia sanoja ihmiset käyttävät aivan samoista asioista. Meillä kaikilla on oma ammattislangimme, mutta asiakas etsiikin tietoa ihan eri sanoilla.”
Aina yrittäjät tai edes isojen yritysten markkinointipäättäjät eivät tiedä, millä hakusanoilla heidän sivuilleen tullaan. Se, että yrityksiä haetaan niin eri tavoin – äänellä, kartoista, somesta, erilaisista hakupalveluista – vaikeuttaa hahmottamista entisestään.
”Yksin ei kannata jäädä. Nettilöydettävyys on niin monen tekijän summa, että sitä voi olla tuskastuttavaa lähteä ratkomaan ilman apua.”
Tee ainakin nämä:
- Tee kotisivuille kysymys–vastaus-muotoista sisältöä, joka vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin kokonaisilla lauseilla. Muotoile myös kysymykset kokonaisiksi lauseiksi. Näin sivut vastaavat paremmin hakuja ja löytyvät helpommin, kun haku tulee omalta toiminta-alueeltasi.
- Optimoi sivujesi sisällöt niin, että niissä käytetään sekä kirjoitettua että puhuttua kieltä. Puhekielisten ilmausten lisääminen voi olla kustannustehokas tapa tulla paremmin löydetyksi. Fonecta auttaa tunnistamaan ne hakusanat, joissa kilpailua on vähemmän, ja optimoimaan sisällöt sen mukaisesti.
- Huolehdi siitä, että löydyt karttapalveluista. Kun hakukone tunnistaa, että tämä yritys tarjoaa näitä palveluja tässä osoitteessa, tulokset ajavat muiden hakutulosten ohi. Fonecta yhdistää hakutietoa toimialatietoihin, mikä auttaa nousemaan hakutuloksissa entisestään.
Tiesitkö, että Fonectan Kontakti-asiakkaat saavat keskimäärin jopa yli 40 prosenttia enemmän liikennettä kotisivuilleen kuin ne asiakkaat, jotka eivät käytä Kontakti-palvelua?